Jag undrar i denna tråd vad just du personligen skulle vilja fråga en person som är medveten om varför (och hur) människans lidande skapas?
Fråga på!
Moderator: Moderatorgruppen
Jag tror att jag skulle fråga vederbörande, vad vederbörande skulle fråga en upplyst person.
Tyvärr är det så att om jag (som inte är upplyst) skulle konversera med en "upplyst" person så blir ju min behållning ändå inte större än vad jag kan begripa. Det kanske skulle ge mig mer om denna Upplysta spelade ett stycke musik eller läste en dikt. Det är meningslöst att fråga eftersom jag bara får svar som jag frågar. Mer intressant är därför att veta vad vederbörande skulle fråga.
En kontringsfråga (klassiker): Om du fick önska dig en sak i världen, vad skulle det vara?
Att inte önska sig något, kan vara den största önskningen av dem alla.
PopJimmy skrev:Jag kan iofs ha en medveten önskning om jag vill. Men då måste jag med hela mitt levande se till att, allt jag gör är riktat mot önskingen, och att min process mot önskningen skänker mig konstant helhet, och skänker konstant helhet för allt jag stöter på under vägen.
nån lär ha frågat; Är du Gud?
PopJimmy skrev:Jag är gud. .....vi tillsammans är gud. Vi är universum. Gud och Universum är samma sak. Eller helheten. Eller sanningen. Eller kärleken. Allt är ett annat ord för det. Vi ser bara allt utifrån ett eget relativt perspektiv. Vi är alla relaterade till varandra utifrån universum. I ett oändligt antal dimensioner.
PopJimmy skrev:Hej alla filosofer därute!
Jag undrar i denna tråd vad just du personligen skulle vilja fråga en person som är medveten om varför (och hur) människans lidande skapas?
Fråga på!
db skrev:Kvinnors och mexikaners lidande då?
zilv3r skrev:PopJimmy skrev:Hej alla filosofer därute!
Fråga på!
Om jag har tolkat ditt inlägg rätt så anser du dig ha svar på människans lidande?
Tatjana skrev:Skulle vilja fråga varför överhuvudtaget lidande skapades om vi inte kan förstå det självt?
Varför är det några få "upplysta" personer som skall förstå varför jag lider och inte jag själv?
PopJimmy skrev:Förstår du varför du lider - då lider du inte längre. Det säger sig själv eller hur?
Lidandet skapas när du har en uppfattning på hur du vill att världen, eller du SKA VARA, alla uppfattningar är samma sak som tro, vilket är den totala motsatsen till att förstå.
För att förstå måste du alltså - sluta tro, alltså att sluta ha uppfattningar (som är samma sak som missuppfattningar).
Jag kanske missuppfattat vad lidande är. men för mig är det svältande barn i Afrika, krigsdrabbade länder och folk som drabbas av obotliga sjukdomar som Aids eller cancer.
Jag lider inte för att jag inte är "upplyst" om varför jag är här på jorden. Jag ser inte mig själv som någon hörnsten i värdlsaltet utan snarare som en gruspartikel i utkanten av universum. Men jag lider med de människor som är olyckliga. Människor som inte kan göra något åt sina fruktansvärda situation. Som de ofta har blivit födda att leva i.
Troligtvis hade jag inte lidit om jag inte tyckt att alla människor har ett lika värde, en plats på jorden och rättighet till mat och rent vatten. Troligen hade jag inte lidit av att folk dödar varandra dagligen för att de har olika uppfattningar om vad som är rätt/fel.
Det finns många människor som blundar för de faktum att världen ser ut som den gör, kansek har en teori om hur man bäst kan blunda för problemen. Men sanningen är att jag tror att just dessa personer lider ännu mer.
För att förstå måste du alltså - sluta tro, alltså att sluta ha uppfattningar (som är samma sak som missuppfattningar).
Sluta bry mig?
Låter väldigt egoistiskt och oempatiskt för mig.
Användare som besöker denna kategori: 0 och 0 gäster