Flickor drabbas tidigare av sämre elasticiteten i blodkärl jämfört med pojkarna i låg status familjer.
En förklaring bör vara att pojkar har oftast en högre status än flickor.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=660542
http://www.psychologytoday.com/rss/pto- ... 00004.html
I would rather be first in a small village in Gaul than second in command in Rome.
Vilket samhälle skulle du välja att leva i?
Moderator: Moderatorgruppen
Endast 2 personer (förutom mig) tror på haloeffekten.
Tro mig den kan vara dödande.
Fromms haloeffekt är för det flesta (-) och jag inser (till slut, likt jbig) att haloeffekten har tagit död på mitt syfte.
Ni ska ha det så bra i sökandet efter illusioner och hoppas att era känslor guidar er rätt.
Känslorna styr oss iväg från det obehagliga.
http://www.dilbert.com/comics/dilbert/a ... 149649.jpg
haloeffekt, psykologisk term för ett vanligt bedömningsfel som uppkommer då man efter att ha bedömt en egenskap hos
eller prestation av en person positivt (eller negativ), låter detta påverka hur man bedömer honom i andra avseenden.
Jag upplever ofta exempel på haloeffekt. Framförallt i bemärkelsen att man redogör för en position/ställningstagande som typiskt gäller för en grupp, och sedan att medlemmar i den gruppen tror man tycker lika i ALLA frågor som de står för.
Exempel är t.ex. att säga att man är för sänkta skatter, en moderat som hör detta, och därmed tror att man är "blå" även sådär annars.

Exempel är t.ex. att säga att man är för sänkta skatter, en moderat som hör detta, och därmed tror att man är "blå" även sådär annars.

Ja? och vilken färg har sedlarna? Några fler relevanta frågor?
ayatolla skrev:Vilket samhälle skulle du välja att leva i?
Medelinkomsten är 100 000 och ens egen inkomst 125 000.
Medelinkomsten är 200 000 och ens egen inkomst 175 000.
Hmm vilken inflationsnivå snackar vi om då?
100 000 är ju inget om ett kilo ris kostar runt 5 lax.
Om andra är fattigare än en själv,
kanske rent av genom att man aktivt gör de fattigare,
då blir man rikare själv,
och det spelar ingen roll om man inte får tag i de andra pengars,
ty de egna pengar blir mer värdefulla, får större köpkraft.
Som det föreslås, så ger mer pengar åt alla inte mer välstånd,
eftersom priserna bara går upp,
för att någon vill ta hand om dina extra pengar,
så frågan blir då...
Är det bättre att vara rikare en andra,
eller är det bättrre att vara fattigare?
Frågen är irrelevant för mig, ty jag har förstått följande...
Hellre rik och frisk, and fattig och sjuk.
kanske rent av genom att man aktivt gör de fattigare,
då blir man rikare själv,
och det spelar ingen roll om man inte får tag i de andra pengars,
ty de egna pengar blir mer värdefulla, får större köpkraft.
Som det föreslås, så ger mer pengar åt alla inte mer välstånd,
eftersom priserna bara går upp,
för att någon vill ta hand om dina extra pengar,
så frågan blir då...
Är det bättre att vara rikare en andra,
eller är det bättrre att vara fattigare?
Frågen är irrelevant för mig, ty jag har förstått följande...
Hellre rik och frisk, and fattig och sjuk.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
Lustigt nogt så föreslår min egen teori ovan för mig vid eftertanke,
att förhöjda skatter inte kan jämna ut det praktiska inkomstskillnaderna särskild mycket. (matematiskt ja, med inte i verkligheten)
Det som blir kvar efter skatten, hyran, det mest nödvändiga, potten att spendera på roligt, så att säga, har den rikare ju mera av, och därmed större möjligheter att påverka priser på produkter och tjänster han har råd med, men inte den fattigare.
Ekonomi enligt Jörgen, ingen fattar
inte jag heller.
Nä, jag har nog inte förstått det där med pengar,
och varför man inte kan ta för sig bara efter sina behov.
att förhöjda skatter inte kan jämna ut det praktiska inkomstskillnaderna särskild mycket. (matematiskt ja, med inte i verkligheten)
Det som blir kvar efter skatten, hyran, det mest nödvändiga, potten att spendera på roligt, så att säga, har den rikare ju mera av, och därmed större möjligheter att påverka priser på produkter och tjänster han har råd med, men inte den fattigare.
Ekonomi enligt Jörgen, ingen fattar
Nä, jag har nog inte förstått det där med pengar,
och varför man inte kan ta för sig bara efter sina behov.
Ner med enfalden! Heja mångfalden!
-
Justin Case
Om man ska förstå ordet "medelinkomsten" i frågan som "medelinkomsten i världen", håller jag med Jörgen - då gör ju inflationen att det är bättre att vara rikare än andra.
Men om "medelinkomsten" bara syftar på medelinkomsten i t.ex. mitt eget land, väljer jag att ha mer pengar absolut sett men mindre pengar än alla andra i mitt land, hellre än att ha mindre pengar absolut sett men mer pengar än alla andra i mitt land. Alltså förutsatt att mitt lands ekonomi bara utgör en liten bråkdel av övriga länders ekonomi, och att "absolut sett" syftar på "i relation till övriga länder".
(Om det är förbundet med säkerhetsrisker eller något liknande, att ha mindre pengar än alla andra i mitt land, kanske jag dock väljer tvärtom, eller flyttar utomlands.)
Men om "medelinkomsten" bara syftar på medelinkomsten i t.ex. mitt eget land, väljer jag att ha mer pengar absolut sett men mindre pengar än alla andra i mitt land, hellre än att ha mindre pengar absolut sett men mer pengar än alla andra i mitt land. Alltså förutsatt att mitt lands ekonomi bara utgör en liten bråkdel av övriga länders ekonomi, och att "absolut sett" syftar på "i relation till övriga länder".
(Om det är förbundet med säkerhetsrisker eller något liknande, att ha mindre pengar än alla andra i mitt land, kanske jag dock väljer tvärtom, eller flyttar utomlands.)
Återgå till "Politik och samhälle"