Vad är människan

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 03 feb 2008 09:51

magicadehex skrev: Bettil.. av egen erfarenhet vet jag att ingen ansträngning är nödvändig. Vi söker emellertid, och tror vi ska finna nåt. Men det är en sanning i sig att det är meningslöst att söka.

Varför söker du då, om det nu är meningslöst?

Det är först när vi slutar irra runt som små hamstrar (för det är enligt min mening samma sak att hamstra på sig kunskap som att hamstra på sig materiella grejjer), som vi kan komma till själva varat Och inse att allt det vi sökte, redan fanns inom oss.

Du påstår alltså att du redan "har det inom dig". Har du det allra bästa man någonsin kan tänkas ha? Eller har du helt enkelt bara valt att nöja dig med vad du råkar ha för tillfället?

Det vore väldigt konstigt om du just nu skulle råka vara så lycklig som någon människa någonsin för all oändlig framtid skulle kunna bli. Jag tror att om hörnet väntar så otrolig lyckoteknologi så att om du bara skulle få del av den, skulle du inte kunna stå för din nuvarande åsikt att "det redan finns inom oss". Det bästa vi kan uppnå finns ännu inte inom oss. Inte på långa vägar. Nej, det finns _framför_ oss! Allt mer effektiva lyckoalstrande teknologier kommer att uppfinnas. Jag tror att år 2100, om mänskligheten finns kvar då, kommer man att blicka tillbaka på den syn som du och många andra människor hade år 2008, att "det redan finns inom oss", som en onödigt lågtsiktande inställning, med tanke på att man då kommer att vara otroligt mycket lyckligare än vad du kan vara idag med din "det finns redan inom oss"-föreställning. Du har helt enkelt ännu inte de neurologiska förutsättningarna för att vara så lycklig som människan kommer att kunna vara med framtida lyckoteknologi.

Det är dags att skrota den där "allt är bra som det är nu"-inställningen och se till att vi får bukt de närmaste årtiondenas hot mot vår överlevnad som art - klimathot, hot om världskrig m.m. - så att vi får uppleva den framtid där extrem lyckoteknologi gör oss tusen, kanske miljoner, kanske miljarder gånger lyckligare än vad vi är idag.

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 feb 2008 12:52

Erik Thurin skrev:
Du vänder dig mot "vi". Om inte "vi" undrar jag typ vem?

Jag undrar också vad som skulle vara ett exempel på en situation där du tycker att utilitarismen ger dålig moralisk vägledning.

Min syftning försvan kanske i all textmassa.

Min kritik utifrån dina innlägg är att detta "vi" i de utsagor och försök till definitioner pekar på att den starkaste gruppen eller den mest psykotiska karismatiska ledaren med följe kan ta åt sig tolkningsförträdet på vilka som som skall ingå i definitionen av människa och åtnjuta fördelana med detta på bekosnad av de som är uteslutna ur "vi".
Detta i sig är möjligen inte en kritik av utlitarismen, utan bara det av konskvenserna man kan dra av dina tidigare innlägg. Som i och för sig nu har genomgått ett stålbad. detta var min poäng.
Hur angriber utlitaristen dessa fallgrobar?

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 03 feb 2008 17:04

Marksa skrev:
Erik Thurin skrev:

Jag undrar också vad som skulle vara ett exempel på en situation där du tycker att utilitarismen ger dålig moralisk vägledning.

Min kritik utifrån dina innlägg är att detta "vi" i de utsagor och försök till definitioner pekar på att den starkaste gruppen eller den mest psykotiska karismatiska ledaren med följe kan ta åt sig tolkningsförträdet på vilka som som skall ingå i definitionen av människa och åtnjuta fördelana med detta på bekosnad av de som är uteslutna ur "vi".
Detta i sig är möjligen inte en kritik av utlitarismen, utan bara det av konskvenserna man kan dra av dina tidigare innlägg. Som i och för sig nu har genomgått ett stålbad. detta var min poäng.

Just stålbad är nog precis det som drar mig hit också. Det är alltid bra att få perspektiv på sig själv och det man tycker.

Grejen med bland annat utilitarism är att det inte borde spela någon roll vem som bestämmer, det borde bli samma beslut ändå. Den grundar ju sig på en avvägning där bara en väg kan vara den rätta. Det finns bara ett sätt att handla som leder till störst lycka.

Som du säger är det nog inte en kritik av utilitarismen. Alla moraliska teorier som skall förverkligas står inför frågan hur de skall förverkligas. Givetvis kan en karismatisk ledare med följe skaffa sig tolkningsföreträde, det är nog mer en fråga om maktkamp och inte en fråga om etik, även om frågan om det hela är etiskt rätt kan diskuteras. Som Hume konstaterade, det är en avgrund mellan "är" och "bör". Att något är på ett visst sätt leder inte automatiskt till att någonting bör vara på ett visst sätt. För att veta hur någonting bör vara måste man använda sig av påståenden man satt upp på andra sidan avgrunden. Att det i verkligheten är så att makten att bestämma inte är rättvist fördelad, betyder inte att man inte bör bestämma saker.

Din gamle räv!

Benjie

Inläggav Benjie » 03 feb 2008 17:54

Justin Case skrev:
Benjie skrev: MÅLEt...ett  förändrat  förbättrat världstillstånd  är den  viktigaste frågan att ställa..och  svaret  för  min egen  del är..  

NJUT av livet ..STÄLL Dig  under  Kärlekens och  Solidaritetens  CREDO.  Gör UPPROR mot alla samhällens ÖVERHETER  och  deras UTSUGANDE  system. Delta i .. kom in i REVOLUTIONEN mot ..ALLT förtryck!

Det är naturligtvis lockande att tänka sig att ett njutande av livet är det bästa sättet att förbättra världen. Men tänk om världen just nu råkar innehålla sådana hot mot mänsklighetens överlevnad att den kräver att vi tills vidare försakar njutning för att få njuta desto mer längre fram istället, när vi undanröjt de hoten? Att alltid njuta genast så fort man kan är nog inte den optimala livsstrategin för att få maximalt njutning sammantaget över tid.

Då  jag  talar om  att leva livet och att njuta av livet...  är  det  för att det - synnerligen  och samt är ngt  jag  anser är POSITIVT - med innebörden  livet är ngt att KÄMPA  för..och däri... bibehållandet av  våra  bröder  och systrars.... allas  vår rätt till ett det "VÄRDIGA livet"...dvs.  utan nedlåtande  nedgörande  handlingar  från ngn  medmänniska ...så att livet kan levas  maximalt ..

åtminstone  är  det  vad  jag föreställer mig som ett  någorlunda  "just"  liv!
BENJIE

magicadehex

Inläggav magicadehex » 04 feb 2008 11:37

Justin Case skrev:
magicadehex skrev: Bettil.. av egen erfarenhet vet jag att ingen ansträngning är nödvändig. Vi söker emellertid, och tror vi ska finna nåt. Men det är en sanning i sig att det är meningslöst att söka.

Det är först när vi slutar irra runt som små hamstrar (för det är enligt min mening samma sak att hamstra på sig kunskap som att hamstra på sig materiella grejjer), som vi kan komma till själva varat Och inse att allt det vi sökte, redan fanns inom oss.

Du påstår alltså att du redan "har det inom dig". Har du det allra bästa man någonsin kan tänkas ha? Eller har du helt enkelt bara valt att nöja dig med vad du råkar ha för tillfället?

Det vore väldigt konstigt om du just nu skulle råka vara så lycklig som någon människa någonsin för all oändlig framtid skulle kunna bli. Jag tror att om hörnet väntar så otrolig lyckoteknologi så att om du bara skulle få del av den, skulle du inte kunna stå för din nuvarande åsikt att "det redan finns inom oss". Det bästa vi kan uppnå finns ännu inte inom oss. Inte på långa vägar. Nej, det finns _framför_ oss! Allt mer effektiva lyckoalstrande teknologier kommer att uppfinnas. Jag tror att år 2100, om mänskligheten finns kvar då, kommer man att blicka tillbaka på den syn som du och många andra människor hade år 2008, att "det redan finns inom oss", som en onödigt lågtsiktande inställning, med tanke på att man då kommer att vara otroligt mycket lyckligare än vad du kan vara idag med din "det finns redan inom oss"-föreställning. Du har helt enkelt ännu inte de neurologiska förutsättningarna för att vara så lycklig som människan kommer att kunna vara med framtida lyckoteknologi.

Det är dags att skrota den där "allt är bra som det är nu"-inställningen och se till att vi får bukt de närmaste årtiondenas hot mot vår överlevnad som art - klimathot, hot om världskrig m.m. - så att vi får uppleva den framtid där extrem lyckoteknologi gör oss tusen, kanske miljoner, kanske miljarder gånger lyckligare än vad vi är idag.

Bla bla bla bla.. blahablaha.. bla bla bla.. blaha blaha blahablaha.. GÄÄÄÄSP! blablabla blahablahablaha. Yada yada yada osv osv osv...

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 04 feb 2008 20:05

Erik Thurin skrev:
Marksa skrev:
Erik Thurin skrev:

Just stålbad är nog precis det som drar mig hit också. Det är alltid bra att få perspektiv på sig själv och det man tycker.

Grejen med bland annat utilitarism är att det inte borde spela någon roll vem som bestämmer, det borde bli samma beslut ändå. Den grundar ju sig på en avvägning där bara en väg kan vara den rätta. Det finns bara ett sätt att handla som leder till störst lycka.

Som du säger är det nog inte en kritik av utilitarismen. Alla moraliska teorier som skall förverkligas står inför frågan hur de skall förverkligas. Givetvis kan en karismatisk ledare med följe skaffa sig tolkningsföreträde, det är nog mer en fråga om maktkamp och inte en fråga om etik, även om frågan om det hela är etiskt rätt kan diskuteras. Som Hume konstaterade, det är en avgrund mellan "är" och "bör". Att något är på ett visst sätt leder inte automatiskt till att någonting bör vara på ett visst sätt. För att veta hur någonting bör vara måste man använda sig av påståenden man satt upp på andra sidan avgrunden. Att det i verkligheten är så att makten att bestämma inte är rättvist fördelad, betyder inte att man inte bör bestämma saker.

Om makten inte är rättvist fördelad, Vem ger då denna "man" rätt att bestämma saker. jag förtår inte hur du kan komma till den slutsatesen. Om denne generella "man" är en diktator och förtryckare borde vi inte istället kämpa för att han inte får bestämma i en enda sak. utom möjligen i sitt eget liv.

Men om du med "man" menar, du för dig, och jag för mig, så är jag med.

Om du med "man" menar en man eller kvinna som är utsett av den största möjliga majoritet kan jag följa ditt resonemang.

Om du med man menar människan så funkar det oxå

Man är ofta ett tilltal man väljer när man vill generalitiera och man inte rigtigt vill stå för vad man säger och det blir oklart lite till mans.

Erik Thurin skrev:Jag undrar också vad som skulle vara ett exempel på en situation där du tycker att utilitarismen ger dålig moralisk vägledning.

Försöker du nöta ut stenen? :)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 04 feb 2008 23:15

magicadehex skrev:Bla bla bla bla.. blahablaha.. bla bla bla.. blaha blaha blahablaha.. GÄÄÄÄSP! blablabla blahablahablaha. Yada yada yada osv osv osv...

Magicadehex, jag tolkar det som att du hellre döljer dig bakom en massa yada yada och gäspningar än att tillstå att du inte har några bra svar och argument. "Vi har det redan inom oss", jodå, det är tydligt att du har blahablahablaha inom dig, och att det vill ut. Men det är väl kanske inte riktigt det som är lycka... Eller?

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 05 feb 2008 00:47

Justin Case skrev:

Först funderade jag lite kring hur denna diskution platsar i den här tråden, men efter lite någrannare läsning så framstår den som en av de mer kompletta definitionerna på människan och dennes potetial. (Även om den förmodligen kommer att ge mig mardrömmar)

Du är alltså totalt tekniktroende. Läste några av dina innlägg oxå för att få det bekräftat.
Din tes verkar vara att vänta bara i 100 år till så kommer människan med artisifiella medel uppnå i det närmaste total lycka, och lyckan verkar enligt din definition vara det samma som elimieringen av olycka och till råga på allt skall vi leva i nästan evighet.
När jag läser dig så ser jag någon som bytt ut ideologiernas och religionens löfte om hopp mot ett annat löfte om hopp där människan återskapar sig själv, har jag rätt i mitt antagande, eller finns det något trancendent kvar i din framtidsvärd.

Analogi:

När jag med mitt ringa mänskliga förstånd försöker se din värld och dina övermänniskor så ser jag i princip tre lallande jäntor, inte trallande då dom veta icke att de vara lyckliga utan de bara är. och är. och är.
Och de tre jäntorna kom på att de skulle göra sig ett antal dockor som kunde gå sönder, detta bara för att dom hade det så trågigt. men se dockorna som ju självklart hade ett uns av återskapande regenerande nanorobottar i sig rymde, detta då dom inte ville gå sönder i häderna på Jäntorna.
En tid senare börjar fundera kring det svaga minnet i sina nanokretsar av de tre visa som hade skapat dem. De funderar mycket på detta och minnet färgas av deras innersta önskan är att en dag skall vi se sanningen och lära oss varför vi finns här, och bli lika våra skapare.

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 05 feb 2008 01:28

Marksa skrev:
Erik Thurin skrev:Just stålbad är nog precis det som drar mig hit också. Det är alltid bra att få perspektiv på sig själv och det man tycker.

Om makten inte är rättvist fördelad, Vem ger då denna "man" rätt att bestämma saker. jag förtår inte hur du kan komma till den slutsatesen. Om denne generella "man" är en diktator och förtryckare borde vi inte istället kämpa för att han inte får bestämma i en enda sak. utom möjligen i sitt eget liv.

Men om du med "man" menar, du för dig, och jag för mig, så är jag med.

Om du med "man" menar en man eller kvinna som är utsett av den största möjliga majoritet kan jag följa ditt resonemang.

Om du med man menar människan så funkar det oxå

Man är ofta ett tilltal man väljer när man vill generalitiera och man inte rigtigt vill stå för vad man säger och det blir oklart lite till mans.

Som sagt. Vem "man" är skall egentligen inte spela roll. Vad som är etiskt rätt är universellt, och det finns ingen som bestämmer det. Så länge den som bestämmer utgår från ett utiltiaristiskt perspektiv och handlar efter detta så kommer handlingarna att vara desamma, i samma situation. Till exempel borde inte frågan om vi skall ha dödsstraff eller ej att besvaras olika av två olika personer, förutsatt att de utgår från samma fakta och förutsatt att de utgår ifrån utilitarismen. Om de svarar olika utifrån samma fakta så är minst en som har fel. Det finns i de flesta sammanhang idag en stor oenighet om den relevanta faktan, och hur den skall tolkas. Men om denna oenighet inte fanns skulle det inte finnas någon oenighet i vad som ur ett utilitaristiskt perspektiv är rätt.

Det är ungefär som att frågan om hur mycket energi en viss foton innehåller inte har olika svar. Det finns ett svar som är rätt, och en massa som är fel. Förutsatt att forskarna är säkra på att de fått fram rätt värden i sina experiment, och förutsatt att de är säkra på att faktan kan tolkas som de tror, så kommer svaret alltid bli detsamma. Det skall inte spela någon roll vilken vetenskapsman som undersöker.

Förutsatt att alla har tillgång till sanningen så kommer alla fakta vara desamma för alla. Då kommer alla som utgår ifrån utilitarismen få samma svar på alla etiska frågor. Således bör det inte spela någon roll vem som bestämmer. En beslutsfattare kan enligt utilitarismen bara vara dålig om han hyser osanningsenliga föreställningar, eller om han har en annan etisk utgångspunkt än utilitarismen.

I verkligheten finns det såklart ingen som inte hyser osanningsenliga föreställningar, och typ ingen har utilitarismen som vägledare i allt. Så alla beslutsfattare är mer eller mindre dåliga. Demokrati är på sätt och vis en metod att göra folk altruistiskt utilitaristiska istället för egoistiska. På så vis kan man göra beslutsfattandet mer altruistiskt, men möjligen på bekostnad av att allmogen kanske har fler osanningsenliga föreställningar än många ledare (vilket jag tvivlar på). På så vis är demokrati en god ledare, och även om den egentligen är långt ifrån den bästa möjliga är den kanske det bästa vi kan ha just nu.

Marksa skrev:
Erik Thurin skrev:Jag undrar också vad som skulle vara ett exempel på en situation där du tycker att utilitarismen ger dålig moralisk vägledning.

Försöker du nöta ut stenen? :)

Hehe just så. Eller ja, jag skulle vilja ha ett svar. Jag utmanar dig att komma på en situation där utilitarismen ger dålig moralisk vägledning. Jag tror nämligen att jag kan visa att vägledningen inte är dålig, eller att problemen ligger utanför teorin.
Din gamle räv!

Justin Case

Inläggav Justin Case » 05 feb 2008 06:52

Marksa skrev:Du är alltså totalt tekniktroende.

Vad menas med "totalt" i sammanhanget? Jag tror att teknologin på många sätt kan gå fatalt fel och utrota oss alla om vi är oförsiktiga (kanske även om vi bara är pyttelite oförsiktiga), men att vi med hjälp av den, om vi överlever tillräckligt länge, förr eller senare kommer att skapa extremt långvarig och extremt intensiv lycka som sedan varar så länge vi lyckas fortsätta leva. Jag tror att t.ex. klimatkatastrofer eller kärnvapenkrig de närmaste årtiondena kan stoppa teknologiutvecklingen så att den upphör att vara en kraft att räkna med. Men om den inte kommer tillbaka någon gång efter det i så fall, och slutligen skapar ett superlyckosamhälle, beror det på att mänskligheten utplånades innan det kunde ske. Dessa två scenarior för mänskligheten - utplåning och extrem superlyckoframtid - är de enda två scenarior som väger tillräckligt tungt för att vara värda något praktiskt fokus, som jag ser det.

Med tanke på att lyckan blir så otroligt stark och långvarig _om_ vi klarar oss förbi de närmast föreliggande hoten mot vår överlevnad, behöver inte sannolikheten för att extrem lyckoteknologi någon gång ska bli verklighet vara så värst stor för att vara värd all praktisk fokus. Anta att chansen var typ en på tio att du kunde vinna en googol kronor på lotteri genom att köpa en lott för en krona. Typ sådana tror jag proportionerna är mellan risker, chanser, insats och potentiell belöning. En chans på tio att lyckas skapa ett superlyckosamhälle är en kolossalt stor och fokusvärd chans i ett sådant sammanhang. Mycket, mycket mer fokusvärd än de där 90%, som utgörs av frågor av typen "vill vi misslyckas med att skapa superlyckosamhället på sättet A eller på sättet B eller på sättet C?".

Vad detta innebär i praktiken är att relativt kortsiktigt siktande frågor som t.ex. "hur minskar vi gatuvåldet i Stockholm idag", "hur minskar vi hungern i Afrika?", "hur ska vi dela upp föräldraförsäkringen?" har existensberättigande endast i den mån de bidrar till att ge svar på den maximalt långsiktigt siktande frågan "hur maximerar vi lyckan i universum på oändligt lång sikt?" Om t.ex. någon politisk reform gynnar samtliga individer i dagens samhälle jättemycket, medan den bara aningens aningens aning minskar chanserna för lyckan att maximeras i universum på oändligt lång sikt, är den reformen förkastlig, eftersom det bara är slutsumman av lycka i universum som är relevant.

Jag tycker en naturlig slutsats av teknologiutvecklingens acceleration genom historien är att den mycket väl kan fortsätta accelerera ett tag till. Varför är det så svårt att tänka sig? Den har gjort det i årmiljarder redan. Jag utmanar er att lägga fram övertygande argument för varför den absolut _inte_ skulle fortsätta accelerera i ytterligare typ 40 år. En sådan tidsperiod räcker. Räknar man på det, verkar det som att 40 år till av fortsatt teknologiutvecklingsacceleration räcker för att mänskligheten ska kunna förverkliga drömmar som för de flesta idag verkar totalt utflippade.

Att kalla denna tro på fortsatt acceleration av teknologiutvecklingen för "totalt tekniktroende" är inte rättvist. Förutsägelser som för bara 200 år sedan skulle ha betraktats som rena fantasier betraktas idag som självklara inslag i vardagen: flygplan, tv, mobiltelefoner, Internet, GPS, video, partikelacceleratorer, rymdskepp, hjärttransplantationer etc. Varför skulle inte vår tids allra mest fantasifulla förutsägelser om framtida teknologier på motsvarande sätt visa sig ha blivit vardagsmat om t.ex. 50 år?

Kolla in:

www.singularity.nu

Din tes verkar vara att vänta bara i 100 år till

Nej, vi ska inte vänta! Jag tror det finns mycket vi kan göra redan idag för att öka chanserna för att allt går väl. Ett första steg är dock att börja diskutera vad detta skulle kunna vara.

Och 100 år, ja kanske. I bästa fall räcker 40 år eller ännu mindre. Saktar teknologiutvecklingsaccelerationen in eller börjar hacka, kan det krävas upp till 100 år eller mer. Men det är nog bara någon typ av armageddon som kan få det att ta så lång tid. Vilket det dock tyvärr är stor risk för, med tanke på klimathotet.

så kommer människan med artisifiella medel uppnå i det närmaste total lycka

Vad menar du med "total" lycka? Hurdant måste ett sinnestillstånd vara, minimum, för att vara "total lycka"? Måste en sådan lycka ha en viss styrka, eller kvalificerar även tillståndet "ständig total frånvaro av lidande samt ständig närvaro av en viss någon grad (vilken som helst) av lycka"? Ett sådant tillstånd kan man väl uppnå redan idag, med lyckopiller? Men total lycka räcker inte för mig. Inte med den definitionen. Jag vill ha _maximal_ lycka. Maximal lycka kan i framtiden vara hur mycket mer intensiv än "total lycka" som helst. Förutsatt alltså att man definierar "total lycka" som jag gjorde ovan. Om du avsåg något annat med "total lycka" får du precisera dig. Om du istället menade maximal lycka, känns ordet "total" underligt, för hur kan vi någonsin veta när vi uppnått så hög lycka som någonsin är möjlig att uppnå? Vi kan i bästa fall, för varje enskild tidsperiod, vara så lyckliga som den innevarande tidsperiodens lyckoteknologi tillåter. Den nivån kommer förhoppningsvis att öka och öka och bara fortsätta öka i det oändliga.

och lyckan verkar enligt din definition vara det samma som elimieringen av olycka

Nej, mycket mer än så! Jag förundras över detta återkommande missförstånd, att lycka bara skulle vara frånvaron av lidande. Självklart är det inte det. Jag lever ofta i ett tillstånd som varken är olyckligt eller lyckligt. Gör inte du det? Åtminstone någon gång ibland? Självklart krävs det lycka också, inte bara frånvaro av lidande, för att man ska kunna prata om lycka.

och till råga på allt skall vi leva i nästan evighet.

Hmm, hur är det nu med gränsen mellan ändligt och oändligt. Hur stort är glappet mellan dem, det glapp du kanske syftar på med "nästan evighet"? Det måste vara större än ändligt stort, men mindre än oändligt stort.

När jag läser dig så ser jag någon som bytt ut ideologiernas och religionens löfte om hopp mot ett annat löfte om hopp där människan återskapar sig själv, har jag rätt i mitt antagande, eller finns det något trancendent kvar i din framtidsvärd.

Angående transcendens: jag tror vi kommer att fortsätta transcendera genom vår teknologiutveckling gång på gång så länge vi fortsätter leva.

Jag har aldrig trott på något evigt liv utifrån någon religion, så jag har inte _bytt_ut_. Däremot tror jag att det är naturligt för människan att från upptäckten att lycka är gött dra slutsatsen att det vore alldeles särskilt gött att få leva riktigt, riktigt superlänge i superlycka om det vore möjligt. Jag kan tänka mig att många religiösa har samma sorts längtan efter superlång superlycka som jag har, men hur ska jag kunna veta hur de upplever sin längtan? (Snart kanske jag emellertid kan få veta det, tack vare den globala sammansmältning av människors medvetanden via AI som jag hoppas kommer.)

Men även om längtan efter evigt lyckligt liv är ungefär likadan hos mig som hos religiösa, är min världssyn i övrigt så annorlunda deras att jag helst inte vill bli förknippade med dem, utan hellre med vetenskapsmannen och filosofen. Jag tror liksom Ray Kurzweil att människan håller på att uppfinna något som med tiden kommer att överträffa alla nuvarande religioners föreställning om vad en gud är.

Det kan inte uteslutas att vi lever i en datorsimulation dock. När vår teknologiutveckling kommit riktigt långt kommer vi att kunna skapa datorsimulationer som är exakt som t.ex. jorden och mänskligheten är nu. Därmed kan man tänka sig att det redan gjorts, att någon var före oss och att vi är dess skapelse. Men det finns fortfarande ingen anledning att tro att någon av de religiösa föreställningar som finns hos mänskligheten idag, eller någon av de skrifter som finns, t.ex. bibeln, koranen, vedaskrifterna eller någon annan bok, skulle innehålla ens ett uns av sanning om skaparen av denna datorsimulation vi lever i i så fall. Om vi lever i en datorsimulation kan skaparen av den datorsimulationen vara precis hur som helst, och vi kan aldrig veta eller ens göra någon välgrundad gissning om hur han/den/hon/det/de är. Det är lönlöst, vi är bara för korkade för det, jämfört med den skaparen. Jag finner det underligt hur kristna kan tro att vår skapare, om vi har någon, skulle bry sig om oss som individer. Det är helt klart att ta vår skapare alltför långt ned på jorden. Men det kan förstås inte helt uteslutas, liksom inget annat heller kan uteslutas. Vi kan helt enkelt inte gissa vad som finns utanför vår datorsimulation om vi lever i en datorsimulation.

Så vi har ingenting att förlora och potentiellt otroligt mycket att vinna på att helt fräckt förutsätta att vi inte lever i en datorsimulation och istället göra så gott vi kan för att överleva och fortsätta utveckla vår teknologi och göra oss lyckliga som möjligt utifrån vad vi vetenskapligt kan observera och slutleda om vår tillvaro.

Analogi:

När jag med mitt ringa mänskliga förstånd försöker se din värld och dina övermänniskor så ser jag i princip tre lallande jäntor, inte trallande då dom veta icke att de vara lyckliga utan de bara är.

Jag förstår inte hur man skulle kunna "inte veta att man är lycklig". Lycka är ett sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är ju per definition något man känner, upplever. En känsla. Att säga att man inte vet att man är lycklig är därmed en självmotsägelse. Det är lika självmotsägande som att säga att man inte känner rädsla fastän man är rädd.

och är. och är.
Och de tre jäntorna kom på att de skulle göra sig ett antal dockor som kunde gå sönder,

Här förstår jag inte alls jämförelsen.

detta bara för att dom hade det så trågigt. men se dockorna som ju självklart hade ett uns av återskapande regenerande nanorobottar i sig rymde, detta då dom inte ville gå sönder i häderna på Jäntorna.
En tid senare börjar fundera kring det svaga minnet i sina nanokretsar av de tre visa som hade skapat dem. De funderar mycket på detta och minnet färgas av deras innersta önskan är att en dag skall vi se sanningen och lära oss varför vi finns här, och bli lika våra skapare.

AI kan mycket väl ta över, om det är det du menar. Jag ser det som ett allvarligt hot.

Erik Thurin
Kontakt:

Inläggav Erik Thurin » 05 feb 2008 17:30

Jag såg nån dokumentär om robotar på discovery och robotnördarna uppskattade att inom några hundra år skulle vi nog mycket väl kunna ha flyttat in i robotar, typ överföra våra medvetanden till datorer och leva i "nästan-evighet". De tyckte iaf inte att AI övertagande var någonting att vara rädd för typ.

Om vi tänker oss att vi har nästintill oändlig makt över naturen blir föresten moralfrågan ännu mer komplicerad ur ett utilitaristiskt perspektiv. Säg att vi kunde skapa jättelika lycko-farmer där medvetanden pumpades med intensiva lustkänslor. Skulle det vara åtråvärt? Kanske är det för att vi är så vana vid att tänka oss att någon som är overksam inte egentligen är lycklig som det känns fel.
Din gamle räv!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2008 01:29

Justin  Case,

Vad heter sekten, var finns ni, och hur går man med?

magicadehex hälsar att du är som Staffan Westerberg.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 07 feb 2008 20:48

Justin Case skrev:
Marksa skrev:Du är alltså totalt tekniktroende.

Vad menas med "totalt" i sammanhanget? Jag tror att teknologin på många sätt kan gå fatalt fel och utrota oss alla om vi är oförsiktiga (kanske även om vi bara är pyttelite oförsiktiga), men att vi med hjälp av den, om vi överlever tillräckligt länge, förr eller senare kommer att skapa extremt långvarig och extremt intensiv lycka som sedan varar så länge vi lyckas fortsätta leva. Jag tror att t.ex. klimatkatastrofer eller kärnvapenkrig de närmaste årtiondena kan stoppa teknologiutvecklingen så att den upphör att vara en kraft att räkna med. Men om den inte kommer tillbaka någon gång efter det i så fall, och slutligen skapar ett superlyckosamhälle, beror det på att mänskligheten utplånades innan det kunde ske. Dessa två scenarior för mänskligheten - utplåning och extrem superlyckoframtid - är de enda två scenarior som väger tillräckligt tungt för att vara värda något praktiskt fokus, som jag ser det.

Så du är totalt focuserad på en superlyckoframtid. Bättre så?
Och allternativet är utplåning, huga vilken domedagsprofet du är. Eller kan man inte säga så, då profet är ett ett reloigiöst laddat ord och du alltså inte är troende...?

Justin Case skrev:Med tanke på att lyckan blir så otroligt stark och långvarig _om_ vi klarar oss förbi de närmast föreliggande hoten mot vår överlevnad, behöver inte sannolikheten för att extrem lyckoteknologi någon gång ska bli verklighet vara så värst stor för att vara värd all praktisk fokus. Anta att chansen var typ en på tio att du kunde vinna en googol kronor på lotteri genom att köpa en lott för en krona. Typ sådana tror jag proportionerna är mellan risker, chanser, insats och potentiell belöning. En chans på tio att lyckas skapa ett superlyckosamhälle är en kolossalt stor och fokusvärd chans i ett sådant sammanhang. Mycket, mycket mer fokusvärd än de där 90%, som utgörs av frågor av typen "vill vi misslyckas med att skapa superlyckosamhället på sättet A eller på sättet B eller på sättet C?".

Vad menar du? att du predikar för att sannolikhet  för ett superlyckosamhälle är i det närmaste total och att vi inte får/skall ifrågasätta detta? Är denna totalitär metod förenlig med din tro på ett superlyckosahälle.

Justin Case skrev:Vad detta innebär i praktiken är att relativt kortsiktigt siktande frågor som t.ex. "hur minskar vi gatuvåldet i Stockholm idag", "hur minskar vi hungern i Afrika?", "hur ska vi dela upp föräldraförsäkringen?" har existensberättigande endast i den mån de bidrar till att ge svar på den maximalt långsiktigt siktande frågan "hur maximerar vi lyckan i universum på oändligt lång sikt?" Om t.ex. någon politisk reform gynnar samtliga individer i dagens samhälle jättemycket, medan den bara aningens aningens aning minskar chanserna för lyckan att maximeras i universum på oändligt lång sikt, är den reformen förkastlig, eftersom det bara är slutsumman av lycka i universum som är relevant.

Handlar deta om att ge superlyckosämhellet till de små gröna eller till alla dina demoner (förlåt kloner).
Så du menar på fullaste allvar att man skall blicka ut i universum innan man ger bröd till sina för tillfället i nuet lidande bröder. Snygg människo syn du har. eller är detta något helt annat..

Justin Case skrev:Jag tycker en naturlig slutsats av teknologiutvecklingens acceleration genom historien är att den mycket väl kan fortsätta accelerera ett tag till. Varför är det så svårt att tänka sig? Den har gjort det i årmiljarder redan. Jag utmanar er att lägga fram övertygande argument för varför den absolut _inte_ skulle fortsätta accelerera i ytterligare typ 40 år. En sådan tidsperiod räcker. Räknar man på det, verkar det som att 40 år till av fortsatt teknologiutvecklingsacceleration räcker för att mänskligheten ska kunna förverkliga drömmar som för de flesta idag verkar totalt utflippade.

Vad menar du med teknikutvecling under årmiljarder. Inte mer än 4.3 väll. eller handlar allt detta om några väl använda vulkaner?

Justin Case skrev:Att kalla denna tro på fortsatt acceleration av teknologiutvecklingen för "totalt tekniktroende" är inte rättvist. Förutsägelser som för bara 200 år sedan skulle ha betraktats som rena fantasier betraktas idag som självklara inslag i vardagen: flygplan, tv, mobiltelefoner, Internet, GPS, video, partikelacceleratorer, rymdskepp, hjärttransplantationer etc. Varför skulle inte vår tids allra mest fantasifulla förutsägelser om framtida teknologier på motsvarande sätt visa sig ha blivit vardagsmat om t.ex. 50 år?

Ja kalla det vad du vill, men jag kallar din syn på teknik utvecklingen och alla dess förtjänster för total tekniktroende. Du lägger ju knappast in några andra aspekter i din predikan. Det skulle då vara dessa kloner som återkommer lite här och var. Så okey du är totalt teknik troende kombinerat med att du tror att det finns ett oändligt antal kloner av dig i universum som oxå förmodar jag delar denna tro enligt dig?

Justin Case skrev:Kolla in:

www.singularity.nu

Din tes verkar vara att vänta bara i 100 år till

Nej, vi ska inte vänta! Jag tror det finns mycket vi kan göra redan idag för att öka chanserna för att allt går väl. Ett första steg är dock att börja diskutera vad detta skulle kunna vara.

Och 100 år, ja kanske. I bästa fall räcker 40 år eller ännu mindre. Saktar teknologiutvecklingsaccelerationen in eller börjar hacka, kan det krävas upp till 100 år eller mer. Men det är nog bara någon typ av armageddon som kan få det att ta så lång tid. Vilket det dock tyvärr är stor risk för, med tanke på klimathotet.

Verkar svårt då vi enligt ovan skall ta tillvara hele universums lyckopotetial enligt ovan.
Men eftersom du ratar en del traditionella världsförrbättringsförslag är jag faktiskt nyfiken på vad enligt dig skulle klara sig igenom kontrollen enligt dig.

Justin Case skrev:
så kommer människan med artisifiella medel uppnå i det närmaste total lycka

Vad menar du med "total" lycka? Hurdant måste ett sinnestillstånd vara, minimum, för att vara "total lycka"? Måste en sådan lycka ha en viss styrka, eller kvalificerar även tillståndet "ständig total frånvaro av lidande samt ständig närvaro av en viss någon grad (vilken som helst) av lycka"? Ett sådant tillstånd kan man väl uppnå redan idag, med lyckopiller? Men total lycka räcker inte för mig. Inte med den definitionen. Jag vill ha _maximal_ lycka. Maximal lycka kan i framtiden vara hur mycket mer intensiv än "total lycka" som helst. Förutsatt alltså att man definierar "total lycka" som jag gjorde ovan. Om du avsåg något annat med "total lycka" får du precisera dig. Om du istället menade maximal lycka, känns ordet "total" underligt, för hur kan vi någonsin veta när vi uppnått så hög lycka som någonsin är möjlig att uppnå? Vi kan i bästa fall, för varje enskild tidsperiod, vara så lyckliga som den innevarande tidsperiodens lyckoteknologi tillåter. Den nivån kommer förhoppningsvis att öka och öka och bara fortsätta öka i det oändliga.

Oookey lite dialektik här. Nä jag gitter inte. men låt oss se "så Totalt maximalt hög lycka för varje tidsperiod i det oänliga som möjligt" är väll slutsatsen av det ovanstånde.

En fråga. När slutar vi vara människor i dit framtidcenario.

Justin Case skrev:
och lyckan verkar enligt din definition vara det samma som elimieringen av olycka

Nej, mycket mer än så! Jag förundras över detta återkommande missförstånd, att lycka bara skulle vara frånvaron av lidande. Självklart är det inte det. Jag lever ofta i ett tillstånd som varken är olyckligt eller lyckligt. Gör inte du det? Åtminstone någon gång ibland? Självklart krävs det lycka också, inte bara frånvaro av lidande, för att man ska kunna prata om lycka.

Okey, där var jag lite obetänksam.

Justin Case skrev:
och till råga på allt skall vi leva i nästan evighet.

Hmm, hur är det nu med gränsen mellan ändligt och oändligt. Hur stort är glappet mellan dem, det glapp du kanske syftar på med "nästan evighet"? Det måste vara större än ändligt stort, men mindre än oändligt stort.

Dialektik igen. och du pratar om oädlighet ovan så låt det vara oändligt då. Eller menar du faktiskt att vi kan dö, och att det kommer att komma nya genarationer och ta över i varje tidsålder. Men det kan du ju inte göra, det vore ju ett felslut för den maximallt lycklige.
Vi kan väll säga att det nästan oändliga i detta fall är The big grunch eller allternativt all energi uttundning i det oändliga kosmos. Eller har du en lösning på detta oxå?

Justin Case skrev:[

Angående transcendens: jag tror vi kommer att fortsätta transcendera genom vår teknologiutveckling gång på gång så länge vi fortsätter leva.

Jag har aldrig trott på något evigt liv utifrån någon religion, så jag har inte _bytt_ut_. Däremot tror jag att det är naturligt för människan att från upptäckten att lycka är gött dra slutsatsen att det vore alldeles särskilt gött att få leva riktigt, riktigt superlänge i superlycka om det vore möjligt. Jag kan tänka mig att många religiösa har samma sorts längtan efter superlång superlycka som jag har, men hur ska jag kunna veta hur de upplever sin längtan? (Snart kanske jag emellertid kan få veta det, tack vare den globala sammansmältning av människors medvetanden via AI som jag hoppas kommer.)

Ja du, en liten missuppfattning först, Jag säger inte att du i ditt liv bytt ut något, utan att du i ditt liv istället har skapat ett annat mål en den som den traditionellt religiösa har. Och att detta utbyte i många stycken är lika för lika.

Justin Case skrev:[Men även om längtan efter evigt lyckligt liv är ungefär likadan hos mig som hos religiösa, är min världssyn i övrigt så annorlunda deras att jag helst inte vill bli förknippade med dem, utan hellre med vetenskapsmannen och filosofen. Jag tror liksom Ray Kurzweil att människan håller på att uppfinna något som med tiden kommer att överträffa alla nuvarande religioners föreställning om vad en gud är.

Oookey där har vi en san profet. även om 2040 ser lite optimistiskt. det skulle då vara 32 år kvar till de big happening eller?

(har inte läst honom, kollade bara in ITs uppslagsverk)

Justin Case skrev:Det kan inte uteslutas att vi lever i en datorsimulation dock. När vår teknologiutveckling kommit riktigt långt kommer vi att kunna skapa datorsimulationer som är exakt som t.ex. jorden och mänskligheten är nu. Därmed kan man tänka sig att det redan gjorts, att någon var före oss och att vi är dess skapelse. Men det finns fortfarande ingen anledning att tro att någon av de religiösa föreställningar som finns hos mänskligheten idag, eller någon av de skrifter som finns, t.ex. bibeln, koranen, vedaskrifterna eller någon annan bok, skulle innehålla ens ett uns av sanning om skaparen av denna datorsimulation vi lever i i så fall. Om vi lever i en datorsimulation kan skaparen av den datorsimulationen vara precis hur som helst, och vi kan aldrig veta eller ens göra någon välgrundad gissning om hur han/den/hon/det/de är. Det är lönlöst, vi är bara för korkade för det, jämfört med den skaparen. Jag finner det underligt hur kristna kan tro att vår skapare, om vi har någon, skulle bry sig om oss som individer. Det är helt klart att ta vår skapare alltför långt ned på jorden. Men det kan förstås inte helt uteslutas, liksom inget annat heller kan uteslutas. Vi kan helt enkelt inte gissa vad som finns utanför vår datorsimulation om vi lever i en datorsimulation.

Jag tycker vi utesluter det ändå, för varken din eller min världsbild blir spännande då. Även om jag ibland undrar om du är på rigtigt. och om du inte är på rigtigt då blir denna diskution ännu intresantare.

Justin Case skrev:Så vi har ingenting att förlora och potentiellt otroligt mycket att vinna på att helt fräckt förutsätta att vi inte lever i en datorsimulation och istället göra så gott vi kan för att överleva och fortsätta utveckla vår teknologi och göra oss lyckliga som möjligt utifrån vad vi vetenskapligt kan observera och slutleda om vår tillvaro.

Vetenskapligt? Tillåt mig tvivla. Viket du förrhoppningsvis gör emellanåt.

Justin Case skrev:
Analogi:

När jag med mitt ringa mänskliga förstånd försöker se din värld och dina övermänniskor så ser jag i princip tre lallande jäntor, inte trallande då dom veta icke att de vara lyckliga utan de bara är.

Jag förstår inte hur man skulle kunna "inte veta att man är lycklig". Lycka är ett sinnestillstånd. Ett sinnestillstånd är ju per definition något man känner, upplever. En känsla. Att säga att man inte vet att man är lycklig är därmed en självmotsägelse. Det är lika självmotsägande som att säga att man inte känner rädsla fastän man är rädd.

När man har uppnåt ett totalt, ursäkta maximalt lyckotillstånd, har man även tappat sina referenser enligt mitt sätt att se det.

Justin Case skrev:
och är. och är.
Och de tre jäntorna kom på att de skulle göra sig ett antal dockor som kunde gå sönder,

Här förstår jag inte alls jämförelsen.

detta bara för att dom hade det så trågigt. men se dockorna som ju självklart hade ett uns av återskapande regenerande nanorobottar i sig rymde, detta då dom inte ville gå sönder i häderna på Jäntorna.

När man tappat sina referenser i den maximala lyckan och inte har någon stimulans kvar, kan det måhända tänka sig att det blir en ytterst liten inteligent gnista hos dessa 3 och de bestämmer sig för att i sitt allvetande kunskap skapa något till sin avbild för att ha något att roa sig med. Men dessa avbilder blir smartare än tänkt och rymmer från paradiset och själv vill bestämma sin framtid utan sina skapare. Visst låter det bekant på något sätt?

Justin Case skrev:AI kan mycket väl ta över, om det är det du menar. Jag ser det som ett allvarligt hot.

Det var inte det, men oron kanske är befogad och en sund insikt från dig.

Globen

Inläggav Globen » 10 feb 2008 10:14

Lite sent har jag tagit del av denna intressanta diskussion om den hela människan. För mig är en hel människa en person som får ut så mycket tillfredsställelse eller lycka som möjligt under sin livstid. Detta innebär att det måste vara en subjektiv värdering som avgör vad som är en hel människa. Vem annan än jag själv kan avgöra om jag är tillfreds med livet. Inför varje beslut jag tar väger jag fördelar mot nackdelar utifrån förhoppningen att det ger mig mest lycka på kort och lång sikt. Sedan är det en helt annan sak att jag kanske kalkylerar fel. Samhällets och medmänniskornas värderingar och bestämmelser är objektiva förhållanden som naturligtvis påverkar mina beslut.

Vore det inte hemskt om det fanns en given definition av vad som är en hel människa? Letandet efter en sådan tror jag är fåfäng.

Nils-Erik Forsberg

Inläggav Nils-Erik Forsberg » 29 mar 2008 12:41

Frågan återaktualiseras av senaste tidens inslag i svensk TV där dock en traditionell och sammanhangslös uppfattning framförs. Ord står mot ord.

Är inte svaret så allmänbegripligt enkelt att människan är en, dvs hel, varelse med språkförmåga?

Det innebär således att människan har behov att med ord formulera och samtala om vad man är och upplever i avsikt att tillfredställa behov.

Eftersom människan lever tillsammans med omgivningen den oundvikligen ständigt har runtomkring sig så kan språkbehovet endast tillfredställas genom begripligt samtal. Kommunicera kan ingen människa för sig själv utan endast sammanhangsbaserat.

Behov är alltid att relatera till sammanhanget människa-omgivning som helhet vilket faktum när det erkänns innebär sammanhangsfull ordbildning och användning, dvs begripligt språkbruk.

Att människan som del av helheten inte kan se helheten hindrar inte att begripa och samtala om helheten som den givna heltäckande förutsättningen för all slags verksamhet inkl språklig.

Återgå till "Filosofi"