Vilka kommer du rösta på?

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Vänsterpartiet

Socialdemokraterna
2
5%
Miljöpartiet
9
23%
Centern
2
5%
Folkpartiet
11
28%
Moderaterna
7
18%
Kristdemokraterna
2
5%
Annat ex. Sverigedemokraterna
4
10%
Är inte röstmyndig eller blankt
3
8%

Antal röster: 40

CoDx

Re: Så utomordentligt fånigt!

Inläggav CoDx » 12 jan 2005 23:32

Per N skrev:CoDx:

För det första: Regeringen skapar inga arbetstillfällen. Det är vi människor som gör det inom ramen för vår marknadsekonomi.

För det andra: Vänligen förklara varför det finns ett värde i att vara "svensk".

För det tredje: Vem är, definitionsmässigt, "svensk", enligt dig?

För det fjärde: Varför ska vi kämpa för att Sverige ska förbli "svenskt"?

Ser fram mot svar.

MVH

Per

om du är jude vill inte du bli kallad muslim, jag som svensk vill inte bli kallad engelsman..? det hela handlar om att behålla det svenska arvet, behålla allt som är svensk, kulturen.. sedan denna massinvandring börjat har julfirandet blivit mindre värt, vad har hänt med små grodorna runt midsommarstången, och varför får vi inte fira nationaldagen? Vi är ett land med svenskar, vi är inte ett mångkulturellt land som usa.. vi är ett kristet land.. ett svenskt land..
enligt mej är en svensk person en som inte har något annat blod i sig än svenskt.. har man en mormor som är grek, ja då är man inte svensk.. då är man en blandning av svensk och grek.. har man en pappa som är muslim, då är man inte svensk..
non scholae sed vitae discimus

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 13 jan 2005 00:07

Kan inte du, vise CoDx, förklara vad jag 'är'?

Jag är född i Sverige och har bott här hela mitt liv. Min mor är dock från Mexiko, så jag blir således 50 % mexikan, 25 % svensk och 25 % tysk (från min farmor). Vad ska jag kalla mig? Mexikan-tysk-svensk?

Fann skrev till mig en gång:
Om du hälsar på i Mexico är du kanske mest av allt svensk? I så fall är det för att där har du nåt speciellt som din omgivning inte har och det som särskiljer dig då är din "svenskhet". Själv är jag gammal när jag träffar mina barn men ung när jag umgås med min mammas vänner. Osv. Att vi pratar mycket om detta att vara "svensk" numenar beror väl på att vi tagit emot så många invandrare. Det blir uppenbart att det finns en skillnad mellan att vara uppvuxen i detta land och att ha kommit hit senare och då kallar vi den första gruppen "svensk".

———

Det jag funderar på är om just begreppet "svensk" skulle vara speciellt - jag menar är det nån skillnad på att vara "mexikansk", "tibetansk", "holländsk" etc o just "svensk"?

Det låter som du menar det men jag kan missta mig. Jag vet inte om "vi svenskar" har nån särskild definition på nationalitetsstämpeln. Men annars skulle jag säga att det används dels som en rent formell etikett i betydelsen "person boende i Sverige" eller "person med svenskt medborgarskap" dels som "etnicitet" dvs "person uppvuxen i Sverige med svenska språket som modersmål och präglad av traditionella svenska kultrurvanor". Ungefär. När den romska flickan talade om "svenskar" var det förstås för att hon inte tillhör den sistnämnda kategorin utan har en annan etnisk bakgrund.

Men rotar man i det är de flesta av oss kulturella främlingar i vissa miljöer, även om dessa skulle kunna räknas som typiskt "svenska". Men då talar man kanske om klasskillnader eller nåt sånt för att förstå det främlingsskapet.

Att flytta inom landet kan också ge en slags "utlänningskänsla", man blir aldrig riktig dalmas om man är född i Västerås och har flyttat till Malung och kommer alltid att känna sig och betraktas som lite "utifrån", skulle jag tro.

Men det är klart att språket är starkt identitetsskapande, den som inte har svenska som modersmål är förstås ännu mindre svensk än den västermanländska Malungsbon är dalmas.

Det är intressant att fundera över hur man reagerar på frågan "Var kommer du ifrån?". Är man "svensk" i betydelsen född i landet och med svenska föräldrar svarar man "Gimo" utan att blinka medan den som kommit till landet senare men bott i Gimo i 20 år svarar "Kurdistan".

Jag höll med.

Per N

Jahaja

Inläggav Per N » 13 jan 2005 00:13

om du är jude vill inte du bli kallad muslim, jag som svensk vill inte bli kallad engelsman..?

Jaha, och din poäng är...?

sedan denna massinvandring börjat har julfirandet blivit mindre värt, vad har hänt med små grodorna runt midsommarstången, och varför får vi inte fira nationaldagen?

För vem har julfirandet blivit mindre värt och vem får inte fira nationaldagen? Och, ja, vad har egentligen hänt med små grodorna runt midsommarstången? :D

vi är ett kristet land.. ett svenskt land..

Nej, inte så värst. Jag är exempelvis ateist, innebär det att jag inte är svensk (och därmed i dina ögon mindre värd?).

enligt mej är en svensk person en som inte har något annat blod i sig än svenskt..

Blod? Nåja, jag är således inte "svensk" eftersom mina förfäder var valloner som kom hit på femtonhundratalet.

Jag förstår inte varför man ska tillmäta nationalitet något värde i sig, det verkar bara dumt faktiskt.

MVH

Per
Big giant "who cares..."

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 13 jan 2005 04:14

Hur långt tillbaka i tiden tycker du vi skall gå, CoDx?
Vi är inte ett kristet land heller, vi var hedningar innan vi blev kristna. Innan det vetifan vad vi var.

CoDx skrev:enligt mej är en svensk person en som inte har något annat blod i sig än svenskt.. har man en mormor som är grek, ja då är man inte svensk.. då är man en blandning av svensk och grek.. har man en pappa som är muslim, då är man inte svensk..

Ok, då passar väldigt få, om ens någon, in på din definition. Alla har någon släkting långt bak i nått led som härstammar från något annat ställe. Går vi tillräckligt långt bak blir det väl Mesopotamien, antar jag.
Min farfarsfar var ryss, alltså blir min farfar halvryss, min pappa fjärdedelsryss och jag måste väl bli åttondelsryss. Därtill var farfarsfar skattmas och homosexuell, vilket gör mig... åttondelsbög också? Huvaligen, då har jag homosexuellt blod i mig. AB+, så det blodet borde väl attraheras av liknande blod med AB+. Ska höra efter vad flickvännen har för blodgrupp - måhända hon har mansblod i sig! (eller var det mensblod?)
Inte för att jag visste att blodet hade någon nationalitet, men om vi följer dina tankebanor kan vi tänka oss att en serb som fått en väldans massa blod transfuserat till sig borde räknas som svensk, hur utländska hans föräldrar än må vara. Då är det alltså lättare än jag trodde att bli svensk - bara byt ut det utländska blodet mot lite svenskt, så kan ingen gnälla på dig som invandrare! Utmärkt.

Vad beträffar "det svenska arvet" så vet jag inte om det är så mycket att bevara - små grodorna t ex. Nu vet jag väldigt lite, men är inte alla traditioner vi har "importerade" någonstans ifrån? Tomtens förebild tror jag var en turkisk biskop, Sankt Nikolaus, vars minne vi firade den sjätte december. Sen glömdes han bort, och vi tog in en tysk tomte istället, som med hjälp av Coca-Cola omvandlades till en tjock farbror med yvigt vitt skägg iklädd en röd kroppsstrumpa. Och julafton firar vi väl till minne av nån utlänning som föddes för 2000 år sedan, och som föreslog att kanske folk skulle vara lite snälla mot varandra för omväxlings skull? I helvete heller, tyckte vi, och spikade upp killen på ett träkors.

Vilka traditioner är det du tycker hotas av invandringen? Super inte svenskarna tillräckligt på midsommar? Små grodorna i all ära, men varför skall vi bevara traditioner som har inslag av totemism och antropomorfism?

Joahn

Inläggav Joahn » 13 jan 2005 12:58

Bravo archaxe! Det var länge sen jag läste ett inlägg så roligt och klockrent som detta :lol:

Sun Ruler

Inläggav Sun Ruler » 15 jan 2005 13:31

Har tidigare varit med i MUF och röstat på Moderaterna. Efter en långvarig rannsakan har jag kommit fram till att i dagsläget rösta på något av de etablerade partierna är att kompromissa på tok för mycket med min moraliska- och etiska uppfattning. Allt hyckel, att låta partipolitiska utspel ske före landets intresse först och främst, företagskramande, miljöförstörande, ingrepp i yttrandefriheten, är för mycket för mig att svälja.
Mind is like a parachute - it only works when its open

Maverick

Q

Inläggav Maverick » 16 jan 2005 03:00

Kalle skrev:Å ena sidan är Sverigedemokraterna alldeles för liberala.

Intressant. På vilket sätt anammar de liberala värderingar?

De tror inte på raser,

Vem gör det nuförtiden?

de tycker alla människor är lika mycket värda

Det visste jag inte, däremot. Men det är ju bra att även SD har sina ljusa stunder.

Nikolaj
Kontakt:

Jaså du? *suck*

Inläggav Nikolaj » 16 jan 2005 04:05

Jag blir inspirerad och imponerad av extrimisternas engagemang. Faktum är att jag inte bryr mig så mycket om de säger något sant eller icke, det är själva "grejjen" jag blir fascinerad av. Förmodligen är detta ett negativt drag hos mig , men ballt är det!

Och där kröp det fram. Visste väl att allt bara bottnar i känslosvallningar och balla kickar. Det brukar vara så. Men det går över med mognaden...för de flesta.

En sån som jag, med massor av underbara vänner från världens alla hörn blir förbryllad över vissa människors syn på tillvaron. Att ens rekommendera en länk till en sida full av skit, hets och nesliga tankar...

Trodde bara 15-åringar höll på med "patriotism" som de lite blygt kallar det...utan att vara torra bakom öronen. Tack och lov mognar de ifrån sina skeva uppfattningar, alla de kufiska elever man haft genom åren.

De erkänner sedan att det hela bottnar i rädsla för det främmande och okunskap och det kan man väl förlåta. Jag tycker också att man ska hjälpa de invandrare som redan är här - innan vi tar emot fler. Så tycker även de invandrare jag känner.

Dessutom är vi ju alla invandrare i detta is-land. Mina invandrare kom även de bl a från Vallonien under 1600-talet. De var svarthåriga och väldigt annorlunda svenskarna. Efter några generationer var de blandade med oss och influenserna har vi ärvt både från dessa och andra typer. Härligt!

Det bästa jag vet är att diskutera invandring med invandrare: de vet vad de pratar om - vilka fel som görs och hur deras landsmän borde bete sig. De flesta beter sig naturligtvis bra - andra gör det inte.

Världen är inte svart eller vit - den är mer nyanserad än nationell.nu om man säger så! Och våra traditioner har ändrats hela tiden. De första fördes in med nomader och sedan har vi importerat tradition efter tradition. Man skulle kunna säga att hela Sverige, med både människor, tankar och kultur är invandrat. Och ändå känns det bra att säga så. Det förändrar ju ingenting.

PSST!
Kan avsluta med att avslöja en hemlighet för dig CoDx...
enligt dina mått är du inte svensk! Hela din släkt har en gång invandrat. Men säg det inte till någon...de kan ju tro att du är kriminell!

:lol:

Användarvisningsbild
db

Re: Q

Inläggav db » 16 jan 2005 21:58

Maverick skrev:
De tror inte på raser,

Vem gör det nuförtiden?

Jag, kennelklubben, en bunt biologer, nazister, alla andra (om raserna inte är mänskliga), m.fl. Att det inte finns några människoraser på samma sätt som det finns hundraser eller potatisraser är nog mest önsketänkande från de som vill smyga undan den verkliga moraliska diskussionen.

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 16 jan 2005 23:35

Om det finns mänskliga raser eller ej (samma vad beträffar andra arter) är till syvende och sist en definitionsfråga.

Nikolaj
Kontakt:

Ras? Vad är det? Indiska arier? *s*

Inläggav Nikolaj » 16 jan 2005 23:44

Ointressant dessutom - eftersom ingen av dessa är "ren" och går att forska på. Skulle väl vara någon bortglömd stam i Långtbortistan då...
:lol:

CoDx

Inläggav CoDx » 17 jan 2005 17:56

wdf, man är svensk om man är vit och talar flytande svenska...
non scholae sed vitae discimus

MrTambourineMan

Inläggav MrTambourineMan » 17 jan 2005 18:38

CoDx: Jag vet inte hurdan svenska du talar, men ortografiskt skriver Du inte speciellt bra.

Nikolaj
Kontakt:

Inläggav Nikolaj » 17 jan 2005 19:33

Unge herr CoDx har nog inte släktforskat. I så fall skulle han veta om att han har gott om invandrarblod i ådrorna - som alla oss andra. *s*
Vilket blöjsnack en del kommer med - men man blir inte förvånad...

Öööh, man ska ha svenskt blod i ådrorna, ööh! Jag är helsvensk, ööh, min släkt tältade på inlandsisen...jag vet vad jag pratar om! Stolt svensk! Stolt svensk!

*suck*

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 17 jan 2005 21:25

CoDx skrev:wdf, man är svensk om man är vit och talar flytande svenska...

Jag antar att "wdf" är en slarvigt skriven version av "wtf", den typiskt svenska förkortningen för det lika svenska uttrycket "what the fuck"?

Vidare tycks det mig att även denna din definition är inkonklusiv, då den inkluderar svensktalande européer men exkluderar spädbarn, många ungdomar, folk med talfel eller dialekter (vilket i vissa fall väl får likställas med talfel), etc.

Nej, den definitionen på "svensk" godtar jag inte. Jag tycker den är missvisande och ringar in lite fel saker.

Återgå till "Politik och samhälle"