Vad, vem är Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 29 feb 2008 14:45

Detta kallas rundgång. Läs mitt inlägg ovan,,,,... 8)

Annars försöker jag hitta en bild som förklarar bättre.
Finns det inte avancerade dataprogram som analyserar vad som händer om man släpper loss enkla enheter för att se hur de interagera och sprider sig i sin rymd? Skulle man inte kunna appliecera denna bild på den almänna Kristna doktrinen om fri vilja.  Självklart vet jag att den haltar betänkligt i många stycken. ta det bara som en del av en bild av människans förhållande till gud vad gäller att försöka förstå att vi kanske alldrig förstår den fria viljan fullkomligt.

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 01 mar 2008 12:12

Marksa skrev:
Några av Guds egenskaper enligt Kristendommen:
gud är skapare av allt inklusive tiden.
gud skapade varelser som inte hade en fri vilja för att tjäna honom.

Om du menar änglarna, så tar du miste. De har en fri vilja. Det var därför Lucifer kunde avfalla, tillsammans med typ en tredjedel av övriga änglar. *teach*

Marksa skrev:gud skapade människan med en fri vilja, varför jo han vill se om människan väljer att följa honom eller gå sin egen väg och vara sina egna gudar. Han gav alltså i sin allsmakt människan frikort att välja.
Gud vet allt om dig. I det läget du bestämmer dig att följa honom innlämmas du i hans plan för dig.

*yeah*

Marksa skrev:Det tycks som gud ändrade sig något vid ett tillfälle .

*nope*

Marksa skrev:och ville ge människan en ytterligare möjlighet att komma nära honom, det var då han sände sin son/sig själv till oss för att undervisa oss tydligt om vad som gällde.

*yeah*

Zarathrustme. [-o<
Inte doppad
i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 01 mar 2008 21:42

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:
Några av Guds egenskaper enligt Kristendommen:
gud är skapare av allt inklusive tiden.
gud skapade varelser som inte hade en fri vilja för att tjäna honom.

Om du menar änglarna, så tar du miste. De har en fri vilja. Det var därför Lucifer kunde avfalla, tillsammans med typ en tredjedel av övriga änglar. *teach*

Jag tycker nog Keruberna i den gudomliga gudtjänsten verkar sakna vilja överhuvedtaget. Om dom är skapade så eller inte *pointout*

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:gud skapade människan med en fri vilja, varför jo han vill se om människan väljer att följa honom eller gå sin egen väg och vara sina egna gudar. Han gav alltså i sin allsmakt människan frikort att välja.
Gud vet allt om dig. I det läget du bestämmer dig att följa honom innlämmas du i hans plan för dig.

*yeah*

Marksa skrev:Det tycks som gud ändrade sig något vid ett tillfälle .

*nope*

Jag anser att man kan läsa in detta i de olika förbundensom gd med israel folk och sedan det ultitamata förbundet men sin son *pointout* .

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:och ville ge människan en ytterligare möjlighet att komma nära honom, det var då han sände sin son/sig själv till oss för att undervisa oss tydligt om vad som gällde.

*yeah*

Även jag gillar detta, men frågor uppkommer kring den enda vägen :-#

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 03 mar 2008 15:00

Marksa skrev:

Jag tycker nog Keruberna i den gudomliga gudtjänsten verkar sakna vilja överhuvedtaget. Om dom är skapade så eller inte *pointout*

Det kan tyckas så, men är det likväl inte. *nope*
Orsaken till att det så kan tyckas, är att en existens där den dominerande sysselsättningen är att tillbedja Gud, låter avskyvärd. :shock:
Kan verkligen någon med en fri vilja, välja ett sådant liv? :smt015

Därav drar du felaktigt slutsatsen att änglarna inte har någon fri vilja, utan är maskiner vars syfte är att tillfredställa en neurotisk Gud.

Felslutet kommer av att du inte har upplevt vad det innebär att stå i den högstes närvaro. *love*

Marksa skrev:Det tycks som gud ändrade sig något vid ett tillfälle.
Jag anser att man kan läsa in detta i de olika förbundensom gd med israel folk och sedan det ultitamata förbundet men sin son *pointout* .

Kan du vara mer exakt?  *pointout*  Hur menar du?  :smt102

Marksa skrev:Även jag gillar detta, men frågor uppkommer kring den enda vägen

Vilka frågor tänker du på?  :-k

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 mar 2008 15:43

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:

Det kan tyckas så, men är det likväl inte. *nope*
Orsaken till att det så kan tyckas, är att en existens där den dominerande sysselsättningen är att tillbedja Gud, låter avskyvärd. :shock:
Kan verkligen någon med en fri vilja, välja ett sådant liv? :smt015

Därav drar du felaktigt slutsatsen att änglarna inte har någon fri vilja, utan är maskiner vars syfte är att tillfredställa en neurotisk Gud.

Felslutet kommer av att du inte har upplevt vad det innebär att stå i den högstes närvaro. *love*

Done that, been there and accationaly revissiting. But it does not give you full knowledge of the hevenly roam.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Det tycks som gud ändrade sig något vid ett tillfälle.

Kan du vara mer exakt?  *pointout*  Hur menar du?  :smt102

Nu har jag inga böcker här på jobbet, men ungefär så att till att börja med förbundet med Adam, sedan med israels folk (rengbågen), sedan förbundarken med budorden. och sist men inte minst Sonen.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Även jag gillar detta, men frågor uppkommer kring den enda vägen

Vilka frågor tänker du på?  :-k

Bara en, att Jesus är den enda vägen till kunskap och samröre med Gud.

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 03 mar 2008 17:29

Marksa skrev:
Done that, been there and accationaly revissiting. But it does not give you full knowledge of the hevenly roam.

När mina barn var typ 7 år och upplevde en vibration på känslans sträng i relationen till det motsatta könet, trodde de att de hade upplevt kärlek.  *love*

Det ligger i sakens natur att man relaterar olika begrepp till sina faktiska upplevelser, vilket långt ifrån innebär att man faktiskt har upplevt vad dessa begrepp står för.
Att man i Guds närvaro automatiskt får en total insikt av allt är givetvis fel, men det ger åtminstone en förståelse av hur andra kan trivas där utan att vara maskiner.

Om du hade upplevt denna närvaro, vet du att fyra timmar mitt i natten känns som 5 minuter och när väckarklockan ringer och påtalar att du faktiskt måste gå till jobbet, känns det nästan som ett dödsbud att göra sorti.

Marksa skrev:
Nu har jag inga böcker här på jobbet, men ungefär så att till att börja med förbundet med Adam, sedan med israels folk (rengbågen), sedan förbundarken med budorden. och sist men inte minst Sonen.

Återkommer.

Marksa skrev:Bara en, att Jesus är den enda vägen till kunskap och samröre med Gud.

Återkommer även där.

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 mar 2008 20:12

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:

När mina barn var typ 7 år och upplevde en vibration på känslans sträng i relationen till det motsatta könet, trodde de att de hade upplevt kärlek.  *love*

Det ligger i sakens natur att man relaterar olika begrepp till sina faktiska upplevelser, vilket långt ifrån innebär att man faktiskt har upplevt vad dessa begrepp står för.
Att man i Guds närvaro automatiskt får en total insikt av allt är givetvis fel, men det ger åtminstone en förståelse av hur andra kan trivas där utan att vara maskiner.

Om du hade upplevt denna närvaro, vet du att fyra timmar mitt i natten känns som 5 minuter och när väckarklockan ringer och påtalar att du faktiskt måste gå till jobbet, känns det nästan som ett dödsbud att göra sorti.

Jag har ingen intention att bedömma dina gudsupplevelser och dess sanninghalt. Utan jag utgår från att du är seriös.

Och jag önskar och hoppas att detta var enda gången du betvivlade mina stunder inför guds tron och innerligheten däri.
När jag har de rätta orden på plats för att beskriva känslan av det obeskrivbara skall jag göra det, men till dess får du tro på mit ord.
Dock har inte dessa möten resulterat i känslan av dödsbud vid åtskillnaden, utan en styrka att gå vidare med livet.  Och vissheten att jag varit ned om något som fått mig att växa som människa.

Förövrigt så har jag inte sagt att Änglar per definition är maskiner. dessa varelser betyder igentligen väldigt lite för mig. Jag är mer inne på oss som är skapade till Guds avbild.

Ser fram emot repliken på det andra i tråden, men låt oss inte bli allt för teologiska i termologin, då vi säkert tappar eventuella läsare. utan låt Kärleken flöda.

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 04 mar 2008 22:28

Marksa skrev:Jag har ingen intention att bedömma dina gudsupplevelser och dess sanninghalt. Utan jag utgår från att du är seriös.
Och jag önskar och hoppas att detta var enda gången du betvivlade mina stunder inför guds tron och innerligheten däri.

Ledsen att du tror mig om att ifrågasätta sanningshalten i dina Gudsupplevelser. Det enda jag ville åt var graden av upplevelse och det inte för att nedgöra dig, utan för att belysa en fråga.

Zarathrustme
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 04 mar 2008 22:36

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Jag har ingen intention att bedömma dina gudsupplevelser och dess sanninghalt. Utan jag utgår från att du är seriös.

Ledsen att du tror mig om att ifrågasätta sanningshalten i dina Gudsupplevelser. Det enda jag ville åt var graden av upplevelse och det inte för att nedgöra dig, utan för att belysa en fråga.

Zarathrustme

Inga problem med detta 8)  dock vet jag inte hur man graderar en gudsupplevelse. Ta nu tag i sakfrågorna ovan så vi får se om vi får en givande dialog.

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 04 mar 2008 23:29

Marksa skrev:

Jv? Sjundedagsadventist? Vad har du för bakgrund? :-k

I Ef. 1:4 står det "förrän världens grund var lagd har han (Gud) utvalt oss i honom" (Jesus Kristus). I bibeln löper en röd tråd - Jesus Kristus. Denna tråd löper genom olika förbund, av olika skäl, men med ett mål.

Vad är då detta mål?

Det kortaste sättet att säga det på är: Jesus. *teach*

Vilket innebär ett huvud och en kropp. Jesus är huvudet och de i förbund (det nya blodsförbundet) med honom, är hans kropp.

Universums mål är detta enda. Bibeln säger att när hedningarna väl har fattat vad det innebär, ska de komma springande för att rycka det till sig.

Det låter shit-boring, ](*,)  men det mesta i livet är tvärt om. *yeah*

Marksa skrev:Bara en, att Jesus är den enda vägen till kunskap och samröre med Gud.

Det är min övertygelse att Jesus är  den *teach* enda vägen till Gud. Tror även att Bibeln är Guds ord och att allt vad där står är sant.

Å andra sidan är det inte många som har fattat *kuku* :smt061  :smt052   vad den säger. Skrift måste alltid tolka skrift och alla bitar måste passa i detta enorma pussel.

Vad den egentligen säger i denna fråga är världen inte mogen att höra.

Mogen och mogen, kanske snarare så att världen mår bäst av att inte veta för mycket.

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 05 mar 2008 00:22

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:

Jv? Sjundedagsadventist? Vad har du för bakgrund? :-k

Jag läser förmodligensamma samma bibel som du. Och jag har även utryckt mig med samma termologi tidigare.
Men fann till min förvåning att gemenskapen ibland inte var vad den utgav sig för att vara.
Min drivkraft är att den enskillda människan skall få växa till och fylla sin fulla potetial. Emedan mina vänners innersta drivkraft är att driva in så många som möjligt i fållan och behålla dom där, that´s enough. Visst jag har haft många härliga stunder med mina vänner....

Zarathrustme skrev:I Ef. 1:4 står det "förrän världens grund var lagd har han (Gud) utvalt oss i honom" (Jesus Kristus). I bibeln löper en röd tråd - Jesus Kristus. Denna tråd löper genom olika förbund, av olika skäl, men med ett mål.

Vad är då detta mål?

Det kortaste sättet att säga det på är: Jesus. *teach*

Ungefär som jag menar ovan, och sen då. Vandringen är inte slut där.

Men skönt att erkänner de olika förbunden i alla fall, Och jag önskar du forsätter att studera på egen hand i bland. Och vågar ta in det som ligger något utanför main stream i ditt sammahang. det är inte farligt. Men man måste kämpa lite med fördommar.

Zarathrustme skrev:Vilket innebär ett huvud och en kropp. Jesus är huvudet och de i förbund (det nya blodsförbundet) med honom, är hans kropp.

Universums mål är detta enda. Bibeln säger att när hedningarna väl har fattat vad det innebär, ska de komma springande för att rycka det till sig.

Det låter shit-boring, ](*,)  men det mesta i livet är tvärt om. *yeah*

Är det ondska enlig dig att säga att detta inte är hela sanningen?

Zarathrustme skrev:

Det är min övertygelse att Jesus är  den *teach* enda vägen till Gud. Tror även att Bibeln är Guds ord och att allt vad där står är sant.

Jag förmodar att du bör tro på detta sätt. Och jag tror oxå att Jesus förlåter dig.
Vi är alla Guds barn, och söker vi sannigen och kärleken med ett öppet hjärta, så har jag en stark känsla att vi får ta emot den.

Zarathrustme skrev:Å andra sidan är det inte många som har fattat *kuku* :smt061  :smt052   vad den säger. Skrift måste alltid tolka skrift och alla bitar måste passa i detta enorma pussel.

Vad den egentligen säger i denna fråga är världen inte mogen att höra.

Mogen och mogen, kanske snarare så att världen mår bäst av att inte veta för mycket.

Zarathrustme.
[/quote]

Vem säger så, har vi något att dölja, har du något bibelställe som hindrar oss att berätta det vi vet. Varken du eller jag tillhör något hemligt sällskap förmodar jag. Världen mår inte så bra som det är ändå. Och Bibeln säger att vi har fått ta del av sanningen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 05 mar 2008 23:45

Den som inte tar emot himmelriket som ett barn....

Det tror jag på, men kan tyvärr inte göra det. Saliga äro alla bokstavstrogna, alla fanatiker och alla med sin barnatro i behåll. Gud eller Allah. Bibel, Torah eller Koran. Köp paketet och krångla inte till det. Jag menar det. Önskar jag själv kunde...

Men har man en gång börjat tänka på vad det eviga livet innebär osv... Syndafallet. Har tyvärr ingen juste gudsbild.

Sök, och ni skall finna. Nope.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 06 mar 2008 00:14

Marksa skrev:
Jag läser förmodligensamma samma bibel som du. Och jag har även utryckt mig med samma termologi tidigare.
Men fann till min förvåning att gemenskapen ibland inte var vad den utgav sig för att vara.

Min erfarenhet är att den mesta (99 %, typ) av mänsklig aktivitet i olika kyrkor, är just det. Mänsklig alltså, när den borde vara Gudomlig.

Marksa skrev:Min drivkraft är att den enskillda människan skall få växa till och fylla sin fulla potetial. Emedan mina vänners innersta drivkraft är att driva in så många som möjligt i fållan och behålla dom där, that´s enough. Visst jag har haft många härliga stunder med mina vänner....

Hur går denna tillväxt till?

Marksa skrev:Ungefär som jag menar ovan, och sen då. Vandringen är inte slut där.

Du tycks ha snöat in på olika "kristna" föreningar och verkar tro att deras tillstånd är ett naturligt tillstånd för en församling, när det i själva verket är tvärt om.

Marksa skrev:Men skönt att erkänner de olika förbunden i alla fall,

Skönt att du gör det.

Marksa skrev: Och jag önskar du forsätter att studera på egen hand i bland.

Du är väldigt snabb på att dra slutsatser.

Marksa skrev:Och vågar ta in det som ligger något utanför main stream i ditt sammahang.

Mitt sammanhang? Vilket är det, menar du. Bara för att jag för tillfället talar ett språk, behöver inte betyda att jag inte kan tala andra.

Marksa skrev: det är inte farligt. Men man måste kämpa lite med fördommar.

Uppenbarligen. :wink:

Marksa skrev:Är det ondska enlig dig att säga att detta inte är hela sanningen?

*teach*
Det kan vara ondska, men det behöver inte vara det. Det beror på:

1. Vem som säger det.
2. Motivet.
3. Vad som är sant.

Marksa skrev:Jag förmodar att du bör tro på detta sätt. Och jag tror oxå att Jesus förlåter dig.

För att jag tror på detta sätt?

Marksa skrev:Vi är alla Guds barn,

Menar du att Jesus hade fel när han sa att fariseerna var Djävulens barn?

Marksa skrev: och söker vi sannigen och kärleken med ett öppet hjärta, så har jag en stark känsla att vi får ta emot den.

Det däremot tror även jag. Åtminstone om du med ett "öppet", menar ödmjukt. *yeah*

Marksa skrev:Vem säger så,

Jag. 8)

Marksa skrev: har vi något att dölja, har du något bibelställe som hindrar oss att berätta det vi vet. Varken du eller jag tillhör något hemligt sällskap förmodar jag. Världen mår inte så bra som det är ändå. Och Bibeln säger att vi har fått ta del av sanningen.

Det talas i ordet om Jehovas gärningar och hans vägar. De flesta, om inte alla av de som tutar i lurar och kallar sig ledare, har endast (om ens det) sett Guds gärningar. :smt015  Få människor har sett hans vägar. I alla fall har jag aldrig mött någon.  :smt102

Bibeln visar Guds gärningar och dessa ska vi tala om, i den mån Anden leder oss. Vägarna däremot står det inget om. Givetvis talar jag inte i detta fall om "Vägen Jesus". Man skymtar dem ibland och anar deras närvaro stundtals. Gud vakar noga över sina vägar.

Ta t. ex. Vägen tillbaka till Eden, som bevakas av en svärdsbeväpnad kerub.

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Zarathrustme

Inläggav Zarathrustme » 06 mar 2008 00:20

Anders skrev:Den som inte tar emot himmelriket som ett barn....

Det tror jag på, men kan tyvärr inte göra det. Saliga äro alla bokstavstrogna, alla fanatiker och alla med sin barnatro i behåll. Gud eller Allah. Bibel, Torah eller Koran. Köp paketet och krångla inte till det. Jag menar det. Önskar jag själv kunde...

Men har man en gång börjat tänka på vad det eviga livet innebär osv... Syndafallet. Har tyvärr ingen juste gudsbild.

Är du en sökare,eller menar du att det inte är någon idé att söka, då det inte finns något att söka? :-k

Zarathrustme.
Inte doppad

i gröt

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 06 mar 2008 22:00

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:

Min erfarenhet är att den mesta (99 %, typ) av mänsklig aktivitet i olika kyrkor, är just det. Mänsklig alltså, när den borde vara Gudomlig.

Kul citat teknik, med driv den inte för långt bara :?
Men vad defienerar Gudomligt enlig dig, Vi skall ju vara skapade till Guds avbild?

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Min drivkraft är att den enskillda människan skall få växa till och fylla sin fulla potetial. Emedan mina vänners innersta drivkraft är att driva in så många som möjligt i fållan och behålla dom där, that´s enough. Visst jag har haft många härliga stunder med mina vänner....

Hur går denna tillväxt till?

Då vi enligt ovan är skapade att likna Gud, så ser jag inget fel i att uppmuntra till personlig utveckling på alla plan som människa och individuellt tänkande varelse, och då framför allt den egna personliga kontakten med den heliga. Alltså jag skall inte tala om för dig hur det är, Det ända jag möjligen kan guida dig i är metoder att söka och finna den som ÄR.

I kontakt med barn, ge dem verktyg att klara sig livet, använda normala  "mänskliga" metoder för att självförtroendet skall växa, och att de blir självständiga starka unga vuxna.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Ungefär som jag menar ovan, och sen då. Vandringen är inte slut där.

Du tycks ha snöat in på olika "kristna" föreningar och verkar tro att deras tillstånd är ett naturligt tillstånd för en församling, när det i själva verket är tvärt om.

Här kan du mena 2 diamentralt olika saker :?:

Men innsnöad är jag verkligen inte..Hur ser din vision av en äkta helig församling ut. En som inte är en förening.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev: Och jag önskar du forsätter att studera på egen hand i bland.

Du är väldigt snabb på att dra slutsatser.

Jag går på det jag läser och erfarenhet. men visst, visa mig.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Och vågar ta in det som ligger något utanför main stream i ditt sammahang.

Mitt sammanhang? Vilket är det, menar du. Bara för att jag för tillfället talar ett språk, behöver inte betyda att jag inte kan tala andra.

Jag vet inte vad ditt sammhang är, men en meter upp i tråden så försökte du defienera mig (jv eller adventist var frågan? fel båda gångerna), vilket ju inte är så lätt...Så jag testade med anna metod för att finna dig.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev: det är inte farligt. Men man måste kämpa lite med fördommar.

Uppenbarligen. :wink:

Kanske skall vi börja om då tomato

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Är det ondska enlig dig att säga att detta inte är hela sanningen?

*teach*
Det kan vara ondska, men det behöver inte vara det. Det beror på:

1. Vem som säger det.
2. Motivet.
3. Vad som är sant.

(Citat slakt igen), men visst.

1. jag
2. Att en ärlig sökande människa kan finna det heliga, även om inte Jesus är inblandad medvetet. Alltså att denna människa har en begreppsvärld :idea:
3. Kärnan, när vi kommit igenom alla lager som är i vägen.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Jag förmodar att du bör tro på detta sätt. Och jag tror oxå att Jesus förlåter dig.

För att jag tror på detta sätt?

Att du inte kan se förbi din kulturhorisont.

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev:Vi är alla Guds barn,

Menar du att Jesus hade fel när han sa att fariseerna var Djävulens barn?

Av födsel eller ohejdad vana? visa mig stället *pointout*

Vi kan ta emot honom om vi blir som barn, alltså i den stund vi möter honom frigör han oss ifrån vår börda

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev: och söker vi sannigen och kärleken med ett öppet hjärta, så har jag en stark känsla att vi får ta emot den.

Det däremot tror även jag. Åtminstone om du med ett "öppet", menar ödmjukt. *yeah*

Javisst, och i det mötet så renas vi. Och lär oss älska varandra andligt. (för det andra kan vi redan) :o

(.....)

Zarathrustme skrev:
Marksa skrev: har vi något att dölja, har du något bibelställe som hindrar oss att berätta det vi vet. Varken du eller jag tillhör något hemligt sällskap förmodar jag. Världen mår inte så bra som det är ändå. Och Bibeln säger att vi har fått ta del av sanningen.

Det talas i ordet om Jehovas gärningar och hans vägar. De flesta, om inte alla av de som tutar i lurar och kallar sig ledare, har endast (om ens det) sett Guds gärningar. :smt015  Få människor har sett hans vägar. I alla fall har jag aldrig mött någon.  :smt102

Bibeln visar Guds gärningar och dessa ska vi tala om, i den mån Anden leder oss. Vägarna däremot står det inget om. Givetvis talar jag inte i detta fall om "Vägen Jesus". Man skymtar dem ibland och anar deras närvaro stundtals. Gud vakar noga över sina vägar.

Ta t. ex. Vägen tillbaka till Eden, som bevakas av en svärdsbeväpnad kerub.

Här blir jag lite lost, Din vägbild oroar mig. För om jag är i samklang med det heliga, Borde då inte detta betyda att jag vandrar på Guds vägar och han leder mig? Och är det inte detta en del av Hemligheten vi skall berätta om?

Återgå till "Religion och andlighet"