Presentation

Presentera dig själv, och lär känna andra medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

soar

Presentation

Inläggav soar » 11 jun 2003 03:24

Hejsan!
Jag är en 22 åring från göteborgsområdet.

Jag kommer nog mest läsa och lära, jag är inte
så fin på att formulera mina djupa tankar i skrift.

Hoppas det här forumet kommer bli fint. :D

Greven

Inläggav Greven » 13 jun 2003 21:21

Hej hej!
Jag är 17 år från det kalla Norrbotten. Jag läser estetiskt gymnasieprogram, Bild och Form. Är för övrigt intresserad av en del musik och litteratur och förstås tänkande och filosoferande. Jag är inte heller säker på hur mycket jag kommer kunna bidra med i diskussionerna... men vi får se!

Jag är övertygad om att det här kommer att bli ett bra forum! :)

Davn
Kontakt:

Inläggav Davn » 14 jun 2003 01:42

Goddag.
Hmm vet inte hur mycket jag ska lägga ut i information om mig själv, men jag får väl utveckla senare om det så önskas.
Då jag är vän med filosofen ovan, nämligen Greven, har vi i stort ganska liknande intressen.
Går själv estetisk gymnasieutbildning med inriktning på musik. Ägnar mycket tid åt internet där jag läser en hel del texter och håller kontakt med personer. Annars försöker jag läsa mycket på min fritid, främst filosofiska och politiska skrifter men även allt som har något att göra med självutvecklande och allmän insikt. Läser nästan aldrig skönlitteratur. Problemet är bara att det blir så lite fritid över på grund av skolan, som jag för övrigt smått vantrivs i då det i känns i stort meningslöst att fördriva timme efter timme där utan att ens lära sig något.
Vad jag mer ägnar fritiden åt är väl ganska mycket musicerande, motion, matlagning, odling och annat smått och gott. Gillar alltså att pyssla på "hemma" en hel del (citationstecknena indikerar att jag är av uppfattningen att hem inte finns. man är sitt hem. man är allt. kommer väl till det i någon diskussion här kanske.) =)
Hoppas jag kommer att kunna tillföra någonting här. Är lite klumpig när det gäller att uttrycka tankar i skrift, men jag jobbar på att åtgärda det dagligen. Medverkar nog åtminstone till en början primärt som lärljunge.

Vantrivs i dagens samhälle, och jag har lovat mig att inte bli en del av det och att försöka åtgärda problemen. Så därför jobbar jag just nu på att "bygga upp" mig själv och att hitta vägar att kämpa på.
Hoppas det gav en ungefärlig bild av mig.

Ser fram emot många givande diskussioner här på forumet..

mvh.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 14 jun 2003 09:26

Välkomna hit. Siten är ännu inte klart, men forumet är på plats. Har en del sidor jag jobbar med i min dator som jag kommer att ladda upp snart. Det kommer att bli spännande att se hur forumet kommer att utvecklas.

Johan

pangloss

presentation

Inläggav pangloss » 06 aug 2003 19:55

Hej

Det ser riktigt snyggt ut så här långt, hoppas diskussionerna kommer hålla sig inom ämnesramen för det är bra med ett renodlat filosofiforum tycker jag. Jag är 21 år, har studerat några kurser filosofi, språk (franska och tyska) och läser för närvarande matematik vid universitetet. Jag har tidigare medverkat mestadels i engelska fora på nätet.
Jag tror att jag har en del gemensamt med er andra, för jag har en humanistisk-estetisk bakgrund från gymnasiet (bytte sedan fack via filosofin till matematik och naturvetenskap). Jag gillar att skriva poesi och måla i olja, och på så sätt kunna uttrycka det som faller utanför vetenskapens och det exakta språkets ramar.

Advocate

Inläggav Advocate » 09 aug 2003 00:39

Hej alla

Jag är en 17 årig studerande från Finland. Jag ägnar ganska mycket tid åt att filosofera. När jag inte gör det så lyssnar jag på musik, läser en bok eller sitter vid datorn.

Gäst

Inläggav Gäst » 11 aug 2003 23:24

Hej Advocate! välkommen! Jag blev också medlem nu i augusti. Du är 17 så jag antar att du fortfarande studerar på gymnasiet. Vad har du tänkt studera sedan? Filosofi? Det finns en duktig filosof vid Åbo Akademi som heter Göran Torrkulla, jag tror han är bildkonstnär också, han kom på besök till Stockholm och föreläste på ett ställe som heter Filosofibaren om Lévinas moralfilosofi. Han har ett omisskännligt utseende: en korsning mellan judisk rabbi och grånad kommunist :P Om du har sett honom så glömmer du det inte!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 12 aug 2003 10:17

Hittade lite info om Göran Torrkullas filosofiska syn på konsten här: http://amagallery.net/kokoelmat/torrkul ... nifest.htm

"Konsten producerar inte - liksom inte heller filosofin - övertygelser eller åskådningar såsom skräddaren syr kläder. Nej, vardera verksamheterna är en övning i att klä av sig till sin människa, en övning i att iklä sig sitt ansvar för det liv vi begåvats med."

Har förresten ändrat rättigheterna nu så att varje användre måste vara inloggad för att kunna göra en post. Att "Pangloss" inte var inloggad när han skrev posten ovan gjorde honom till en "gäst".

Johan

Advocate

Inläggav Advocate » 25 aug 2003 16:34

Anonymous skrev:Hej Advocate! välkommen! Jag blev också medlem nu i augusti. Du är 17 så jag antar att du fortfarande studerar på gymnasiet. Vad har du tänkt studera sedan? Filosofi? Det finns en duktig filosof vid Åbo Akademi som heter Göran Torrkulla, jag tror han är bildkonstnär också, han kom på besök till Stockholm och föreläste på ett ställe som heter Filosofibaren om Lévinas moralfilosofi. Han har ett omisskännligt utseende: en korsning mellan judisk rabbi och grånad kommunist :P Om du har sett honom så glömmer du det inte!

Hej. Jo jag är fortfarande i gymnasiet. När jag är klar där vet jag inte vad jag skall studera. Först måste jag arbeta ca 12 månader i cevil tjänst som man är tvungen att göra här i finland om man inte vill gå till armén. Sedan tänkte jag åka som volontärs arbetare till afrika. Jag hoppas att jag har kommit på vad jag skall studera efter det.

Jag har nog funderat på att studera filosofi. Jag skall fråga syrran som studerar vid Åbo Akademi om hon vet vem den där Torrkulla är :)

pavernicus

Inläggav pavernicus » 09 sep 2003 00:27

Jahaja det här hinner jag nog med innan jag går och lägger mig.

Jag är 22 och pluggar vid umeå universitet och det har jag gjort lite mer än 2 år nu. Jag har hunnit med praktisk filosofi A, teoretisk filosofi A, religionsvetenskap A1 och A2 och nu är det Idéhistoria A som jag håller på med. Jag kan inte riktigt säga vad jag gör på fritiden eftersom jag inte brukar tänka mig fritid och icke fritid. Men det jag gör när jag inte sover med Hanna (min flickvän/sambo) är troligtvis något av följande:
Pluggar, Ser film, lirar rollspel, skriver dikter, går på föreläsning, skriver noveller, åker till mina gammla polare i Luleå, skriver äventyr i DoD, dricker pepsi, cyklar eller går någonstans, pratar om något vettigt med någon, disskuterar, pratar om något mindre vettigt med någon och ja, ibland händer det att jag super till riktigt ordentligt lite mer sällan nu för tiden dock.
"When you stare into the abyss, the abyss also stares into you" Nietzche

Advocate

Inläggav Advocate » 10 sep 2003 16:29

Hej pavernicus. Kul att någon annan än jag här spelar rollspel :P

Användarvisningsbild
ShittyPrince
Kontakt:

Inläggav ShittyPrince » 10 sep 2003 17:58

Hej !

Jag är en student som väntar på vår terminen då jag ska börja plugga teoretisk filosofi grund kurs. Jag är 19 år och känner mig lite ung för att börja plugga det.. När började ni som har läst grund kursen till filosofi?
Jag känner mig rätt osäker på hur det kommer bli, jag är inte den bästa på att disskutera med "fina" ord och har lite svårt att uttrycka mig på det sättet jag vill med språket.
kanske lär jag mig det bättre, om jag läser kursen..? (vad säger ni?) :p
Ursäkta att jag frågar "nybörjar" frågor men om ni orkar med mig så tror jag nog att det kommer bli trevligt att kunna dela med sig tankar och ideér med smarta människor..

Hade gärnat uppskattat lite tips och råd till mig om kursen.
Tack i Förhand!

Peace!
"Nothing would be what it is,
Because everything would be what it isn't.
And contrary-wise
-what it is, it wouldn't be.
And what it wouldn't be, it would.
You see?"
- Alice in Wonderland.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 13 sep 2003 01:48

ShittyPrince,

en utbildning går man för att lära sig nya saker. Finns ett gediget intresse så finns möjligheterna att ta till sig ny information, det är min övertygelse.

Språket i filosofin är ganska viktigt. Det finns termer som är gemensamma för de som diskuterar filosofi så att man har en gemensam språkgrund att stå på. Utan detta så skulle man fastna i ordtolkningar som skulle försvåra diskussionen.

Läs mycket och skriv mycket. Börja argumentera och se var det finns svagheter och styrka i dina argument. Det är alltid intressant att ha en diskussion med andra och det visar sig att man kör sin argumentation i botten eller den visar sig motsägelsefull. Detta kan också vara svårt att ta, för ofta är det känsloladdat. De flesta håller inte på med filosofi för att det är "kul", utan i många fall så är det en del av identiteten och sökandet; någonting livsviktigt. Frågan "varför" är en grundläggande anledning för mig. Att inte ifrågasätta sin existens, identitet och riktning är för mig otänkbart.

Välkommen hit!

Johan

pavernicus

Studier

Inläggav pavernicus » 14 sep 2003 22:55

Sedan jag började plugga så har jag igentligen inte lärt mig så otroligt mycket faktamässig kunskap som är sådär jättespännande. Däremot har jag lärt mig tänka fortare och mycket bättre, dessutom har jag övat upp koncentrationen och lärt mig att bättre använda svenska såväl som engelska för att klarare gör mig förstådd. I början när jag pluggade kunde jag bara koncentrera mig en kvart på vad lärarna föreläste, nu är det inga problem med att lyssna helt i 45-60 minuter till nästa rast.
Men det var helt klart ett bra val att börja med att plugga praktisk filosofi, i alla fall här i Umeå för vi hade i minst en otroligt bra lärare. Sen var det inte så tungt med kurslitteratur eftersom det inte är en sådär jättepopulär kurs. (så att fler får G, vilket resulterar i att instutitionen får det pengar den behöver)

Fast det där med stavning har jag aldrig varit så mycket för, vilket ni säkert kommer att märka. :lol:
"When you stare into the abyss, the abyss also stares into you" Nietzche

Henrick Pålsson
Kontakt:

Hej

Inläggav Henrick Pålsson » 26 sep 2003 19:16

En kille på 27 år bosatt i Göteborg. Jobbar inom vården. Har ingen filosofisk utbildning från någon skola, utan har studerat filosofi i ca tre år, gillar Nietzsche och de franska filosoferna som Foucault och Deleuze med flera. Är även religiös sinnad, är en Zoroastrier, en religion inte så många har hört om. Annars läser jag mycket politik, gillar att läsa och diskutera politiska frågor allt mellan himmel och jord. Är inte politiskt aktiv i något parti utan är fri från politiska partier. Bortsett för mina filosofiska och teologiska studier läser jag även skönlitteratur gärna då böcker av de så s.k beat-författarna, resten kommer ni att finna via mina inlägg på detta forum.

mvh

Återgå till "Mötesplatsen"