intelligens
Moderator: Moderatorgruppen
- german.timofejev
- Kontakt:
intelligens
Är inteligens genetisk eller inlärt?
Re: inteligens
german.timofejev skrev:Är inteligens genetisk eller inlärt?
Ja.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- german.timofejev
- Kontakt:
german.timofejev skrev:Jag tycker att intelegens både inlärt och genetsik. Dvs. samspel mellan arv och miljö. man vet ju idag att dem flesta beteense är inlärda dock på verkas en del av vår beteende av gener.
Gott - där har vi svaret. Varför ställdes frågan då? Handlade det om procentsatserna?
undrar
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- german.timofejev
- Kontakt:
german.timofejev skrev:Algotezza
Jag ville veta vad andras osikter om saken
Då är jag inne på ungefär samma linje som du. Men det är svårt att utan ett specifikt perspektiv och specifikt syfte säga vad som är betingat av arv resp. miljö. Det jag kallade "procentatserna" (för arv- och miljöpåverkan). De ser jag alltså inte som absoluta, om man nu kan räkna ut dem på något sätt.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- german.timofejev
- Kontakt:
german.timofejev skrev:Innom inteligensforskning används offat IQ test. Frågan är nu hur trovärdiga dessa tester är, är det värkligen ett bra måt på inteligens?
Man har börjat tala om andra typer av intelligens idag, t.ex. emotionell intelligens, EQ. Och så har vi ju sedan länge talat om social kompetens, som handlar om mer än att le och vara inställsam eller att säga de rätta sakerna. Man kan kalla det social intelligens, SQ.
Jag tycker det är viktigt, om vi vill beskriva människan i hennes helhet i termer av användbara eller nyttiga förmågor eller färdigheter, att ta med mer i beräkningarna än IQ. Hög intelligens behöver ju inte innebära hög EQ eller SQ.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- german.timofejev
- Kontakt:
- german.timofejev
- Kontakt: