Mensa

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 03 dec 2007 22:32

Minded skrev:Det är omöjligt att avgöra en avsikt med en handling. Det är inte vad som görs, utan hur. Någon annan sa med vilken intention. Alla läkare blir läkare för att tjäna pengar.
Eller från andra hållet; allting som man gör gör man av en anledning som man själv i någon väsentlig avsikt tjänar på. Även om det gäller fallet då någon påstås vara en godhjärtad läkare. Anledningen här skulle vara att läkaren skulle må sämre av att inte hjälpa andra. Så anledningen till att denne hjälper är eftersom att h*n själv inte vill må dåligt. Är det då verkligen goda gärningar denne utför?
Sen, ang det, finns också det man säger om goda gärningar; i stil med att en god gärning är inte längre en god gärning om någon annan än du själv vet om den.

Konspirationsteori har jag nuddat vid i en annan tråd. Det handlar om fördomar, eller vanor, som man också kan kalla dem. Subjektiva är de i alla fall. Dvs mer eller mindre verklighetsförankrade. Jag kallar det konspirationsteori när man by default väntar sig en negativ respons från omvärlden. Jag var länge en anhängare av den här, och är det fortfarade faktiskt. Bara att jag försöker minska det.. Anledningen till det är att det fungerar som manifestationer, saker man gör för att bygga vanor. För vi vänjer oss alla snabbt vid beteenden. Speciellt de man inte tänker på. Och alla manifestationer - återigen hur, inte vad, är viktigt - skapar en känsla i den som gör grejen och omvärlden. Känslor sprider sig. Gäspa och andra gäspar. Skratta eller gör valfritt. Andra kommer hänga med känslan. Vilket också är anledningen till att reklam är så effektivt med halvnakna tjejer och härliga färger och skön stämningsmusik. Marknadsföring handlar om att skapa känslor eftersom att vi till stor del låter oss styras av känslor. Och, åter till tråden, om känslan man manifesterar är negativ, så vänjer man sig vid detta. Precis på samma sätt som om man manifesterar och positiv, säg ett leende. Jag tröttnade helt enkelt på att vara omedvetet argsint. För det som jag manifesterar får jag också tillbaks. Tror heliga texter tagit fasta på den här också, det du ger skall du få tillbaks 3falt, typ.

Jag tror inte på godhet och ondhet, utan på rättvisa (och det är i slutändan något materiellt). Man skulle kunna säga att jag har ett mer estetiskt är etiskt perspektiv på tillvaron, även om de konkret kan manifestera sig i likadana handlingar (men oftast då på olika bevekelsegrunder).

Det här med att känslor smittar är intressant, men det är inte förtjänstfullt att göra en absolut reduktion i det avseendet. Jag är medvetet argsint många gånger, ilskan är en färg precis som glädjen och léendet är det.

I all korthet: jag har bara ett fett problem med exklusiv klubbverksamhet, i praktiken skulle jag lika gärna kunne ge mig på AIK. Enligt mig är klubbverksamhet ett sociologiskt fenomen som döljer just de brister som gett upphov till dem, en annan organisation (en ickeorganisation) av den gemensamma tillvaron är vad jag eftersträvar. Vi är, när allt kommer omkring, blott lekkamrater, inte sant? Vissa spelar sina roller med inbillad status, jag är dock inte den som låter mig luras.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded

Inläggav Minded » 03 dec 2007 22:39

Bz: Jag är inte ute efter att övertyga någon om något. Det är inte ens säkert att jag har rätt. Jag tänkte bara att om någon hade någon egentlig fråga så kanske jag kunde hjälpa till att sprida lite ljus.

Minded

Inläggav Minded » 03 dec 2007 22:45

Avantgardet skrev:I all korthet: jag har bara ett fett problem med exklusiv klubbverksamhet, i praktiken skulle jag lika gärna kunne ge mig på AIK.

Heh, jag misstänkte detta när du skrev att kritik har sin plats... Men still, fair enough. Det finns ett anarkistiskt koncept som går i stil med 'den nödvändiga olydnaden'. Det är ifrågasättaren av de nya projekten, som faktiskt kan visa sig vara katastrofala. Det är fanimej benet man står på, här och nu, innan man kan ta nästa steg.

Användarvisningsbild
Bz

Inläggav Bz » 03 dec 2007 23:04

Minded skrev:ag tänkte bara att om någon hade någon egentlig fråga så kanske jag kunde hjälpa till att sprida lite ljus.

Ljus ? haha

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 03 dec 2007 23:20

Minded skrev:Nej, jag vet inte hur mycket pengar som dras in från testen.
Ang minuspoäng så behöver man 34 av 36 för att komma in, så det borde inte bli så många i vilket fall som helst.

Svårt att se bristerna :?:   8)
Men om du bara kunde/hann svara på 32 och gissade 4 så har du väl >5% chans på Mensa :wink:

Användarvisningsbild
Bz

Inläggav Bz » 03 dec 2007 23:23

Äh jag gjorde domdär larviga testerena för någon tid sedan och var bara 3 poäng ifrån eller så.
Förstår inte vitsen med att hänga med andra med viss iq.  :lol:

Minded

Inläggav Minded » 03 dec 2007 23:31

Varje fråga kom med 6 eller 8 svarsalternativ, kommer inte ihåg vilket. Så även om oddsen krymper rätt snabbt, så visst, chansen finns att man gissar rätt på en någon/några.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 04 dec 2007 00:35

Minded skrev:Varje fråga kom med 6 eller 8 svarsalternativ, kommer inte ihåg vilket. Så även om oddsen krymper rätt snabbt, så visst, chansen finns att man gissar rätt på en någon/några.

Tack Minded för att du höll med.  :)

Såg en intressant dok förra veckan om Schack. Stormästarna använder intuition när de spelar.
Mensa använder en begränsad tid. Mao Mensa premierar intuition.

Håller du med om det och citatet?
Det är över huvud taget väldigt lätt att bortse ifrån den här känslomässiga komponenten
som finns i nästan allting vi gör, för vi tänker oss att vi är styrda av förnuftet,
men i själva verket är vi nog oftare styrda av känslan än av förnuftet, skulle jag vilja hävda

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 00:58

Fromm skrev:Tack Minded för att du höll med.  :)

Såg en intressant dok förra veckan om Schack. Stormästarna använder intuition när de spelar.
Mensa använder en begränsad tid. Mao Mensa premierar intuition.

Håller du med om det och citatet?
Det är över huvud taget väldigt lätt att bortse ifrån den här känslomässiga komponenten
som finns i nästan allting vi gör, för vi tänker oss att vi är styrda av förnuftet,
men i själva verket är vi nog oftare styrda av känslan än av förnuftet, skulle jag vilja hävda

Varsågod. Varför får jag känslan av att dina avsikter inte är så inställsamma som du verkar vara för ögonblicket? Vilket gör att du bara ger mig en anledning till att vara än mer ovillig att gå med på dina resonemang, och därför syna dem hårdare. Säg vad du tänker istället, det har godare chans att på ett lättare sätt ge dig mer.

Ang att mensa premierar intuition eftersom tidbegränsning, tja, visst, på samma nivå som att allting annat också premierar det, pga samma egenskap, tidsbegränsning. Eller vafan, liv. Vad är egentligen intuition?

Ang citatet, håller med och håller med, nej, inte rakt ut. Vi styrs till större delen av våra känslor, detta tror jag starkt på. Men att känslorna är lätta att försumma håller jag inte med om. Ibland kan det vara så, visst. Vi är nog i själva verket mer styrda av känslor än förnuft, ja, det håller jag med om, inräknat alla och all tid som dessa gör något.

Användarvisningsbild
Fromm

Inläggav Fromm » 04 dec 2007 08:46

Minded skrev:Varsågod. Varför får jag känslan av att dina avsikter inte är så inställsamma som du verkar vara för ögonblicket? Vilket gör att du bara ger mig en anledning till att vara än mer ovillig att gå med på dina resonemang, och därför syna dem hårdare. Säg vad du tänker istället, det har godare chans att på ett lättare sätt ge dig mer.

Ang att mensa premierar intuition eftersom tidbegränsning, tja, visst, på samma nivå som att allting annat också premierar det, pga samma egenskap, tidsbegränsning. Eller vafan, liv. Vad är egentligen intuition?

Tja varifrån kom känslan (intuition) som varnar för fara. Du är i detta fall medveten om din känsla.  :wink:
Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.  :)

FF är bra fiskevatten för sekter men även för Mensa som mjölkar fångsten på 3-500 kr och ett stukat självförtroende.
Likt sekter baserar sig Mensa på en föråldrad illusion.

Folk i allmänhet (mycket tack vare mensa) tror att IQ test avgörs av ett logiskt tänkande.
Damasio säger att känslan (intuitionen) spelar en avgörande roll för våra beslut även i IQ test och schack (på hög nivå).

Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar betydelsen av känslan (intuitionen).

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 12:07

Fromm skrev:Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.

FF är bra fiskevatten för sekter men även för Mensa som mjölkar fångsten på 3-500 kr och ett stukat självförtroende.

Folk i allmänhet (mycket tack vare mensa) tror att IQ test avgörs av ett logiskt tänkande.
Damasio säger att känslan (intuitionen) spelar en avgörande roll för våra beslut även i IQ test och schack (på hög nivå).

Jag ser inte att du har visat på någon brist eller myt. Jag måste ha missförstått någonting. Kan du kort räkna upp alla de myter och brister som är genomarbetade, så att jag kan få en ärlig chans att bemöta dem?

Likt sekter baserar sig mensa på en föråldrad illusion? Om du vill hålla den åsikten för sann, så ber jag dig utveckla två saker.
Dels, vad skiljer en sekt från en icke-sekt? Eller annorlunda uttryckt, vad är en sekt? Och efter att det är gjort, förklara hur exempelvis du själv skiljer dig från det sektliknande beteendet att leva efter en föråldrad illusion.

Jag ser ingen motsägelse i resonemanget om att intuition skulle vara aktivt under exempelvis ett iqtest eller schackspel. Som jag sa tidigare, intuition är aktivt hos alla, mer eller mindre alltid, oavsett vad man gör. Därför hävdar jag inte att ovan nämnda person har fel. Men han redogör bara för en del av helheten.
Jag ser inte intuition som avskiljt från varken intelligens eller känsla. Som vi konstaterade tidigare, det finns inte ens någon entydig definition på intelligens, likväl stämmer detta för intuition. Vissa menar t o m samma sak med att använda bägge orden. Jag undrar om det ens går att definiera ordet känsla, faktiskt. Så att diskutera deras förhållande till varandra och försöka få ett argument att stöjda sig på det faller för närvarande platt. Vi vet inte vad orden intelligens, intuition och känsla betyder och vilket förhållande de egentligen har till varandra. Håller du inte med här så får du gärna definiera dem och inbördes förhållanden.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 04 dec 2007 13:33

Min definition på intuition är tänkande som gjorts till vana. Vi har både ett aktivt tänkande; där människan försöker hitta referenser till ny information och ett tänkande som fungerar som reflexer i vana sammanhang. Positiva känslor är vidare kopplade till harmonin i det intuitiva modellbygget, medan information som inte låter sig integreras ger upphov till negativa känslor. Huruvida man har ett bra tänkande i specifika sammanhang är alltså underordnat hur väl den nya informationen kohererar med den intuitiva modell vi bär med oss.

De människor som tenderar att lösa ett brett spektrum av problem anses vara mer intelligenta, men samtidigt så kan man ifrågasätta deras jävighet när det kommer till urvalet av problem. Klubbar för inbördes beundran ställer själva upp problemen. Jag ställer mig tveksam till att klubbar som Mensa skulle ha någon form av allmängiltighet när det kommer till vilka problemlösningar som är representativa för livet. Jag ser ofta tecken på oduglighet hos människor som hävdar sitt intellekt utifrån sådana referenser. Det är ofta savantvarning när det kommer till extremerna.

Jag är intresserad av hävdelsebehovets ursprung. Ser paralleller till hur vissa människor hanterar sin akademiska karriär. Om det i slutändan kokar ner till att utgöra primitiva hävdelsebehov snarare än till en vilja att leva sitt liv bättre - och skapa en bättre värld - så är det banalt.

Fast man ska inte förringa människor möjligheter till hävdelse när de är relativt godartade och inte skadar någon annan. Mensa kan ses som en motpol till ett samhälle som (kanske) negligerar och mobbar ut ett kreativt tänkande. Men jag anar att Mensa håller på att gå ifrån att vara ett nördarnas motvärn till att bli ytterligare en muskel att spänna hos de som gör allt för att hävda sig i konkurrensen.

/Johan

Minded

Inläggav Minded » 04 dec 2007 13:41

Johan Ågren skrev:Jag är intresserad av hävdelsebehovets ursprung. Ser paralleller till hur vissa människor hanterar sin akademiska karriär. Om det i slutändan kokar ner till att utgöra primitiva hävdelsebehov snarare än till en vilja att leva sitt liv bättre - och skapa en bättre värld - så är det banalt.

Min definition på intuition är tänkande som gjorts till vana. Vi har både ett aktivt tänkande; där människan försöker hitta referenser till ny information och ett tänkande som fungerar som reflexer i vana sammanhang. Positiva känslor är vidare kopplade till harmonin i det intuitiva modellbygget, medan information som inte låter sig integreras ger upphov till negativa känslor. Huruvida man har ett bra tänkande i specifika sammanhang är alltså underordnat hur väl den nya informationen kohererar med den intuitiva modell vi bär med oss.

Min gissning är att hävdelsebehovets ursprung till viss mån kan sägas bottna i det du definierade som intuition. Därav den omvända ordningen av innehållet i citatet ^

Edit: En spretare: Hävdelsebehov gränsar till överlevnad.

Allmänna kopplingar av en handling till en persons intention med handlingen pratade jag om tidigare i tråden, det funkar inte så. Min egen undran är av rakt motsatt natur; alla som tolkar det så att jag bara är ute efter att hävda mig genom medlemskap i mensa, tyder inte detta i sig på ett eget hävdelsebehov? Mao, IQ i klubb är en värdeladdad fråga för en del. Vem är det då som egentligen innehar behovet av självhävdelse? De som är med, de - som någon i tråden kommenterade tidigare om - de i mensa som 'gömmer sig', dvs i så fall aktar sig för att dra på sig uppmärksamhet i frågan, eller de som skarpt ifrågasätter det på alla sätt och vis?

Att ens säga ordet mensa i förbifarten utlöser attacker av gemene man. Vem är det som har ett hävdelsebehov egentligen?

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 04 dec 2007 14:24

Jag tycker det är intressant att jag känner en större aversion mot Mensa än vad jag hade gjort om det exempelvis fanns en klubb som enbart bjöd in en viss procent av samhället som kunde lyfta mer än X kilo i bänkpress.

Och jag hade känt en ännu större aversion mot en klubb som på ett liknande sätt gjorde ett urval på skönhet.

Då ligger det nära att tro att jag skulle vara starkare än jag var intelligent, och intelligentare än jag var vacker - och med tanke på min allt annat än imponerande fysik så skulle det vara en oerhört tragisk slutsats. Det kanske är tvärtom? Hmm, verkar inte särskilt logiskt, det heller.

Eller så illustrerar kanske mina åsikter snarare något om mina åskådningar om egenskaper generellt sett, snarare än mina komplex kring mina tillkortakommanden. Typ; något om att jag skulle tycka att styrka var en mer hedervärd egenskap än skönhet.

Jag tror att jag tycker att styrka är en egenskap man mer rättvist och korrekt kan mäta än intelligens och framförallt skönhet; så där verkar vi ha en anledning till att jag känner som jag gör. Men det känns å andra sidan lite småsint: Retar jag mig på dem bara för att den sakens skull?

Hmm. Jag vet inte. Det var mina grubblerier, i alla fall.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 dec 2007 14:46

Fromm skrev:
Minded skrev:Varsågod. Varför får jag känslan av att dina avsikter inte är så inställsamma som du verkar vara för ögonblicket? Vilket gör att du bara ger mig en anledning till att vara än mer ovillig att gå med på dina resonemang, och därför syna dem hårdare. Säg vad du tänker istället, det har godare chans att på ett lättare sätt ge dig mer.

Tja varifrån kom känslan (intuition) som varnar för fara. Du är i detta fall medveten om din känsla.  :wink:
Men lugn jag försöker bara informera om Mensas brister och myter. Jag är uppriktigt glad att du hjälper mig med det.  :)

Ont om tid och avsaknaden av minuspoäng ökar betydelsen av känslan (intuitionen).

Det är inget problem att medvetet göra testet på tid. Om det nu e samma som dom haft senaste åren. Är det då fortfarande intuition?

Och varför tar du inte och vidgar din vy, du förstår ju inte ens Damasio, kan definitivt inte applicera hans kritik på andra tänkare, du läser dem ju inte, och låter dig förledas av dina känslor inför din "profet".

Allvarligt din stil är arrogant, du har tjatat samma kråksång här i ett år eller två. Vad vill du uppnå? Visa hur alla är blinda inför känslan? Mmm kanske är det så, vissa mer än andra ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Politik och samhälle"