Hur långt tillbaka i tiden tycker du vi skall gå, CoDx?
Vi är inte ett kristet land heller, vi var hedningar innan vi blev kristna. Innan det vetifan vad vi var.
CoDx skrev:enligt mej är en svensk person en som inte har något annat blod i sig än svenskt.. har man en mormor som är grek, ja då är man inte svensk.. då är man en blandning av svensk och grek.. har man en pappa som är muslim, då är man inte svensk..
Ok, då passar väldigt få, om ens någon, in på din definition. Alla har någon släkting långt bak i nått led som härstammar från något annat ställe. Går vi tillräckligt långt bak blir det väl Mesopotamien, antar jag.
Min farfarsfar var ryss, alltså blir min farfar halvryss, min pappa fjärdedelsryss och jag måste väl bli åttondelsryss. Därtill var farfarsfar skattmas och homosexuell, vilket gör mig... åttondelsbög också? Huvaligen, då har jag homosexuellt blod i mig. AB+, så det blodet borde väl attraheras av liknande blod med AB+. Ska höra efter vad flickvännen har för blodgrupp - måhända hon har mansblod i sig! (eller var det mensblod?)
Inte för att jag visste att blodet hade någon nationalitet, men om vi följer dina tankebanor kan vi tänka oss att en serb som fått en väldans massa blod transfuserat till sig borde räknas som svensk, hur utländska hans föräldrar än må vara. Då är det alltså lättare än jag trodde att bli svensk - bara byt ut det utländska blodet mot lite svenskt, så kan ingen gnälla på dig som invandrare! Utmärkt.
Vad beträffar "det svenska arvet" så vet jag inte om det är så mycket att bevara - små grodorna t ex. Nu vet jag väldigt lite, men är inte alla traditioner vi har "importerade" någonstans ifrån? Tomtens förebild tror jag var en turkisk biskop, Sankt Nikolaus, vars minne vi firade den sjätte december. Sen glömdes han bort, och vi tog in en tysk tomte istället, som med hjälp av Coca-Cola omvandlades till en tjock farbror med yvigt vitt skägg iklädd en röd kroppsstrumpa. Och julafton firar vi väl till minne av nån utlänning som föddes för 2000 år sedan, och som föreslog att kanske folk skulle vara lite snälla mot varandra för omväxlings skull? I helvete heller, tyckte vi, och spikade upp killen på ett träkors.
Vilka traditioner är det du tycker hotas av invandringen? Super inte svenskarna tillräckligt på midsommar? Små grodorna i all ära, men varför skall vi bevara traditioner som har inslag av totemism och antropomorfism?