Gud, han/hon?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 05 jun 2007 20:45

hahahah får jag fråga hur gammal du är?

Tillräckligt gammal för att veta att kvinnor inte blir gravida av sig själva.
Om det svaret inte betyder något för dig (vilket det; av dina inlägg att döma, inte tycks göra); 29.

du har ju ingen aning om vad som hänt i mitt liv.

True. Jag kommer dock fortsätta att ta för givet att du framkommit genom ett så kallat knull. Men du kanske vuxit upp ur någon mossa någonstans?

jag skulle mycket väl vara (så kalad) "visare" än dig på många områden

Ja, du är säkert så "kalad" mycket vis.

men det finns inbyggt i våran "reptilhjärna" att vi ska skydda kvinorna så mycket vi kan.

Det finns också inbyggt i samma hjärna att vi skall vårda och ta hand om barn, men inte påstår du väl att Gud är en bebis? Vi tar även och tyr oss till valpar och kattungar som appellerar till denna vår instinkt. Är gud en kattungsvalpbäbiskvinna, rentutav? Schysst teori. Du har snart övertygat mig om att du har vuxit upp bland mossorna.

och du försöker få mig att tro att du är stor...

Nej, ty då hade jag inte haft mina byxor på mig. (Häpp!)

att du ska bedöma vad jag tycker ska vara hjärndött svammel eller inte kan du inte. jag kommer alltid tycka att det jag tycker är rätt. [..] du har missuppfattat själva poängen med forum.
man får säga och tycka vad man vill.

Nä. Det här är Johan Ågrens forum, och han har full rätt att begränsa vad som får skrivas här. Det är därför det finns forumsregler.

Själva poängen med forum är snarare att det skall kunna ske ett meningsutbyte här. Det är snarare din inställning; "jag kommer alltid tycka att det jag tycker är rätt", som inte hör hemma på ett forum. Om du bara vill svamla och inte är intresserad av att lyssna; skapa en blogg istället. Kalla den gärna "En mossmans tankar om kattungsvalpbäbiskvinnoguden" så att jag vet hur jag skall göra för att undvika att läsa den.

haes
Kontakt:

Inläggav haes » 07 jun 2007 10:20

Rising skrev:Tillräckligt gammal för att veta att kvinnor inte blir gravida av sig själva.
Om det svaret inte betyder något för dig (vilket det; av dina inlägg att döma, inte tycks göra); 29.

ville bara veta. tack.

Rising skrev:True. Jag kommer dock fortsätta att ta för givet att du framkommit genom ett så kallat knull. Men du kanske vuxit upp ur någon mossa någonstans?

sant. nja, men man kan alltid hoppas på det:P

Rising skrev:Ja, du är säkert så "kalad" mycket vis.[/qoute]
hahahah jag har använt fel ord. jag tror du har fått fel uppfatning om mig.
förlåt.

Rising skrev:Det finns också inbyggt i samma hjärna att vi skall vårda och ta hand om barn, men inte påstår du väl att Gud är en bebis? Vi tar även och tyr oss till valpar och kattungar som appellerar till denna vår instinkt. Är gud en kattungsvalpbäbiskvinna, rentutav? Schysst teori. Du har snart övertygat mig om att du har vuxit upp bland mossorna.[/qoute]

Det finns i mänens hjärnor att vi ska skydda barnen men inte så mycket ta hand om dom. det är bevisat att kvinorna gör det bättre än männen för att du har det "inbyggt" i sig.
jag har aldrig sagt att gud är en katungsvalpbäbiskvinna...

Rising skrev:Nej, ty då hade jag inte haft mina byxor på mig. (Häpp!)[/qoute]

okey?

Rising skrev:Nä. Det här är Johan Ågrens forum, och han har full rätt att begränsa vad som får skrivas här. Det är därför det finns forumsregler.

Själva poängen med forum är snarare att det skall kunna ske ett meningsutbyte här. Det är snarare din inställning; "jag kommer alltid tycka att det jag tycker är rätt", som inte hör hemma på ett forum. Om du bara vill svamla och inte är intresserad av att lyssna; skapa en blogg istället. Kalla den gärna "En mossmans tankar om kattungsvalpbäbiskvinnoguden" så att jag vet hur jag skall göra för att undvika att läsa den.

sant. jag blev ägd på denna punkt.

der verkar som jag har fått dig upprörd?
om jag har gjort det så ber jag om förlåtelse.

men att "gud" skulle vara en kattungsvalpbäbiskvinna är ju faktist inte omöjlig. bara att sannolikheten är ganske liten om man jämför med domm andra förslagen.

är du troende?
Allt är en saknad.

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 07 jun 2007 19:09

haes skrev:der verkar som jag har fått dig upprörd?
om jag har gjort det så ber jag om förlåtelse.

Nejdå. Ingen orsak. Men jag uppskattar tanken. Eventuella överdrifter och utspel från min sida beror snarare på att jag varit raljant, eftersom jag ansåg att du skrev corny saker.

Men det är rätt töntigt att vara raljant, egentligen. Det är ju bara enkla retoriska knep för att få billiga skratt snarare än att vara lyhörd och söka efter samförståelse, så det är nog jag som ska be om ursäkt. Jag är dock en mycket raljant person, så du kommer nog att få se mer sånt från mig.

är du troende?

Nej.

Användarvisningsbild
eken
Kontakt:

Inläggav eken » 08 jun 2007 00:00

gud = x

Sedan är det upp till betraktaren att fylla x med innehåll.

Men däremot är det ju här svårt att sätta x = 1 eller x = 0 eftersom det skulle fylla begreppet med mening (somliga skulle väl också mena att gud >1 gissar jag). Likaså är det svårt att säga att "x = ingenting", eftersom ingenting också har en bestämd mening för oss. Om universum uppkom ur ingenting, så verkar ju i så fall gud ha spelat en avgörande roll.

Kanske gör man därför bäst i att sätta x = "ett par axelvaddar från 1986".

Antagligen hade det gått att få anhängare till att utveckla en sådan religion också.

Mvh
Anders
Amor et scientia

haes
Kontakt:

Inläggav haes » 08 jun 2007 08:40

hahaha det är lungt:P
jag kan skriva lite konstiga saker ibland:P

har du lust att fortsätte vår lilla diskution?
Allt är en saknad.

Akryon

Inläggav Akryon » 20 jun 2007 22:28

Zokrates skrev:Men vad är detta för en tråd egentligen? Ett slagträ i en maktdemonstration mellan könen?
Spelar det överhuvudtaget någon som helst roll vilket kön Gud har?
Logiskt så borde Gud vara hermafrodit eftersom han skapade oss efter sin avbild, alltså både man och kvinna på samma gång, givetsvis med lite större...

Gud har inget kön, anser jag. Orsaken till detta är att det aldrig talats om en Gudinna jämte vår enda Gud. Det har aldrig talats om Guds föräldrar heller.
Alltså är Gud varken man eller kvinna,
endast vår skapare. Att man kallar Gud för Herre, eller Fader betyder bara att man ser honom som en Fadersfigur hellre än en modersfigur.
Sträng men rättvis, egenskaper som mer förknippats med mannen då kvinnan betraktats som mjuk och svag.
( Detta är inte mina personliga erfarenheter om kvinnor).
Alltså, vill man se sanningen om Gud så får man vänta tills livet i nästa tillstånd, fram till dess är detta endast en spekulation som inte gagnar några andra än ateister som inget hellre vill än att slå sönder "myten om Gud". :)

vad menar du med logiskt, gud har inte skapat oss efter sin avbild:)

Sisnera

Inläggav Sisnera » 21 jun 2007 10:37

Har ikke lest igjenom alt, sånn vis det er noe jeg ikke har fått med meg.

Mener at gud i Kristendommen er Han. Men mener selv at det ikke finnes noen gud, men vis det gjør det så er det noe mitt i mellom, verken hun eller han.
Hva er vitsen med fristelse, vis du ikke lar deg friste?

Er Norsk

Akryon

Inläggav Akryon » 04 dec 2007 00:16

Zokrates skrev:Det intressanta är att alla som påstod sig ha varit i kontakt med denna Gud, samtliga karaktäriserar Gud som man. Finns det kvinnliga profeter?
Finns det kvinnor som hävdar att de mött en kvinnlig Gud? :roll:

Det finns inte kvinnliga profeter för att...de har mens så då kan de inte leda bönen...de kan inte gå ut i strid...etc...( jag pratar om Islam och mellan östern på profeternas tid) :roll:
Plentiful Muddy Water + A Long Time + Many Coincidences = Civilization...yeah, right!

magicadehex

Inläggav magicadehex » 19 dec 2007 19:52

gud är inte bara man & kvinna.. gud är allt som är. det är det gud är.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 dec 2007 20:36

Gud är av onanikön. The 'master-masturbator'. Fråga Nikanor Teratologen!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

magicadehex

Inläggav magicadehex » 19 dec 2007 20:44

Algotezza skrev:Gud är av onanikön. The 'master-masturbator'. Fråga Nikanor Teratologen!

MVH

Algotezza

hahaha  :D

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Därför

Inläggav Algotezza » 20 dec 2007 09:07

magicadehex skrev:
Algotezza skrev:Gud är av onanikön. The 'master-masturbator'. Fråga Nikanor Teratologen!

MVH

Algotezza

hahaha  :D

Jag måste ibland fara ut i absurda blasfemier för att inte lörtäras av mitt i grunden djupa allvar. Om inte hade jag förvandlats till en söndervittrande marmorstaty i öknen. Det har hänt att jag gått in i allvaret och lämnat humorn och blasfemin därhän och då har jag blivit en trist, lidande monolit.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Bz

Re: Gud, han/hon?

Inläggav Bz » 20 dec 2007 09:54

Skönt inlägg, kräver inga avancerade svar och det passar sig kanon denna morgon. Tack så mycket.
Gud är ett väsen, utan kön visst och av gammal vana säger jag han fast det är felaktigt.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 21 dec 2007 14:50

Om gud är nåt så litet att det har ett kön så blir jag skiträdd. Det räcker inte för att fylla evigheten.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 21 dec 2007 16:26

Anders skrev:Om gud är nåt så litet att det har ett kön så blir jag skiträdd. Det räcker inte för att fylla evigheten.

Kommer det an på storleken och inte på kvaliteten?

undrar

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"