cogito skrev:Grottis skrev:Citat:
Man kan träna upp sin varseblivning för att upptäcka fler aspekter av verkligheten. Inget konstigt alls.
Cogito:
Du får 10 år på dig att träna din varseblivningsförmåga (dina sinnen) och har tillgång till glasögon och mikroskop. Hur kommer du fram till att peka ut den rätta lerkärvan med de förhistoriska skrivtecken?
Vilken är uppgiften? På vilket sätt skall lerkärvan vara "rätt" - och i relation till vad? Är den en del av en samling skärvor som skall klassificeras? Sättas i relation till andra skärvor och arkeologiska objekt? Är det inte bara att analysera materialets beståndsdelar för att koppla samman dem med andra skärvor av samma material? Och kolla om tecknen påminner om andra tecken? Om de kan tydas, tillhör ett känt alfabete och språk...
På vilket sätt kan detta problem visa att man kan se dels pragmatiskt och vardagsförnuftsmässigt på tillvaron, dels ägna sig åt spekulativt finlir? Jag förstår inte din poäng... Du kan ta skärvan i din hand, sluta ögonen och känna efter vilka inre bilder du får... New Age-sättet...
cogito skrev:Beskriv för dig själv hur du skulle verkställa att nå det önskade resultatet. I ena kolumnen skriver du allt som sinnesvarseblivningen åstadkommer, och i den andra skriver du sånt som du gör utöver att du titta på lerskärvorna.
Väg- och mätbara, upplevbara "fakta" i ena kolumnen, slutsatser utifrån dessa i den andra. Enligt common sense-syn på upplevande och tänkande. Se dock nedan!
cogito skrev:PS. Lägg märke till att jag inte alls påstår att sinnena inte är pålitliga, för de är de, utan att jag försöker visa upp den gränsen där vårt kunskapande övergår i en annan typ av verksamhet, skild från vad sinnena levererar.
/cogito
Den gränsen är flytande och arbiträrt utpekad, om man alls bryr sig om att peka ut den. Att uppleva är ingen passiv process. Det är att skapa. Skapandet fortsätter sedan när vi analyserar och tänker över det vi upplevt.
cogito skrev:Kan man få två ställningstaganden av filosoferna Algotezza i detta spörsmål?
Vill gärna ha svart på vitt för att ta mig ur eventuella villfarelser

/cogito
Vilka befarar du är dina eventuella villfarelser? Vilka farhågor har du?
A