Jbig skrev:en massa saker som inte säger någonting
Jag ställde en hel mängd frågor till Jbig i samband med mitt förra inlägg. Han svarade inte på en enda. Lite hövlighet i debatten, om jag får be.
Kallekula uttryckte det väldigt bra, mina synpunkter är ju välkända för alla som någon gång handlat mat i USA. Som sagt Jbig, bara att söka på mataffärer och USA. Lite jobb får du väl göra själv också. Kör en google på "ground chuck+price" till exempel. Jag hittade då köttfärs för 10/kr kg när jag sökte runt lite. Välj gärna en maträtt själv, det är fördelen med google att man kan välja själv. Men jag kan tipsa dig lite om olika affärer :
Sam´s Club - lite större grossist som har grymma köttdiskar, brukade gå dit när jag behövde storpack till grillpartyna. (
www.samsclub.com)
Wegmans - en av mina absoluta favoriter där jag alltid brukar handla. Påminner väldigt mycket om Östermalms Saluhall, dyrt (för USA)men lysande. Sirloin för 3.99/pd, säger väl det mesta om prisnivån. 56kr/kg för biff i yttersta toppklass. Dessutom har dom en internationell avdelning där man ibland kan hitta svenska delikatesser.(
www.wegmans.com)
Pricechopper är ingen av mina större favoriter, men jag kan väl slänga in dom också för dom låg väldigt nära vårt gamla hus.(
www.pricechopper.com)
Sedan har vi Schiel´s family market, där brukade vi handla ett tag också. Dom hade tyvärr ingen hemsida. Wal-Mart gillar jag inte direkt, men visst kan man handla billig mat där. Jag föredrog att köpa hemelektronik där istället. Jaja, det finns massvis med affärer, utbudet i USA är enormt stort men nu har du fått några stycken att titta på.
Jbig skrev:Dessutom bör du nog även visa att du varit i USA, vilket vi nog är osäkra på att du ens vet vart det ligger! Priserna i exempelvis New York är ju närmast högre än de svenska matpriserna! Visste du inte det, du som varit i USA? Ho ho ho
Den här var kul. Vill du kanske ha en bild på mig vid The Statue of Liberty ?? Eller kanske en bild från Wachovia Center ?? Varför inte en bild på mig i trädgården, spelandes fotboll med barnen ?? Eller kanske bara en bild på mig från den lokala kvartersbaren där en stor öl kostar 7 kr, 3,50 på måndagar ??
Visste du att New York är en STAT. New York City, eller NYC däremot är en STAD. City of New York funkar också bra. Alla oerfarna missar den där.
Då vi nu har hamnat i NYC i alla fall så kan vi gärna prata om hur dyrt allt är i NYC. Eller är det verkligen så ?? Prisläget i NYC är något mer komplicerat än vad den normale turisten inser, då gatunätet styr mer än vad man kan tro. Men Jbig i allt sitt övermod verkar vara självutnämnd expert på prisläget i NYC. Då skall vi se vad han går för......du har väl inget emot ett litet kunskapstest, Jbig ??
Min första fråga, var i NYC är priserna dyrast ?? Hela staden är ju inte dyr, bara vissa delar. Visste du inte det ?? Spalta gärna upp stadsdelarna, det gör det hela lite enklare. Tänk nu inte bostadspriser, utan enbart retail + food.
Finns det överhuvudtaget mataffärer i alla delar av NYC ?? Om nej, i så fall varför ??
Vad heter varuhuset som ligger nedanför MSG ?? Hur är prisläget där ??
Bör man äta frukost på en diner nära ett större hotell eller på en sidogata för bästa mat i förhållande till pris ??
Varför slänger många New Yorkers ut sitt kök och bygger om det till sovrum ??
Vad kostar en taxi i NYC ?? (låt oss säga att du åker från Battery Park upp till Midtown, vid lunchtid)
Och lite mer kunskapstest, allmänna frågor :
Var hittar man "den sjungande cowboyen" ??
Vad heter de speciella highways som alltid förknippas med vägtullar ?? Finns en i New Jersey, till exempel.
Vem står staty utanför MT & Bank Stadium i Baltimore ?? Varför ??
Varför bör man alltid ha minst 20 % i kontantinsats när man köper en fastighet i USA ??
Ja, Jbig. Jag skulle kunna hålla på såhär i timmar, men nu måste jag återgå till matchen på TV. Chargers verkar vinna. När du svarat på alla mina frågor så ska vi kanske återföra debatten till ditt ursprungliga ämne, vad säger du om det ?? Matpriser är nog inte riktigt ditt område.
Vill du veta något mer om USA så är det bara att fråga. Jag är bara glad över att kunna hjälpa till. Jag tror nämligen inte att du besökt USA de senaste 20 åren, så du behöver nog uppdatera dina kunskaper lite. Om du ens varit där, vill säga.......