Nils-Erik Forsberg skrev: Algotezza skriver
Ja, det du skriver liknar rätt mycket det jag skrev som du valde bort att kommentera:
Du utgår ifrån du+jag=livet
Plötsligt inser jag att du kanske inte riktigt förstått min formel därför att jag uttryckt mig otydligt.
Jag menar att den skall utläsas:
i vardagsspråket finns orden "jag" och "du" som styr vår perception genom att petrifiera "jag" och "du" som skilda och från varandra isolerade begrepp, så att vi uppfattar det "i världen" som betecknas med orden "jag" och "du" som skilda åt och isolerade från varandra och som representanter för olika former av vara, "subjekt-vara" och "objekt-vara". Jag talar här om ett generaliserat "du" i form av "omvärlden i dess helhet". Men genom att dekonstruera dessa begrepp kan vi återgå till den enhet de i själva verket utgör, bortom språkets polarisering och då inse att de gestaltar samma vara ur olika perspektiv. Därför, det som i vardagen framträder som två skilda enheter med olika vara-kvalité, "jag" och "du", är i själva verket ett, "livet" och representerar samma vara ur olika synvinklar. För att visa att så är fallet kan vi ställa frågan: om vi menar att "jag" och "du" i realiteten är separerade från varandra, var går gränsen mellan "jag" och "du" (omvärlden)? Tillhör t.ex. kläderna "jag" eller "du"? Tillhör mina nedskrivna och uttalade ord "jag" eller "du"?
Livet är emellertid inte enbart ett vara utan även ett vardande: främst i form av en ständig och ständigt skiftande kommunikationsprocess mellan "jag" och ett generaliserat "du", dem i omvärlden som är kommunicerbara för "jag". Då måste vi åter urskilja "jag" och "du", där rollerna sändare och mottagare ständigt varierar. Men de gestaltar fortfarande samma vara. Det är detta generaliserade "du" i form av den kommunicerbara delen av omvärlden som kan ligga till grund för begreppet "Gud i världen", Gud som dem jag kan kommunicera med.
Hoppas att detta förklarar vad jag menade...
MVH
Algotezza