Påståenden om schizofreni

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 jul 2007 12:37

Inom psykiatrin skiljer man mellan "dissociative identity disorder" och schizofreni;

http://en.wikipedia.org/wiki/Dissociative_identity_disorder skrev:Regardless of whether the diagnosis is termed Dissociative Identity Disorder or Multiple Personality Disorder, the condition is in no way related to schizophrenia, as is often believed by the public. The term schizophrenia comes from root words for "split mind," but it refers to a fracture in the normal functioning of the brain and not the personality.

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia skrev:Despite its etymology, schizophrenia is not synonymous with dissociative identity disorder, previously known as multiple personality disorder or split personality; in popular culture the two are often confused.

Personlighetsklyvning verkar, enligt wikipedia, vara något annat än schizofreni.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 jul 2007 12:54

Det är det jag menade, att i USA framförallt, så har de en annan modell för att diagnosticera sjukdomen. Var drar vi gränsen mellan personlighetsklyvning och multipla personligheter?:?

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 06 jul 2007 14:12

Som jag förstått det drar vi ingen gräns mellan personlighetsklyvning och multipla personligheter utan mellan schizofreni och personlighetsklyvning. Som antyds av länken ovan skall man inte gå allt för mycket på etymologi; även om "schizophrenia" betyder "split mind" har schizofreni ingenting (eller mycket lite) att göra med personlighetsklyvning.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 jul 2007 20:13

Zokrates skrev:Det är det jag menade, att i USA framförallt, så har de en annan modell för att diagnosticera sjukdomen. Var drar vi gränsen mellan personlighetsklyvning och multipla personligheter?:?

En del av de varianter som diagnosticeras som schizofreni i USA har diagnosen cykloid pyskos i Sverige. Man får olika statistik på bot av schizofreni då. I Sverige betraktas det som ett kroniskt tillstånd. Så ej vad gäller cykloid psykos.

A
Algotezza aka Algotezza

lurioso

Re: Påståenden om schizofreni

Inläggav lurioso » 08 jul 2007 18:47

havre skrev:Jag har hört att alla människor är lite kluvna.
Jag har också hört att detta är en del av sjukdomen schizofreni.

Om någon vet, är dessa påståendena sanna?

Det beror på hur du menar med "kluvna". Att ha flera personligheter räknades länge till sjukdomen men idag så räknas det inte längre som schizofreni utan faller under "Multipla personligheter".

Att vara kluven i en fråga har vi alla nog varit både en och två gånger men att inte kunna bestämma sig för om man är sugen på skinka eller ost på mackan är inte sjukligt. Det blir en sjukdom först när man inte kan bestämma sig utan måste låta någon annan göra valet åt en. Detta kallas ambivalens och är ett utav många symptom av sjukdomen ifråga.

Sedan läste jag någonstans att någon påstod att rösthallucinationer inte var vanliga. Detta är fel. Detta tillhör de vanligaste hallucinationerna. Sen måste man vara noga med att inte blanda ihop detta med vanföreställningar.

Skillnaden kan enklast beskrivas med ett exempel:

Hallucination:

Jan, 45 och sjuk, hör röster om natten som skrämmer honom. De talar om för honom att någon ur hans familj kommer dö om han inte skär sig i vänster ben varje dag.

Vanföreställning:

Jan har genom rösterna fått reda på att en hemlig organisation vill störta regeringen och att det är hans uppgift att rädda alla som sitter i regeringen.

Många förväxlar dessa två med varandra och kan då lätt få för sig att det inte är hörselhallucinationer som är den vanligaste hallucinationen utan att paranoian som är det. Att det är att man är utsänd för att rädda jorden/mänskligheten/landet etc. som är det vanligaste.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 10 jul 2007 01:43

Jag såg en dokumentär på tv häromdagen som handlade om ett mentalsjukhus i USA. Det var inspelat på 70-talet tror jag, vilket var en bedömning av kvaliten på filmen. Sjukhuset var ett som tog emot pasienter som blivit dömda för brott och fått straffet omvandlat till psykvård ist.

Iaf så verkade ganska många av brottslingarna där ha diagnosen Paranoid Scitzofren. Vet inte om man kan dra några slutsatser av det, men att vara paranoid kanske kan vara farligt. Speciellt om man skulle vara scitzofren. Jag mistänker att nån mer på detta forum säkert sett den? :)

PLUR.
Race for peace

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 10 jul 2007 05:06

Att vara lagom paranoid räknas som ett sundhetstecken kopplat till vår överlevnadsinstinkt.

Att vara lagom scizofren räknas också som ett tecken på att man är normal.
Kunna växla mellan olika roller under dagen samt vid behov då tillfället kräver detta.

Det handlar ytterst endast om att ha kontroll över dessa tillstånd. Det är när man förlorar kontrollen och tappar självdistans som vi kan tala om ett sjukligt symtom.

Ibland kan gränsen mellan att ha kontroll och inte växla starkt, det skulle jag klassa som ett sjukdomstillstånd. Med man menar jag folk i allmänhet.

lurioso

Inläggav lurioso » 12 jul 2007 17:43

Zokrates skrev:De växlar mellan olika personligheter och gör de inte det, handlar det inte om schizofreni. :)

Du tänker på när de går in i psykoser. När de blir ordentligt sjuka och alla symptomen blir allt tydligare. Detta kan ske 1 gång i livet och aldrig mer komma tillbaka men vanligast är att det kommer och går. De växlar inte personlighet på samma sett som en person med multipla personligheter.

Det är inte fråga om flera olika personligheter utan snarare en uppluckring och avflackning av den personlighet som personen tycktes ha haft före sjukdomens debut. Här talar man kanske hellre om att personligheten inte längre hänger ihop.
När det regnar växer kantareller upp som svampar ur marken...

Användarvisningsbild
Isse
Kontakt:

Inläggav Isse » 11 aug 2007 01:11

Jag tycker kopplingen till paranoia endå väcker ett intresse. Att förutsätta och leta efter bevis som kan i det förvirrade sinneslaget omedvetet fabriceras tycker jag verkar skrämmande. Att sedan ha sitt medvetande eller mer kanske tänkande i ett uppluckrat förfarande där koll på sig själv, observerande ego inte riktigt är operationellt, förutom en strukturell drivkraft att tänkandet försvinner på sidospår..tja..det ställer trygghetsaspekten lite på sin spets...
Race for peace

Återgå till "Psykologi"