En hel människa per definition bör i mina kunna leva ett helt och för sig själv fult liv
Det går inte för 'liv' är inte att slutleda till en människa. En sådan slutledning utgår i så fall från en vanföreställning om livet.
NEF
Moderator: Moderatorgruppen
Avantgardet skrev:Marksa,
Men det är väl det enda vi kan säga om människan? Alla hennes attribut kan ju ändras, men inte denna form. När du säger "hel" så implicerar det också att dess motsats är möjlig - dvs. "icke-hel" -, och för att dessa skall vara möjliga så förutsätter du att där måste finnas ett specifikt innehåll (och det blir därför, per automatik, en ideologisk fråga).
Nils-Erik Forsberg skrev:MarksaEn hel människa per definition bör i mina kunna leva ett helt och för sig själv fult liv
Det går inte för 'liv' är inte att slutleda till en människa. En sådan slutledning utgår i så fall från en vanföreställning om livet.
NEF
magicadehex skrev:som en jäkligt härlig snubbe sa: "Att vara eller inte vara".
Eller som en annan sa: "I am that I am" jag är att jag är.
Vi försöker pussla ihop en sanning och definiera saker som är odefinierbara istället för att bara vara. Att vara är att vara hel. Eller helig som fan. Varat är essensen.
Bettil skrev:magicadehex skrev:som en jäkligt härlig snubbe sa: "Att vara eller inte vara".
Eller som en annan sa: "I am that I am" jag är att jag är.
Vi försöker pussla ihop en sanning och definiera saker som är odefinierbara istället för att bara vara. Att vara är att vara hel. Eller helig som fan. Varat är essensen.
De flesta människor resonerar som du Magica. Men hjälper det dem i det vardagliga livet?
Att bara "vara" är någonting som alla kan vara, alltså ett tillstånd som inte kräver någon form av ansträngning.
Men för att uppnå "helhet" i varandet, krävs ansträngning/träning genom daglig insikt/reflektion över det egna livet.
Visst är Varat essensen, men den låter sig inte köpas så lätt som de flesta tror...
/B
Användare som besöker denna kategori: 25 och 0 gäster