Vad betyder tvång?

Moderator: Moderatorgruppen

Henrick Pålsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 sep 2003 16:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vad betyder tvång?

Inläggav Henrick Pålsson » 01 dec 2003 18:32

Någon som är bra på att förklara vad tvång är och vad det finns för skillnader mellan dessa?

Henrick

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 01 dec 2003 18:35

Tvång är när man tvingas utföra något mot sin vilja. Finns väl bara en typ?

DELETED

Inläggav DELETED » 01 dec 2003 20:15

DELETED

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 01 dec 2003 20:44

En gemensam nämnare är i vilket fall att tvång strider mot (den fria) viljan, medan frihet lyder viljan. Man kan testa olika situationer mot det här kriteriumet och på så vis sluta sig till olika situationers tvång/frihet.

Hjalmar
Inlägg: 73
Blev medlem: 20 nov 2003 07:50

Inläggav Hjalmar » 02 dec 2003 08:13

medan frihet lyder viljan


Lite barnsligt av mig kanske men, icke.
Om jag vill flyga, så betyder det inte att moderjord ändrar på fysikens lagar så att jag skall kunna flyga omkring som en fågel.

Henrick Pålsson
Inlägg: 41
Blev medlem: 26 sep 2003 16:17
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilja vs Tvång

Inläggav Henrick Pålsson » 02 dec 2003 11:10

Tvång är när man tvingas utföra något mot sin vilja


De som förnekar den fria viljan då, måste även då förneka tvång, eller? För om det är som du säger att tvång är att tvingas göra något mot sin vilja, då måste man utgå från att den fria viljan finns. För gör du något med vilje är det ingen tvång, på samma sätt om du gör något du inte vill är det tvång. (Jag måste fundera vidare på tvång)

H

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Inläggav MrTambourineMan » 02 dec 2003 12:02

Hjalmar skrev:
medan frihet lyder viljan


Lite barnsligt av mig kanske men, icke.
Om jag vill flyga, så betyder det inte att moderjord ändrar på fysikens lagar så att jag skall kunna flyga omkring som en fågel.

Tyngdlagen utöver att tvång på dig.

MrTambourineMan
Inlägg: 545
Blev medlem: 29 okt 2003 21:02
Ort: Göteborg

Re: Vilja vs Tvång

Inläggav MrTambourineMan » 02 dec 2003 12:03

Henrick Pålsson skrev:De som förnekar den fria viljan då, måste även då förneka tvång, eller? För om det är som du säger att tvång är att tvingas göra något mot sin vilja, då måste man utgå från att den fria viljan finns. För gör du något med vilje är det ingen tvång, på samma sätt om du gör något du inte vill är det tvång. (Jag måste fundera vidare på tvång).

Precis.

DELETED

frihet och tvång

Inläggav DELETED » 02 dec 2003 12:52

DELETED

oorleck
Inlägg: 79
Blev medlem: 12 okt 2003 14:13

Inläggav oorleck » 09 feb 2004 18:35

Jag ser på det här sättet. Allt man väljer att göra, det vill man göra. Det hela beror på hur man definerar "vilja". Jag ser det så att när man vill en sak så väljer man bland ett antal alternativ till handlingar. T.ex om jag en man säger att jag ska råna en bank, annars så blir jag skjuten. Förenklat har jag 2 alternativ, och båda är ju inte precis trevliga kanske, men ett av de båda kommer vara bäst att välja och därför vill jag det, enligt min definition. Man vill saker hela tiden, än fast det finns bättre saker man skulle kunna vilja som man inte vill, just bara för att det inte är möjligt. Att "välja" är att kolla igenom möjliga alternativ och beräkna vilka som troligast mest gynnar mina mål.
Måste rusa till middagen..

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Re: Vilja vs Tvång

Inläggav J R Auk » 20 apr 2004 01:02

MrTambourineMan skrev:
Henrick Pålsson skrev:De som förnekar den fria viljan då, måste även då förneka tvång, eller? För om det är som du säger att tvång är att tvingas göra något mot sin vilja, då måste man utgå från att den fria viljan finns. För gör du något med vilje är det ingen tvång, på samma sätt om du gör något du inte vill är det tvång. (Jag måste fundera vidare på tvång).

Precis.


Men om det finns den fria viljan och den påtvingade viljan, eller kanske den illusoriska viljan ? :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad betyder tvång?

Inläggav Pilatus » 24 dec 2017 01:30

Vi tvingas att göra mycket som vi inte direkt tycker om. Har det aldrig hänt att ni med viss motvilja stigit upp någon morgon, duschat, ätit frukost och gått ner till bilen? Plötsligt slås ni av att det ser ut som om ni är ute en timma för tidigt, eller att det är en arbetsfri dag. Dagen känns litet förstörd, men ni har litet lättade vänt hem igen.

Det behöver ju knappast ha med viljans frihet att göra. Frihet har dessbättre en enkel och klar definition: frihet är frånvaro av tvång.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad betyder tvång?

Inläggav Esther » 25 jan 2018 12:02

Pilatus skrev:Vi tvingas att göra mycket som vi inte direkt tycker om. Har det aldrig hänt att ni med viss motvilja stigit upp någon morgon, duschat, ätit frukost och gått ner till bilen? Plötsligt slås ni av att det ser ut som om ni är ute en timma för tidigt, eller att det är en arbetsfri dag. Dagen känns litet förstörd, men ni har litet lättade vänt hem igen.

Det behöver ju knappast ha med viljans frihet att göra. Frihet har dessbättre en enkel och klar definition: frihet är frånvaro av tvång.


Ja - men detta är ju bara den negativa begreppsliga meningen av Frihet... var är den positiva då?
ser din förklaring som enbent...
;)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad betyder tvång?

Inläggav Pilatus » 25 jan 2018 12:32

Esther skrev:
Pilatus skrev:Frihet har dessbättre en enkel och klar definition: frihet är frånvaro av tvång.

Ja - men detta är ju bara den negativa begreppsliga meningen av Frihet... var är den positiva då?
ser din förklaring som enbent... ;)

Jo, jag betonar den sidan. Frihet till måste specificeras bättre. Europeiska unionens fyra rättigheter, FNs mänskliga rättigheter, våra grundlagsstadgade fri- och rättigheter är en grund för ett modernt samhälle.

http://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/det-demokratiska-systemet-i-sverige/grundlaggande-fri--och-rattigheter/
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Vad betyder tvång?

Inläggav Esther » 25 jan 2018 22:35

Pilatus skrev:
Esther skrev:
Pilatus skrev:Frihet har dessbättre en enkel och klar definition: frihet är frånvaro av tvång.

Ja - men detta är ju bara den negativa begreppsliga meningen av Frihet... var är den positiva då?
ser din förklaring som enbent... ;)

Jo, jag betonar den sidan. Frihet till måste specificeras bättre. Europeiska unionens fyra rättigheter, FNs mänskliga rättigheter, våra grundlagsstadgade fri- och rättigheter är en grund för ett modernt samhälle.

http://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/det-demokratiska-systemet-i-sverige/grundlaggande-fri--och-rattigheter/



Ok - så då blir väl frågan om Frihet är synonymt med friheter givna - eller tagna - av andra människor?
Veritas vos liberabit


Återgå till "Filosofi"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 41 och 0 gäster