Så vad säger du?
Ska vi börja prata i enbart symboler så förstår vi plötsligt sanningen?
Är inte alla symboler enbart begränsande?
Antag att detta är djupaste formeln för universums energiomvandlingar.
s = q+(e^2*pi)
YES! jag kanske har knäckt univesums djupaste formel här ovanför?
Om vi utgår från att jag har gjort det....
Vad blir det för egentlig skillnad i mitt liv?
Blir det ens någon skillnad?.....
Är jag fortfarande inte lika förvirrad, småsint, rädd och aggressiv?
s = q+e^2*pi ..... Lösningen på universum?
Moderator: Moderatorgruppen
Är det en fråga eller ett påstående, PopJimmy?
Det är det som gör skillnad i ditt liv, som gör skillnad i ditt liv.
Hur ser skillnad i ditt liv ut - vad ska det innebära? Om du blir glad eller ledsen av något, skulle du säga att detta något gjort skillnad i ditt liv då? Om du beslutar dig för att gå på toa och det går väl, har du gjort skillnad i dit liv då? Om ditt hus förstörs av jordbävning, har jordbävningen då gjort skillnad i ditt liv? I så fall måste ju vetenskapliga rön som bidrar till att förebygga jordbävningar göra en indirekt skillnad i ditt liv, där den indirekta skillnaden blir att det inte blev någon skillnad...
Det vore roligt att höra vad du skulle avgränsa som skillnad i ditt liv. Har man en gång bestämt att inget gör någon skillnad, då bör man ju heller inte blir förvånad när man tittar på något godtyckligt och konstaterar att inte heller detta gjorde någon skillnad.
PopJimmy skrev:Vad blir det för egentlig skillnad i mitt liv?
Det är det som gör skillnad i ditt liv, som gör skillnad i ditt liv.
Hur ser skillnad i ditt liv ut - vad ska det innebära? Om du blir glad eller ledsen av något, skulle du säga att detta något gjort skillnad i ditt liv då? Om du beslutar dig för att gå på toa och det går väl, har du gjort skillnad i dit liv då? Om ditt hus förstörs av jordbävning, har jordbävningen då gjort skillnad i ditt liv? I så fall måste ju vetenskapliga rön som bidrar till att förebygga jordbävningar göra en indirekt skillnad i ditt liv, där den indirekta skillnaden blir att det inte blev någon skillnad...
Det vore roligt att höra vad du skulle avgränsa som skillnad i ditt liv. Har man en gång bestämt att inget gör någon skillnad, då bör man ju heller inte blir förvånad när man tittar på något godtyckligt och konstaterar att inte heller detta gjorde någon skillnad.
Jesuiten Leo Naphta framför något liknande i Thomas Manns "Bergtagen":
Osv. i samma stil (Bergtagen, del 2, s. 70). F ö en mycket läsvärd och rätt filosofisk bok, åtminstone i vissa delar.
De kristna århundradena var fullt ense om naturvetenskapens ringa betydelse för människan. Lacantius, som Konstantin den store utvalde till lärare åt sin son, frågade rent ut vilken salighet han skulle vinna om han visste var Nilen rinner upp eller vad fysikerna pratade om himlen. Svara honom på det!
Osv. i samma stil (Bergtagen, del 2, s. 70). F ö en mycket läsvärd och rätt filosofisk bok, åtminstone i vissa delar.
Kalle skrev:Vad påstår du? Att alla vetenskapliga framsteg är irrelevanta därför att de inte gör alla människor på jorden fria i ifrån rädsla och aggresivitet?
/Kalle
Vetenskap frågar hur, ingen vill fråga varför.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Kalle skrev:Vad påstår du? Att alla vetenskapliga framsteg är irrelevanta därför att de inte gör alla människor på jorden fria i ifrån rädsla och aggresivitet?
/Kalle
Det jag menar är att hela vårat sökande är ett sökande för att undvika lidandet.
Problemet är att vi tror att det är de yttre omständigheterna som måste utvecklas för att vi ska bli lyckliga och leva ett fulländat liv.
Detta är helt fel, det är alltid de inre omständigheterna som skapar det fulländade livet.
hovnarr:
Skillnaden är om jag njuter mycket eller lider mycket av livet.
Stefan:
Säger inte vetenskapen samma sak om kristendomen?
archaxe:
Graden av förvirring och lidande.
hovnarr skrev:Det vore roligt att höra vad du skulle avgränsa som skillnad i ditt liv
Skillnaden är om jag njuter mycket eller lider mycket av livet.
Stefan:
Stefan skrev:De kristna århundradena var fullt ense om naturvetenskapens ringa betydelse för människan
Säger inte vetenskapen samma sak om kristendomen?
archaxe:
archaxe skrev:Vad betecknar variabeln "q"?
Graden av förvirring och lidande.