Joahn skrev:Nu blev det desto konstigtare. Du menar alltså att
- Det är absurt att alla människor har lika värde
- Det är ännu mer absurt* att alla människor INTE har lika värde
Frågan jag ställer mig är: På vilket annat sätt skulle det möjligen kunna vara??
Betrakta följande uttalanden:
"Så härligt med en man som kan laga mat"
"Tänk att vi fått så mycket snö före advent"
"Jag tycker att alla människor är av lika värde"
Jag tänkte inte kommentera dessa utan istället ta in tre andra uttalanden:
"Jag tycker att gräs är grönt"
"Tänk att det blev jul i år igen"
"Till julen brukar vi hugga ner en gran, ta in den i vardagsrummet och dekorera den. Har gjort så varje år, faktiskt."
Vad är det för skillnad mellan de tre översta och de nästföljande tre? I de sistnämnda påtalas det uppenbara. Man reagerar omedelbart på att det väl är självklart att gräs är grönt, att det är jul varje år och att man har julgran. Detta behöver vi inte ens tala om - det är bara fånigt.
De första tre bygger dock på en förutsättning. Vi förutsätter att män i allmänhet inte kan laga mat och blir således förvånade när vi träffar på en som kan det. Vi får normalt inte så mycket snö före advent, så bi blir förvånade när det händer. Och efter mycket begrundande kommer vi fram till att människor nog har lika värde ändå,
trots den gängse inställningen.Det är det här jag menar,
Joahn. Tanken om att människor har lika värde bygger på en föreställning om att de inte har det. Annars skulle den inte uppkomma. Om människors lika värde istället vore självklart (som julgranen, eller som att gräs var grönt) så skulle vi inte tala om det med samma "aha-känsla" i rösten.
Joahn skrev:Att du jämför detta med feminismen förstår jag inte heller. "Alla människor är lika mycket värda" förutsätter väl inte att någon är i underläge?
Det gemensamma är att man förutsätter något. Feminismen förutsätter att kvinnan är i underläge. Vad gäller uttalandet "Alla människor är lika mycket värda" kan vi nu förhålla oss på två sätt. Vi kan nicka begrundande, som när någon påtalar att vi fått mycket snö före advent. "Oväntat, men sant broder", kan vi svara.
Eller så kan vi uppfatta uttalandet som lätt absurt därför att det är som att säga att gräs är grönt eller att vi brukar dekorera en gran på julen. Så egentligen är inte själva tanken absurd utan det absurda kommer i förhållningssättet.
Den som går ut och predikar att alla människor är lika mycket värda, han måste förutsätta att detta skulle vara ett oväntat budskap för de flesta. Han är skild från den som varje dag lever utifrån att människor är lika mycket värda utan att ens reflektera över det.
Är det tydligare nu? Annars tycker jag att MattiasB skriver kort och klokt om det hela:
MattiasB skrev:Att säga att alla har ett lika värde förutsätter att det måste finnas en motsats, dvs att alla inte har lika mycket värde! Och just därför är jag inte feminist, eftersom jag inte reflekterar eller ens tänker tanken att en kvinna är sämre än en man.
Han skriver också bra om hur man bör förhålla sig till människors lika värde i en värld som, med handen på hjärtat, inte tycks finna den principen särskilt självklar.
MattiasB skrev:Jag tycker inte att man skall tänka att alla är lika mycket värda, då fastnar man lätt i den klichen och inser inte att man faktiskt alltid bedömmer allt. Det är bättre att vara medveten om att man konstant bedömmer människor, då kan man istället koncentrera sig på att inse på vilket sätt man bedömmer dem.