Höjden av mod?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 maj 2008 14:01

Skogsälvan skrev:[quote="Zokrates"

Språket och dess innebörder formas under historien. Modem, modell, moder, moderat osv. ser du alltså som mod i en form? Det tycker faktiskt inte jag låter så sunt, men upplys mig gärna.
.

Modem, modell, moder och moderat har inte samma betydelse som mod, de orden har egna betydelser och innebörder, men det visste du ju innan. :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 maj 2008 14:36

Justin Case skrev:
J R Auk skrev:
Justin Case skrev:
Skogsälvan skrev:Det är sällan jag är säker på en sak, men jag hävdar bestämt att mod är att utmana och övervinna en rädsla. Jag vill bara poängtera det igen.

Mod är inte att utmana och övervinna en rädsla, liksom elekricitet inte är att köra ett datorprogram. Mod är en egenskap som behövs, eller kan behövas, när man ska utmana och övervinna en rädsla. (Liksom elektricitet är något som behövs, eller kan behövas, för att man ska kunna köra ett datorprogram.)

Ditt påstående ovan var alltså en av mycket få saker som du var säker på? Och inte heller det stämde! Stackare! :-)

Men Justin, varför är mod det av dig föreslaget framför något föreslaget av någon annan?
Mod är inte en egenskap som behövs, eller kan behövas, för att utmana och övervinna en rädsla, liksom elekricitet inte är att köra ett datorprogram.

Jag förstår inte hur du kan tycka att din analogi (din sista mening ovan) är lika adekvat som min. Jag jämför A, som behövs för B, med C, som behövs för D. En adekvat analogi. Du jämför A, som behövs för B, med det uppenbart felaktiga påståendet att C skulle vara D. En haltande analogi.

Det var inte en analogi, det var ett påpekande av betydelsen av är.

Varför är mod en egenskap? Varför inte ett karaktärsdrag, eller en dygd exempelvis? Eller en handling vilket Skogsälvan påstod. Därav, min fråga, varför är ditt är att föredra? Du argumenterar ju inte, du gör själv bara en haltande analogi, inte för att dess delar inte kan tänkas överenstämma med de de avser att likna, utan för att det inte är relevant. Inte som argument det vill säga. Vilket jag antar att du ville att det skulle vara, eller likna.

Kanske skulle valt att göra "bold" istället för "italics", men följde bara ditt sätt att emfasera.

ps. hade jag ansträngt mig för att kopiera dig rätt av hade det ju varit en precis lika giltig, om än oväsentlig, analogi som din, även om jag då skulle behövt anstränga mig för att hitta något att byta orden med, jag menar elektriciteten verkar vara behövlig för datorkörning. ;)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

J R Auk

Inläggav J R Auk » 07 maj 2008 14:52

För att föregå opposition.

Vi kan tänka oss att modet är först när man har agerat mot sin rädsla, och då kan det aldrig vara något som behövs för det. Eftersom det skulle omöjliggöra alla modiga handlingar.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 07 maj 2008 18:30

:)
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto

Inläggav Skogsälvan » 07 maj 2008 21:14

Zokrates skrev:
Skogsälvan skrev:[quote="Zokrates"

Språket och dess innebörder formas under historien. Modem, modell, moder, moderat osv. ser du alltså som mod i en form? Det tycker faktiskt inte jag låter så sunt, men upplys mig gärna.
.

Modem, modell, moder och moderat har inte samma betydelse som mod, de orden har egna betydelser och innebörder, men det visste du ju innan. :)

Ja... alltså, jag har ju min tankevärld, men jag tycker om att försöka sätta mig in exempelvis i din  :)

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 07 maj 2008 21:53

Min tankevärld är knappast intressant.

Men för att återgå till mod. En gång i tiden betraktades det kanske som mod när vikingar gick bärsärk, emedan vi snarare skulle kallat dem för vettvillingar, likaså kan det en gång i tiden ha kallats mod, när en kvinna fick ett hysteriskt anfall, ett svårmod vilket vi idag inte ens skulle förstått. Inte heller skulle vi idag kalla det för mod, när någon deppade över sin tillvaro av en eller annan orsak, vilket för dagens moderna människor är ett tämligen meningslöst armod på sin höjd.

Vi tänker oss att en akut situation inträffar, där du som människa kan agera och påverka händelsens utgång i en positiv riktning. Vad du gör beror då på vilken typ av personlig läggning du äger. En kombination av arv, miljö och livserfarenheter innebär att du tillhör en av följande 3 huvudkategorier.

1 Betraktaren, du tittar på av ren nyfikenhet och egentligen spelar det som sker ingen som helst roll för din betydelse.

2 Den handlingsförlamade, det som sker är så skrämmande att du fullständigt blir paralyserad, oförmögen till att ta initiativ eller fatta viktiga beslut.

3 Hjälterollen, du ser att det finns en fara och agerar därefter, utan hänsyn till om du klarar av uppgiften eller inte försöker du ändock att göra det som står till buds, om det så endast är att påkalla uppmärksamhet eller att med fara för eget liv rädda någon i nöd.

Rollerna är givna, men är då hjälterollen verkligen den modiga?
Det krävs ju ett enormt mod för att få den modlösa betraktaren att ingripa, likaså krävs det en styrkeansamling utan dess like för att få den handlingsförlamade att göra ens något positivt.

När ormar attackerar möss, så finns det 3 olika sätt för mössen att försvara sig, nämligen att fly, slåss eller spela död. Hur mössen reagerar är olika, men cirka hälften av dem blir paralyserade, uppätna, utan minsta motstånd, vilket klart och tydligt markerar att det vi idag kallar feghet, kanske är en helt naturlig instinkt, lika viktig som det att kunna agera modigt. :)

badabom

Inläggav badabom » 11 maj 2008 12:15

Zokrates skrev:Att beskriva höjden av mod tycks inte vara så lätt, särskilt som många inte längre ens begriper vad ordet mod betyder, eller står för.

Så först klargör jag min definition på ordet mod innan jag använder det i en beskrivande händelse.

Ordet mod har bildats från ord som modus, latin för dels mått och även sätt samt senare sed och bruk tillika vana. Här finner vi släktskap med senare ord som modern, modifiera, moderat samt modest.

Modus har alltså initialt använts för att beskriva en mängd av något, det vill säga en storlek ofta i kombination med en sinnesegenskap.
Mol är ett liknande svenskt uttryck som betyder mycket, stort, exempelvis mol allena, möl äta, myllra, muller mm.

Modig t.ex, blir ett dubbelt ord där två ord beskriver samma sak, mod+diger, där diger betyder överflöd, eller tätt packad, från ordet deg, liknande betydelse i ordet digna, bildligt att mjukna bli seg eller tappa modet.

Mod har beskrivit känslosamhet såväl positiv som negativ, allt ifrån att vara argt upprörd till att vara kraftigt nedstämd, därav uttryck som t.ex ; Du skall inte vara så modig, i betydelsen, sansa dig.

Även i norskan användes uttrycket moda seg, i betydelsen att uppmuntra någon,
samt i danskan more, sinne+ro där det är detsamma som svenskans roa sig.
Svenskan moj, lugn, god. Jmf oro, oroa.

Ordet mod har dock på senare tid mer kommit att beskriva handlingar mer än känslostadier, men där handlingen innefattar att man åsidosätter sitt vanliga lugn och ro, trygghet m.a.o., med en risk att utsättas för en fara av något slag.
Att ta risker kan vara positivt, men även dumdristigt och frågan huruvida det är rätt eller fel att vara modig är kraftigt situationsbundet.  

Är en våghals modig eller enbart dum? Är en person som tar sitt eget liv modig eller feg? Är det mod att mot bättre vetande ta en chansning för att vinna något där risken är att förlora allt?

Om man räddar en annans liv, är man modig eller gör man endast det som man borde göra för att hjälpa en medmänniska?

Att säga vad man tycker och tänker kan vara modigt, likväl dumt och pratar vi om höjden av mod, så bör det handla om något nästintill vansinnigt dumt.

Då var jag modig. Jag gjorde en gång en vansinnesomkörning mellan 2 lastbilar i 90 km/h på en smal slingrande landsväg mitt i natten och i ösregn, det var oerhört korkat och dumt men jag fattade ett beslut, bära eller brista, stålsatte mig och genomförde det med hjärtat i halsgropen och en stilla bön i mitt sinne. Orsaken till detta mod, var att jag innan under en halvtimmes tid mellan dessa lastbilar hade byggt upp ett vansinne av att aldrig hitta en raka med tillräckligt fri sikt för att kunna genomföra en normal omkörning.

Idioti och mod går ofta hand i hand. :oops:

Bra skrivet!

stardom
Kontakt:

Inläggav stardom » 13 maj 2008 19:46

Är inte höjden av mod att begå självmord?

Det låter cyniskt med tänk på det...
P.L.U.R.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 13 maj 2008 23:09

Varför det? Döden kanske bara är en illusion och då är det som fruktades intet och modet i den meningen omöjligt att finna. Vad är skälet att döden hyser en sådan relation till mod?

Om det är beroende av den subjektiva upplevelsen, och inte något objektivt, att döden är det modigaste att möta, så är det ju helt beroende på inställningen man hyser och uttrycks därför bättre i en form lik;

Det du fruktar mest att möta är det som är modigast att möta.

Ett öde värre än döden osv...

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 14 maj 2008 23:54

Helt på auks linje. Och om du därtill begår självmord för att fly från något i ditt liv; en auktoritet ur ditt perspektiv större än döden, blir det väldigt lätt feghet av det istället.

Men jag förstår tanken, och tror att den stämmer för de flesta. Dessa är nästan aldrig tillräckligt modiga för att ta livet av sig dock ;)

eucatastrophe

Inläggav eucatastrophe » 24 maj 2008 22:18

Mod är för mig att göra det som är rätt för dig själv, när du är livrädd för att göra det. Att man arbetar mot sina svåra känslor för att ändå få det gjort.

Ett exempel på något som jag länge tyckte var modigt av mig, var faktiskt bara något som jag gjorde för att jag har en drivkraft i mig. Denna drivkraft är ilska, och den blommar alltid ut när jag verkligen vill säga något...Men kan ändå uppfattas som "modigt"

Det var när jag försvarade en av mina klasskamrater. Han skulle läsa ett stycke ur en engelsk text och hade stora svårigheter att uttala orden. Läraren ger honom då gliringen:

men det är väl inte så jävla svårt?

Jag var 15 år, läraren en riktigt sadist. Men då svallar en stark känsla av ilska upp inom mig. Jag säger skarpt åt läraren att han har fan ingen rätt att säga så. Han svarar mig att jag är ute på jävligt tunn is.

Då blir jag jävligt rädd, och sitter och väntar på att någon av mina klasskamrater ska "hänga på", och ge honom den kritik han förtjänar. Vilket dom till slut gör, då vi alla sitter och säger hur usel han är. Har lärt mig att när jag har trott att jag har varit modig, igentligen bara har varit jävligt förbannad :)

J R Auk

Inläggav J R Auk » 26 maj 2008 16:53

Fast hade du sagt; so what?, och inte väntat på medhäng från klasskamrater så hade du uppvisat mod. Eller?

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 28 maj 2008 01:05

Får för mig att det här är hela poängen med Sokrates försvarstal... Eller har jag missat nåt om det filosofiska modet?

Användarvisningsbild
Doe

Inläggav Doe » 28 maj 2008 01:08

Och, jo AUK, just det hade varit mod.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är mod?

Inläggav Algotezza » 28 maj 2008 07:52

Att gå emot sin rädsla för ett högre syftes skull.

Att gå sin egen väg när en sociala instinkter säger: Följ flocken!  och att man då följer sin innersta vilja även om man vet att man kommer att bli ensam. Valet står mellan ensamhet eller självförakt... det senare därför att man förråder sig själv... om man mot sin innersta vilja följer flocken... för bekvämlighets skull...

MVH

Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Filosofi"