Hur finansieras religiösa rörelser?
Moderator: Moderatorgruppen
Hur finansieras religiösa rörelser?
Vissa religiösa rörelser tar betalt för medlemsskap, samlingar mm. Det tycker jag känns olustigt. Men hur försörjer sig de rörelser som inte tar betalt? Jag tänker främst på olika frikyrkor. Enbart frivilliga gåvor?
Japp, till stor del är det frivilliga gåvor: kollekter, gåvor i allmänhet, testamenten osv. Dessutom kan man ju nuförtiden välja att avlägga sin "kyrkoskatt" till andra samfund än Svenska Kyrkan, vilket ger frikyrkorna en del intäkter. Annars är det många som försöker dra in cash genom marknader, serveringar och andra åtaganden. En liten, liten del av inkomsterna är också bidrag av olika slag.
Såhär fungerar det i en missionskyrka jag känner till, och jag tror att det ser ungefär likadant ut i de flesta frikyrkor. Det bör dock nämnas att många balanserar på gränsen till att de klarar budgeten år efter år. Så det är en tuff business!
Såhär fungerar det i en missionskyrka jag känner till, och jag tror att det ser ungefär likadant ut i de flesta frikyrkor. Det bör dock nämnas att många balanserar på gränsen till att de klarar budgeten år efter år. Så det är en tuff business!
Den som söker, han letar.
Annars är svenska kyrkan ett av de allra rikaste företagen/samfunden/organisationerna (etc) i sverige. Men kan säkert vara jobbigt att vara en liten srikyrka.
Annars så sa han (vad han nu hette) som startade sientologerna i stil med; ett säkert sätt att bli rik på är att starta en ny religion.
MVH EnFisk
Annars så sa han (vad han nu hette) som startade sientologerna i stil med; ett säkert sätt att bli rik på är att starta en ny religion.
MVH EnFisk
"Whether 'tis nobler in the mind to suffer" - Hamlet
Min världsvida församling tar inte emot en krona i bidrag från stat/kommun eller liknande, vi har inga kollekt inga lotteriförsäljningar eller dyl. Alla pengar är fria bidrag som man lägger diskret. (ingen går runt m bössa) Funkar utmärkt bra, men vi har inte heller personal som skall ha betalt utan vi städar själva, inga präster som skall ha lön osv. Reparationsarbeten eller bygg görs av församlingsmedlemmarna. Samarbete alltså.
Litteraturen lämnas ut kostnadsfritt och finansieras av frivilliga bidrag, ändå innehar organisationen flera stora tryckerier.
Litteraturen lämnas ut kostnadsfritt och finansieras av frivilliga bidrag, ändå innehar organisationen flera stora tryckerier.
Innan ni går: För till från knappen från till till från. Tänk på miljön....
Återgå till "Religion och andlighet"