Grottis skrev:Algotezza skrev:Hur vet du att du har direkttillgång?
Därför att alla filosofiska alternativ som laborerar med mellanliggande representationer, såsom sinnesdata, har absurda konsekvenser och kan vederläggas.
Jag laborerar inte med några mellanliggande representationer; jag skriver bara att dina sinnen är en förmedlande länk mellan dig och omvärlden. Är inte det sant, även ur ett common sense-perspektiv?
Det finns logiskt sett ingen möjlighet att avgöra tillförlitligheten hos dina sinnen annat än relativt och intersubjektivt via språket. Du hade då varit tvungen att kunna "uppleva" verkligheten "direkt" och ej via en förmedlande länk.
Jag menar dock att vi för att kunna leva i vårt vardagsliv kan antaga att våra sinnen i normalfallet är tillförlitliga, om än begränsade, och att människors upplevelser av denna verklighet är analoga. Men varelser med andra sinnen upplever naturligtvis omvärlden annorlunda. Bin t.ex. som kan "se" bortom det spektra vi kan uppfatta.
Grottis skrev:Algotezza skrev:Förmedlar inte dina sinnen något? Upplever du utan sinnen?
Observera att detta är härledd kunskap. Ögat ser inte sig självt.
Vad är härledd kunskap? Vad är inte? All kunskap är väl härledd - men ur vad menar du? Vad menar du är "omedelbart" givet? Vad har det faktum att ögat "inte kan se sig självt" med saken att göra? Även om ögat inte kan se sig självt är det väl detta som är med om att skapa/förmedla en visuell bild av verkligheten åt dig...
Grottis skrev:Algotezza skrev:Är vetenskapens verklighetsbeskrivning grundfalsk? På vilka grunder hävdar du detta?
Vetenskapen är inte genomfalsk. Den är bara en beskrivning av verkligheten på en annan nivå än sunda förnuftets. Det bord jag nu sitter vid kan jag beskriva med olika egenskapsord, men jag kan också beskriva det med fysikens språk som en anhopning osynliga atomer. Det är två beskrivningar av samma bord fast på olika nivåer. Och jag vågar sätta min tänkarmössa på att den vardagliga beskrivningen är den mest fundamentala.
Ja, och vetenskapens beskrivning är härledd ur vad vetenskapsmännen/-kvinnorna kan erfara med sina sinnen, och detta gäller ju också de mätningar de gör, dessa är ju något de kunnat avläsa med sina sinnen.
Visst, sunda förnuftets nivå är att beskriva bordet med olika vardagliga egenskapsord, men det säger ju ingenting om hur du kommit fram till dessa eller huruvida våra sinnen är tillförlitliga eller ej.
Att jag och mina polare, när vi är nyktra, kan komma överens om att bordet är brunbetsat med fyra ben utifrån att vara sinnen fungerar analogt och normalt och att vi kan uttrycka detta med/i ett gemensamt språk, innebär att vi på så vis kan komma fram till att vi bör ha upplevt det på samma sätt. Finns t.ex. en fysiker med kan han utifrån vad han erfarit och utifrån sina teorier beskriva bordet som bestående av molekyler etc., men detta gör han ju utifrån att han upplevt det på analogt sätt som vi. Jag menar, vetenskaparen upplever inte annorlunda, han bara gör en annan beskrivning utifrån upplevelse och kompletterande teori.
Intressantare än att harva detta i all oändlighet är att fråga om det finns fler vägar än via våra fysiska sinnen för att få information om omvärlden... Samt även frågan om mystikens unio mystica, när upplevaren sammansmälter med det upplevda, kan ha något intresse... Men det hör väl hemma under rubriken religion och andlighet eller psykologi...
A