Varför är min hund alltid glad?

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
StefanW

Varför är min hund alltid glad?

Inläggav StefanW » 09 feb 2008 23:49

Att studera sin egen hund väcker en del tankar. Min hund verkar tex alldrig deppa. Kanske är det så att människan är det enda djuret som drabbas av deprissioner. I så fall kan man ju ställa sig frågan varför? En hund lever ett enormt enkelt liv.
Min hund har ingenting. Han äger ingenting. Han har inget jobb. Han har ingen familj och han är ta mej fan till och med oskuld. Han har heller ingen vettig fritidssysselsättning. Lik förbannat är han alltid så oehört glad och lycklig. Att vara så lycklig borde väl vara alla levande varelsers mål. Man ställer sig frågan: Vad gör vi människor för fel?

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 10 feb 2008 04:52

Om din hund är lycklig så gör du inget fel.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 10 feb 2008 10:22

Men finns det också hundar som alltid ser ledsna och sorgsna ut. Är de då ledsna och sorgsna?  :?

/S

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 18:14

Dr. Avantgardet skrev:Om din hund är lycklig så gör du inget fel.

Knappast något samband överhuvudtaget skulle jag vilja säga. Jag är nog inte mer felfri än någon annan, men oavsett så tror jag min hund är ganska oberoende av det. Han står där alltid och viftar på svansen oavsett om jag gör rätt, fel, är arg, glad, ledsen osv.
Men vad jag åsyftade i inlägget när jag skrev "vi människor" var mänskligheteten i generella ordalag. Som det mest medvetna djuret på jorden driver vi en "utveckling framåt" och måttstocken för om vi lyckas borde väl vara hur bra vi mår. Med tanke på alla långtidssjukskrivna, förtidspensionerade, deprimerade, kriminella etc. och även fattigdom i värden, självmordsfrekvens osv. så kan man väl ändå ställa sig frågan om vi kan vara nöjda med vårat "verk". Och det är sett i detta sammanhang när jag studerar min ständigt svansviftande hund som jag ibland kan fundera på vems som har lyckats bäst här på jorden. Människan eller hunden?

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 18:21

Skyline skrev:Men finns det också hundar som alltid ser ledsna och sorgsna ut. Är de då ledsna och sorgsna?  :?
/S

Det tror jag knappast. Det bästa sättet att se hundens sinnesstämmning tycker jag är att titta på svansen.

Minded

Inläggav Minded » 10 feb 2008 18:24

Jag har hört att om svansen viftar eller inte beror på spänning snarare än specifik rikning av denna, läs vilken känsla. Bara att den känner något olika starkt.

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 18:37

Minded skrev:Jag har hört att om svansen viftar eller inte beror på spänning snarare än specifik rikning av denna, läs vilken känsla. Bara att den känner något olika starkt.

Det har jag aldrig hört men i så fall kan det knappast gälla alla typer av spänning. När min hund blir medveten om att den skall göra något den ogillar (tex klippa klorna) så reagerar den negativt och då finns ingen tillstymmelse till svansviftning. Den trycker istället svansen in mellan bakbenen.

amy

Re: Varför är min hund alltid glad?

Inläggav amy » 10 feb 2008 19:02

djur är oftast lyckliga för att de inte kan tänka, de kan bara känna. det är naturligt att vara lycklig och det är onaturligt att vara olycklig. att vara lycklig kräver ingen energi. man behöver inte göra något för att vara lycklig, man behöver bara göra saker för att bli olycklig.

anledningen att människor inte är lyckliga är att de programmerar om sina känslor med sina tankar. det finns oftast ingen anledning att vara olycklig, vi skapar de flesta anledningar. känslor skapas av tankar.

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 21:00

amy skrev:djur är oftast lyckliga för att de inte kan tänka, de kan bara känna. det är naturligt att vara lycklig och det är onaturligt att vara olycklig. att vara lycklig kräver ingen energi. man behöver inte göra något för att vara lycklig, man behöver bara göra saker för att bli olycklig.

anledningen att människor inte är lyckliga är att de programmerar om sina känslor med sina tankar. det finns oftast ingen anledning att vara olycklig, vi skapar de flesta anledningar. känslor skapas av tankar.

Mycket intressant, även om jag tror att vissa djur kan tänka lite, men att graden varierar tex mellan en orangutang och en sjöstjärna. Men det är säkert som du säger att deras begränsande tankeförmåga gör att de ej har förmågan att tänka olyckligt helt enkelt. Troligtvis har de heller ingen förmåga att tänka varken på dåtid eller framtid utan lever i nuet. Ingen dåtid att känna skuld för och ingen framtid att oroa sig för. Ja, då kan väl knappast livet bli annat än lyckligt.

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 10 feb 2008 22:27

Din hund är med andra ord inte så lycklig som du tror.

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 10 feb 2008 22:36

Dr. Avantgardet skrev:Din hund är med andra ord inte så lycklig som du tror.

Vem vet, den kanske till och med är lyckligare än jag tror.

Användarvisningsbild
Dr. Avantgardet

Inläggav Dr. Avantgardet » 11 feb 2008 01:09

Du kanske är lyckligare än du tror.

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 11 feb 2008 01:17

Hmm, frågan kan lyda så här. Finns det något fall då hundar har varit olyckliga då deras hälsa, kost och tillvaro varit tillfredställd?

Människor kan vara deprimerade även om de besitter hälsa, bra kost, och lever ett normalt liv. Men finns det något djur på denna planet som känner olycka fast än dessa fall är tillfredställda?
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
StefanW

Inläggav StefanW » 11 feb 2008 08:08

Dr. Avantgardet skrev:Du kanske är lyckligare än du tror.

Kanske det  :wink:

J R Auk

Inläggav J R Auk » 11 feb 2008 10:52

amy skrev:djur är oftast lyckliga för att de inte kan tänka, de kan bara känna. det är naturligt att vara lycklig och det är onaturligt att vara olycklig. att vara lycklig kräver ingen energi. man behöver inte göra något för att vara lycklig, man behöver bara göra saker för att bli olycklig.

Fast i Meditationer, av Marcus Aurelius så anförs argument just för att hundar resonerar. Själv har jag aldrig haft hund så kan inte säga om det stämmer.

I exemplet så skulle hunden spåra och det kom till ett skäl med tre vägar. Hunden luktade en bit in på två av dem, och när den inte var nöjd satte den av på det tredje.

Det skulle alltså vara fråga om en deduktion hos hunden. Någonstans har det som spåras tagit vägen och det finns bara en väg kvar.

Dock är jag skeptisk mot exemplet då jag undrar om inte detta "att lukta" lätt kan missas av oss. Så hunden kanske inte alls gjorde en deduktion.
Men om ni har hund, har ni observerat något liknande? Deduktiva eller induktiva slutsatser hos er hund?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Tankar och känslor"