Viktiga filosofiska verk

Moderator: Moderatorgruppen

gråa hår
Kontakt:

Inläggav gråa hår » 19 dec 2006 22:09

J R Auk skrev: Måste sluta plugga så man har tid att läsa :)

he he... vem känner inte igen sig i det där? :lol:
Får alltid lust att läsa allt annat än just det man ska läsa.

stradde

det

Inläggav stradde » 05 jan 2007 22:45

beror ju på vad man är intresserad av. om man har mycket pengar så kan man ju köpa de viktigaste böckerna av de typ 30 mest omtalade filosoferna, annars måste man ju se till ens behov.

Sedan så skulle jag vilja påpeka att det viktiga är att man läser verken om inte om dom.

skall jag ändå välja en bok så blir det nikomanska etiken av Aristoteles, som jag inte vet hur det stavas. Och det har nog mycket med att göra med att jag gillar hans språk.
Är jag galen? Tveklöst inte. Men visst tusan lever man i en galen och underbar värld =)

debaser

Inläggav debaser » 06 jan 2007 23:00

Kvittar väl fullständigt vad man har för bok, man kan ju skaffa vilken som helst. Via den boken kommer ju ens tankar att börja snurra runt och man kommer fram till en egen slutsats. Varför köpa en bok som sammanfattar ens egna tankar - exemplet favoritbok? Eller ännu värre en bok som sammanfattar någon filosofs tankar som man ska acceptera och anamma? Om man är en person med en god grund för filosofiska funderingar kan man lika gärna börja med Bonniers uppslagsverk. En redogörelse av de begrepp som vi har, och det vi accepterar finnas här i världen. Det är väl ultimat för att skapa filosofiska funderingar?
"What we need are some dancers. Or maybe ...answers? does anybody have any answers." Someone in the crowd yells to him, "Your ass!" To which Elliott Smith responds, "My ass?! That's a good answer."

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 07 jan 2007 03:50

Avantgardet skrev:Det är väl många som upplever Gud, är det inte?

Hur kan de veta att det är verkligen är Gud de upplever och att de olika upplevelserna hänför sig till samma gudom? Eftersom gudsupplevelser är privata, går det inte gärna att jämföra dem.
Så på ett intersubjektivt plan så är det snarast så ateismen som saknar täckning i verkligheten?

Ateisterna upplever Guds frånvaro.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 07 jan 2007 10:01

Du har rätt, jag syftade på ett slags "mängdargument". Det är ju inte oavhängigt definitionen. En panteistisk Gudom upplever alla, per definition - även ateisten, fastän omedvetet på ett plan.

Alla upplevelser är väl privata? Vi kan beteckna något och peka på det men vi kan inte uppleva varandras upplevelser. Vi kan bara förstå varandra utifrån oss själva - vi gör oss en inre bild av den andres förståelse av fenomenet, som dock är helt och hållet vårt eget postulat.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 07 jan 2007 11:44

Avantgardet skrev:Alla upplevelser är väl privata?

Ja, men inte det upplevda, upplevelsens objekt.

Mina upplevelser av materiella objekt är privata, men inte objekten -- de upplevs också av andra.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 07 jan 2007 14:27

Grottis skrev:Ja, men inte det upplevda, upplevelsens objekt.

Mina upplevelser av materiella objekt är privata, men inte objekten -- de upplevs också av andra.

Fast jag förstår inte hur det hjälper, andras upplevelser av objekten är ju också privata. Gud är dock allmäning precis som objekten (svårtillgänglig om man exkluderar sig från Gud genom sin egen definition, men på inget sätt privat egendom).

Användarvisningsbild
trekdanne

Inläggav trekdanne » 24 feb 2007 16:22

Kan inte komma ihåg titeln, men den handlar om en sfär på besök i ett plan.
God's in His Heaven. All's Right with The World.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 feb 2007 21:12

Avantgardet skrev:Fast jag förstår inte hur det hjälper, andras upplevelser av objekten är ju också privata.

Ja, men det upplevda är inte privat ifall det handlar om objekt i yttervärlden. Om två personer båda tittar på en röd traktor, är deras subjektiva upplevelser privata. Kanske de t.ex. uppfattar rödheten något annorlunda -- den har en kvalitet som skiljer sig mellan dem. Men båda två upplever ett och samma objekt: en röd traktor. Den är det upplevda, vilket alltså skall skiljas från den privata upplevelsen.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2007 21:28

Men tycker du inte att det är något borgerligt suspekt i att utgå från objektivitet då? Vetenskapen skiljer sig ju däri på inget sätt från Gud. Du är troende grottis, men det vore väl ändå ett logikens ironi.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 feb 2007 22:17

Religiösa upplevelser är privata och subjektiva; det finns inget sätt att kontrollera eller verifiera dem.

Nej, jag är inte troende i någon religiös bemärkelse, möjligen vetenskapstroende.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2007 22:51

Grottis skrev:Religiösa upplevelser är privata och subjektiva; det finns inget sätt att kontrollera eller verifiera dem.

Nej, jag är inte troende i någon religiös bemärkelse, möjligen vetenskapstroende.

Vad är skillnaden? Kul att se dig här förresten, måste tyvärr springa iväg...

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 24 feb 2007 23:02

Avantgardet skrev:Vad är skillnaden?

Vetenskap är ingen religion.
Kul att se dig här förresten

Tack detsamma. :D
måste tyvärr springa iväg...

Suck, precis när jag hade dig på kornet. ;)

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 24 feb 2007 23:11

Om du har tid se dokumentären "Under Stjärnorna" på svt. Pyser nu.

Återgå till "Filosofi"