german.timofejev skrev:Av många forskare och psykoterapeuter anses psykoanalys som en oefektiv metod. Varför är det så?
Tja, det finns många anledningar.
Den första är: varför väljer man kriteriet "oeffektiv metod" för att ö.h.t ? Vad antyder detta perspektiv? Jo, att kriteriet är effektivitet. Det är alltså, på många sätt, ett ekonomiskt perspektiv på psykologi. Jag säger inte att det inte är av relevans för patienten själv.
Men vi måste fråga oss - vad är det vi försöker åstadkomma egentligen? Vill vi ha en effektiv metod för att göra människor mer effektivt kunna ta del i samhällsapparaten?
Men jag har en fråga: Vad är mest "effektivt"? Att hjärntvätta en människa och sedan skicka ut henne i ett krig, eller få henne förstå sig själv?
Vad är det vi försöker åstadkomma? Är det för patientens bästa? För terapeftens bästa? För samhällets bästa? Är något effektivt för att det är mätbart och synligt?
Freuds handlar inte om att "effektivisera" olika beteenden och tankemönster. (Vilket inte betyder att dessa saker är "dåliga" - tvärt om). Det Freuds metod handlar, är att tolka om relationer till företeelser för att lätta på spänningar, och detta sker genom metoden "fri association".
german.timofejev skrev:Freud har baserad sina teorier utifrån attt analysera sig själv. Det är viktigt att känna till att Freud har ofta varit drabbad av neuroser och psykoser.
Men vad är problemet med detta? Jag hyser personligen mer tillit i personer som själv jobbat med sitt psyke än människor som inte gjort det.
Freud har dock spelat stort betydelse då han böejade prata om undermedvetandet. Idag vet man ju att under medvetandet finns.
Jag tror inte att man idag talar om att ett "undermedvetande finns". Det beror kanske utifrån vilken teoribildning du tar avstamp ifrån. Men jag tror man idag, mer resonerar utifrån ett "bounded rationality" perspektiv.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bounded_rationalityDvs att all bearbetning inte är medveten/etc.
Försvars mekanismer även dessa bestrids inte idag, dom flesta forskarna är överens om deta dock har dom lite anorlunda funktioner om man studerar försvars mekanismer djupt än Freud påpekade.
Tja du får gärna utveckla lite eftersom jag tycker detta är intressant, jag är inte så påläst. Det jag har hört är bland annat att man idag kanske pratar om "coping strategies" före "defence mechanisms". Stresshantering är mer neutralt än försvarsmekanismer (som låter som något "dåligt" eller "desperat").