Vad anser ni om Anthony Robbins filosofi/NLP? Är det inte lite av hjärntvätt? Och man ska alltid vara så fokuserad på sitt mål som man dagligen ska visualisera... En ständig strävan som gör att man kanske missar att leva i nuet och att också inse att vilan är exakt lika viktig som att arbeta. Påminner inte detta lite av suggestionsreligiositet? När man ropar Halleluja i kyrkan stampar man med fötterna och klappar i händerna på NLP-träffarna... Ja, vad tycker ni om NLP och Anthony Robbins teorier? Förtjänar verkligen Tony Robbins att tjäna så mycket pengar på sin verksamhet?
Vore roligt med kommentarer
http://www.ted.com/tedtalks/tedtalkspla ... ny_robbins
Anthony Robbins teorier/NLP=suggererad hjärntvätt?
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Jag tycker det är svårt att bedöma hur stor del av effekten av NLP som beror på faktiskt "neurolingvistisk programmering" och hur mycket som bara är en effekt av att man beter sig lite märkligt och skumt åt.
Om jag t.ex. kör ett NLP-skript som säljare, designat för att få folk att köpa mer av min produkt, hur mycket av den eventuellt ökade säljeffekten har då att göra med de exakta ord som sägs, och hur mycket har att göra med att jag helt enkelt presenterar dem på ett aptitligt och karismatiskt sätt? Detta skulle behöva utredas med dubbelblindstudier där man ger t.ex en säljare omväxlande "NLP-verksamma" och icke NLP:ade manus (utan att vederbörande vet vilket han har just nu) och ser om han säljer mer.
Nån kan ju kläcka ur sig nåt som känns viktigt för mig utan att det är särskilt NLP:igt, och sen kan jag agera utifrån det på ett medvetet plan senare också. Svårt att definiera exakt vad just NLP är och sedan mäta effekten av det.
Hehe, lustig fråga. Det finns företag som säljer gråsten i lite sågspån och en träask för hundratals kronor. Det är väl ungefär lika knäppt. Eller att vi betalar folk som tar hand om våra datorer tre gånger så mycket som de som tar hand om våra barn. Din fråga är väl snarast en kritik mot kapitalismen och folks köpvanor, än mot Tony Robbins?

Om jag t.ex. kör ett NLP-skript som säljare, designat för att få folk att köpa mer av min produkt, hur mycket av den eventuellt ökade säljeffekten har då att göra med de exakta ord som sägs, och hur mycket har att göra med att jag helt enkelt presenterar dem på ett aptitligt och karismatiskt sätt? Detta skulle behöva utredas med dubbelblindstudier där man ger t.ex en säljare omväxlande "NLP-verksamma" och icke NLP:ade manus (utan att vederbörande vet vilket han har just nu) och ser om han säljer mer.
Nån kan ju kläcka ur sig nåt som känns viktigt för mig utan att det är särskilt NLP:igt, och sen kan jag agera utifrån det på ett medvetet plan senare också. Svårt att definiera exakt vad just NLP är och sedan mäta effekten av det.
Förtjänar verkligen Tony Robbins att tjäna så mycket pengar på sin verksamhet?
Hehe, lustig fråga. Det finns företag som säljer gråsten i lite sågspån och en träask för hundratals kronor. Det är väl ungefär lika knäppt. Eller att vi betalar folk som tar hand om våra datorer tre gånger så mycket som de som tar hand om våra barn. Din fråga är väl snarast en kritik mot kapitalismen och folks köpvanor, än mot Tony Robbins?

-
Dktr_Faustus
- Kontakt:
Magikern och illussionisten Derren Brown använder sig ofta av NLP och suggestion. Det är kanske en dålig hänvisning till fakta men att det i vissa fall är en form av hjärntvätt är nästan svårt att förneka om man utgår ifrån att dom NLP-baserade delarna är sanna. Jag tolkar det som en kombination av en vidareutveckling av retorik och handlingar som ska bryta koncentrationen och vanliga tankebanor. Jag vet inte riktigt hur det fungerar men utav Derren Browns manipulationstrick så verkar det vara av en viss vikt att man vid vissa tillfällen tar personen på axeln eller tar tag i handleden plötsligt med mera. Antagligen för att bryta något visst tankemönster och leda personen. Han använder sin auktoritära possition enormt ofta också och utför till och med millgram experimentet i en BBC special för att kunna välja dom personer som är mest mottagbara för suggestion.
Som hovnarren påpekar. Har han förtjänat pengar? är en tautologi. Ja, han har förtjänat pengar genom att göra det han gör jäkligt bra och ta betalt för det. Han har skakat fram resultat - massor. Fast han hävdar att han lämnat nlp-världen för något annat koncept han hittat på själv.
Något är mycket intressant i klippet du länkar till, och som också ligger ute på www.tonyrobbins.com, där Tony talar till många höjdare - lyssna, det är intressant. I publiken sitter bland andra Al Gore och det är något stort idéseminarium.
Tony säger att när folk misslyckas så kommer ursäkterna: "I had no time, no money, no knowledge..." och då fyller Al Gore i: "No surpreme court"
Hejdlöst roligt, Al tar många poäng. Han HAR humor.
Det intressanta här är att det är så symptomatiskt, Tony är orange, det mest oranga som finns - han är Mr American Dream! Hade han inte varit rik som ett troll så hade det varit mycket konstigt. Han tror enbart på individens förmåga att åstadkomma vad man vill, medan Gore är grön demokrat, han tror på kollektivets makt att åstadkomma förändring och är miljökämpe. (Se Popjimmys tråd om Integral Politics.) Och på bara några sekunder blir det så tydligt!
Huruvida nlp funkar, svårt att säga eftersom det inte finns några gränser för vad som är nlp och vad som inte är nlp. Man kan väl säga att det handlar om att kartlägga mänskliga tankar och beteenden och kopplingen däremellan, eller nåt... Och även om är ute och går med en kass karta så lär du dig hitta förr eller senare. Grejen är att man ständigt testar sig fram till vad som funkar och vad som inte funkar. Om något inte funkar, då är det inte nlp längre. Nlp är att ta vad som funkar och behålla det, därför funkar nlp.
Sen går du en massa kurser för dyra pengar och hänger med folk som är duktiga på det. Sen visar det sig att det är du som blir manipulerad och skinnad, och det var ju det du skulle lära dig - hur man manipulerar.
När du blivit manipulerad tillräckligt många gånger så inser du vad som hänt och då kör du samma grej på dina elever och cirkeln är sluten. Eller pyramiden snarare...
Något är mycket intressant i klippet du länkar till, och som också ligger ute på www.tonyrobbins.com, där Tony talar till många höjdare - lyssna, det är intressant. I publiken sitter bland andra Al Gore och det är något stort idéseminarium.
Tony säger att när folk misslyckas så kommer ursäkterna: "I had no time, no money, no knowledge..." och då fyller Al Gore i: "No surpreme court"
Hejdlöst roligt, Al tar många poäng. Han HAR humor.
Det intressanta här är att det är så symptomatiskt, Tony är orange, det mest oranga som finns - han är Mr American Dream! Hade han inte varit rik som ett troll så hade det varit mycket konstigt. Han tror enbart på individens förmåga att åstadkomma vad man vill, medan Gore är grön demokrat, han tror på kollektivets makt att åstadkomma förändring och är miljökämpe. (Se Popjimmys tråd om Integral Politics.) Och på bara några sekunder blir det så tydligt!
Huruvida nlp funkar, svårt att säga eftersom det inte finns några gränser för vad som är nlp och vad som inte är nlp. Man kan väl säga att det handlar om att kartlägga mänskliga tankar och beteenden och kopplingen däremellan, eller nåt... Och även om är ute och går med en kass karta så lär du dig hitta förr eller senare. Grejen är att man ständigt testar sig fram till vad som funkar och vad som inte funkar. Om något inte funkar, då är det inte nlp längre. Nlp är att ta vad som funkar och behålla det, därför funkar nlp.
Sen går du en massa kurser för dyra pengar och hänger med folk som är duktiga på det. Sen visar det sig att det är du som blir manipulerad och skinnad, och det var ju det du skulle lära dig - hur man manipulerar.
När du blivit manipulerad tillräckligt många gånger så inser du vad som hänt och då kör du samma grej på dina elever och cirkeln är sluten. Eller pyramiden snarare...
Produktens värde avspeglas i efterfrågan på produkten.Om ingen anser att Tony Robbins är värd de pengar de kostar att se eller anlita honom,hade ingen betalt.Jag har träffat honom och anser att han är väl värd varenda krona.Motsats förhållandet till fri prissättning borde då vara att t,ex, en kommité beslöt en produkts värde.Vilka kriterier skulle då denna kommité arbeta efter?Har i så fall en produkt, exempelvis Tony Robbins alltid samma värde oavsett innehåll och utförande?Besvara gärna min fråga om kommiténs kriterier för prissättning.
Mikael Lörnstam
Mikael Lörnstam