Jag har länge funderat på fenomenet rödförskjutning. Vad innebär det? Jag har lite funderingar, men det fattas mig luckor. Årets nobelpris i fysik gick ju till två som kom på ett sätt att mäta rödförskjutning på ett nytt och mer noggrannt sätt. Hur mäter man rödförskjutning?
MVH
EnFisk
Rödförskjutning
Moderator: Moderatorgruppen
Rödförskjutning
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet
Rödförskjutning är motsvarigheten till doplereffekt när det gäller ljud. Doplereffekt uppstår när en vågsändare och motagare rör sig relativt varandra i vågens riktning. Rör de sig mot varandra blir frikvensen högre och rör de sig från varandra blir frekvensen lägre. Om en ljuskälla och en mottagare rör sig från varandra kommer det utsända ljuset att ha en längre våglängd än det observerade. Rödförskjutningen mäts med en spektrometer, dvs en aparatur som med prisma eller gitter bryter ljuset i olika vinkel för olika våglängder. Vinkeln bestäms av våglängden och kan därmed mäsat genom att se vilken vinkel det är mellan infallande ljus och ljuset med en viss våglängd. Man använder sig av det karaktäristiska våglängderna absorberas när ljuset passerar gaser (ofta i tex en stjärnas atmosfär) och jämför det med absorbtionsspektrat för samma gaser här på jorden. Rödförskjutningen mäts genom att se hur stor skilllnade det är mellan våglängderna i absorbtionsspektrat.
Jämförelsen mellan rödförskjutning & doppler-effekt förklarar (belyser) också i viss mån varför & på vilket sätt ljusets hastighet i rymden är konstant, oavsett om det strålande föremålet fjärmar eller närmar sig betraktaren.
Liksom med ljudet, så ändras även hos ljuset vågfrekvensen, utan att ljudet eller ljuset för den sakens skull ändrar hastigheten.
Hos ljudet har vi också luftmotståndet som förklaring, varför ljudet inte kan vara hur snabb som helst.
I rymden kan man föreställa sig något slags ljusmotstånd, som gör att ljuset inte far fram hur snabbt som helst, men den föreställningen är kanske inte så vetenskaplig.
Ändå, så existerar fenomenet ljusshastighet (ändrat till: ljusmotstånd), även om just det ordet inte används för det.
Ljus blir långsammare om det går genom vatten eller glas, exempelsvis, och jag har för mig att den även kan bromsas om genom att man låter temperaturen närma sig den absoluta nollpunkten.
Sen påverkar de spekulativa svarta hålen även de ljusets hastighet.
Själv kan jag inte påverka ljusets hastighet, men om jag rör på mig, så blir den en rödförskjuting - för liten för att registreras, men ändock.
Liksom med ljudet, så ändras även hos ljuset vågfrekvensen, utan att ljudet eller ljuset för den sakens skull ändrar hastigheten.
Hos ljudet har vi också luftmotståndet som förklaring, varför ljudet inte kan vara hur snabb som helst.
I rymden kan man föreställa sig något slags ljusmotstånd, som gör att ljuset inte far fram hur snabbt som helst, men den föreställningen är kanske inte så vetenskaplig.
Ändå, så existerar fenomenet ljusshastighet (ändrat till: ljusmotstånd), även om just det ordet inte används för det.
Ljus blir långsammare om det går genom vatten eller glas, exempelsvis, och jag har för mig att den även kan bromsas om genom att man låter temperaturen närma sig den absoluta nollpunkten.
Sen påverkar de spekulativa svarta hålen även de ljusets hastighet.
Själv kan jag inte påverka ljusets hastighet, men om jag rör på mig, så blir den en rödförskjuting - för liten för att registreras, men ändock.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Ljuset, som är en elektromagnetisk våg/svängning/fält, sätter fart på elektronerna i mediet och dessa kommer att växelverka med ljuset med en fasförskjutning - en försening som kan sägas bromsa ljuset.
Se stycket som börjar med "At the microscale..." på sidan http://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
Tvärt om - längre våglängd och därmed lägre frekvens.
Se stycket som börjar med "At the microscale..." på sidan http://en.wikipedia.org/wiki/Refractive_index
Om en ljuskälla och en mottagare rör sig från varandra kommer det utsända ljuset att ha en kortare våglängd än det observerade.
Tvärt om - längre våglängd och därmed lägre frekvens.