Marksa skrev:
Jag läser förmodligensamma samma bibel som du. Och jag har även utryckt mig med samma termologi tidigare.
Men fann till min förvåning att gemenskapen ibland inte var vad den utgav sig för att vara.
Min erfarenhet är att den mesta (99 %, typ) av mänsklig aktivitet i olika kyrkor, är just det. Mänsklig alltså, när den borde vara Gudomlig.
Marksa skrev:Min drivkraft är att den enskillda människan skall få växa till och fylla sin fulla potetial. Emedan mina vänners innersta drivkraft är att driva in så många som möjligt i fållan och behålla dom där, that´s enough. Visst jag har haft många härliga stunder med mina vänner....
Hur går denna tillväxt till?
Marksa skrev:Ungefär som jag menar ovan, och sen då. Vandringen är inte slut där.
Du tycks ha snöat in på olika "kristna" föreningar och verkar tro att deras tillstånd är ett naturligt tillstånd för en församling, när det i själva verket är tvärt om.
Marksa skrev:Men skönt att erkänner de olika förbunden i alla fall,
Skönt att
du gör det.
Marksa skrev: Och jag önskar du forsätter att studera på egen hand i bland.
Du är väldigt snabb på att dra slutsatser.
Marksa skrev:Och vågar ta in det som ligger något utanför main stream i ditt sammahang.
Mitt sammanhang? Vilket är det, menar du. Bara för att jag för tillfället talar ett språk, behöver inte betyda att jag inte kan tala andra.
Marksa skrev: det är inte farligt. Men man måste kämpa lite med fördommar.
Uppenbarligen.
Marksa skrev:Är det ondska enlig dig att säga att detta inte är hela sanningen?
Det kan vara ondska, men det behöver inte vara det. Det beror på:
1. Vem som säger det.
2. Motivet.
3. Vad som är sant.
Marksa skrev:Jag förmodar att du bör tro på detta sätt. Och jag tror oxå att Jesus förlåter dig.
För att jag tror på detta sätt?
Marksa skrev:Vi är alla Guds barn,
Menar du att Jesus hade fel när han sa att fariseerna var Djävulens barn?
Marksa skrev: och söker vi sannigen och kärleken med ett öppet hjärta, så har jag en stark känsla att vi får ta emot den.
Det däremot tror även jag. Åtminstone om du med ett "öppet", menar ödmjukt.
Marksa skrev:Vem säger så,
Jag.
Marksa skrev: har vi något att dölja, har du något bibelställe som hindrar oss att berätta det vi vet. Varken du eller jag tillhör något hemligt sällskap förmodar jag. Världen mår inte så bra som det är ändå. Och Bibeln säger att vi har fått ta del av sanningen.
Det talas i ordet om Jehovas gärningar och hans vägar. De flesta, om inte alla av de som tutar i lurar och kallar sig ledare, har endast (om ens det) sett Guds gärningar.

Få människor har sett hans vägar. I alla fall har jag aldrig mött någon. :smt102
Bibeln visar Guds gärningar och dessa ska vi tala om, i den mån Anden leder oss. Vägarna däremot står det inget om. Givetvis talar jag inte i detta fall om "Vägen Jesus". Man skymtar dem ibland och anar deras närvaro stundtals. Gud vakar noga över sina vägar.
Ta t. ex. Vägen tillbaka till Eden, som bevakas av en svärdsbeväpnad kerub.
Zarathrustme.