Sanning

Moderator: Moderatorgruppen

Smile

Inläggav Smile » 11 okt 2004 20:48

Stefan skrev:Givetvis kan man tro att det är sant att jorden är rund. Jag tror att de flesta tror att det verkligen är så. Men lika självklart är det att man KAN tro att det är sant att jorden är platt. Denna trosföreställning är förstås felaktig, men det hindrar inte att många har haft den, och ännu mindre att den är MÖJLIG att hålla.

Man kan inte tro att det är sant att jorden är rund efter att man har mätt upp den.
"I always write with my .357 magnum handy. Why? Well, you never know when God
may try to interfere." --Edward Abbey

Fann

Inläggav Fann » 11 okt 2004 20:49

Smile skrev:Problemet med den vedertagna kunskapsdefinitionen är att den, ifall att den upprätthålls och blir just vedertagen, kommer att innehålla motsägelser eller spänningar. Dessa motsägelser och spänningar gör att den förr eller senare sprängs.

Nu är det inte så mycket bättre ställt med den kunskapssyn som jag förespråkar, för att inte tala om tron, men det tar vi sen...

Det kan anmärkas att vi därmed ej har berört det som brukar kallas "demonstrativ kunskap", men den är lite för svår för mig just nu eftersom den tangerar metafysiken.

Visserligen kan jag agera barnmorska men jag behärskar inte ämnet fullt ut och vill därför inte gå in på det i teoretiska termer. Jag vore dock mycket tacksam för bidrag.

Men om Fann, trots allt, svarar på frågan "Hur lång är sidan på en dubbelt så stor kvadrat?" då kommer det att framgå som vi söker efter.

En regel som jag själv skulle applådera på en diskussionsplats som denna är: Var ärlig! Agera aldrig "barnmorska"! Säg ut vad du själv tänker och tycker och manipulera aldrig dina medskribenter, oavsett hur gott ditt uppsåt är!

Smile

Inläggav Smile » 11 okt 2004 20:55

OK. Då gör vi på det här viset. Finns det någon som vet svaret på frågan? Den är inte så kontroversiell och inte särskilt svår heller. Jag menar, det verkar ju finnas många visa här som vill visa vad de kan. Fram med det bara.

En anmärkning: det finns inga principiella betänkligheter med barnmorskemetoden. Det är en pedagogisk metod. Den går ut på att man ställer en fråga och får ett svar. Det är inget konstigt med det.

Stefan

Inläggav Stefan » 11 okt 2004 21:32

Man kan inte tro att det är sant att jorden är rund efter att man har mätt upp den.

Vad menar du? Mer specifikt, vad menar du med "tro". Menar du "tro" i motsats till "veta". Det gör iaf inte jag (eller filosoferna). En trosuppfattning är ett försanthållande. Den kan vara sann eller falsk, och om den är sann kan den också vara rättfärdigad och utgör därför enligt den klassiska kunskapsanalysen (och, tror jag, vardagsspråket/livet), kunskap.

Smile

Inläggav Smile » 11 okt 2004 21:41

Stefan skrev:
Vad menar du? Mer specifikt, vad menar du med "tro". Menar du "tro" i motsats till "veta". Det gör iaf inte jag (eller filosoferna). En trosuppfattning är ett försanthållande. Den kan vara sann eller falsk, och om den är sann kan den också vara rättfärdigad och utgör därför enligt den klassiska kunskapsanalysen (och, tror jag, vardagsspråket/livet), kunskap.

Om du inte skiljer mellan tro och vetande kan du inte definiera kunskap som rättfärdigad sann tro.

Stefan

Inläggav Stefan » 11 okt 2004 22:08

Vetande är en form av tro, enligt denna användning av "tro".

-------------TROSFÖRESTÄLLNINGAR
------------------/---------------\
----------------SANNA-------FALSKA
-----------------/-----\
RÄTTFÄRDIGADE---ICKE RÄTTFÄRDIGADE

Rättfärdigade, sanna trosföreställningar utgör således vetande.

Ofta används "tro" i motsats till "vetande", t ex för att referera till falsk tro eller icke rättfärdigad sann tro. Men så används "tro" alltså inte här.

Smile

Inläggav Smile » 11 okt 2004 22:40

Stefan skrev:Vetande är en form av tro, enligt denna användning av "tro".

-------------TROSFÖRESTÄLLNINGAR
------------------/---------------\
----------------SANNA-------FALSKA
-----------------/-----\
RÄTTFÄRDIGADE---ICKE RÄTTFÄRDIGADE

Rättfärdigade, sanna trosföreställningar utgör således vetande.

Ofta används "tro" i motsats till "vetande", t ex för att referera till falsk tro eller icke rättfärdigad sann tro. Men så används "tro" alltså inte här.

Det kan man inte tro, veta eller hålla för sant

RÄTTELSE: Det kan du inte tro, veta eller hålla för sant

Stefan

Inläggav Stefan » 11 okt 2004 22:51

Det kan man inte tro, veta eller hålla för sant

Vad refererar "det" till?

Dina inlägg är mycket oklara.

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 11 okt 2004 23:49

Smile skrev:"Hur lång är sidan på en dubbelt så stor kvadrat?"

Om jag förstår dig rätt menar du att man utifrån en given kvadrat ska konstruera en ny kvadrat som har dubbelt så stor area. Det är enkelt.

Den nya (dubbelt så stora) kvadratens sida förhåller sig till den gamla kvadratens sida som roten ur två förhåller sig till ett.

Man kan konstruera den nya kvadraten om man utgår från den gamla kvadratens diagonal och använder den som sida i den nya kvadraten.

Så, vad säger du som platonist om detta?

Vänligen
Camilla

Smile

Inläggav Smile » 12 okt 2004 00:20

Stefan:

Man kan inte veta att kunskap är sann rättfärdigad tro - så du tycker verkligen att mina inlägg är mycket oklara.

Camilla:

Vet du inte att sidan på en dubbelt så stor kvadrat är lika lång som diagonalen?

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 12 okt 2004 07:58

Smile skrev:Vet du inte att sidan på en dubbelt så stor kvadrat är lika lång som diagonalen?

Jag vet inte. Det beror på om det (att den nya kvadratens sida är lika lång som den gamlas diagonal) är sant eller inte. Jag tror att det är sant eftersom jag bl.a. läst det i dialogen Menon av Platon.

Vänligen
Camilla

Användarvisningsbild
Patrik Persson

min idé

Inläggav Patrik Persson » 12 okt 2004 13:59

Jag kan tänka mig att min idé klarar prövningen.

Fortfarande om man inte begränsar sanning till något ytterst ortodoxt så blir sanning: Tolkning - Tro – Sanning

Vi kan tänka oss perceptgenesen som ett alternativ. Du tolkar världen och tror denna tolkning som sann. Det du och vi kan tro på är på basis av allmänna vedertagna tolkningar som leder fram till en gemensam tro. Den gemensamma tron är inte direkt falsk utan mer indirekt falsk: Pedagogisk lögn.

Om vi begränsar sann till det vi ”vet” så blir detta till en pedagogisk lögn. Detta beroende av att du oftast påstår att du inte tolkar världen i en pedagogisk lögn, ger inga andra alternativ (som oftast är möjliga och oftast finns i en verklighet).

För att dra ett exempel
Hur vet vi att verkligheten inte är mer ryckig än vad den tycks vara av oss människor? Det är kanske gemensamma tolkningar som får oss till att förstå en enhetlighet i verkligheten. Men egentligen så kanske verkligheten inte alls förflyttar sig framåt så som vi tror att den förflyttar sig framåt. Vi tolkar illusionen gemensamt! Vi upptäcker inte när illusionen tar slut eller om den börjar. Paradoxalt nog så förklarar vi tiden som om vi förflyttades framåt. Som om det existerade en framtid (förutbestämt, predestinerat).

Därför mitt teorem:
Inget är sant och inget är därför lögn, allt är en tro.

Mitt teorem blir förvisso icke -falsifierbart! Men jag har svårt att tänka mig stora sammanhang som falsifierbara. Helt visst så skulle jag tycka att Newton ofta har rätt och att Einstein har mer rätt än Newton. :)

Smile

Inläggav Smile » 12 okt 2004 20:01

Du är rolig du!

Smile

Inläggav Smile » 12 okt 2004 20:05

Camilla skrev:
Smile skrev:Vet du inte att sidan på en dubbelt så stor kvadrat är lika lång som diagonalen?

Jag vet inte. Det beror på om det (att den nya kvadratens sida är lika lång som den gamlas diagonal) är sant eller inte. Jag tror att det är sant eftersom jag bl.a. läst det i dialogen Menon av Platon.

Vänligen
Camilla

Varför tror du det? Tror du på allt du läser?

Användarvisningsbild
Patrik Persson

Sanning

Inläggav Patrik Persson » 13 okt 2004 14:09

Till smile och alla er andra

Nja, det är dessa killar som är kuliga!

Detta är förenklingar och utdrag jag gjort för er om dom ismer och filosofer och kvantfakta jag använt mig av till mitt teorem:

Inget är sant och inget är därför lögn, allt är en tro.

Jag kan inte påstå att jag är en Auktoritet på alla områden men att vara så skulle innebära kanske 100 år av skolning. Att jag skriver enkelt är för att det annars blir för mycket ”gubbar” och teorier. Men häng med nu när jag gör det! Det jag lagt till är: tro! Tolkning (värld) – Tro (på vad du tolkar eller kan tolka) – Sanning (Den mest allmänna och troliga tolkningen av vår värld). Människan menar jag på är skapad till att förstå världen på ett sätt! Skulle vi för exempel finna annat liv än oss i Universum så kanske dessa tolkar världen och universum på ett helt annorlunda sätt från oss. Matematik är en tolkning i vissa skeenden men att förklara allt i sin enkelhet blir oförståeligt både för mig och er andra. Ingen av oss och dom tänkta (rymdvarelserna) har med andra ord därför fel i sin tolkning av världen utan gestaltar olika livsbetingelsernas betydelser.

Olika skrifter:

Grunden för detta uttalande ligger i Nietzsches kunskapsteoretiska uppfattning. Sinnena återger ej en objektiv verklighet utan endast tolkningar. Kunskapen är i själva verket grundad i biologin och är den lämpliga för artens överlevnad. Språket är det filter genom vilket vi ser världen och bruket av personliga pronomen första person singularis "jag" ger oss den falska uppfattningen att vi kontrollerar vårt tänkandet, vilket vi ju inte kan göra eftersom det till stor del är omedvetet (jmf Freud).

Postmodernism
Såvitt jag förstår anser Wellmer att om en mångfald av kulturer eller språkspel med motstridiga intressen skall kunna samexistera, så måste det finnas något som de alla godtar. Konkurrerande politiska partier kan samexistera om demokrati är en överideologi, dvs en andra ordningens praktik. Men Wellmer noterar inte riktigt det faktum att en andra ordningens praktik också kan existera utan en gemensam överideologi, och alltså utan ett allmänt accepterat universellt värde. Demokratiska beslutsprocedurer accepteras av många utifrån rena maktöverväganden. Maktbalans, inte demokratiska ideal, kan vara grunden för till synes tvångsfria konfliktlösningar.

FILOSOFISK ANTROPOLOGI
De flesta filosofer har likt Aristoteles tagit för givet att människan har en natur som det gäller att förverkliga, och att den som lyckas med detta lever ett gott liv. Tanken på det goda livet har genomsyrat diskussionerna. Men tar man det postmoderna samhället på allvar, dvs ser det inte som en sjukdom som bör botas, så måste utgångspunkten bli en annan. Människan måste betraktas som plastisk och som en varelse med möjlighet till många olika naturer. Det behövs en ny filosofisk antropologi. Vi har idag en mycket ogenomtänkt helhetsuppfattning om den mänskliga naturen. Att det förhåller sig så har sin historiska förklaring. Fackvetenskaperna i allmänhet, och psykologin i synnerhet, har under större delen av 1900-talet betackat sig för spekulation, och mest betonat en förment vetenskaplighet enbart grundad på observation och experiment. Den anglosaxiska filosofin å sin sida har mest sysslat med logik, begreppsanalys och allmän språkfilosofi. Världen lämnades åt fackvetenskapen. Spekulativ psykologi och filosofisk antropologi lämnades i bästa fall åt sitt öde. Ofta krossades de under stämpeln "metafysik".

Einsteins relativitetsteori och Noethers recept
Den allmänna relativitetsteorin är en teori för gravitationen byggd på en betraktelse av rummet och tiden. Dessa begrepp fick i den klassiska fysiken aldrig den uppmärksamhet som de förtjänar. När Maxwell resonerade om de elektriska och magnetiska fältens karaktär konstaterar han dock att fälten är en del av rummet (”part of space”) [3]. Newton resonerar också om rum och tid men drar felaktigt slutsatsen att rum och tid är helt objektiva och utan möjlighet att påverka.

paradoxer
En av kvantmekanikens förgrundsgestalter fokuserar här i ett brutalt tankeexperiment två paradoxer:
1 Katten är levande och död samtidigt
2 Observatören får det spöklika dubbeltillståndet att kollapsa.
Båda i total konflikt med den verklighet vi känner. Den stackars katten blir symbol för en mikrovärld som styrs av sannolikheter enligt köpenhamnstolkningen.
Albert Einstein [i] vägrade att acceptera att "Gud spelar tärning". Han kritiserade en av hörnstenarna inom kvantmekaniken, Heisenbergs [ii] osäkerhetsrelation [iii] . Den går ut på, att det finns en gräns för hur exakt man kan bestämma en partikels läge och rörelsemängd samtidigt. Noggrannare lägesbestämning medför större osäkerhet beträffande rörelsemängden och vise versa. En liknande osäkerhet råder mellan energi och tid.

Energiosäkerhetsrelationen.

I ett tankeexperiment föreslog Einstein ett sätt att både mäta energi och tid exakt samtidigt. Han tänkte sig en låda med en klocka upphängd i en superkänslig fjäderdynamometer. Man släpper ut en foton och noterar viktminskningen = fotonens energi , och klockslaget. Niels Bohr [iv] , företrädare för Köpenhamnstolkningen kunde tillbakavisa argumentet. När lådan lättar, rör den sig uppåt i gravitationsfältet och där går tiden fortare!
2.1 EPR – paradoxen.
I Princeton 1935 utarbetade Einstein tillsammans med Boris Podolsky och Nathan Rosen den s.k. EPR paradoxen, också den ett tankeexperiment; man mäter exakt läget på ett partikelpar i vila (P=0). De skjuts isär och man mäter exakt rörelsemängden i den ena, och vet därmed rörelsemängden hos den andra. Sedan mäter man exakt läget av den förra partikeln och rubbar därmed dess rörelsemängd men förhoppningsvist ej den andras. Nu kan man räkna ut även den andras exakta läge. Detta utan att mäta på densamma (Köpenhamnstolkningen förutsätter att en partikel blir verklig först då den "ses".) Eller har den "omätta"på något sätt påverkats av mätningen? Det skulle nästan dröja ett halvsekel innan man fick svaret och då även experimentellt!
2.2 Dubbelspalt – kvantteorins utgångspunkt
Richard Feynman [v] anser, att dubbelspaltexperimentet utgör kvantteorins utgångspunkt. Principen: En vägg med två mycket små spalter bombarderas med elektroner som därefter detekteras på en vägg i form av ett interferensmönster. Elektronerna går igenom spalterna som vågor, närmare bestämt anser man dem vara sannolikhetsvågor. Varje elektron går som en våg igenom båda spalterna samtidigt (jämför kattens dubbeltillstånd) till dess att någon vidtar åtgärder för att "se"elektronen exempelvis att man stänger d3en ena spalten (observatören/mätningens roll!) Då kollapsar sannolikhetsvågen.
€r det verkligen personen som öppnar lådan med katten som får vågfunktionen att kollapsa, inte katten själv, eller en elektron Wigner [vi] och Wheeler [vii] har övervägt möjligheterna att hela universums existens är beroende av att observeras av intelligenta varelser!
Wheeler har hittat på ett tankeexperiment för dubbelspaltfenoment. En lins i dubbelspalten fokuserar mot en spridningslins som divergerar fotonerna från vardera spalten till var sin detektor. Man kan entydigt identifiera fotonens väg, ingen interferens uppstår. Men om man placerar något slags stäng och öppningsbar jalusi på spridningslinsen får man interferens i det stängda läget. Observera att man kan välja stängt öppet efter att fotonen passerat dubbelspalten. Historien beror på ett val vi gör nu! Detta brukar kallas för "delayed choice". Gör den som öppnar lådan med katten på något sätt ett val?
Beträffande EPR paradoxen så har det börjat hända saker: I experiment där man använt sig av polariserade fotoner eller spinnet på partiklar på "mätta"respektive "omätta"ställena istället för rörelsemängd och läge har den "verklighets"-baserade "lokaliteten"besegrats. Den verklighet som påstår att tingen finns antingen vi sr dom eller ej, att man kan dra allmänna slutsatser ur observationer eller experiment och att ingen signal kan färdas snabbare än ljuset (=lokalitet).
Kvantmekaniken står stark, och det sista kryphålet täpptes till i Alain Aspects [viii] experiment 1982. För att förhindra att en partikel "vet om"det experiment som väntar ändrade man villkoren under processen, I likhet med "delayed choice". Det tycks som om partiklar som en gång varit tillsammans och påverkats av varandra fortsätter att i någon mening vara delar av samma system, som tillsammans reagerar på fortsatt påverkan! (jmf tröghet!) Det handlar alltså ej om att signalhastigheten är större än ljushastigheten.
2.3 Men vad händer med de kvantvärldar som kollapsar?
I Everetts teori om flera världar finns sönderfallselektronen fortfarande kvar hos sin ursprungsatom, tillsammans med en levande katt! Nu i en parallell värld där ägaren glad kan konstatera att katten överlevt! Kan verka bisarrt men stöds av den kvantmekaniska matematiken med denna teori med problemen med Köpenhamnstolkningen vara lösta.
Det finns en ny teori, decoherence: omgivningen exempelvis katten, påverkar på något sätt interferenstopparna i kvantosäkerhetens densitetsmatris.
I boken "Schrödingers kittens"utökar John Gribbins tankeexperimentet till två katter långt ifrån varandra under inflytande av en 50:50 sannolikhetsvåg förenade med en elektronvågskollaps vilket leder till att en partikel hamnar hos någon av katterna. Det tycks finnas en feedback mellan partiklar med en gemensam bakgrund. Vad mera är, denna feedback syns vara ögonblicklig.
Det finns två uppsättningar av Maxwells [ix] ekvationer [1] för elektromagnetisk strålning, en för en våg från accelererande laddningar framåt i tiden och en bakåt i tiden. Accelererar en laddning här och i samma ögonblick "vet"var enda laddad partikel i till exempel Andromedagalaxen två miljoner ljusår bort detta, trots att det skulle ta två miljoner år för strålningen att nå dit (jmf tröghet)!
Om man tar hänsyn till relativitetsteorin inom kvantmekaniken får man ej bara en ekvation för energin framåt i tiden (motsvarande Schrödingerekvationen) utan också en för negativ energi bakåt i tiden.
John Cramer har presenterat en teori med "upplysningsvågor"framåt i tiden och "bekräftelsevågor"bakåt i tiden, mellan partiklar.
För övrigt står tiden stilla i fotonvärlden, den saknar betydelse! Ögonblickligheten i partiklars "vetskap"om varandra kan sålunda ha en förklaring.
Tillämpad på den ursprungliga ensamma katten kunde det betyda, att observatörens avgörande roll i processen försvinner. Kollapsen sker när en elektron "vet"att den skall sändas ut i ett sönderfall och då "vet"även mottagaratomen i detektorn. (?)

Gödels ofullständighetsteorem
Gödelss (första) ofullständighetsteorem säger att
I varje motsägelsefritt formellt system som är tillräckligt komplext för att kunna beskriva aritmetik för naturliga tal, går det att formulera satser som varken kan bevisas eller motbevisas inom ramen för det formella systemet.
Gödel bevisade också en genereralisering av sitt teorem, Gödels andra ofullständighetsteorem, som säger att
Inget "tillräckligt starkt" motsägelsefritt formellt system kan bevisa sin egen motsägelsefrihet.
Tillräckligt stark i detta sammanhang betyder att systemet är tillräckligt kraftfullt för att det inom systemet ska gå att formulera de aritmetiska operationer som används i beviset av det första teoremet.
Gödels satser fick stor betydelse inom matematikfilosofin och de tankar som fanns både bland formalisterna, som strävade efter att axiomatisera hela matematiken och logicisterna som försökte bygga upp matematiken från logiken.
Gödels teorem har också använts som argument för åsikten att maskiner aldrig kan göras intelligenta och att människan är förmer än en maskin, ett argument som fått kritik för att missbruka Gödels ursprungliga teorem och generalisera dem utanför deras givna matematiska sammanhang.
Ofullständighetsteoremet har jämfört med osäkerhetsrelationen i kvantfysik.

Återgå till "Filosofi"