Zi skrev:Det finns forskning som pavisar psykologiska skillnader mellan konen. Men savitt jag vet sa ar dessa likstallda med korrelationer. Korrelationen eller sambandet kan foresla men inte bevisa orsak och effekt. Det har alltsa inte bevisats att skillnaderna beror pa konet och inte konsrollerna. Det ar bevisat att man, redan innan fodseln, far mer testosteron an kvinnor. Det har rimligen effekt pa bade fysik och psyke... eller hur?
Jag har aldrig förnekat att det skulle finnas skillnader i beteende då man jämför könsrollerna. Det är elementärt och inte något kontroversiellt i sig.
Vidare skriver du att man inte bevisat att skillnaderna beror på könet och inte könsrollerna, vilket "Tractatus" alltså hävdar att forskning har visat. Det är denna forskning jag är nyfiken på.
Du resonerar mot dig själv då du inledningsvis hävdar att korrelationen mellan könen
inte kan bevisa orsak och effekt, när du senare drar slutsatsen att testosteronhalter
rimligen har effekt på fysik och psyke.
Vad jag vill komma till är att allt som oftast präglas den här sortens diskussion av argument som tar parti för antingen kulturen eller naturen, men ytterst sällan att dessa oskiljaktigt inverkar på varandra. Att postulera att natur och kultur skulle vara två avgränsade aspekter som formar våra beteenden tycks vara felaktig till att börja med. Det är en falsk dikotomi.
Vi kan aldrig studera naturen utan att vår samtids kulturella värderingar blandas in och färgar såväl syfte, hypoteser som slutsatser. Omvänt gäller också att vi inte kan tala om kulturella konstruktioner som inte omfattar våra kroppars biologi, exempelvis.