Vad är människan

Moderator: Moderatorgruppen

Nils-Erik Forsberg

Inläggav Nils-Erik Forsberg » 12 jan 2008 15:28

Marksa
En hel människa per definition bör i mina kunna leva ett helt och för sig själv fult liv

Det går inte för 'liv' är inte att slutleda till en människa. En sådan slutledning utgår i så fall från en vanföreställning om livet.

NEF

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 12 jan 2008 15:29

Marksa,

Men det är väl det enda vi kan säga om människan? Alla hennes attribut kan ju ändras, men inte denna form. När du säger "hel" så implicerar det också att dess motsats är möjlig - dvs. "icke-hel" -, och för att dessa skall vara möjliga så förutsätter du att där måste finnas ett specifikt innehåll (och det blir därför, per automatik, en ideologisk fråga).
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 12 jan 2008 15:34

Bettil. Kul med forum när man svara så hinner ett par emellan :wink: Men det blev u nästa rätt i alla fall. "Absolut" är inte det viktigaste för mig här. Även m det för mig som varandes tekniker i grunden är tilltalande. Utan definitionen på den hela människan och vad denna definition har för konsekvenser.

Användarvisningsbild
Bettil

Inläggav Bettil » 12 jan 2008 15:41

Förstår hur du tänker Marksa.
Forum ska ju vara lite fartfyllda ibland också... :)
Balans

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 12 jan 2008 16:03

Avantgardet skrev:Marksa,

Men det är väl det enda vi kan säga om människan? Alla hennes attribut kan ju ändras, men inte denna form. När du säger "hel" så implicerar det också att dess motsats är möjlig - dvs. "icke-hel" -, och för att dessa skall vara möjliga så förutsätter du att där måste finnas ett specifikt innehåll (och det blir därför, per automatik, en ideologisk fråga).

Ja jag menar vad är en hel människa? Och då bör det ju finnas en ohel människa. Jag söker även här det liv den Hela mäniskan kan leva dennes potetial.
Du ger definitionen på denna potential såsom ideologi som leder till innehåll som leder till ideologi. är det så enkelt att människan själv skapar sig sitt mål. Alltså den existensiella filosofin kan inte ersätta del 2 av vad som definerar människan, Alltså Religion=ideologi romantik mm.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 12 jan 2008 16:21

Nils-Erik Forsberg skrev:Marksa
En hel människa per definition bör i mina kunna leva ett helt och för sig själv fult liv

Det går inte för 'liv' är inte att slutleda till en människa. En sådan slutledning utgår i så fall från en vanföreställning om livet.

NEF

Sorry utryckte mig för kort. För mig är det sälvklart att en människa inte kan leva sitt liv fult ut i sin ensamhet. Det ovanstående syftar till att visa på att den "hela" människan bör kunna leva ut hela sin potential på så sätt att finner att han gör just detta.

Nils-Erik Forsberg

Inläggav Nils-Erik Forsberg » 12 jan 2008 17:57

Marksa det är ju det där att ordet människa sk vara entydigt och användbart för samspråk så att vi förstår varandra och då kan inte människan definieras utan att utgå från sammanhanget människan ingår i.

Vad hjälper det att jag säger att - Människan är en varelse med språkförmåga - om inte du kan härleda det till en gemensam upplevelsereferens?

MVH
NEF

amy

Inläggav amy » 12 jan 2008 18:53

när jag var liten så var jag hel för att jag var ingenting... men nu tror jag att jag är en kropp så jag behöver en annan kropp för att känna mig hel...

jag var mkt större när min kropp va liten..
och nu är jag mindre

magicadehex

Inläggav magicadehex » 12 jan 2008 19:04

som en jäkligt härlig snubbe sa: "Att vara eller inte vara".
Eller som en annan sa: "I am that I am" jag är att jag är.
Vi försöker pussla ihop en sanning och definiera saker som är odefinierbara istället för att bara vara. Att vara är att vara hel. Eller helig som fan. Varat är essensen.

Användarvisningsbild
Bettil

Inläggav Bettil » 12 jan 2008 19:49

magicadehex skrev:som en jäkligt härlig snubbe sa: "Att vara eller inte vara".
Vi försöker pussla ihop en sanning och definiera saker som är odefinierbara istället för att bara vara. Att vara är att vara hel. Eller helig som fan. Varat är essensen.

De flesta människor resonerar som du Magica. Men hjälper det dem i det vardagliga livet?
Att bara "vara" är någonting som alla kan vara, alltså ett tillstånd som inte kräver någon form av ansträngning.
Men för att uppnå "helhet" i varandet, krävs ansträngning/träning genom daglig insikt/reflektion över det egna livet.
 Visst är Varat essensen, men den låter sig inte köpas så lätt som de flesta tror...
                                        /B
Balans

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 jan 2008 03:47

Bettil skrev:
magicadehex skrev:som en jäkligt härlig snubbe sa: "Att vara eller inte vara".

De flesta människor resonerar som du Magica. Men hjälper det dem i det vardagliga livet?
Att bara "vara" är någonting som alla kan vara, alltså ett tillstånd som inte kräver någon form av ansträngning.
Men för att uppnå "helhet" i varandet, krävs ansträngning/träning genom daglig insikt/reflektion över det egna livet.
 Visst är Varat essensen, men den låter sig inte köpas så lätt som de flesta tror...
                                        /B

Bettil.. av egen erfarenhet vet jag att ingen ansträngning är nödvändig. Vi söker emellertid, och tror vi ska finna nåt. Men det är en sanning i sig att det är meningslöst att söka. Det är först när vi slutar irra runt som små hamstrar (för det är enligt min mening samma sak att hamstra på sig kunskap som att hamstra på sig materiella grejjer), som vi kan komma till själva varat Och inse att allt det vi sökte, redan fanns inom oss.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 jan 2008 03:55

Men då var ju inte sökandet meningslöst.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 jan 2008 04:00

jo, för man inser att man inte behövt söka, egentligen, utan att sökandet i sig egentligen bara försämrade sikten för att komma till insikt.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 jan 2008 04:05

Men utan sökandet hade du aldrig kommit till till denna insikt. Man måste röra på sig för att komma någonstans.

magicadehex

Inläggav magicadehex » 13 jan 2008 04:21

det tror du, bara.

Återgå till "Filosofi"