Våra sinnen är tillförlitliga, eller?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 00:22

Avantgardet skrev:Med andra ord så förnimmer vi vår egen förnimmelseapparat och inte objekten själva, om jag förstått dig rätt. Är det detta du hävdar? :)

Absolut inte, detta går rakt emot min realistiska ansats!   :(

Vi förnimmer omedelbart objekten. Det finns ingen "perceptionens slöja" som står mellan oss och dem.

Kvalia är bara en aspekt av varseblivningen och bör inte förväxlas med varseblivningens innehåll. Ibland tvivlar jag dock på att kvalia ens existerar.

Vi kan aldrig veta om var och en upplever verkligheten på exakt samma sätt, men vi kan veta att vi upplever samma objekt, när vi varseblir det.

För övrigt anser jag att tinget-i-sig är ett fullkomligt meningslöst begrepp, som bör gjutas in i betong och kastas i sjön.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2007 00:47

Rafael: håller med dig här, men det sätt på vilket vi upplever dem olika är just att den ena är lättare att underkasta empirisk forskning - den lämpar sig bättre för detta ändamål. Dock kan vi inte därigenom, per automatik, sluta oss till att det är den och inte den andra "verkligheten" som är den riktiga. Vi lämnar amys skepsis vid detta, om ingen kan komma på en snygg lösning :wink:

Grottis: Jag förstår helt enkelt inte, rent konkret, vad som är skillnaden mellan realismbegreppet här och det gamla "tinget-i-sig". Realismen övergår i Idealismen så fort man tar hänsyn till upplevandet (åtminstone så tycks hårtoppen redan vara ordentligt kluven där).

Jag skulle hävda att Cogito kommit närmast "sanningen" i denna tråd i sitt sista inlägg. Bra tänkt där!

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 01:18

"Uppleva" är en alltför diffus term och har en bibetydelse som gör den ganska värdelös, när man diskuterar perception.

Det är skillnad på att varsebli ett glas rött vin och att uppleva det.

Tala om varför Kants gamla tinget-i-sig skulle behövas eller vara oundgängligt!
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 30 jan 2007 01:32

Sådana här existentiella fråga tillhör avd. nonsens.
T.o.m. inom teknisk utbildning (i mitt fall Chalmers) lär man sej genom praktisk verksamhet en viss vettig skepticism , det som känns orimligt sätter gränsen för verkligheten.
Sen är det helt onödigt att dra in nån akademisk misstro genom Kants obefintliga "tinget i sig". Vad tjänar detta till? Måste till en humanist till för att producera något sånt!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2007 01:40

Grottis skrev:Det är skillnad på att varsebli ett glas rött vin och att uppleva det.

Jag förstår varför du vill undvika en sådan konnotation, men det ändrar ju inget i sak.

Grottis skrev:Tala om varför Kants gamla tinget-i-sig skulle behövas eller vara oundgängligt!

Den betecknar ju exakt detsamma som realistens realism - det "verkliga" objektet som alltid ligger bortom vår perception. I realistens fall är det ett slags intersubjektiv medelpunkt och i tinget-i-sig är det en matematisk konstant. Samma summa, olika tal - både lika undflyende.

suchanother skrev:Sådana här existentiella fråga tillhör avd. nonsens.
T.o.m. inom teknisk utbildning (i mitt fall Chalmers) lär man sej genom praktisk verksamhet en viss vettig skepticism , det som känns orimligt sätter gränsen för verkligheten.
Sen är det helt onödigt att dra in nån akademisk misstro genom Kants obefintliga "tinget i sig". Vad tjänar detta till? Måste till en humanist till för att producera något sånt!

Jag säger inte emot dig.  :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 jan 2007 02:11

suchanother skrev:Sådana här existentiella fråga tillhör avd. nonsens.

Om man har mål och mening klart och klappat så kanske, men om vi vill söka i vad mål och mening kan vara och bör vara så tror jag nog vi behöver slänga oss med liknande begrepp. Eller kuken pekar kanske räcker för dig?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 02:41

Avantgardet skrev:[Tinget-i-sig] betecknar ju exakt detsamma som realistens realism - det "verkliga" objektet som alltid ligger bortom vår perception.

Någon sådan distinktion gör inte jag. Det verkliga objektet är det som är omedelbart givet i vår sinneserfarenhet. Vi förnimmer det i dess sådanhet.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2007 02:54

Men aldrig i dess fullständighet - i dess för-sig-het. Och av detta kan vi således sluta oss till?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 30 jan 2007 03:44

Grottis skrev:
Avantgardet skrev:[Tinget-i-sig] betecknar ju exakt detsamma som realistens realism - det "verkliga" objektet som alltid ligger bortom vår perception.

Någon sådan distinktion gör inte jag. Det verkliga objektet är det som är omedelbart givet i vår sinneserfarenhet. Vi förnimmer det i dess sådanhet.

Din "sinneserfarenhet" är det ett begrepp för att hoppa över vår tolkning av stimulin, och gå direkt på slutprodukten av intryckets väg genom vårat medvetande?

Kan två personer se samma objekt, finna det vara samma objekt, men inte har överensstämmande sinneserfarenheter om objektet?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 09:26

Avantgardet skrev:Men aldrig i dess fullständighet - i dess för-sig-het.

Du menar att vi bara kan se sidor av föremål och aldrig hela dem? Det är emellertid, tror jag, ingen invändning mot att vi förnimmer dem omedelbart.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 09:38

J R Auk skrev:Din "sinneserfarenhet" är det ett begrepp för att hoppa över vår tolkning av stimulin, och gå direkt på slutprodukten av intryckets väg genom vårat medvetande?

Ja, jag talar om hur yttervärlden och dess objekt direkt presenterar sig för oss i varseblivningen.

Kan två personer se samma objekt, finna det vara samma objekt, men inte har överensstämmande sinneserfarenheter om objektet?

Egentligen är jag skeptisk till termer som "sinneserfarenheter", "förnimmelser" och dylikt, därför att de ger en falsk bild av att det skulle finnas något som står emellan vår uppfattning av föremålen och föremålen själva. Kvalia, om de existerar, skulle kunna vara det som skiljer två personers förnimmande av samma objekt.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 30 jan 2007 12:19

Grottis skrev:
Ja, jag talar om hur yttervärlden och dess objekt direkt presenterar sig för oss i varseblivningen.

Jag gör ett försök att gå bakvägen, för att visa att sinnesvarseblivningen och begrepp är två komponenter som tillsammans formar vår bild av verkligheten.

Om vi utgår från begreppet istället för från varseblivningsobjektet kan det ter sig så här: Du känner till bibelstället om kunskapens frukt? Det gjorde dom gamla målarna som ville återge scenen i bild också. Men då inställde sig ett litet problem: hur visualiserar man begreppet "frukt"? I skriften står "frukt" - men hur skall man måla en frukt så att betraktaren kan varsebli objektet på tavlan? Det låter sig inte göras, ty "frukt" är ett begrepp som inte har någon specifik färg eller form. Så de fick idén att låta frukten representeras av ett äpple.

Frågan till dig, Grottis: är det med synsinnet du ser begrepp, i detta fall "frukt"? Kan yttervärlden och dess objekt direkt presentera sig för oss som frukt?

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 12:36

cogito skrev:är det med synsinnet du ser begrepp, i detta fall "frukt"? Kan yttervärlden och dess objekt direkt presentera sig för oss som frukt?

Vi tillämpar begrepp på det vi ser. Vi kan varsebli en frukt utan att veta att det heter "frukt".

Om vi inte hade förmågan att förnimmar enskilda, separata objekt, hur skulle vi då någonsin, som barn, ha kunna lära oss orden för dem! :o Det skulle inte finnas något att fästa orden vid, om varseblivningen på det infantila stadiet bara utgjorde en amorf, oorganiserad massa, en odifferentierad smet.

Tack vare den grundläggande figur-grundrelationen kan vi varsebli objekten innen vi lär oss namnet för dem.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 30 jan 2007 14:10

Grottis skrev:Du menar att vi bara kan se sidor av föremål och aldrig hela dem? Det är emellertid, tror jag, ingen invändning mot att vi förnimmer dem omedelbart.

Jag är snarare intresserad av hur du får olika utsagor om ett och samma förmeål att gå ihop.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 30 jan 2007 15:20

Vad skulle det vara för slags utsagor? Skulle du vilja exemplifiera?

Återgå till "Filosofi"