JemyM skrev:
Det finns sådana som påstår att Gud finns i kyrkan (helige ande) vilket gör kyrkans män till Gud. Det finns sådana som påstår att Gud har skrivit sina åsikter i Koranen och att Imamer har kraften att förstå Koranen utan fel, detta gör dem till Gud. Det finns många som påstår att de vet denne Gud, att denne Gud har makt över alla och att de vet vad Gud vill och därför måste alla göra vad de säger.
Underhåll mig med att berätta vem eller vad du innefattar i ditt ord "Gud".
För somliga människor betyder tryggheten mer än sanningen, för andra är makten mer värd än sanningen. Bara för att somliga missbrukar makt på bekostnad av sanningen, betyder inte att det inte finns någon sanning.
Det finns bara en Gud. Han uppenbarar sig i sitt ord och genom sin ande, men då i linje med ordet. Det som tycks vara ett problem är det du påtalade. Den psykopat som stulit platsen Guds tjänare prästen skulle ha, blir ju "Gud".
En Gud värd namnet borde inte tillåta att något sådant
någonsin inträffade, kan tyckas. Men då det verkar vara mer regel än undantag, så är det lätt att dra snabba slutstser om hans existens.
Så, Whats up doc?
I Eden trodde människan att hon kunde bli lik Gud genom att få kunskap
om gott och ont, inte på.
Typ: Om jag vet vad gott och ont är så kan jag vara lik Gud.
Många tror att människan blev djävulens barn efter syndafallet, men hon
blev lik Gud, initialt och i viss bemärkelse även som sagt lik Gud.
Varför ville Satan att människan skulle falla om fallet fick henne att bli lik Gud?
Jo, för att nu när människan hade fått moraliskt ljus, var frågan om hon ville leva i det ljuset eller trampa på det... Släcka det...
Satan råder i och över mörkret. Om människan valde mörkret kunde Satan göra anspråk på dem.
Men den vägen Adam valde åt sig och åt mänskligheten behöver inte vara högmod. Inte om människan
kan följa sin kunskap om gott och ont.
Alternativt att inte leva som Gud och med sin kunskap döma levande och döda, utan leva ödmjukt. Jesus sa till fariseerna; om ni var blinda hade ni ingen synd, nu säger ni att ni ser, därför är er synd kvar.
Guds "problem" är:
Hur ska han uppenbara sig för sin älskade människa utan att "stjäla" henne från Satan. Om Gud t.ex. helar, måste det finnas en alternativ förklaring för att Gud ska vara rättfärdig. Placebo.
Om Gud kan uppenbara sig i sin församling måste motsatsen ochså vara möjligt om Gud ska vara rättfärdig.
Den ödmjuke är ett Guds barn och blir ledd av Gud. Han fastnar aldrig i en psykopats församling.
JemyM skrev:Så alla böcker som låter som de är skrivna av människor skall jag behandla som Gudar bara för att vara säker? Är inte det det samma som att göra människor till Gudar? Om någon säger att de är Gudar men låter som människor så kommer jag bemöta dem som människor, annars kan vem som helst bara säga att de är Gud. Det funkar inte.
Nej, men är alternativet att behandla dem som lögnare?
JemyM skrev:
Kunskap är gott. Din förnekelse av kunskapens värde förnekar inte min förståelse.
Kunskapen är inte utan värde.
Zarathustra