Och för att det ska vara lika fel att misshandla Lisa som Pelle, måste man ha premissen att Lisas lidande är lika mycket värt som Pelles lidande. Och för att det ska vara lika fel att misshandla värmlänningar som jämtlänningar, måste man ha premissen att värmlänningars lidande är lika mycket värt som jämtlänningars lidande. Visst. Många premisser blir det. Eller så har man en premiss som säger att lidande är dåligt och ska undvikas.
Nej, från "lidande är dåligt och ska undvikas" följer det definitivt inte att grisars lidande är lika illa som barns lidande.
"Grisars lidande är lika illa som barns lidande" följer däremot logiskt från "allt lidande är lika illa". Men det är en orimlig premiss.
Stefan skrev:
Det kanske är lika hemskt för grisen att utsättas för våld som för barnet. Men det är inte lika omoraliskt att misshandla grisar som att misshandla barn.
Ok. Varför då?
Denna intuition behöver inga teorier för att rättfärdigas. Snarare är det så att varje teori som inte kan göra reda för denna intuition måste förkastas. Men huruvida man stödjer den är, tror jag, baserat på ens känslor. Jag tror emellertid att en försvinnande liten del av befolkningen, om ens någon del av befolkningen, verkligen anser att grisars och barns lidande är lika illa. Det är en sak att säga att de är det i en filosofisk diskussion; en helt annan att verkligen tycka det.
Men det här egentligen inte till ämnet. Man behöver inte ersätta grisarna med spädbarn eller låta sin familj ta kalvarnas plats. Det handlar om det är etiskt försvarbart att äta kött eller inte. Jag skulle säga nej och tar därför de beslut jag gör.
Nej, visst. Från att barn är mer värda än grisar följer det definitivt inte att det är rätt att äta kött. Men eftersom denna, i min mening sällsamt motbjudande uppfattning, togs upp, kände jag mig tvungen att angripa den. Men veganism/vegetarianism är som jag påpekat en svår fråga och djurs lidande är absolut värt att ta på allvar.
En fråga till veganerna/vegetarianerna: Vad är värst, djurförsök inom den medicinska forskningen eller ätande av djur? Själv tycker jag att det är moraliskt sämre att äta kött än att utföra djurförsök. Varför har så stor del av djurrättsaktivisternas energi riktats mot djurförsöken snarare än mot den mycket större, och som sagt mer omoraliska, köttindustrin?