hovnarr skrev:Låt oss tala om grupper. Om man ska diskutera normalitet måste man först välja ett ramverk, inom vilket man ska betrakta normaliteten. Här får man utgå ifrån att ramverket är människor i Sverige.
Ja, man måste definiera vilken grupp man talade om. Först talade jag om mängden av alla invånare i Sverige. Sedan nämnde jag även några exempel på undergrupper.
Menar du nu att den STÖRSTA gruppen av människor i Sverige utgörs av vita, heterosexuella män?
Nej, normalitet i den mening jag ger ordet har inget med gruppens storlek att göra. Det har mer att göra med vad man förväntar sig när man hör (i det här fallet) uttrycket "svensk" eller "svensk medborgare". Då tänker nog de flesta på en vit heterosexuell man. Det är urtypen för att vara svensk. Dock måste man nog lägga till lite fler saker som att man ska tala svenska och så vidare.
Varför väljer du i så fall gruppen så? Varför inte bara "män" (falskt - finns fler kvinnor), "vita" (sannolikt fortfarande största gruppen om man räknar övriga folkslag för sig), eller "heterosexuella" (givetvis oftast förekommande).
Ja, man kan skilja på kategorierna om man vill. Hos vita heterosexuella män sammanfaller dock det "normala" inom alla de tre viktiga kategorierna hudfärg, sexuell läggning och kön. Därför blir denna grupp extra normal.
Man kan ju godtyckligt gå djupare och lägga till "med bruna ögon" efter, för att urskilja mer, även om ögonfärgens relation till bemötandet sällan brukar studeras.
Ja, man kan ta upp fler kategorier om man vill. Jag valde ut dem som jag ansåg vara viktigast. Två andra viktiga kategorier är ålder och klass. Ögonfärgen har relativt sett mycket mindre social betydelse än kön och hudfärg. Den är nog ganska irrelevant i Sverige tror jag.
Om kvinnorna i fler och de övriga faktorerna är lika mellan könen måste ju i så fall vita heterokvinnor vara en STÖRRE grupp och enligt det resonemanget mer normala.
Normaliteten har som sagt inget med gruppens relativa storlek att göra.
Eller menar du istället att det är respekten som ger normaliteten? Jag skulle inte vara så snabb att sätta likhetstecken mellan de två. Av bekanta har jag förstått att vita heteromän även i Uganda har mer makt och rörelsefrihet, men inte skulle jag betrakta dem som normala i detta Ugandiska ramverk.
Respekt och makt räcker inte för att ge normalitet. Vita i Uganda känner sig nog lite utanför där, gissar jag. De har nog relativt svårt att interagera med majoriteten av befolkningen, vilket begränsar deras sociala rörlighet. De kan inte dyka upp var som helst och förvänta sig att de ska bli bemötta utan misstänksamhet.
Jämför med kungen. Han är rik och respekterad men kan inte gå någonstans utan livvakt. Vidare blir nog många blyga och formella i hans närhet och släpper honom inte inpå sig. Han känner sig nog ganska uttittad och utanför i de flesta situationer när han inte umgås med andra kungligheter.
Här har vi problemet med ramverk och medelvärden som inte hör ihop. I ramverket "personer" är denna androgyna gestalt sannolikt medelvärdet, men du kan sedan inte ta det och stoppa in i ramverket "män" eller "kvinnor", som har helt egna medelvärden. Att vara en normal person är således något helt annat än att vara en normal man.
Att vara en normal man är att vara en normal person. Att vara en normal kvinna är inte att vara en normal person, inte fullt ut i alla fall. Fast onormala män och kvinnor betraktas förstås som ännu mer onormala.
Kvinnans onormalitet har i och för sig minskat ganska mycket jämfört med hur det var förr på grund av jämställdhetsarbetet.
Jämför med när Moses talar till "folket" i 2 Mos 19:14-15
Och Mose steg ned från berget till folket och helgade folket, och de tvådde sina kläder. Och han sade till folket: "Hållen eder redo till i övermorgon; ingen komme vid en kvinna."
Även den senare har jag svårt att se att skulle utgöra någon slags testosteronstinn extrempunkt - den normale mannen måste utgöra ett genomsnitt av alla mäns testosteronhalt och vara lagom manlig i alla avseenden (t.ex. ha 42,7 i skostorlek osv.).
Ok. jag kanske tog i lite för mycket, men jag tror ändå inte att det är den genomsnittlige mannen som av de flesta ses som den normala mannen. När jag försöker föreställa mig en man så är det inte genomsnittsmannen jag ser framför mig utan en variant som är större och mer manlig än genomsnittet. Det blir en ganska lång, kraftig och respektingivande person med lite skäggstubb klädd i kostym eller busschaufförsjacka eller liknande.
Istället för att prata om medelvärden (där effekter tar ut varandra) kan vi kanske tala om medianer. Om man tänker sig att man tittar på hur mycket folk exempelvis stickar så tar vi och radar upp alla människor i världen utifrån hur mycket eller lite de stickar. Ju närmare mitten de står, desto högre poäng får de (viktat efter den aktuella egenskapen, beroende på samhällets aktuella normer där sadomasochism till exempel är värd en högre vikt än stickning). Sen gör man så med alla tänkbara aktiviteter och egenskaper. Den som får flest poäng är mest normal!
Människor i allmänhet är inte så här vetenskapliga. De har en mycket mer subjektiv bild av vad som är normalt.
Och ja, för att svara på ursprungsfrågan, jag tror att den sortens normalitet är extrem sålänge den är eftersträvad. Det är mer normalt att vara normalt normal än onormalt normal.
Ja, det normala är en extrem idealisering som är svårt att uppnå.
/Stefan, en vit heterosexuell man som har dille på keltisk folkmusik, tidigare har ägt en minigris i sju år, gärna fuskar i filosofi, har 49 i skostorlek, är yrkesarbetande civilingenjör vid 22 års ålder och cyklar till jobbet varje morgon utan att hålla i styret och kraftfullt sjungande godbitar ur den svenska manskörstraditionen.
Det låter väldigt normalt i mina öron.

Du kommer troligen att möta mindre motstånd i samhället än de flesta andra och få det väldigt lätt för dig i många situationer. Du har stor chans att bli någon sorts chef och få en hutlös lön, om du vill göra en sådan karriär. Har du fått några fördelar av denna normalitet som du själv har lagt märke till?
Tore skrev:"Observera att män anses mer normala trots att kvinnorna är i majoritet i befolkningen."
En i mina ögon märklig generalisering. Vilka är det som "anser" detta, menar du, vad mer exakt menar de med det, och på vilket sätt bestämmer de vad som gäller "i dagens Sverige"?
Tja, här har jag inte så mycket på fötterna. Inga statistiska undersökningar att luta mig mot tyvärr. Jag går bara efter hur jag uppfattar det och efter vad jag uppfattar som den allmänna uppfattningen.
Så som ordet används i vardagsspråket handlar det nog minst lika ofta om att uttrycka vad som är typiskt eller genomsnittligt som att uttrycka vad som är önskvärt eller i enlighet med gängse normer.
Jag tror som jag sagt ovan att ordet inte handlar om genomsnitt utan om vad människor förväntar sig. Ibland sammanfaller det nog med genomsnittet i och för sig. Möjligen kan man säga att ordet har en deskriptiv och en normativ betydelse och att de kan vara olika. Då får man två betydelser av ordet.
Inom matematiken brukar man väl med "normal" mena en linje eller vektor som är vinkelrät mot ett plan eller en annan linje. Medelvärden kallas väl just medelvärden?
Det stämmer. Jag var helt ute och cyklade här.
Det jag tänkte på var begreppet norm, vilket brukar motsvara längden av en vektor. Inte heller då handlar det om ett medelvärde.
Vänligen
Camilla