Vad är meningen med livet?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jan 2008 13:41

Nils-Erik Forsberg skrev:
jag + du = livet

Nej det är dödens ekvation - det att ingenting blir någonting och sedan ingeting. Slutsatsen av sådant tänkande blir att livet är meningslöst eftersom sådant tänkande är meningslöst dvs icke livsenligt.

NEF

Nu får du förklara dig en smula!

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Nils-Erik Forsberg

Inläggav Nils-Erik Forsberg » 05 jan 2008 18:25

Algotezza

Det behövs ingen förklaring eftersom det handlar om självklarheter men en tankeväckare om vad du enkelt kan konstatera som allmängiltigt. Det går inte att lära sig att man är i livet men väl att mentalt klart allmänförståligt samtala om livet. Filosofiskt tänkande är inte samma slags tänkande som kunskapligt, dvs mekanistiskt tänkande vilket baseras på studier av objekt som olika kronologiska förlopp. Filosof är således inte det samma som filosofivetenskap om vad den ene och andre har sagt om livet vilket lärs ut i skolan. Även i skolan ges du tips om vad tänka kunskapligt på men tyvärr idag utan filosofiskt klart livssammanhang. Kunskap utan vishet blir ohållbar utveckling.

Du och jag finns men kan inte finnas och känna utan omgivningen vi alltid och oundvikligen har runt omkring oss? Vi samtalsparter lever således aldrig känslomässigt skilda från varandra och omgivningen även om det ser så ut inför ögonen. Alltså det att du och jag är levande delar i livssammanhanget - den levande helheten. Vi har samma värdegrund och gör olika på samma grund vilket innebär frihetskänsla.

Utgår man från det man ser då blir det lika många tillfälliga slutsatser om livet och dess mening som antalet objekt (det som uppkommer och dörut) vi kan räkna. Fortfarande är vi känslomässigt relaterade men associerar känsla till skilda objekt med följande samtalssvårigheter och mentala besvär. Man älskar objekt men inte livet som orsakar objekt. Protektionism.

NEF

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 05 jan 2008 19:02

Nils-Erik Forsberg skrev:Algotezza

Det behövs ingen förklaring eftersom det handlar om självklarheter men en tankeväckare om vad du enkelt kan konstatera som allmängiltigt. Det går inte att lära sig att man är i livet men väl att mentalt klart allmänförståligt samtala om livet. Filosofiskt tänkande är inte samma slags tänkande som kunskapligt, dvs mekanistiskt tänkande vilket baseras på studier av objekt som olika kronologiska förlopp. Filosof är således inte det samma som filosofivetenskap om vad den ene och andre har sagt om livet vilket lärs ut i skolan. Även i skolan ges du tips om vad tänka kunskapligt på men tyvärr idag utan filosofiskt klart livssammanhang. Kunskap utan vishet blir ohållbar utveckling.

Du och jag finns men kan inte finnas och känna utan omgivningen vi alltid och oundvikligen har runt omkring oss? Vi samtalsparter lever således aldrig känslomässigt skilda från varandra och omgivningen även om det ser så ut inför ögonen. Alltså det att du och jag är levande delar i livssammanhanget - den levande helheten. Vi har samma värdegrund och gör olika på samma grund vilket innebär frihetskänsla.

Utgår man från det man ser då blir det lika många tillfälliga slutsatser om livet och dess mening som antalet objekt (det som uppkommer och dörut) vi kan räkna. Fortfarande är vi känslomässigt relaterade men associerar känsla till skilda objekt med följande samtalssvårigheter och mentala besvär. Man älskar objekt men inte livet som orsakar objekt. Protektionism.

NEF

Ja, det du skriver liknar rätt mycket det jag skrev som du valde bort att kommentera:

Algotezza skrev:
jag + du = livet

Meningen med livet skapas och upprätthålls i gränssnittet/dialetiken mellan jag och du. Vi är varandras mening och ger varandra mening genom relationerna mellan oss. Relationer är immateriella och upprätthålls av levande subjekt (jag och du); dessa relationer är grunden för all mening.

Utan dig har jag ingen mening med mitt liv.

Här ger jag en struktur som grunden för vår mening: grundstrukturen kvarstår men dess innehåll skiftar utifrån hur våra relationer och vår dialog med omvärlden ser ut. Ergo, får livets mening olika innehåll vid olika tidpunkter, även om dess grund är hur vi förhåller oss till och samverkar med omvärlden.

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 05 jan 2008 21:19

Livet är som ett flipperspel där ALLA försöker få den högsta poängen. I sig är poängen man samlar meningslös, eftersom maskinen kommer att skrotas om några år. Men eftersom poängen är det enda vi kan relatera till i vår fllippervärld så skapar vi mening för det. Världen bortom maskinen är bortom vår mening. Vilket betyder att allt vi tänker på är att få poäng. Frågan ifall livet har en mening? besvaras med JA. Men frågan vad har livet för mening? besvaras med - poäng!

Nu frågar du säkert: Vad menar du med poäng?

Poäng kan vara allt!

Alltifrån "poäng" hos Gud ( för att komma in i paradiset ) eller poäng i form av matriella ting ( för att imponera på andra där du OCKSÅ samlar in poäng). Poäng för din kärlek ( för att hon/han/det ska gilla dig ) eller poäng för din chef ( för att få högre lön ). All handling i världen kan förklaras med poäng-systemet. Allt du gör och allt du tänker på relaterar i slut ändan på att du samlar på dig poäng för något/någon.

Så , meningen med livet är att samla på sig något meningsfullt i en värld som är meningslös.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Tractatus

Inläggav Tractatus » 06 jan 2008 00:15

Så , meningen med livet är att samla på sig något meningsfullt i en värld som är meningslös.

Men blir inte världen automatiskt meningsfull om poängsamlandet är meningsfullt och försigår i denna givna värld. Dessutom består världen av diverse komponenter som möjliggör detta ackumulerande av poäng, eller?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 jan 2008 08:38

Vet inte om man kan säga så. Tycker Plecto borde formulera sig lite fyndigt med detta istället (skulle ge bonuspoäng).  :wink:
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Nils-Erik Forsberg

Inläggav Nils-Erik Forsberg » 06 jan 2008 10:21

Algotezza skriver

Ja, det du skriver liknar rätt mycket det jag skrev som du valde bort att kommentera:

Du utgår ifrån du+jag=livet

Jag utgår från att du som jag finns odelbart tillsammans med omgivningen som finns runt omkring oss.

Det är livet som helhet påstår jag.

Samma slag av konstaterande som att hjärnanorganismen (tanke-och språkförmågan) finns som en del i människan och inte för sig själv eller som ett inplantat.

Är det någon mening med att kommentera följdsatser så länge kommentaren betr vad vi utgår ifrån inte är besvarad?

MVH
NEF

magicadehex

Inläggav magicadehex » 06 jan 2008 16:56

det finns ingen mening med livet.
som människa strävar vi efter att ha meningsfullhet i våra liv. det är också ett maktspel som begränsar oss rejält.
vi är helt enkelt här just nu.
eller som J. Krishnamurti.. "det meningslösa sökandet".
vi behöver inte söka det som redan finns inom oss.
vi ränner runt som ett kollektiv hamstrar & samlar på oss allt möjligt onödigt, både fysiskt & psykiskt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 jan 2008 18:34

Nils-Erik Forsberg skrev: Algotezza skriver

Du utgår ifrån du+jag=livet

Plötsligt inser jag att du kanske inte riktigt förstått min formel därför att jag uttryckt mig otydligt.

Jag menar att den skall utläsas:

i vardagsspråket finns orden  "jag" och "du" som styr vår perception genom att petrifiera "jag" och "du" som skilda och från varandra isolerade begrepp, så att vi uppfattar det "i världen" som betecknas med orden "jag" och "du" som skilda åt och isolerade från varandra och som representanter för olika former av vara, "subjekt-vara" och "objekt-vara". Jag talar här om ett generaliserat "du" i form av "omvärlden i dess helhet". Men genom att dekonstruera dessa begrepp kan vi återgå till den enhet de i själva verket utgör, bortom språkets polarisering och då inse att de gestaltar samma vara ur olika perspektiv. Därför, det som i vardagen framträder som två skilda enheter med olika vara-kvalité, "jag" och "du", är i själva verket ett, "livet" och representerar samma vara ur olika synvinklar. För att visa att så är fallet kan vi ställa frågan: om vi menar att "jag" och "du" i realiteten är separerade från varandra, var går gränsen mellan "jag" och "du" (omvärlden)? Tillhör t.ex. kläderna "jag" eller "du"? Tillhör mina nedskrivna och uttalade ord "jag" eller "du"?

Livet är emellertid inte enbart ett vara utan även ett vardande: främst i form av en ständig och ständigt skiftande  kommunikationsprocess mellan "jag" och ett generaliserat "du", dem i omvärlden som är kommunicerbara för "jag". Då måste vi åter urskilja "jag" och "du", där rollerna sändare och mottagare ständigt varierar. Men de gestaltar fortfarande samma vara. Det är detta generaliserade "du" i form av den kommunicerbara delen av omvärlden som kan ligga till grund för begreppet "Gud i världen", Gud som dem jag kan kommunicera med.

Hoppas att detta förklarar vad jag menade...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Elion

Inläggav Elion » 06 jan 2008 18:36

Jag har alltid tyckt att den frågan är ofullständigt.

Försöker man hitta ett universalt svar på vad meningen med livet är kommer man falla på något väldigt halvdant svar som inte ger någon bra svar.

Frågan borde vara: Vad är meningen med mitt liv?
Att vara en filosof handlar om att ha ett öppet sinne, ändå förkastar de flesta filosofer religion och dess biblar och gör narr av de som tror på det.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 06 jan 2008 18:56

Elion skrev:Jag har alltid tyckt att den frågan är ofullständigt.

Försöker man hitta ett universalt svar på vad meningen med livet är kommer man falla på något väldigt halvdant svar som inte ger någon bra svar.

Frågan borde vara: Vad är meningen med mitt liv?

Denna frågeställning är exakt densamma som "Vad är meningen med ditt/våra liv?" Eftersom du oftast tilltalar flera personer samtidigt så tar de fram argument från deras eget tyckte. MEN detta blir fel, eftersom frågan egentligen är "Vad är den konventionella meningen med livet?" Det vill säga, något som alla kan hålla med om. T.e.x så har en säng en konventionell mening som alla instämmer med, sängen ska man sova/ha sex på. Inget att argumentera emot här inte? Sängen fyller sin mening genom att den fyller sin funktion som ett objekt. Livet fyller egentligen inte sin mening eftersom den inte gör något funktionellt.

Slutsasten blir, sängen har sin mening genom att den fyller våra behov. Hade sängen endast uppfyllt dess egna behov så hade den också saknat mening eftersom den själv producerar behoven OCH tillfredställer behoven. Samma för livet, tillfredställer och skapar livet behov så är det meningslöst. Det är därför många väljer att tro på en "högre" makt som blir den som efterfrågar behovet ( man bryter cirklen helt enkelt ). Med religion blir människan ett objekt som skapar en funktion till sin herre. Människan blir som sängen. Utan religion så förblir människans liv meningslös eftersom den både producerar behoven och tillfredställer dem.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

magicadehex

Inläggav magicadehex » 06 jan 2008 19:10

vad är meningen med livet är en fråga som endast kan ha ett svar som är enhälligt. eftersom jag är du och du är jag, och jag är alla så kan det inte finnas ett svar, eftersom svaret inte kan vara enhälligt då vi känner oss separerade från alltet.
alltså finns ingen mening med livet, eftersom meningen med ditt liv även är meningen med mitt liv och Reinfeldts liv och Britney Spears liv och alla andras liv.

Elion

Inläggav Elion » 07 jan 2008 05:09

Plecto skrev:
Denna frågeställning är exakt densamma som "Vad är meningen med ditt/våra liv?" Eftersom du oftast tilltalar flera personer samtidigt så tar de fram argument från deras eget tyckte. MEN detta blir fel, eftersom frågan egentligen är "Vad är den konventionella meningen med livet?" Det vill säga, något som alla kan hålla med om. T.e.x så har en säng en konventionell mening som alla instämmer med, sängen ska man sova/ha sex på. Inget att argumentera emot här inte? Sängen fyller sin mening genom att den fyller sin funktion som ett objekt. Livet fyller egentligen inte sin mening eftersom den inte gör något funktionellt.

Slutsasten blir, sängen har sin mening genom att den fyller våra behov. Hade sängen endast uppfyllt dess egna behov så hade den också saknat mening eftersom den själv producerar behoven OCH tillfredställer behoven. Samma för livet, tillfredställer och skapar livet behov så är det meningslöst. Det är därför många väljer att tro på en "högre" makt som blir den som efterfrågar behovet ( man bryter cirklen helt enkelt ). Med religion blir människan ett objekt som skapar en funktion till sin herre. Människan blir som sängen. Utan religion så förblir människans liv meningslös eftersom den både producerar behoven och tillfredställer dem.

Det du säger skulle betyda att människor bara fyller en funktion, som t.ex. med religion, att människor existerar enbart för att tillbe Gud.

Det gör din logik ofullständig, eftersom du väljer att ta bort utveckling.

En säng, som du av någon anledning väljer att ta som exempel, har och kommer alltid bara fylla ett behov, en funktion. Människor, eller rättare sagt livet, fyller ett massa behov.

Så det blir omöjligt att ge ett konventionellt svar på den frågan, eftersom frågan är egentligen är allt för personlig.
Att vara en filosof handlar om att ha ett öppet sinne, ändå förkastar de flesta filosofer religion och dess biblar och gör narr av de som tror på det.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 07 jan 2008 06:33

Elion för guds skull läs det jag skriver!

Människor tillfredställer endast deras behov! Utveckling som du väljer att ta upp här är OCKSÅ en av människans behov. Vare sig människan utvecklas eller inte så spelar det ingen roll för en observatör som är bortom vår matriella värld! Livet är meningslöst vare sig vi skapar världens mest avancerade dator eller kryper tillbaka i våra grotthål och lägger oss där för resten av tiden. Vi skapar och vi tillfredställer oss själva. Vilket betyder att livet är meningslöst eftersom det inte fyller någon funktion FÖR någon annan.

Låt oss bortse från säng-teorin! Ta till exempel en basketmatch.

Idéen med basket och alla andra sporter är att de ska underhålla, de ska fylla en FUNKTION. Basketen i sig är meningslös eftersom den går ut på att placera en rund formad plastboll i en korg, detta har ingen praktisk betydelse till vare sig mänskligheten eller något annat! Men eftersom den fyller funktionen att underhålla folk så blir den meningsfull.

Så, vad KRÄVS för att något praktiskt, förändrings framkallande ska ske? JO, en obeservatör bortom den värld "leken" existerar. Sport skulle gå under ifall inte den fyllde en funktion bortom dess egna värld. Även spelarna som existerar inom basketvärlden är observatörer för sin egen handling. Världen kan ge dem olika känslor, och därav så är basketen funktionell EFTERSOM den ger något, den skapar något! Men vår värld skapar inget BORTOM våra egna ramar.

DEN ÄR MENINGSLÖS! Däremot är människorna som lever i denna värld  meningsfulla för sig själva och sitt eget medvetande. De agerar bakom tankar som ligger inom världen INTE bortom den. Allt som saknar 'mål' saknar mening. Vi lever Vi dör. Vi har aldrig existerat!

Elion

Inläggav Elion » 07 jan 2008 07:37

Plecto skrev:Elion för guds skull läs det jag skriver!

Människor tillfredställer endast deras behov! Utveckling som du väljer att ta upp här är OCKSÅ en av människans behov. Vare sig människan utvecklas eller inte så spelar det ingen roll för en observatör som är bortom vår matriella värld! Livet är meningslöst vare sig vi skapar världens mest avancerade dator eller kryper tillbaka i våra grotthål och lägger oss där för resten av tiden. Vi skapar och vi tillfredställer oss själva. Vilket betyder att livet är meningslöst eftersom det inte fyller någon funktion FÖR någon annan.

Låt oss bortse från säng-teorin! Ta till exempel en basketmatch.

Idéen med basket och alla andra sporter är att de ska underhålla, de ska fylla en FUNKTION. Basketen i sig är meningslös eftersom den går ut på att placera en rund formad plastboll i en korg, detta har ingen praktisk betydelse till vare sig mänskligheten eller något annat! Men eftersom den fyller funktionen att underhålla folk så blir den meningsfull.

Så, vad KRÄVS för att något praktiskt, förändrings framkallande ska ske? JO, en obeservatör bortom den värld "leken" existerar. Sport skulle gå under ifall inte den fyllde en funktion bortom dess egna värld. Även spelarna som existerar inom basketvärlden är observatörer för sin egen handling. Världen kan ge dem olika känslor, och därav så är basketen funktionell EFTERSOM den ger något, den skapar något! Men vår värld skapar inget BORTOM våra egna ramar.

DEN ÄR MENINGSLÖS! Däremot är människorna som lever i denna värld  meningsfulla för sig själva och sitt eget medvetande. De agerar bakom tankar som ligger inom världen INTE bortom den. Allt som saknar 'mål' saknar mening. Vi lever Vi dör. Vi har aldrig existerat!

Och du borde läsa vad jag skrev.

Du tycker att livet är meningslöst eftersom det fyller någon högre makt sitter och antecknar allt?

Kasta bort den delen av din teori och jag håller med dig. Och sluta använda upprops tecken på varje mening, vad tjänar det till?

Återgå till "Filosofi"