Om det "Onda"- det Mörka, och det "Goda"

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Paul

Om det "Onda"- det Mörka, och det "Goda"

Inläggav Paul » 11 maj 2007 12:22

Om det ”Onda”-det Mörka, och det ”Goda”- det Ljusa.

De flesta av oss vill veta varför har mänskligheten drabbats av det första, alltså av det ”Onda”-s härjningar, t ex. under den senaste århundradet.
Jag kan påstå, att ”Ondskan” som orsakar elände och lidande bland människorna, var representerad av ”högtstående genier” i det onda, vilka tillskansade sig höga poster i olika länders styre. Där av kom den första och andra världskrigen. Om vi berör den senare, ser vi de två högsta i Ondskans ledband, nämligen Stalin och Hitler när det gäller Europa.

Hitler hade en mycket hög genialitet på Ondskans område. Människorna i hans omgivning bekräftar också, att han hade en s k trållbundenhet som var svår att förklara. Hans ”magnetisk-trållbundenhet” var så stark, att han kunde påverka människorna inte bara i hans närmaste omgivning, utan hela nationen. Därav kom hans stora ”framgång” i ekonomin, i krigsupprustningens område, samt även i andra världskrigens första 3-4 år.
Eftersom Ondskans genier blir också mer och mer genomsyrade av det mörker som de tilldrar sig genom fler och fler brutalitet, illdåd, blev även Hitler bara på några år en ”människovrak” i alla avseende. Så att Ondskan, som hopat sig inom honom, har förstört hans kropp.

Stalin hade däremot inte, som Hitler, den magnetisk-trållbundenhet mot sin omgivning, utan tvärtom. Han bar inom sig en sjuklig maktgalenskap, han var i ständig oro att missta sin Höga befälsrang i hierarkins topp. Så han var i hög grad farlig för sitt folk och efter den andra världskrigen även för andra människor, särskilt i öststaterna.
Tyvärr hade dessa två alltför många "bröder och systrar" i Ondskans ledband, inte minst Stalin i f.d. öststaterna.

Sedan 1912 kommer inte att födas fler s k ”Ondskans genier” på Jorden. (Se boken ”Vandra mot Ljuset”.) Men även om det blir Ljusare-Godare tider, (el. mindre onda) vi måste inse att denna process kommer att framskrida långsamt- mycket långsamt.

Här nedan kommer jag beröra, med några rader, det ”Goda”- det Ljusa.
Har människorna haft representanter från det ”Goda”, det Ljusa hållet? Man kan svara ett klart ja, både när det gäller svunna tider och nutiden. Dåtidens och nutidens genier i det Goda har funnits och finns på Jorden. Dessa har verkat på många-många områden, i olika yrkesgrenar för mänsklighetens framåtskridande, för mänsklighetens bästa. En av dom var Alfred Nobel. Han är mycket välkänd av oss på Jorden. Han har kommit med sina uppfinningar för den Goda saken. Men mörkrets krafter har annekterat det och använde det tyvärr i Ondskans syfte. De många-många Nobel pristagare på olika områden, de flesta är det ”Godas”-s representanter för mänsklighetens väl. T ex. en av dom är med namnet ”Röntgen”, som alla känner till i medicins sammanhang.

Även på den politiska områden fanns och finns det ”Goda”-s förespråkare som kämpar för mänskligheten. Jag omnämner bara några som vill avskaffa diktaturer och orättvisor, som drabbar olika länders invånare, utan våldsmetoder. Till ex. Gandi, Martin Luther King, Nelson Mandela.

Vi får inte glömma den f.d. Sovjet staten (med Stalins efterträdare vilka hotade hela mänskligheten med dommedags-vapen).
Här har det skett en oblodig statsomvälvning, som ingen vågade ens att hoppas på, som berörde inte enbart Sovjets och öststaternas invånare, utan även hela Jordens. Här skall omnämnas: Gorbatjov och Jeltsin. Många frågar sig nu varför nämner jag de två, de har ju inte varit helt samstämmiga om makten. Den förste fick ju lämna makten till den senare under mer eller mindre förnedrande atmosfär.
Jag besvarar denna tvivel på följande: De två är lika gamla, de blev inkarnerade för att göra denna, numera välkända, oblodiga förändring i ett land, som var alltid i Mörkrets våld. I jordiska tillvaron härjar Mörkret fortfarande (och den kommer att härja ett bra tag i framtiden), därför kunde inte de två samarbeta för landets och människornas bästa helt och hållet, och därav kom deras meningsskiljaktigheten. Gorbatjov sade följande efter att han förlorade makten: hans uppgift var att sätta igång en positiv process, som nästa generation kommer att kunna bygga på för allas bästa.
Så de två, som vi vet, har nästan uppnått sin mission i det ”Goda”-s syfte ändå.

Från de omnämnda områden övergår jag till vår kära Astrid Lindgren.
Hon är en av dom, som har lämnat till den nuvarande- och även till kommande generationer, världen över, mest av det ”Goda”- det Ljusa, som människor är i största behov, nämligen kärleken. Hon har genom sina skrivna rader, genom filmatisering av det skrivna, förändrat många människors syn på livet och döden, ibland med mycket humor. Hon betonade att man skall vara god, glad och inte vara rädd för döden. Hon har betonat många gånger att det finns en annan värld utöver den jordiska. Många barn och även vuxna tagit åt sig dessa viktiga-logiska ord.
När hon blev tillfrågad om hon är rädd för döden, svarade hon: det är jag absolut inte, men jag måste städa först, för här är rätt så ostädat, och hon slutade samtalet med den fina-berömda glimten i ögonen, som vi alla kommer ihåg.
Tack Astrid, ha det så bra på den andra sidan!

Utan dessa ”Ljusets” representanter skulle vår Jord vara, i alla avseende, en mycket primitiv klot. Här har jag försökt ge min syn om det ”Onda” och det ”Goda” med en kortfattad text och på ett litet,- begränsad område. Om man läser boken ”Vandra mot Ljuset” får man en ”koppling” till mina ovanstående rader.
Hälsningar Paul
Epost:  mailto:pali_3000@hotmail.com

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 11 maj 2007 15:36

Okej, så människor man gillar är automatiskt "goda" och människor man ogillar är automatiskt "onda" för det har du läst i en bok?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 maj 2007 15:45

Paul, vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta åt din pseudovärld.

Användarvisningsbild
tomtefader

Inläggav tomtefader » 11 maj 2007 20:12

Intressant detta (fall).
För en psykolog.
"Jag har talat" - Okänd

Paul

Inläggav Paul » 11 maj 2007 20:33

Hej sceptisk,  vänd på steket.
Jag tror att  flesta  av oss  gillar dom eller det ”goda” och  ogillar det eller dom ”onda”.  Jag vet inte om du tillhör de flesta upp till dig. Sedan är det alltid roligt när man hittar en bok som beskriver om ondskans ursprung  som manifesterade- och manifesterar sig fortfarande på Jorden.

Paul

Inläggav Paul » 11 maj 2007 20:36

Hej suchanother. Du får göra precis vad du vill.
Men jag vill säga att jag har levt under de omnämnda två ondskans representanter (Hitler och Stalin), så den värld var absolut inte någon pseudovärld=låtsasvärld, utan den var genomdränkt av verklig ”ondska”, men du kanske har en annan verklighet i din värld.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 maj 2007 20:42

Du låter som en baltfascist vilket du säkert är ock.
Sök inte sympati här Synd att ni kom med i EU, ni är inte värda det.

Paul

Inläggav Paul » 11 maj 2007 21:20

Hej igen suchanother.
Upplyser dig att jag har aldrig varit i baltikum, har inte några rötter där, och viste inte att balter är fascister häller. Jag har aldrig tillhört någon parti, men hoppas på en kosmisk demokrati fritt från ondskan och lidande på denna planet. Har du verkligen läst mina rader?  Du ”seglar” med hela din påstående om det med ”baltfascist”. Jag tycker verkligen synd om dig när du dömer utan underlag.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 11 maj 2007 21:32

Om du visste innan att alla balter är pontentiella fascister så vet du det nu.

I hitlerarmen var baltnazisterna ökända. I nån slags mindrevärdeskomplex så skulle de visa; jag är en nolla men jag kan vara värst!
Många baltskitar flydde till Sverige när det började osa hett.
Så! Nu lever de här och är "sanningsvittnen", låt var i tredje- fjärde hand. Hur kul är detta?

Kippis!

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 11 maj 2007 21:41

Paul

Jaha, säger du det....

Användarvisningsbild
MrBullen
Kontakt:

Inläggav MrBullen » 11 maj 2007 22:20

Paul!!!

VEM E DU?

eller snarare....

VAD E DU?
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

oorleck

Inläggav oorleck » 11 maj 2007 23:12

haha,

ff sviker aldrig!

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 12 maj 2007 01:09

paul skrev:Sedan 1912 kommer inte att födas fler s k ”Ondskans genier” på Jorden.

Okej, jag är nyfiken: Varför inte? Vad är det som har hänt i världen? Från vilken auktoritet baseras detta uttalande?

Annars undrar jag om du är medveten om att din retorik låter väldigt mycket som talet i just nazityskland: De var lika förtjusta i att kategorisera människor som "onda" resp. "ljusa" i förenklade världsåskådningar. Det är lite farligt att fördöma människor på det viset. Jag frånsäger inte Hitler hans skuld, men jag är övertygad om att vi skapar mer glädje och trygghet i världen genom att se vilka funktioner som ledde fram till andra världskriget snarare än att bara peka finger på folk och förbehållslöst kategorisera dem som "onda": Det senare lär vi ju oss ingenting av.

Håller inte du med?

Benjie

Inläggav Benjie » 12 maj 2007 02:15

Ond  och god  som intellektuella  kategorier härrör ur  ett grumligt  tänkande  om verkligheten. Vem vad  är ond är god?

Istället kan vi se att de godas  eller ondas  MOTIV rör det som är  väsentligt i meningen  att och vi förstår vad  ont  respektive  gott är.

Jag menar inte att Hitler eller Göbbels eller  ngn annan ur den tyska  dåvarande  statsmakten ..ej heller  den  av  den tyska  statsledningen  så flitigt kritiserade  Engelska  imperialistiska administrationens fruktansvärda  brutalitet ( spädbarn  bundna  framför kanonmynningar ) för att skrämma det indiska  folket  till lydnad ...det är samma  förtryckare idag  som  då... ägde  eller  var  influerade  av ngn speciell andemakts  ONDSKA!

TY DERAS MOTIV  VAR DESAMMA...nämligen  att tillvälla  sig  andras  VÄRDEN  (en nations eller stats naturrikedomar).

ett problem som skiner igenom i vår tid i det att Dick Cheney  dyker upp i Baghdad och använder ord  som att ..Irak  måste  förstå och genomföra
de oljelagar  som USA  formulerat och  gå vidare för att  landet  skall komma  på  rätt väg...men  utan  respons  från  den Quisslingregim  de (USA) självt  satt på taburetterna, vilket  visar  hur  hård striden är om  ett lands  tillgångar!    

BENJIE

Ps
Ond  eller god ...Hitler  tillgodosåg att den Tyska ekonomin skulle  kunna  expandera  ...PRECIS  som de övriga  STARKA  och om VÄRLDEN KONKURRERANDE  EKONOMIERNA.  DS

Paul

Inläggav Paul » 12 maj 2007 12:09

Hej Rising.
Du frågar varför inte fler så kallade ”ondskans genier”kommer att födas på Jorden? Vad är det som har hänt i världen? Från vilken auktoritet baseras detta uttalande?

Eftersom man måste få en helhetsbild för att kunna besvara dina berättigade frågor, hänvisar jag åter igen till boken ”Vandra mot Ljuset”. Där får du utförliga svar på just dina frågor och mycket mycket annat. Sedan är det upp till dig att bedöma innehållet i boken. Originalverket publicerades redan 1920, alltså före Hitlers och Stalins maktövertagande. Så därför tog jag just dessa två som ett exempel när det gäller ”ondskan” och dess många ansikten och inte att förbehållslöst kategorisera människor, eftersom ”ondska” ju existerat i många många tusen år på vår planet. I ovan nämnda bok finns även svar bakom t ex de negativa ”tingen” som leder fram till lidande och annat elände i historien, som t ex. det andra världskriget.

Återgå till "Religion och andlighet"