Obs - detta är mina egna teorier och tankar.
Varför kommer det sig att smarta människor ofta har ett stort intresse för musik, matte, astrologi och annan "icke fysisk" aktivitet? Varför är världen gjord så att människor som anses smarta ofta har få, om några barn överhuvudtaget? Varför är nästan alla "icke filosoferande" människor i behov av pengar mer än andra?
Varför lever optimister längre än till exempel skeptiker? Varför är personer som anser sig själva "förmer" inte aktiva inom idrott? Hur kommer det sig att människor från olika "folkslag" har en olika syn på livet och vad det har att erbjuda?
Hoppas någon kan svara på mina frågor! 8)
Vårt samhälle och dess människor..
Moderator: Moderatorgruppen
-
suchanother
- Avstängd
Du verkar ha mundiarre Robin. Orkar inte ens läsa halva.
Frågan är väl till syvende og sidst var är det som driver samhället framåt. Vilken kraft?
Man behöver inte vara ett geni för att fatta att den enkla kategorin, ekonomin styr med järnhand. Sen kommer humanismen, när vi har råd. Där hade Marx verkligen rätt.
Med humanismen följer moralen Alla har vi en egen privat moral; "knulla inte kompisens fru" och alla puckoskallar är rörande överens; "vi fotbollskillar är lite dum i huvet men vi dricker Norrlands Guld för det tillhör bilden."
Förr pratades det om borgarnas moral men jag undra om inte arbetarklassen moral är tvenne värre idag med sin rasism och sitt våld.
Frågan är väl till syvende og sidst var är det som driver samhället framåt. Vilken kraft?
Man behöver inte vara ett geni för att fatta att den enkla kategorin, ekonomin styr med järnhand. Sen kommer humanismen, när vi har råd. Där hade Marx verkligen rätt.
Med humanismen följer moralen Alla har vi en egen privat moral; "knulla inte kompisens fru" och alla puckoskallar är rörande överens; "vi fotbollskillar är lite dum i huvet men vi dricker Norrlands Guld för det tillhör bilden."
Förr pratades det om borgarnas moral men jag undra om inte arbetarklassen moral är tvenne värre idag med sin rasism och sitt våld.
Re: Vårt samhälle och dess människor..
ROBIN.J.G skrev:Varför kommer det sig att smarta människor ofta har ett stort intresse för musik, matte, astrologi och annan "icke fysisk" aktivitet?
För att när det gäller musik, konst, matte och skapande former så behöver man tänka lite mer än vad näsan räcker och man kanske vill utrycka sina känslor genom musik, konst m.m som inte yttliga vill.
ROBIN.J.G skrev:Varför är världen gjord så att människor som anses smarta ofta har få, om några barn överhuvudtaget?
För att om man är en djup människa kanske man har svårare att hitta sin perfekta partner än yttliga som vill ha "inne" tjejen/killen som partner
ROBIN.J.G skrev:Varför är nästan alla "icke filosoferande" människor i behov av pengar mer än andra?
För de som är smarta har insett vad poängen med att leva är och det är inte att tjäna massa pengar som "icke filosoferande människor" tänker för de tänker bara yttligt och vill skryta om sina saker.
ROBIN.J.G skrev:Varför lever optimister längre än till exempel skeptiker?
För om man är optimist ger man inte upp.
ROBIN.J.G skrev:Varför är personer som anser sig själva "förmer" inte aktiva inom idrott?
Det finns väl filosofiska människor som utövar sport också men de är kanske inte "kända" för det eller utövar de jämt.
ROBIN.J.G skrev:Hur kommer det sig att människor från olika "folkslag" har en olika syn på livet och vad det har att erbjuda?
Beror på uppfostran, miljö, etisk bakgrund m.m
Du fick svar på dina frågor men detta är dock bara mina teorier
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace
ROBIN.J.G skrev:Varför kommer det sig att smarta människor ofta har ett stort intresse för musik, matte, astrologi och annan "icke fysisk" aktivitet?
För att de blir uttråkade av icke-varierade företeelser.
Jörgen skrev:Vofför lever läkare längst av alla människor?
Finns det en demografiskt undersökning av medellivslängden för olika yrkesgrupper?
Rent generellt gäller att ju högre utbildning desto riskfriare arbetsliv,
och att medellivslängden i sverige för kvinnor är 82 och för män 77 år.
Att livslängden har ökat kan ju delvis förklaras med minskad barnadödlighet och bättre information om hälsorisker.
Men om jag inte helt missminner mig, så vill jag minnas att läkare tillhörde en yrkesgrupp som sällan uppnår pensionsåldern, 65 år?
ROBIN.J.G skrev:Obs - detta är mina egna teorier och tankar.
Varför kommer det sig att smarta människor ofta har ett stort intresse för musik, matte, astrologi och annan "icke fysisk" aktivitet?
Definera en smart person!
Är det så att man definerar en smart person, som nån som just ÄR intresserad av matte, musik, astrologi(?? wtf, för spåtanter och idioter)??
Så här ser jag det
de som inte klarar av att hänga med i högstatusaktiviteterna vid låg ålder, t.ex sportaktiviteter, måste hitta sin egen niche för att känna sig "duktig", värd nånting. Ju mindre direkt tävling aktiviteten innebär, desto lägre status och desto mer ointressant för dom som vinner i högstatusaktivteterna. därför sysslar "nördarna" med sånt, inte för att dom är smartare, utan för att det är där dom får en chans. Med det följer en massa skitsnack om de som de blev smiskade av från början..
-
PseydonymHär
Precis oorleck, man hittar sin lilla nisch och får sig känna accepterad och speciell.
Det man inte har i huvet får man ha i benen.
Då man går tillräckligt djupt inom ett intresseområde så hittar man tjusningen i det. Man förstår inte tjusningen lika djupgående i de okända områdena. Det handlar väl om evolution eller något, man håller sig på sin väg och kör på den fullt ut. Allt för mångfalden!
PS. Shit skall det aldrig sluta regna?
Det man inte har i huvet får man ha i benen.
Då man går tillräckligt djupt inom ett intresseområde så hittar man tjusningen i det. Man förstår inte tjusningen lika djupgående i de okända områdena. Det handlar väl om evolution eller något, man håller sig på sin väg och kör på den fullt ut. Allt för mångfalden!
PS. Shit skall det aldrig sluta regna?
Återgå till "Tankar och känslor"