Varför skriver ni så sjukt korkade svar?!?!
Moderator: Moderatorgruppen
-
Light Head
Varför skriver ni så sjukt korkade svar?!?!
När jag läser inlägg och frågor, tankar och funderingar i detta forum så slås jag av att det är överraskande många inlägg som verkligen är idiotiska och där inte ens svenska språket hanteras korrekt!
Man behöver inte stavva alt rett, men det är bra om en mening håller och där funktionen av de sammansatta orden faktiskt får en innebörd.
I någon tråd så bad jag att språket skulle förenklas och att det skulle finnas en tydlighet, men det verkar inte finnas utrymme eller förmåga bland majoriteten på forumet att bistå med det...
Skriv lite enklare och på ett konsekvent och lättförståeligt sätt.
Detta är ett filosofiforum, inte ett forum för abstrakt poesi!!
Man behöver inte stavva alt rett, men det är bra om en mening håller och där funktionen av de sammansatta orden faktiskt får en innebörd.
I någon tråd så bad jag att språket skulle förenklas och att det skulle finnas en tydlighet, men det verkar inte finnas utrymme eller förmåga bland majoriteten på forumet att bistå med det...
Ja, man kan fråga sig detta Light Head. Saken är den att filosofiforum är "mer" än bara ett filosofiforum.
Ett idéal är att man försöker hålla lite mer nivå i de ämnen som kräver det. Vi försöker ha flamsventiler, bl.a. Galleri, Lekstugan, Tankar och känslor etc. i detta syfte.
Sen är det så att alla inte kan skriva god svenska, p.g.a. diverse handikapp. De är lika välkomna att skriva här, som läspande människor är att tala i det offentliga rummet.
Dessutom har vi alltid ett gäng knäppskallar, ca. 1,8 knäppskallar åt gången brukar det vara. De skriver stream-of-conciousness och är mer som att följa med in i någons drogrus. Men de brukar lugna sig inom ett par månader, och sedan bli mer bidragande medlemmar efter.
Och sen finns det ca. 0,9 strukturfascister som du vid varje givet tillfälle på forumet. Och ni behövs också. Ibland har jag iklätt mig den rollen, men jag är glad när jag slipper. Signaturen Stefan var kung på detta område och det är en förlust att han inte är här längre.
Ett bergssäkert sätt att få folk att skriva bättre är att uppmärksamma det som är bra och själv skriva så gott man kan. Må du finna mycket läsvärt här!

Ett idéal är att man försöker hålla lite mer nivå i de ämnen som kräver det. Vi försöker ha flamsventiler, bl.a. Galleri, Lekstugan, Tankar och känslor etc. i detta syfte.
Sen är det så att alla inte kan skriva god svenska, p.g.a. diverse handikapp. De är lika välkomna att skriva här, som läspande människor är att tala i det offentliga rummet.
Dessutom har vi alltid ett gäng knäppskallar, ca. 1,8 knäppskallar åt gången brukar det vara. De skriver stream-of-conciousness och är mer som att följa med in i någons drogrus. Men de brukar lugna sig inom ett par månader, och sedan bli mer bidragande medlemmar efter.
Och sen finns det ca. 0,9 strukturfascister som du vid varje givet tillfälle på forumet. Och ni behövs också. Ibland har jag iklätt mig den rollen, men jag är glad när jag slipper. Signaturen Stefan var kung på detta område och det är en förlust att han inte är här längre.
Ett bergssäkert sätt att få folk att skriva bättre är att uppmärksamma det som är bra och själv skriva så gott man kan. Må du finna mycket läsvärt här!

Sedan så har vi ca. 0.68 som är här, för dom behöver vandra.
Där Filosofiforum.com är den enda stället i värden som man får prata av sig.
Där man får vara den man verkligen vill vara, utan att någon ta illa upp.
Och när man skriver ur hjärtat och själen, ty icke lätt och formulera orden för något du icke kan ta på.
Ödmjuk själ.
/ FIG
Där Filosofiforum.com är den enda stället i värden som man får prata av sig.
Där man får vara den man verkligen vill vara, utan att någon ta illa upp.
Och när man skriver ur hjärtat och själen, ty icke lätt och formulera orden för något du icke kan ta på.
Ödmjuk själ.
/ FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Sant att detta forum både har den mest annorlunda och mest intressanta aktiva medlemskaran, jag stött på någonsin.
Kan dock tycka att väldigt mycket åsikter och vilda spekulationer som strider mot vad som anses bevisat inom olika områden, gör debatter lite till meningslös läsning då och då, ingen fast grund alls ofta. Hånfulla personangrepp i det oändliga kan vara kul, men ganska mycket slöseri med energi på nåt vis. MEn det flyter ändå på!
Att man inte sett en enda källhänvisning är också en lustig sak
Förutom av en ekonom då. (Jag är ingen hejare på det heller, gillar vilda svep av associationer av alla de slag och ur alla möjliga vinklar och vrår! Utan bevis, och totalt meningslösa egna åsikter utan grund kan uppskattas om det som här framförs på rätt sätt
JBig är nog forumets största tillgång, utan tvekan. De hånfulla kommentarerna som MAN VET alltid kommer, och ofta känns så underbart kreativt formulerade och nedvärderande, är helt enkel underbart rolig läsning.
Kan dock tycka att väldigt mycket åsikter och vilda spekulationer som strider mot vad som anses bevisat inom olika områden, gör debatter lite till meningslös läsning då och då, ingen fast grund alls ofta. Hånfulla personangrepp i det oändliga kan vara kul, men ganska mycket slöseri med energi på nåt vis. MEn det flyter ändå på!
Att man inte sett en enda källhänvisning är också en lustig sak
JBig är nog forumets största tillgång, utan tvekan. De hånfulla kommentarerna som MAN VET alltid kommer, och ofta känns så underbart kreativt formulerade och nedvärderande, är helt enkel underbart rolig läsning.
It is the stillest words which bring the storm. Thoughts that come on doves' feet guide the world
-
Light Head
Nej det behövs en kontrast för att Hovnarr skall nära den uppmärksamhet han förtjänar Lighthead. Så du gör helt "rätt".
Varför inte väcka frågan kring vad mening och dess hoppfullt korrelerande förståelse innebär?
Nyss hemkommen från en "distinktion" mellan "kontinental" och "analytisk" filosofi så känns det aktuellt.
Hit me, and do it hard. Jag önskar att någon däckar mig, det var så länge sen att jag måste tvivla på min ödmjukhet.
Varför inte väcka frågan kring vad mening och dess hoppfullt korrelerande förståelse innebär?
Nyss hemkommen från en "distinktion" mellan "kontinental" och "analytisk" filosofi så känns det aktuellt.
Hit me, and do it hard. Jag önskar att någon däckar mig, det var så länge sen att jag måste tvivla på min ödmjukhet.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Dividend skrev:Sant att detta forum både har den mest annorlunda och mest intressanta aktiva medlemskaran, jag stött på någonsin.
Att man inte sett en enda källhänvisning är också en lustig sakFörutom av en ekonom då. (Jag är ingen hejare på det heller, gillar vilda svep av associationer av alla de slag och ur alla möjliga vinklar och vrår! Utan bevis, och totalt meningslösa egna åsikter utan grund kan uppskattas om det som här framförs på rätt sätt
![]()
Fan jag satt och tänkte på detta. Och kom på att det är fan den finaste komplimang jag kan tänkas ges detta forum.
"Vetenskapliga" institut har vi nog av.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Re: Varför skriver ni så sjukt korkade svar?!?!
Light Head skrev:När jag läser inlägg och frågor, tankar och funderingar i detta forum så slås jag av att det är överraskande många inlägg som verkligen är idiotiska och där inte ens svenska språket hanteras korrekt!
Kolla de olika avdelningarna - här finns utrytmme för både det ena och det andra. Men det är rätt, var sak på sin plats - och det är här moderatorerna kommer in och bör göra en insats ibland.
Sedan kan jag inte peka ut någon skribent som en särskild tillgång eller black om foten här. Ni kittlar alla min nyfikenhet och kreativitet! De som jag ungefär delar åsikter med och dem där våra åsikter mer går i sär.
Tankefrihet är det bästa ting som sökas kan all nätet och världen kring!
Låt oändligt många blommor och ogräs blomma! Gnäll och klagan har också en plats här!
Det som ter sig alltför odisciplinerat och/eller i sig slutet för att tränga in i och få någon behållning av, låter jag vila, tills jag är på humör för det.
Det krävs så mycket energi att gå in för att ta avstånd och förneka att jag beslutat mig för att bejaka i stället. Det ger mycket extra energi! Även att bejaka jag inte alltid kan göra det. Det tar ju emot ibland. Gäller inte bara vad som sker här utan även livet i stort, "där ute", IRL.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Kan dock tycka att väldigt mycket åsikter och vilda spekulationer som strider mot vad som anses bevisat inom olika områden,
Filosofi är just det att fråge sätta det som så många ta som självklart.
Light Head Nej då det tycker jag inte, du har fråge satt hur vida det är en viss åning i detta forumet. Du har inte tagit det som självklart att allt behöver vara på ett vis sätt.
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Jag blir naturligtvis stött över att inte jag ses som forumets största tillgång (skojar :) ). Jag förstår dig, Light head. Man får försöka sila lite. Det har jag lärt mig under åren. Jag förstår varken det akademiska -ism-språket eller psykossnacket (om jag inte själv är i ett annat stadium... men det kanske är inbillning). Jag tycker likväl att det är intressant att höra hur folket här tänker och resonerar. Jag är väl en av de som skriver mest folkligt här eftersom jag vill att så många som möjligt fattar vad jag menar. Alltså filosofi och politik är jag knappt insatt i, men psykologi skulle jag ju kunna skriva en hel del i fackbegrepp, men jag ser inte vitsen.
Hejsan!
Hejsan!
Vi kan nog delvisaktigt hålla med om detta:
"JBig är nog forumets största tillgång, utan tvekan. De hånfulla kommentarerna som MAN VET alltid kommer, och ofta känns så underbart kreativt formulerade och nedvärderande, är helt enkel underbart rolig läsning."
Det finns olika församlingar att föhålla sig till, själv brukar jag vanligtvis se, vilka som förhåller sig till själva ämnet, och där försökar vi lägga nivån på en godartad, men ibland tillrättavisande, nivåhöjd.
Sedan finns det debattöriner som inte gillar det man skriver, men med diverse, vanligtvis, ohållbara resoneringar där de själva anser att de haver en poäng. Då sänker vi ribban på besvaringarna, men samtidigt vidhåller tanken på att de ändå vill lära sig något - trots allt! Men vi söker hitta förnuftet i deras skriverier, och därmed siktar vi in oss på att leda in dem i egna självmotsägelser. Syftet här är att söka få dem att inse omvändelsens goda kraft! Och när det lyckas, då har vi vanligen dragit in en tiotaggare för läsarna, och giver dem därmed en god förutsättning för en bra dag!
Slutligen har vi de debattiner som på alla sätt känner sig underlägsna, samtidigt som de ständigt letar efter möjligheter att nedvärdera den bild som trots allt föreligger i verkligheten. Dessa kämpar har vi ett annat stående program för. Nämligen att göra texterna så komplicerade att de till slut åstadkommer rena bedrägerier mot sina egna utgångspunkter. Dessa originella original handskas vi med en vederbörlig synism som måhända gränsar till ett rent plågande - ehuru vi ju samtidigt vet att de är så extremt korkade att de egentligen borde sättas på en ny, eller gammal, skolbänk! :)
Dessa hjältar behöver en nivå där ribban inte ens når över havsytan, utan där vi går motsatt väg - nämligen en lagd ribba understigandes havsytan. Bara då uppnår vi våra mål - att fullständigt få, åtminstone, se vad man kan åstadkomma med skopvis ironi, litte självförhärligande och naturligtvis, ögonblickliga stänk av kunskap där man hoppas att den mottagande hjärnan har någon procentuell möjlighet att föra samman de godartade hjärncellerna till en större klump. Lyckas vi bara med det, så kan vi föra in dem i ett liv där själva insikten gör att de till slut inser hur borta de är! Men för läsaren ger det en upplevelse som till och med får den månadsvisa hyresräkningen att se närmast preskiptulär i sammanhanget! :lol:
När man inser att det sista läget är uppnått, då kan det faktiskt vara härligt att ta sig en god öl, luta sig bakåt, och sätta på The Monkeys, blunda och anlägga en liten smil ......
MVH
bigj
Vi kan nog delvisaktigt hålla med om detta:
"JBig är nog forumets största tillgång, utan tvekan. De hånfulla kommentarerna som MAN VET alltid kommer, och ofta känns så underbart kreativt formulerade och nedvärderande, är helt enkel underbart rolig läsning."
Det finns olika församlingar att föhålla sig till, själv brukar jag vanligtvis se, vilka som förhåller sig till själva ämnet, och där försökar vi lägga nivån på en godartad, men ibland tillrättavisande, nivåhöjd.
Sedan finns det debattöriner som inte gillar det man skriver, men med diverse, vanligtvis, ohållbara resoneringar där de själva anser att de haver en poäng. Då sänker vi ribban på besvaringarna, men samtidigt vidhåller tanken på att de ändå vill lära sig något - trots allt! Men vi söker hitta förnuftet i deras skriverier, och därmed siktar vi in oss på att leda in dem i egna självmotsägelser. Syftet här är att söka få dem att inse omvändelsens goda kraft! Och när det lyckas, då har vi vanligen dragit in en tiotaggare för läsarna, och giver dem därmed en god förutsättning för en bra dag!
Slutligen har vi de debattiner som på alla sätt känner sig underlägsna, samtidigt som de ständigt letar efter möjligheter att nedvärdera den bild som trots allt föreligger i verkligheten. Dessa kämpar har vi ett annat stående program för. Nämligen att göra texterna så komplicerade att de till slut åstadkommer rena bedrägerier mot sina egna utgångspunkter. Dessa originella original handskas vi med en vederbörlig synism som måhända gränsar till ett rent plågande - ehuru vi ju samtidigt vet att de är så extremt korkade att de egentligen borde sättas på en ny, eller gammal, skolbänk! :)
Dessa hjältar behöver en nivå där ribban inte ens når över havsytan, utan där vi går motsatt väg - nämligen en lagd ribba understigandes havsytan. Bara då uppnår vi våra mål - att fullständigt få, åtminstone, se vad man kan åstadkomma med skopvis ironi, litte självförhärligande och naturligtvis, ögonblickliga stänk av kunskap där man hoppas att den mottagande hjärnan har någon procentuell möjlighet att föra samman de godartade hjärncellerna till en större klump. Lyckas vi bara med det, så kan vi föra in dem i ett liv där själva insikten gör att de till slut inser hur borta de är! Men för läsaren ger det en upplevelse som till och med får den månadsvisa hyresräkningen att se närmast preskiptulär i sammanhanget! :lol:
När man inser att det sista läget är uppnått, då kan det faktiskt vara härligt att ta sig en god öl, luta sig bakåt, och sätta på The Monkeys, blunda och anlägga en liten smil ......
MVH
bigj
Att verka för det goda...
-
suchanother
- Avstängd
Medhåll gives...
Hejsan!
Kan bara hålla med mister such här. Avanti är en man med god insikt, ett sprudlande kunnande - och inte minst en kunskap som gör att vi trots allt bibehåller hoppet för mänskligheten! :lol:
Jepp, mister avanti är en raskens hejare på de underströmmar av kunskap som bara till fullo kan ses när man glider i de undre regionerna i samhället och blickar uppåt - det är ju bara då man ser den fulla bilden av kapitalismens stora feta röv! :wink:
MVH
bigj
Kan bara hålla med mister such här. Avanti är en man med god insikt, ett sprudlande kunnande - och inte minst en kunskap som gör att vi trots allt bibehåller hoppet för mänskligheten! :lol:
Jepp, mister avanti är en raskens hejare på de underströmmar av kunskap som bara till fullo kan ses när man glider i de undre regionerna i samhället och blickar uppåt - det är ju bara då man ser den fulla bilden av kapitalismens stora feta röv! :wink:
MVH
bigj
Att verka för det goda...
Att utpeka detta forums främsta representanter
Enligt den gudomligt komiska Jante-lagen är det oerhört löjligt att i något som helst sammanhang utpeka den främste i detsamma, såvida icke denne är identisk med undertecknad. Allt annat är ett brott mot logikens och etikens samtliga lagar!
Det är orätt att tävla om det icke är jag som av en andäktigt bävande beundrarskara utpekas som vinnaren!
MVH
Algotezza
Det är orätt att tävla om det icke är jag som av en andäktigt bävande beundrarskara utpekas som vinnaren!
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Re: Varför skriver ni så sjukt korkade svar?!?!
Light Head skrev:När jag läser inlägg och frågor, tankar och funderingar i detta forum så slås jag av att det är överraskande många inlägg som verkligen är idiotiska och där inte ens svenska språket hanteras korrekt!
Svenskar är sådana de tror de är experter när de kommer med svåra och krångliga begrepp och bara låsas kunna eller har läst någonstanns och så rablar de upp samma saker men igentligen har de inte förståt innebörden av texten! Tycker de bara är meningslöst att skriva i de trådar som de skriver bara massa mäktighetes/expert inlägg. Jag tycker i.a.f att man borde stå med båda fötterna på jorden och var mer jornärd nära när man skriver än att hålla något bessiwisser snack.
Gillar igentligen inte svenska forum men vad gör man kanske finns de någon som ligger på samma plan som en själv i annat fall läggs det bara i mitt huvud i en analys av en bok jag tänk skriva om hur svenskar fungerar.
Varför hata när man kan älska? Ta hand om varandra. Peace
Återgå till "Tankar och känslor"