-Onda människor.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 19 jan 2006 23:10

fosolif skrev:
suchanother skrev:
De som utför hedersmord kallar säkerligen inte detta för mord.
.

fosolif skrev:
fosolif skrev:Ar inte sa saker pa att hedersmordarna inte skulle kalla det for mord...Men lat ga, aven om de inte skulle kalla handlingen for det sa foljer det val inte pa ngt vis att det inte ar mord?
Bevisbordan ligger pa dig. Ge mig ett vettigt argument for att ett hedersmord som begas av ngn som inte kallar det for mord de facto INTE ar ett mord! Kanske kan du komma med ngn vettig kommentar som jag forbisett... Men det faktum att man tar en annan manniskas liv ar val alltid mord? Hedersmord, eutanasi och infanticid osv...Utav det faktum att varje handling som leder till att man avsiktligt dodar en annan manniska ar mord sa foljer det ej pa ngt satt att varje mord ar moraliskt forkastligt!

Eskimaerna tog ju livet av de spadbarn som de inte kunde ta hand direkt efter fodseln...Ar inte det mord?

Jag tror helt enkelt att du har stipulerat en definition av mord som likstaller varje form utav mord...Dar mord alltid ar kallblodigt dar man dodar for dodandets skull...Ar det sa sa har du helt enkelt bara varit mkt otydlig i din argumentation...Vantar med spanning pa ditt svar!

Som en parentes sa kan jag avsloja att jag haller med dig om att det finns genuint onda manniskor.

Har du "vantar" på dej när du väntar på svar?
Från vilken planet kommer du ifrån som inte känner till ä, ö, å?
Stipulerat en definition?
Har inte ens försökt med en definition, varifrån fick du detta?

Men så är det här i livet, några futtiga småhjärnor rider på det gamla och hoppas dra nytta av detta. Inte en tillskymmelse till nytänkande. Låt oss rida på allt gammalt och utnyttja andra!
Alla går sin egen väg, handlar om bakgrund och moral, moralen får du via bakgrunden, oftast.
T.ex. att alltid vara hederlig och inte utnyttja människor i nöd. För vissa är sådana begrepp okända. I många välbärgade familjer råder fascistiska åsikter. Hade Hitler kommit till makten så hade dessa idag gjort nazihälsningen.
Har inga illusioner kvar om vissa. För vissa psykopater handlar allt om pengar. Fy fan.

Angelina

Inläggav Angelina » 20 jan 2006 17:28

Dumheten , eller den begränsade medvetenheten finns naturligtvis också som förklaring till per allmän definition onda handlingar. Man brister i förståelse för vad ens handlingar orsakar, man har inte tänkt i tillräckligt många steg, empatin är outvecklad.

deep

Inläggav deep » 21 jan 2006 15:28

Nu har jag läst era inlägg och fått hjälp att tänka vidare kring "de onda människorna" De finns vissa inlägg som antyder att nazister och andra fullingar handlar av godhet...Om jag träffar en nazist någon gång så kan han sitta i flera timmar och förklara sina proffetior för mig, och jag kommer säkert förstå hans tankebanor mycket väl, men att hans handlingar skulle vara skapade i godhetens tecken KOMMER JAG ALDRIG accceptera . Det han står för är det ond destruktiva och det mörka. Bara för att det finns en mening och ett syfte för nazister i det de tror på är de inte goda.
-Hur kan man motivera att man dödar judar, zigenare och homosexuella och att det skulle vara gott? ( Handling i sig själv är ju ond).

deep

Inläggav deep » 25 jan 2006 21:06

-Min fråga?

Kan man lägga in vad som helst i begreppet ondska ?
Om A dödar B. Är det per automatik en ond handling då?

Är begreppet ondska fritt från ramar eller finns det en defention som begreppet måste uppfylla för att kallas ont.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 17 apr 2007 01:51

Indelningen i onda och goda människor är något som människor genom historien har konstruerat för att förenkla inför sitt beslutsfattande. Alla beslut ska helst grunda sig på vilka konsekvenser de medför. Ibland kan nationsledare och andra makthavare ställas inför sådana typer av situationer där de genom att offra några goda människors liv kan rädda desto fler goda människors liv, medan de om de straffar några onda människor så dör desto fler goda människor. I vissa fall kan alltså uppdelningen av människor i goda och onda bli vilseledande för hur dessa goda respektive onda människor bör behandlas. Därför tycker jag att det är bättre att bara fråga sig om de handlingar man kan utföra leder till goda eller dåliga konsekvenser.

Att använda termer som "goda människor" och "onda människor" kan vara befogat i retoriken för att inte behöva bli långrandig. "Goda människor" är en behändig förkortning för "människor som bör bejublas/premieras/förskonas för det allmänna bästas skull", och "onda människor" är en behändig förkortning för "människor som bör svartmålas/straffas/offras för det allmänna bästas skull". Mer än så är det inte. Det finns inget sådant som en "ond människa" eller "god människa", det finns bara stämplar - stämplar som möjligen i vissa fall är taktiskt berättigade, t.ex. i krissituationer, men i många fall definitivt inte, eftersom de i allmänhet tenderar leda till en kall attityd mellan människor.

Akryon

Re: -Onda människor.

Inläggav Akryon » 22 maj 2007 13:27

deep skrev:Jag satt och fikade på stan med en god vänn till mig, vi spånade fritt om ondskan. Jag sa:
-Alla är vi onda! Den som är utan synd kastar första stennen- inte sant?
Min goda vänn blev tyst ett tag, då han grubblade på det jag sagt, sen sa han:
-Hmmm...men vi måste väl endå göra skillnad på de människor som inte bryr sig, som bara vältarar fram som ångvältar här i värden och skadar och gör andra illa, och de som verkligen vill göra gott. De människor som försöker visa omtanke och respekt mot sina med människor men som kanske gör lite misstag då och då.
-Då fick jag mig en tankeställare. Om vi är ond kanske avgörs av motivationen bakom handlingen. Om jag medvetet vill skada och göra mig själv eller mina medmänniskor illa. Eller om det enda jag vill är att vissa omtanke och respekt för mina medmänniskor.
-Kan det vara så att det är motivet till våra handlingar som avgör om den är ond eller god.

vi födda helt goda till 100% men sedan formar samhället oss till kanske onda människor.
om någon aldrig hjälper någon bara tänker på sig själv men inte tänker ont om människor, bara är sig själv och bryr sig inte om att skratta  åt  en ex skadad kille på marken, bara går sin väg, så är han inte neutral, det finns inget sådant, han är ond eller god, då mina vänner är han ....GOD!!
japp, även om man inte bryr sig om människor, alltså vara helt lugn i alla lägen så är man ju inte ond, för man tänker inte på det sättet så man är god!

Återgå till "Religion och andlighet"