Har du bra självförtroende/självkänsla

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Grubblaren
Kontakt:

Har du bra självförtroende/självkänsla

Inläggav Grubblaren » 05 aug 2007 17:33

Jag undrar hur man kan växa som människa?

Jag har länge försökt att få en bättre syn på mig själv, men det är svårt. Många blir mobbade osv. När man väl har blivit psykiskt "misshandlad" är det svårt att bli sig själv igen. Om en människa är för snäll, så utnyttjar folk denne person. Ska det vara så?
Varför förekommer det mobbing på arbetsplatser samt skolorna?

Ensamhet är det farligaste en människa kan uppleva :!:

Har ni något tips om hur man stärker sig själv?

Angelina

Inläggav Angelina » 05 aug 2007 19:11

Det finns väldigt mycket man kan göra.

Fysisk aktivitet, affirmationer, meditation, fokusera på det som får dig att må bra.

Mobbing sitter hårt, man litar inte på andra och då uteblir känslan av gemenskap.
Ensamhet funkar väldigt stärkande för mig, men det kanske är en annan sorts ensamhet du syftar på, den ovalda, uteslutande.

Mobbing förekommer för att människorna är människor, djur med problem.
Maktkamp, social status och bristande självkänsla.

Människor låter sig utnyttjas för att de vill verka snälla också, att de har ett behov av att bli betraktade som offer.

What Gives?

Re: Har du bra självförtroende/självkänsla

Inläggav What Gives? » 06 aug 2007 00:20

Grubblaren skrev:Jag undrar hur man kan växa som människa?

Det är svårt att ge ett generellt svar eftersom det beror så mycket på förutsättningarna. Det skulle hjälpa ifall du försökte vara mer specifik.

Om du upplever att folk utnyttjar att du är snäll skulle jag byta umgänge. Det verkar inte vara vänmaterial om man säger så.

Användarvisningsbild
JDM
Kontakt:

Inläggav JDM » 06 aug 2007 01:31

Jag har länge försökt att få en bättre syn på mig själv, men det är svårt. Många blir mobbade osv. När man väl har blivit psykiskt "misshandlad" är det svårt att bli sig själv igen. Om en människa är för snäll, så utnyttjar folk denne person. Ska det vara så?
Varför förekommer det mobbing på arbetsplatser samt skolorna?

Ensamhet är det farligaste en människa kan uppleva :!:

Har ni något tips om hur man stärker sig själv?

Läs Dalai Lamas och Howard C. Cutlers "Lycka - En handbok i konsten att leva." Den har hjälpt mig mycket. Läs den gärna mer än en gång!

En förståndig person jag känner sa också att han kom fram till att meningen med livet var att leva MITT liv.

Personer i din omgivning som inte är säkra på sig själva eller inte är nöjda med sitt eget liv kommer söka att få makt över ditt genom att säga att du är på ett visst sätt eller få dig att göra eller säga vissa saker som du själv inte vill. Vad som är viktigt är då att inse att man har valet att inte låta dem få den makten. Ofta påverkas man negativt (exempelvis genom att bli ledsen eller känna sig misslyckad) eftersom man har låtit sig övertygas att dem faktiskt har rätt att utöva en viss makt över ens egen person. Men ingen annan än du själv har rätt till den makten! Och som sagt så är den totala insikten att leva MITT liv, något som gör dessa personers försök att nå makt över ens person helt verkningslösa.
Min och min flickväns senaste låt: http://downloads.cdon.com/index.phtml?p ... st=7664537

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 06 aug 2007 11:51

Att växa som människa? Jag antar att du menar, få bättre självförtoende, självkänsla, stärka sin sociala kompetens och bli en mer självsäker människa som vet vad man vill.

Visst kan man det. Men det tar lång tid. Jag har själv under lång tid jobbat på detta och gör det än. Och det är inte lätt. Och hur bär man sig till?

Grubblaren skrev:Jag har länge försökt att få en bättre syn på mig själv, men det är svårt.

Om en människa är för snäll, så utnyttjar folk denne person. Ska det vara så?

Nej det skall inte vara men det sker ändå. För några år sedan så jag hade jag väldigt dåligt självförtroende och var därför alldeles för snäll och vågade inte säga ifrån mot saker och ting. Och folk utnyttjade det. Tom. ens vänner, både medvetet och omedvetet. Folk kör över de som visar minsta tecken på svaghet. Varför? För att de själva innerst inne har dåligt självförtroende men stärker sitt eget genom att köra över andra. Jag insåg med tiden att detta inte var hållbart och jag ville växa som människa och få bättre självförtroende. Jag började säga ifrån och stog upp för mig själv. Jag började som JDM sa, Leva mitt eget liv och gjorde det jag ville göra. Och att lära sig att inte falla för grupptryck är också väldigt bra när man vill stärka sitt självförtroende. Att stå emot helt enkelt. Att inte köra för fort på vägarna när kompisarna vill det, att inte drick bärs om man inte känner för det, att inte röka om man inte vill osv.
Det är några tips ifrån mig iallafall.

Grubblaren skrev:Ensamhet är det farligaste en människa kan uppleva :!: ?

För mig så behövde jag först vara ensam ett tag och tänkte över saker och ting i mitt liv. Men det var frivillig ensamhet. Om man därimot är ensam och inte vill det så är det verkligen inte bra. Det förstör långsamt självförtroendet. Om man vill växa som människa så skall man inte sitta hemma och uggla. Man ska träffa människor, lära känna nya, vara tillsammans med dem och hitta på saker. Spela boll, gå på bio, äta middagar tillsammans eller börja i någon aktivitet eller sport. På detta vis har iallafall jag stärkt mig själv och vuxit som människa.

Lycka till Grubblaren.

/Skyline

Grubblaren
Kontakt:

Inläggav Grubblaren » 06 aug 2007 16:14

Skyle, ja det va jäkligt bra tips :)  skönt att höra att man inte är ensam att känna så.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 06 aug 2007 17:01

Grubblaren skrev:Skyle, ja det va jäkligt bra tips :)  skönt att höra att man inte är ensam att känna så.

Tack ,kul att höra. Du är inte ensam, det finns många fler.

Mvh

/Skyline

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 aug 2007 18:27

Enklaste svaret - på grund av alla de goda konsekvenserna därav följer (ni får ta mig som garant) - är att ställa sig över det som sker. Inte ta så allvarligt på saker och ting, och något man alltid har nära tillgång till och som därför är bra att kunna skratta åt är en själv. Man kommer alltid yra ihop värre grejer nån annan gång. Svårt med detaljerna, men jag är fan bra ändå. Man skulle kunna säga att jag fuskar emellanåt, å andra sidan kan man ju inte hålla mig för mer än mänsklig. Inget i konflikten är ändå mitt. Har inga såna anspråk på livet. Ni kan fortsätta kivas medan jag softar här i skuggan bakom korkeken, och smular blommorna å drar en bluesvändning till det bättre.

Grubblaren skrev:Jag har länge försökt att få en bättre syn på mig själv, men det är svårt. Många blir mobbade osv. När man väl har blivit psykiskt "misshandlad" är det svårt att bli sig själv igen. Om en människa är för snäll, så utnyttjar folk denne person. Ska det vara så?

Visst, de motiverar sina handlingar och likväl kan de sägas utnyttja det - slutsatsen är ju given, de är onda. Är det så enkelt. Nej. Ingalunda. De har för det mesta de allra noblaste skäl man skulle kunna fundera ut, men faktum kvarstår, det är dessa djävla konsekvenser vi måste dras med. Så i en bemärkelse så tvingas vi likväl säga att de just "utnyttjar" vederbörande. Förlåt, jag tappade tråden. Ah! Just! Med det sagt så ser vi att utnyttjandet kan fortlöpa trots att det blivit uppmärksammat, får vi anta, eftersom denne - den som utför handlingen, av klanderfria anledningar, men som likväl åsamkar någon (ett tänkt subjekt) ett lidande (hur än litet som föranleder bruket av ett ord som "utnyttjande" och vad det konnoterar - förlåt, fick telefon, blev förvirrad) - tvingas tänka till och ifrågasätta sina maximer - oftast strandar de mest troligt på det där med egoismen. Ett rättfärdigande om man vill det. Det är ett djävla tjorv att reda upp det där så jag säger att det är bättre att offret för uttnyttjandet genom "allt för överdriven godtrogenhet" helt enkelt inser att så är verkligheten beskaffad och rustar sig därefter. Men bättre än cynism i detta fallet är att likväl minnas att det finns gott om goda anledningar men det är sämre med goda konsekvenser. Hon har det inte lätt, hojna människan.

Grubblaren skrev:Varför förekommer det mobbing på arbetsplatser samt skolorna?

För att verkligheten är beskaffad så. Intresset borde ligga på hur skall vi lösa det. Här propagerar jag för anarkistisk linje, och - hör och häpna, framstegsoptimist som jag är *host host* - UPPLYSNING! Varför inte kommunikationsundervisning tillika barn- och sexualundervisning. Flumpedagoger och lite Woodstock. Charles Manson är ingenting mot hela -68. Drar mig till minnes det där med analeptisk nostalgi och flashback till tiden jag saknar i fler än en bemärkelse. Lyssna icket till kvinnans tigande utan till mannens tal!

Grubblaren skrev:Ensamhet är det farligaste en människa kan uppleva :!:

Hujeda mig! Jag skulle bli knäpp om jag aldrig fick vara själv! Uppe i norrländska skogarna kan det gå veckor, månader, innan man träffar en annan människa. Bara skog, mörker, snö, och stjärnorna. Lappsjuka. Fast att det skulle vara farligt? NEJ! Blotta tanken på alternativet är ju vedervärdigt. Och då menar jag hur skiten ska organiseras på stor skala, och vilka alternativ som därmed erbjuds - jag är ingen naiv optimist -, i synnerhet tänker vi på proletärungarna utan möjligheter - de som fastnar i maskorna på skyddsnätet. Här kommer det motsägelsefulla i det hela. Optimisten kollar bakåt - hållbarhet är ordet.

Grubblaren skrev:Har ni något tips om hur man stärker sig själv?

Dricker sprit. Men då blir man ju ack så mycket mindre när man landar. Om alternativen tycks som pest eller kolera - befatta dig icket med någon utav dem. Ställ dig ovanför - utanför - innanför gemskapens krets och tag till orda. Torka kejsaren i arslet och be fanskapet klä på sä!
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Återgå till "Tankar och känslor"