Ghulam, 11 år tvingas bli barnbrud..

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Skyline

Ghulam, 11 år tvingas bli barnbrud..

Inläggav Skyline » 18 dec 2007 22:24

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1482336.ab

:shock:

Världen är allt bra sjuk. Förmodligen feber....  :?

Någon kommentar om detta?

/Skyline
Meningen med livet är att leva det..  /DS

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 18 dec 2007 22:48

"Enligt den internationella forskargruppen Population Council tvingas minst en av sju flickor under femton år i u-länder dela Ghulams öde."

Vad blir det i reda tal, minst 62 miljoner uppskattningsvis?

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 19 dec 2007 00:01

Självklart är inte detta något nytt men jag blir så frustrerad över länder där detta sker. Över ondskan i världen. Och det finns ingen djävul. Och vad är då ondska? Jo människors val som missgynnar och skadar andra. Det är min definition iaf. För att vårt liv skall ha mening måste vi ha en fri vilja och därmed kommer man ha mycket skit också. Folk som vill vara egocentriska, hänsynslösa, makttörstiga osv.  Är en människa som slår någon en våldsam människa? För stunden ja,  annars? Det vet vi ju inte. Vad är en snäll människa? Gör denne aldrig någonsin något dumt? Visst gör den det men oftast inte. Hon väljer att oftast vara snäll. Man är enligt mig den man i varje stund väljer att vara.

:smt069

/Skyline

magicadehex

Inläggav magicadehex » 19 dec 2007 03:33

JOB 1:7 Då sade Gud till Satan: "Varifrån kommer du?" Satan svarade då Gud och sade "från att ströva omkring på jorden och från att vandra omkring på den."

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 dec 2007 05:29

Rev : Och då sade gud, vem är du att bestämma och således svarade satan. Det har varit tomt utan dig. Jag gör vad jag kan, ser du inte detta så måste jag störta dig från dina lögners tron.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Ghulam, 11 år tvingas bli barnbrud..

Inläggav Algotezza » 19 dec 2007 09:45

Skyline skrev:http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1482336.ab

/Skyline

Då har den varit sjuk ett bra tag, inte första gången detta sker, om man säger så...

menar

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 20 dec 2007 00:45

Algotezza skrev:

/Skyline

Då har den varit sjuk ett bra tag, inte första gången detta sker, om man säger så...

menar

Algotezza

Nej precis. Hemska saker som detta och all annan skit har funnits så länge människan har funnits och kommer alltid att finnas. Detta innebär att nyheterna på aftonbladet aldrig kommer bli bättre eller gladare. Ända tills vi utrotar oss själva, vilket människan är i full fart med att göra.
:roll:

Är det inte lite ironiskt? Det finns en planet i hela rymden som har förhållanden för att liva skall kunna överleva. Och där har människan på något sätt skapats. Det är grönska över jorden och rikligt med resurser. Men vad gör vi? Plöjer skogar, roffar åt oss från de fattiga, liver i överflöd och blir feta. Blir deprimerande och får hjärt- och kärlsjukdomar. Kvinnor våldas och barn blir mobbade. osv osv..

Vart vill jag komma?  :shock: Sådant är livet. Pga av vår möjlighet att välja fritt så ser världen ut som den gör.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 20 dec 2007 01:03

Nehe vad svartsynt du var då, vinterdepp månne?

Tänk positivt istället, skall försöka med några glada argument.

Jag börjar med Gud.

Enligt Bibeln så var det Guds heliga ande som gjorde Jesus moder Maria gravid, enligt uppgifter var hon 12 år när hon födde Jesus.

Gud är en PEDOFIL!!!

Blir du lite gladare nu?

Angående den lilla Gulan som blir såld till denne Afghan, tänk på familjen, nu får de råd att äta sig mätta. Är inte det positivt?

Flickan som såldes, ja vem säger att maken inte väntar in tills dess hon mognat? Tänk positivt, skulle du själv vilja ha en brud utan pattar?

Så, nu hoppas jag du fått lite annat att bryda dina geniknölar med i vintermörkret.:wink:

MVH

Zokrates

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

En möjlig syn

Inläggav Algotezza » 20 dec 2007 09:12

Skyline skrev:
Algotezza skrev:

/Skyline

menar

Algotezza

Nej precis. Hemska saker som detta och all annan skit har funnits så länge människan har funnits och kommer alltid att finnas. Detta innebär att nyheterna på aftonbladet aldrig kommer bli bättre eller gladare. Ända tills vi utrotar oss själva, vilket människan är i full fart med att göra.
:roll:

Är det inte lite ironiskt? Det finns en planet i hela rymden som har förhållanden för att liva skall kunna överleva. Och där har människan på något sätt skapats. Det är grönska över jorden och rikligt med resurser. Men vad gör vi? Plöjer skogar, roffar åt oss från de fattiga, liver i överflöd och blir feta. Blir deprimerande och får hjärt- och kärlsjukdomar. Kvinnor våldas och barn blir mobbade. osv osv..

Vart vill jag komma?  :shock: Sådant är livet. Pga av vår möjlighet att välja fritt så ser världen ut som den gör.

Det fysiska livet är en tillfällig fluktuation hos materien, ett slags sjukdom den snart skakar av sig. När sjukdomen nått sin höjdpunkt i form av människan och hennes bondbrudar och barnbrudar, börjar det avveckla sig självt: först utrotar människan föredömligt sig själv, sedan går naturen och den biologiska mångfalden samma väg och det hela  återgår till materiens fysiska enfald med tiden. The masterplan.

Kanske... men hoppas det inte... Hoppas Martinus har rätt i stället! Life is forever!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 20 dec 2007 13:23

Världen är sjuk för att den inte är som du,
för att den inte delar dina uppfattningar?

I själva verket är världen utanför dig själv något annat.

Dessa som förespråkar sexuell avhållsamhet för könsmogna människor
är i själva verket extremister och kontrolldårar, maktfullkomliga
och självgoda.

Era egna uppfattningar har ni inte kommit på själv, utan de har ni
blivit indoktrinerade med från barnsben av det omgivande samhället.

Att nedvärdera hur majoriteten av befolkningen att vara
den sjuka världen visar att ni upplever er själva som förmer och
moraliskt överlägsna.

Vilka andra arter har sådana regler?
Skulle männniskan vara bättre än djur, för att de vill utöva makt över varandra med ordens och tankens kraft?

Om människan är bättre än djur, då säger det sig nästan själv att
vissa människor är helt enkelt bättre än andra människor, för att
de distanserar sig mera från dessa lägre djur.

Och att ideologier som propagerar detta kommer att finna sina följeslagare bland männniskor - är dessa verkligen bättre för att ideologin de väljer talar om det för dem?

Heja självutnämnda eliten, ner med de som inte håller måttet!
Ner med naturen, leve WC´n.
Ner med enfalden!  Heja mångfalden!

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 20 dec 2007 13:43

Jörgen skrev:Världen är sjuk för att den inte är som du,
för att den inte delar dina uppfattningar?

Hm.. Men är det inte fel att ett barn mot sin vilja måste gifta sig med en man som hon aldrig träffat och som är 40 år äldre? Och att hennes dröm om att läsa till läkare krossas?  :shock:

/S

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 dec 2007 13:54

Men drömmen krossas väl inte av giftemålet utan av situationen som betingar giftemålet. Som tidigare påpekats så vet du ju inget om personen som avser gifta sig med Gulam.
Är det frivilligt giftemål för någon, som genom sin uppväxt fåtts att tvivla på sitt värde och omdöme, som gifter sig för att få trygghet med ekonomiska förtecken?
Eller den som drabbats av kärlek? Är det frivilligt? Det kanske bara är lyckosamt att det ges ett medhåll :)

Men upprörs inte för mycket, klart att det vore bra om Gulam fick ett trevligt liv och nådde sina drömmar, och dessa väl avpassade till det "goda" goda. Det är bara svårt att göra bedömningar så här från håll. Liknande utsagor som den du tar upp har alltid använts för att distansera och urskilja kultur från kultur.

Jag drar mig till minnes Rushdies Satans verserna, där det påpekas det smutsiga hos västerländsk kultur som bara använder papper när de besöker toalette. Uuuuussssch!!!!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 20 dec 2007 19:40

J R Auk skrev:Men drömmen krossas väl inte av giftemålet utan av situationen som betingar giftemålet. Som tidigare påpekats så vet du ju inget om personen som avser gifta sig med Gulam.
Är det frivilligt giftemål för någon, som genom sin uppväxt fåtts att tvivla på sitt värde och omdöme, som gifter sig för att få trygghet med ekonomiska förtecken?
Eller den som drabbats av kärlek? Är det frivilligt? Det kanske bara är lyckosamt att det ges ett medhåll :)

Men upprörs inte för mycket, klart att det vore bra om Gulam fick ett trevligt liv och nådde sina drömmar, och dessa väl avpassade till det "goda" goda. Det är bara svårt att göra bedömningar så här från håll. Liknande utsagor som den du tar upp har alltid använts för att distansera och urskilja kultur från kultur.

Klart att jag inte vet hur det är för flickan i just det här fallet. Men hela grejen är fel tycker jag.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 21 dec 2007 05:33

Skyline skrev:
J R Auk skrev:Men drömmen krossas väl inte av giftemålet utan av situationen som betingar giftemålet. Som tidigare påpekats så vet du ju inget om personen som avser gifta sig med Gulam.

Klart att jag inte vet hur det är för flickan i just det här fallet. Men hela grejen är fel tycker jag.

Ok då ska jag slå till. Det som är fel är att vi försöker söka efter en objektiv punkt för omdöme, i ditt fall gud, ursäktar för detta, och för andra en reitifikationens gud. Vi är utelämnade till är vår subjektiva bedömning, och våran subjektiva involvans. Åker du dit? Vi är även ansvariga för vår bedömning och vårat inhämtande av fakta inför våra bedömningar. I det här fallet är vi tyvärr väldigt utelämnande. Plus att jag kan se tendensen till fördömande, inte att du gör det, men att den utifrån en sammhällsvinkel är berättigad inför anmärkningarna på denna post. Men detta motsäger jag mig å det starkaste. Det är en bild, och det är en utsaga som är oerhört kort, om du bryr dig se då till att beskriv hennes position tillfredställande. Är det avlatsbrev du har köpt?

Förlåt min hårdhet, eller fan ta heller du kan gott grillas. Kom igen nu specifiera vad du kritiserar? Du vet att många här skulle sätta tänderna i själva idén om läkare är självförverkligande. Ja jag är bitsk ikväll och här ges ingen pardon.

Det är lätt att reagera men svårare att agera, varför? Vad är din ställning. Det finns mycket att göra i världen men detta är inget som gör saken bättre, att ta del i andras affärer kräver ett fortsatt involverande för att ge rättfärdighet i engagemanget, eller var det apan i bur du sökte? Detta är mänsklighet du bedömer!!!!

Plus vad är det du far med? Att vi inte är medkännande? Att vi behöver förmaningar? Att du uppmärksammar med de förtecken du gör legitimerar på ett plan det du motsäger dig!

[/quote]

a.info

Inläggav a.info » 01 jan 2008 23:28

Frihet att själv bestämma framtiden

En ung flicka kom fram till den heliga profeten, förvirrad och ängslig, och utropade:

"Åh, budbärare från Allah! ... Vad skall jag ta mig till av min fader..."

"Men vad har din fader gjort dig", frågade profeten?

"Han har en brorson", svarade hon, "och han har givit mig som hustru till honom utan att fråga mig om saken".

"Nu när han har gjort det", sade profeten, "skall du inte opponera dig mot det. Samtyck, och bli din kusins hustru".

"Åh, budbärare från Allah! Jag tycker inte om min kusin. Hur kan jag bli hustru till en man jag inte tycker om".

"Om du inte tycker om honom, så är saken avslutad. Du bestämmer helt. Gå och välj en man som du vill gifta dig med".

Flickan gav med sig till slut, "Egentligen tycker jag om min kusin väldigt mycket, och tycker inte om någon annan person, men eftersom min fader gjorde detta utan att fråga om mitt samtycke har jag avsiktligt kommit för att ställa frågan om denna sak. Jag vill höra ditt svar för att informera alla kvinnor och berätta för dem att deras fäder inte har rätt att själva besluta, och ge bort sina döttrar till äktenskap till vem de vill."

Islamiska lärda som Shahid al-Thani ( 1505-1559) och shejk Mohammad Hassan al-Najafi (1778-1850) har berättat om denna "hadith", berättelse, genom icke shi'itiska källor. I för-islamiska tider ansåg araber (fäderna) ha full bestämmanderätt över sina döttrar, sina systrar, och i särskilda fall till och med över sina mödrar. I valet av äkta makar för dem trodde de inte att dessa kvinnor skulle fatta sina egna beslut och kunna välja själv i frågan. Det var med ensam auktoritet och funktionen för fadern eller brodern, eller om det inte fanns någon fader eller broder, för deras farbror, att ge dem till äktenskap till vem de ville.

Detta praktiserades i sådan utsträckning att fäderna ansåg sig ha denna rätt även för en flicka, fortfarande ofödd och när hon blivit född och vuxit upp hade mannen som hon var gift med rätten att ta med sig flickan till sig själv.

Att gifta sig med en kvinna innan hon är född

En dag, under den sista pilgrimsresan som profeten företog, när han satt på hästryggen med en piska i handen kom en man över till honom, och sade att han hade ett klagomål att framföra. Profeten frågade vad klagomålet var.

För många år sedan, sade han, under jahiliyyah (okunnighetens tid, benämning på den för-islamiska perioden) hade jag och Tariq ibn Marqa' deltagit i en strid. Under sammandrabbningen var Tariq i stort behov av ett spjut och han ropade: Finns det någon person som kan avvara sitt spjut, och få belöning för det? Jag steg fram och frågade vilken belöning han ville ge. Han sade, "Jag ger mitt ord på att den första dotter jag får, skall uppfostras för dig. Jag accepterade hans bud och gav honom mitt spjut. Saken var därmed avgjord, och många år har sedan förflutit. Till slut kom jag ihåg löftet, och upptäckte att en dotter till Tariq blivit född, och att hon var giftasvuxen, och att han hade henne i sitt hem. Jag gick till honom, påminde honom om händelsen, och krävde betalning av skulden. Men Tariq återtog sitt löfte, bröt sitt hedersord, och ville börja fråga om hemgift. Nu har jag kommit till Dig för att få veta vem som har rätten på sin sida, jag eller han".

"Vad är flickans ålder? "frågade profeten. "Hon är vuxen, och gråa hår har visat sig i hennes hår."

"Enligt det du frågar mig, så har varken du eller Tariq rätt.

Gå och sköt om dina egna affärer, och låt den stackars flickan, sköta sig själv."

Mannen var överraskad att höra detta. En stund var han uppslukad av undran över vad för slags dom det var. Kunde inte fadern bestämma över sin dotter? Om han skulle betala hemgiften till flickans fader, och om han frivilligt var villig att överlämna flickan till honom, var det också fel?

Profeten såg mannens förvåning och förstod hans tankar och sade: "Du skall vara säker på, att vägen som jag utpekat gör att varken du eller din vän Tariq blir syndare."

Den heliga profeten gav Zahra, sin dotter, full frihet i valet av make

Den heliga profeten gav själv bort flera döttrar i giftermål. Han nekade dem aldrig deras rätt att själva välja sina män. Vid det tillfället då Ali ibn abi Talib (fvmh) presenterade sig för den heliga profeten för att fråga efter Zahras (fvmh) hand sade den heliga profeten: "Åtskilliga personer har kommit till mig för att fråga efter Zahras (fvmh) hand men med ett missnöjt ansiktsuttryck har hon nekat dem. Nu ska jag informera henne om din förfrågan. "Den heliga profeten gick till sin dotter, och lade fram saken för henne. Zahra vände inte bort ansiktet i misstycka denna gång, och genom att vara tyst och oberörd uttryckte hon sitt tillstånd. Den heliga profeten gick ifrån Zahra deklamerande "takbir" (Allahu akbar, Allah är stor) .

Återgå till "Politik och samhälle"