Den intetsägande diskussionen

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 09 jan 2007 23:10

Att begreppscheman skiljer sig åt här är givetvis ett problem. Externalismen är ett annat problem. För mig tycks det precis lika absurdt som när Searle pratar om vi-intentionalitet istället för jag-du-intentionalitet, han tycks helt enkelt inte kunna greppa det faktum att medvetanden är åtskilda, och därför postulerar han ett slags metafysisk entitet (trådstartaren torde avse att det är just precis sådana diffusa begrepp som detta vi, enligt honom alltså, inte kan tala meningsfullt om - intetsägande) som vi allihopa kan koppla upp oss emot. Ett slags fritt svävande medvetande. Jag förstår den här språkliga externalismen på samma sätt. Överkommelsen beskrivs helt enkelt som ett faktiskt väsen, vilket det inte är, istället för vad det i verkligheten är (beroende på språkgemenskapens deltagarantal) en massa subjektiva trosföreställningar ("jag tror att du tror", inte "vi tror") - förövrigt är kopplingen till Hegels "differentierade enhet" och "Världsande" nära till hands begreppsmässigt, för att inte säga Platons idéplan och, rent av, Gud! Därför kommer alla begrepp vara kontrafaktiska per definition. Att vi använder dem i samma situationer hjälper inte i frågan om verklig "förståelse". "Konsensus" eller "överenskommelse" är med andra ord en omöjlighet - om vi inte ingjuter en annan betydelse i dessa ord, som betydelsemässigt är diametralt motsatt vad de fram till nu har inneburit.

Avantgardet skrev:Vilka träd i skogen som vi varken hör eller ser anser du det vara som faller?

archaxe skrev:Om ett träd faller i skogen utan att någon varken ser eller hör trädet falla, så faller det ändock i skogen. Att trädet faller är givet av exemplet, så den slutsatsen torde vara tämligen trivial. Om trädet faller, så faller trädet.
Vilken roll detta antagande spelar i vår metafysik är en annan fråga.

Lägg märke till hur jag formulerade mig. Att något träd faktiskt faller framgår inte alls av exemplet. Relevant i sammanhanget är det av den anledningen att om vi inte kan ta del av "överenskommelsen" direkt hur kan vi då veta att en sådan de facto förekommer? Svaret är alldeles för uppenbart för att jag skall behöva skriva det.

Jag undrar bara om det är det man har i åtanke när man säger att man "förstår någon" och om det är en värdefull distinktion att förpassa alla fall av förståelse till fall av "förmodad förståelse". Är du med på min fundering?

Angående "förståelse" så har du helt "förstått" vad jag hävdat (paradoxalt kan man tycka men inte egentligen, eftersom en konsekvens av detta sätt att se på saken är helt enkelt att det rör sig om ett antagande från min sida - och inverkar inte i någon egentlig bemärkelse på hur vi interagerar -, därav citationstecknen, allt i klargörandets, och trådskaparens, namn). Parallella talakter är bara ett sätt från min sida att undvika konnotationerna av "förståelse" som finns implicit i "kommunikation", vi avser fortfarande samma typ av aktivitet.

Varney

Inläggav Varney » 10 jan 2007 20:21

får jag bara inflika en fråga (borde vara tillåtet i den här tråden) appropå zappa, den, tydligen, utbrett dyrkade på detta forum. i övrigt känner jag bara till en person som är så där med z. (det råkar vara en bror) jag blev lite paff, eftersom ni på inga sätt under några omständigheter kan liknas vid min bror någon av er.. så jag tror.
men, jag får nu för mig att det måste finnas någon gemensam nämnare där,
hjälp?
är det han som är ovanlig som inte är intellektuell wannabe utan ...tja, introvert svensson utan de hybrisanspråk som så ofta florerar på ff, och gillar z, eller är det ni som är ovanliga som är eller vill vara (fan vet jag) "fina" (iaf mycket bättre vetande, eller med viljan till) ,människor som är ute och.. cyklar..ni är ju dock i majoritet nu.
eller är det i själva verket ingetdera? det kanske är vanligt, bara jag som missat något.. är z vilken musiker som helst, bara inte för mitt öga? (mao kan man gilla honom utan att va extrem?)

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 10 jan 2007 20:28

va fan yrar du om Varney?
frågar i all vänlighet.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 10 jan 2007 20:34

?!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 10 jan 2007 20:37

suchanother skrev:va fan yrar du om Varney?
frågar i all vänlighet.

Instämmer till fullo. What?

amy

Inläggav amy » 11 jan 2007 04:08

Att vara Himlen Själv är att ACCEPTERA att alla ord är samma: inget annat än ord.
Då behöver vi inte längre döda och kriga för att ett ord är helt klart annorlunda än en annan: som "jag" och "du", "utomjording" och "människa", "saddam" och "bush, "krig" och "fred".
-=-
En sökare frågar vad orden säger.
En idiot kommer säga att de säger ingenting.
En intellektuell blir förbannad av orden för att subjekt, verb och objekt helt enkelt inte kan vara samma.
Och Himlen-SJÄLV är bara det här Skrattet som visar att idioten har fullständigt rätt.
.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 11 jan 2007 06:43

amy skrev:Att vara Himlen Själv är att ACCEPTERA att alla ord är samma: inget annat än ord.
Då behöver vi inte längre döda och kriga för att ett ord är helt klart annorlunda än en annan: som "jag" och "du", "utomjording" och "människa", "saddam" och "bush, "krig" och "fred".

Jag hoppas att du inte påstår att människans språk är anledningen till att hon krigar, för i så fall tycker jag att du är rent respektlös mot människor som dött och lidit av krig, genom att trivialisera orsakerna bakom krigen som drabbat dem såväl som idéerna de dött för.

Jag brukar vanligtvis tycka att du är rätt mysig när du ställer flummiga frågor. Många retar sig på dem, men jag anser att de har ett visst och unikt värde. Men när du som nu påstår dig sitta inne med ett svar och en lösning på faktiska problem som orsakar verkliga människor ett lika verkligt lidande - då tycker jag att du är ute på hal is.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 jan 2007 08:34

Förstår helt enkelt inte varför en stor Ande som Hegel nedlåter sej till att köpas för en penning. Är fruktansvärt besviken och filosofin får en kyss därbak.
OT, visst.

Varney

Inläggav Varney » 11 jan 2007 13:42

such, t, ag,
stryk det där bara.
tack
:)

Benjie

Inläggav Benjie » 11 jan 2007 13:45

amy skrev:Att vara Himlen Själv är att ACCEPTERA att alla ord är samma: inget annat än ord.
-=-
En sökare frågar vad orden säger.
En idiot kommer säga att de säger ingenting.
En intellektuell blir förbannad av orden för att subjekt, verb och objekt helt enkelt inte kan vara samma.
Och Himlen-SJÄLV är bara det här Skrattet som visar att idioten har fullständigt rätt.
.

Bryter jag Ditt ord ..? Nåväl, du får köpa ett nytt av mig i så fall.

Ord är inte på varandra staplade bokstäver, ljudande entiteter utan mening ..de är betydelsebärande budskap.

"Samstämmighet" eller "införstådd med" är ledning för människors möjliga kommunikation med varandra.

Alltså... i himlen är orden intet annat än ord.. men trots detta, är de inte samma ord !

Och glöm inte att vi befinner oss på sidan 7 . :wink:

BENJIE

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 jan 2007 14:32

Benjie skrev:Ord är inte på varandra staplade bokstäver, ljudande entiteter utan mening ..de är betydelsebärande budskap.

Hur skulle de kunna vara betydelsebärande budskap? Finns det ingen som förstår ordet så kan det heller inte betyda något, än mindre vara ett budskap - en tavtologi? Ord är objekt (fonetiska konstruktioner, eller grafiska) som vi "läser in" betydelse och budskap i. De är symboler, inte självförklarande entiteter.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 jan 2007 15:00

Oj oj Avant, varför skriver du öht. om du inte vill framföra ett budskap?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 jan 2007 15:06

Att jag vill framföra ett budskap innebär ju inte att någon kommer att förstå det, inte heller är det nödvändigt att det förstås precis som jag avser. "Interlocking" av begrepp kan ske likväl, även om betydelsen inte är symmetrisk. Fast jag kan omöjligt garantera att betydelsen på något sätt behålls i "överföringen", vilket resulterar i ett slags metatänkande där jag får väga in "troliga tolkningar" av det sagda eller skrivna.

Sen är väl frågan, vad vi annars skulle ta oss för? Uppehället måste ju klaras av på ett eller annat sätt, och som student så tvingas jag likväl slava bakom datorskärmen en stor del av tiden.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 11 jan 2007 15:07

D.v.s. jag kan alltid plocka isär lite föreställningar på vägen...

amy

Inläggav amy » 11 jan 2007 15:42

Släng bort allt DU nånsin har lärt
och ignoransen kommer explodera
i en Big Bang av obeskrivlig Lycka
där ingen nånsin har lärt något.

Livet är den Ultimata Komedin som DU skrev
Så att DU inte kan komma ihåg att du skrev
Tills Skrattet av Lyckan väcker upp DIG: till DIN Ultimata Komedi

Rising skrev:Jag hoppas att du inte påstår att människans språk är anledningen till att hon krigar, för i så fall tycker jag att du är rent respektlös mot människor som dött och lidit av krig, genom att trivialisera orsakerna bakom krigen som drabbat dem såväl som idéerna de dött för.

du glömmer att d jag säger e oxå bara ord:

Språket skapade universum.
det står i bibeln: "i början fanns ordet"

gud skapade inte universum. ordet "gud" skapade gud.

döden är bara ett ord.
döden är det största skämtet
innan vi vaknar upp.

Men när du som nu påstår dig sitta inne med ett svar och en lösning på faktiska problem som orsakar verkliga människor ett lika verkligt lidande - då tycker jag att du är ute på hal is.

Det finns inga problem för vi finns inte.

Benjie skrev:Ord är inte på varandra staplade bokstäver, ljudande entiteter utan mening ..de är betydelsebärande budskap.

Bara om du tar dom allvarligt.

Ord och bokstäver kan inte betyda något för att det finns ett mellanrum mellan alla ord och bokstäver... så de är inte sammanlänkade. Betydelsen är en illusion, som rörelsen i en film...

suchanother skrev:Oj oj Avant, varför skriver du öht. om du inte vill framföra ett budskap?

Jag tänker inte
Jag skriver inte
Jag är Skrattet
som händerna tänker
och egon skriver.

DU skrev det här.
men du kan inte minnas.

Återgå till "Filosofi"