Söker filmer med avstamp i filosofi.

Moderator: Moderatorgruppen

larsjon

Re: Söker filmer med avstamp i filosofi.

Inläggav larsjon » 22 nov 2004 11:03

Undertecknamn skrev:Jag behöver filmer att visa för folk som jag vill ska bli mer intresserade av filosofi.

Jag har redan koll på följande:
Cube
Hypercube.

Matrix Trilogin

Pi

Donnie Darko.

Har ni några fler tips var snälla "räck upp en hand"

Hej Donnie Darko,

en, numera, till åren kommen film, som tar upp den kamp som en gång rasade inom den kristna kyrkan, är Rosens namn. Den gestaltar kampen mellan den förhärskande läran inom klosterväsendet och de tankegångar som man hämtade från Aristoteles. Filmen visar även inkvisitionens skräckvälde.
Kan verkligen rekommenderas, men se den flera gånger!

Hälsningar
Lars Jönsson
Lars G. Jönsson

Användarvisningsbild
Camilla

Inläggav Camilla » 28 nov 2004 15:49

Det finns många filmer med ideologiska, moraliska eller religiösa/irreligiösa budskap. Det finns också filmer med teman från psykologin, särskilt psykoanalysen, och sådana som lånat idéer från filosofin.

Dock har jag svårt att komma på någon film i vilken jag känt har något större filosofiskt djup eller som infört nya idéer inom den teoretiska filosofin.

Den enda filmen jag kan komma på är Matrix Reloaded. Den har många coola inslag från gnosticismen och en variant av Platons grottliknelse i modern tappning. Mest inspirerande ur filosofisk synlvinkel var för mig en intressant vinkling i diskussion om vilja och determinism, som kan sammanfattas i replikskiftet:
"But if you already know, how can I make a choice?"
"Because you didn't come here to make the choice. You have already made it. You are here to try to understand why you made it."

I och för sig är det flera av de filmer ni rekommenderar som jag inte sett alls. Kanske skulle jag finna ett filosofiskt djup i dem.

Vänligen
Camilla

ExNihilo

Inläggav ExNihilo » 03 dec 2004 22:27

STALKER är en underbar film av Andrej Tarkovskij. Den gick på SVT för inte så länge sen. Handlar om "Zonen" vari ett rum som sägs uppfylla alla ens önskningar finns. Den kan uppfattas som ganska långsam men är helt klart värd att se.

http://en.wikipedia.org/wiki/Stalker_(movie)

Återgå till "Filosofi"