Etymologiska Ordgåtor

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Etymologiska Ordgåtor

Inläggav Zokrates » 08 jul 2007 12:25

Jag tänkte att de som vill kan få vara med att etymologiskt förklara diverse svenska ord.

Först ut bland alla ord är inte ett, utan tre.

TIC TAC TOE

Detta ord beskriver ett spel, kryss och cirklar fem i rad. Att spelet räknas som oerhört gammalt är ett som är säkert, men vad betyder orden?
Är det onomatopoetiskt härmande ljudet av pennor på ett papper, skritch skratch?
Eller är det en fornnordisk sammansättning av orden, tid, tak, då, i betydelsen tidsfördriv?
Kanske kommer det från romarriket i tiden före Julius Ceasar, från ordet diktator dik-ta-tor, eller diktera?
Nåja, alla förslag hjärtligt välkomna i detta första mysterium.:wink:

What Gives?

Inläggav What Gives? » 08 jul 2007 12:46

Jag trodde tic tac toe var engelska. Det är i alla fall mitt förslag.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 08 jul 2007 13:11

TIC TAC TOE har ursprunget i amishfolket i USA, två bröder Tic och Tac med efternamnet Toe bollade en boll (gjord av överblivet odlingsmaterial såklart) mellan sej. De hade nämligen inget kuligare för sej.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2007 13:16

What Gives, trodde det var engelska,

Tic tac toe, tickle-tackle-toe?
kittla, reta-angripa, tackla ett problem-vara på sin vakt (bildligt stå på tå)?

Möjligt att de formgett denna spridda variant, men spelet är äldre än engelska språket. De kan ha tagit en befintlig konstruktion och översatt den till en engelsk.

Fler förslag? :roll:

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2007 13:30

suchanother skrev:TIC TAC TOE har ursprunget i amishfolket i USA, två bröder Tic och Tac med efternamnet Toe bollade en boll (gjord av överblivet odlingsmaterial såklart) mellan sej. De hade nämligen inget kuligare för sej.

Tyvärr så heter spelet tick-tat-toe, i USA
och tit-tat-toe i Kanada.

På svenska brukar det även kallas för luffarschack. Spelet kan ha spridits med munkar ursprungligen runt om i Europa. Att spelet fått ett uppsving i takt med introducerandet på datorer under senare hälften av 1900 talet,
verkar förefalla troligt. När jag var liten var det ganska populärt, bland barnen. Brukade spela med stenar och kottar i sandlådan. :)

Användarvisningsbild
* KYREUS *
Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...

- Fråga till Sajten!

Inläggav * KYREUS * » 08 jul 2007 14:20

Hörde någon berätta om ett arkaiskt och i Västeuropa okänt sällskapspel vid namn (om jag minns rätt:) - WOA TUNGA. Skulle gå ut på samtal och spel via endast sk grimaser och kroppsspråk...

Någon som kan berätta mera???

( :)  ) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM

/*Dies hodiernus amicus tuus
      - dies hesternus conscientia tua *

=  Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.

(c)  KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Etymologiska Ordgåtor

Inläggav Algotezza » 10 jul 2007 12:19

Zokrates skrev:Jag tänkte att de som vill kan få vara med att etymologiskt förklara diverse svenska ord.

Först ut bland alla ord är inte ett, utan tre.

TIC TAC TOE

Detta ord beskriver ett spel, kryss och cirklar fem i rad. Att spelet räknas som oerhört gammalt är ett som är säkert, men vad betyder orden?
Är det onomatopoetiskt härmande ljudet av pennor på ett papper, skritch skratch?
Eller är det en fornnordisk sammansättning av orden, tid, tak, då, i betydelsen tidsfördriv?
Kanske kommer det från romarriket i tiden före Julius Ceasar, från ordet diktator dik-ta-tor, eller diktera?
Nåja, alla förslag hjärtligt välkomna i detta första mysterium.:wink:

Tid (tic tac) plus tappa klockan på tån (toe). Det tar kort tid att spela, känns som att få ett slag på tån när man förlorar detta simpla spel.

Kan också vara en allittererad räkneramsa med nonsensinnehåll...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Lekstugan"