Gud, han/hon?
Moderator: Moderatorgruppen
Gud, han/hon?
Hej!
ja, många undrar nog detta är Gud han eller hon?
Svaret är enkelt, "han" har inget kön, man kallar Gud för "han" bara för att visa respekt. tänk om man skulle kalla Gud för "det", då skulle man lack respect XD
Enkelt eller hur XD
Jag vet att det kommer att komma någon med: varför inte kalla Gud för "hon "då?
ja, ja kompis varför inte säga han till klockan till ex, så nog om detta, vad tycker ni, oh yeah, jag hittar inte på jag vet detta XD
ja, många undrar nog detta är Gud han eller hon?
Svaret är enkelt, "han" har inget kön, man kallar Gud för "han" bara för att visa respekt. tänk om man skulle kalla Gud för "det", då skulle man lack respect XD
Enkelt eller hur XD
Jag vet att det kommer att komma någon med: varför inte kalla Gud för "hon "då?
ja, ja kompis varför inte säga han till klockan till ex, så nog om detta, vad tycker ni, oh yeah, jag hittar inte på jag vet detta XD
I "min religion" så er Gud verken hun eller han.
Men heller ikke tvedkjønnet.
Og heller ikke intekjønnet.
For Gud er ingen person, heller ikke noe dyr, og heller ei et levende vesen.
Gud er jo "gudelig".
Og Gud er så mye mer enn hva mennesker kan forstå.
Hvorfor noen sier "Han" om Gud, det aner jeg ikke.
Rare mennesker! :lol:
Men heller ikke tvedkjønnet.
Og heller ikke intekjønnet.
For Gud er ingen person, heller ikke noe dyr, og heller ei et levende vesen.
Gud er jo "gudelig".
Og Gud er så mye mer enn hva mennesker kan forstå.
Hvorfor noen sier "Han" om Gud, det aner jeg ikke.
Rare mennesker! :lol:
Why? How? What???
Sökande skrev:Gud är vare sig han eller hon. Varför? Jo därför att Gud inte är ett fysiskt väsen. vad definerar man/kvinna? Vår fysik, organ och sådana grejer. Lite svårt om man är okroppslig.
gud är en hon.
om man är kristen och kan tänka lite så är det mest logiska att det är en hon. kvinnan är den som har störst makt här i världen.
dom kan skapa liv
Allt är en saknad.
dom kan skapa liv
När du blir lite äldre så kommer du att få lära dig att kvinnor inte bara skapar liv out of the blue, utan att en man måste vara inblandad. Detaljerna kring detta överlämnar jag dock åt dina föräldrar att berätta för dig, men jag kan ge dig en ledtråd; det har med dina naughty parts att göra.
/Rising
som misstänker att typ hälften av användarna på religion/andlighet-avdelningen bara är skämtanvändare.
Guds automatik
Sökande skrev:Gud är vare sig han eller hon. Varför? Jo därför att Gud inte är ett fysiskt väsen. vad definerar man/kvinna? Vår fysik, organ och sådana grejer. Lite svårt om man är okroppslig.
Gud är ett neutralt andligt bollplank för våra tankar och vår längtan. Något som bara är, varken han eller hon, snarare det, inget "väsen", ingen "ande". Ett slags reflexiv ödesautomatik. Önska och det skall varda givet, klappa på porten och det skall varda upplåtet, sök och du skall finna. Tänk att Gud är din Fader/Moder och han/hon blir det. Som svar på din längtan. Hata "honom" och "han" håller sig undan. Se "honom" som allsmäktig och "han" blir det. Se "honom" som ett oändligt andeväsen och "han" blir det. Lämna ifrån dig makten över ditt liv - och den tas ifrån dig.
A
Algotezza aka Algotezza
Rising skrev:dom kan skapa liv
När du blir lite äldre så kommer du att få lära dig att kvinnor inte bara skapar liv out of the blue, utan att en man måste vara inblandad. Detaljerna kring detta överlämnar jag dock åt dina föräldrar att berätta för dig, men jag kan ge dig en ledtråd; det har med dina naughty parts att göra.
/Rising
som misstänker att typ hälften av användarna på religion/andlighet-avdelningen bara är skämtanvändare.
jo det vet jag...
men själva saken är att det är kvinnorna som vi har att tacka.
det är dom som betder något i våra liv.
vi män finns bara för att vara där för kvinorna och skyda dom.
kvinnor har makten att skapa liv.
det har inte mannen.
det kristna guden skapade också liv.
största sanolikhet att gud är en hon.
Allt är en saknad.
Re: Guds automatik
Algotezza skrev:Sökande skrev:Gud är vare sig han eller hon. Varför? Jo därför att Gud inte är ett fysiskt väsen. vad definerar man/kvinna? Vår fysik, organ och sådana grejer. Lite svårt om man är okroppslig.
Gud är ett neutralt andligt bollplank för våra tankar och vår längtan. Något som bara är, varken han eller hon, snarare det, inget "väsen", ingen "ande". Ett slags reflexiv ödesautomatik. Önska och det skall varda givet, klappa på porten och det skall varda upplåtet, sök och du skall finna. Tänk att Gud är din Fader/Moder och han/hon blir det. Som svar på din längtan. Hata "honom" och "han" håller sig undan. Se "honom" som allsmäktig och "han" blir det. Se "honom" som ett oändligt andeväsen och "han" blir det. Lämna ifrån dig makten över ditt liv - och den tas ifrån dig.
A
jo men det handlar ju bara om din tro.
allt handlar ju bara om din tro. om jag tror att jag är gud så är jag det.
det är störe changs att jag är gud än att det "såkallade" guden i kristendomen eller islam är det riktiga guden.
så det ända du säger är att allt handlar om vår tro. visst?
allt blir det man gör det till.
Allt är en saknad.
haes skrev:kvinnor har makten att skapa liv.
det har inte mannen.
Öh, nej. Men du kan återkomma när du blivit äldre och fått lära dig hur det egentligen fungerar.
själva saken är att det är kvinnorna som vi har att tacka.
det är dom som betder något i våra liv.
Tala för dig själv. Jag tycker då inte att en människa betyder mindre för mig om den råkar vara av hankön. Jag bedömer människor utefter deras handlingar och värderingar.
haes skrev:det är störe changs att jag är gud än att det "såkallade" guden i kristendomen eller islam är det riktiga guden.
Fast det är ännu större "changs" att du hoppar omkring jämfota i ett madrasserat rum iklädd tvångströja och sprider dräggel omkring dig.
Allt blir det man gör det till.
Var god bevisa detta genom att göra dina kommande inlägg till något annat än hjärndött svammel. Jag kommer bedöma huruvida du lyckas eller inte. Om dina kommande inlägg blir vettiga så kommer jag att öppet erkänna att du hade rätt och att jag var en dåre som tvivlade på dig; men om du fortsätter sprida samma dynga som tidigare så kan vi konstatera att skit är skit oavsett vad man försöker göra det till.
Återgå till "Religion och andlighet"