Kallekula skrev:Bobby Hogan
Angående viktade röster i USA. Brukar det inte framföras fler propåer att vikta inom fler områden? Men skulle ju tex kunna tänka sig viktade röster i förhållande till skatteförmågan (okej omständligt praktiskt men ändock).
I övrigt du som är insatt i vad som händer i USA. Vad är på tapeten i dagsläget? Aktuella problem? Är det lugnt på fronten restriktioner för vapeninnehav? Sjukvårdsreformer? Något annat som inte tas upp i Sverige men som är stort i USA?
Tex kärnkraftsfrågan. Bygger man ut kränkraftsverk eller ligger det på is som i Sverige. Lite nyfiken.
Tråden är förvisso USA:s (demokratiska) system och detta var mer allmänpolitiska frågor, men vi kan säkert tweeka dem så vi finner infallsvinklar.
Tjenare Kallekula. Nu skall jag ta och svara, jag har inte glömt bort dig.
Jo, angående viktade röster i USA och skatter. Mig veterligen så finns inget sådant nu, och jag skulle vara oerhört skeptisk till att amerikanerna införde något sådant. Men man vet ju aldrig.
Sedan till vad som händer i USA som vi inte får höra om här. Nu är jag lite ringrostig, har inte varit där sedan januari, men jag skall snart tillbaka för ett par anställningsintervjuer och lite välbehövlig semester.
Men mycket sport blir det, i december var det alla college-bowls, i januari var det NFL-playoffs och nu i mars är det collegebasket, March Madness. Det är verkligen totalt madness, hur mycket matcher som helst. Folk tar semester för att kunna se hela spektaklet. För att då inte tala om Superbowl i februari. Detta år med Peyton Manning i final, skulle han äntligen lyckas ?? Detta hör vi lite om i Sverige, men därborta är det enormt stort. Mina Colts vann !!! Härligt.
Mycket snack nu också om football, det är off-season och free agency pågår för fullt, många spelare som gör rubriker för olika saker. Några klantar till det för sig, såsom Tank Johnson i Chicago eller Tom Brady, några gör bra karriärval såsom Adalius Thomas eller Dominic Rhodes. Med NFL-draften på väg så är det också mycket uppståndelse rörande detta års collegepojkar, framför allt en WR som heter Calvin Johnson.
Mycket idrott blev det, men detta är inte alls uppmärksammat i Sverige.
Sedan, politiskt sett, det som är mest på tapeten är naturligtvis Irak-kriget. Överallt finns det dom som har vänner/släktingar där, så det är liksom naturligt att det pratas. Motståndet mot kriget växer mer och mer, mycket mer än vad vi här kan förstå. Det är mäkta impopulärt, det kan jag försäkra. Donald Trump gjorde förresten en riktigt härlig sågning av Bush hos Wolf Blitzer på CNN häromdagen, klippet ligger säkert ute på nätet.
Vidare så vet jag inte vad som är stort nu, förutom då alla dessa lärarinnor som sätter på elever till höger och vänster. Det är svårt att peka på specifika saker, för om något är stort i USA så är det oftast även uppmärksammat i Sverige, med vissa undantag. Typ Lacrosse-skandalen i North Carolina, till exempel. Den såg man inte mycket av här.
Vad gäller de stora sakerna du tar upp så är det inget annat som slår mig direkt, kärnkraften kör dom ju på med, har kört förbi Harrisburg massvis med gånger på tal om kärnkraft. Fin liten stad. Sjukvården har man inte hört så mycket om heller på senaste tiden.
Mycket, mycket snack om det stundande valet naturligtvis, vilka kandidater som skall kämpa mot varandra. Men den visste du ju redan.
På tal om vapeninnehav så var jag faktiskt ute med svärfar på skjutbanan i januari en sväng för att se om jag fortfarande kunde pricka något. Då kom det en lirare i en skamfilad truck och satte upp en äkta, fungerande framladdad musköt bredvid oss. Hörselskydden räckte knappt till. For the record, jag är för vapenkontroll. Frihet under ansvar, ha gärna vapen men dom skall låsas in och registereras.
Vill du kolla runt lite så använd dessa länkar :
www.amerikanska.com
www.thelocal.se
www.usatoday.com
www.cnn.com
www.foxnews.com (varning, läses med en nypa salt)
www.abc.com
www.nbc.com
www.nytimes.com
www.timesleader.com
För sportnyheter från USA
www.espn.com
www.nfl.com
Det är vad jag hinner med nu, fråga gärna om mer saker om du vill.