Erik Thurin skrev:Omega 3 kan vi vad jag vet än så länge inte tillgodogöra oss fullt ut från vegetabilier, men det är vad jag vet också den enda nackdelen med en vegetarisk kost ur hälsosynpunkt.
En annan hälsomässig nackdel med vegankost (jag antar att du menar vegankost, för vegetarisk kost är definierat så att man även kan äta ägg och mjölk) kan vara att det är svårare att påbörja, och kanske även att behålla, en aggressiv kalorirestriktion på en veganskt kost än på en blandkost. Det finns vad jag vet mycket forskning som tyder på att kalorirestriktion ökar livslängden och (men här kan jag komma i håg fel) även antalet friska år i en människas liv. Att verkligen drastiskt skära ned sitt kaloriintag till långt under myndigheternas minimirekommendationer påstås av förespråkare för kalorirestriktion vara det optimala för livslängdsmaximering. Djur i naturen som är "underviktiga" lever längre än normalviktiga djur. Detsamma torde gälla människan.
Jag lutar åt att aggressiv kalorirestriktion är utilitaristiskt, för man torde generellt hinna utföra fler utilitaristiska handlingar ju längre man lever. Det är en energibesparing för samhället om människor lever längre, så att generationsväxlingarna inte behöver ske så tätt för att ålderspyramiden ska förbli någorlunda hållbar för samhället. Att onödigt ofta sätta barn till världen kan ses som ett stort energislöseri, då ett barn i många år är ekonomiskt tärande på samhällets resurser, något en förlängning med motsvarande antal friska år av en vuxens liv inte är.
Att folk lever längre kan visserligen betyda att mer resurser måste läggas på vård av gamla (såvida det inte är utilitaristiskt bättre att återinföra ättestupan...), men även när man hamnat på långvården, kan man nog, i många fall, om man verkligen vill och ger sig f-n på det, påverka världen så positivt, via t.ex. Internet, att man faktiskt i ytterligare många år kan fortsätta vara en "plus-genererare" för samhället, totalt sett. Och kalorirestriktion ökar nog inte bara livslängden utan även antalet (och kanske rentav andelen) friska år i ens liv, och redan det kan nog mycket väl vara utilitaristiskt.
Kolhydrater som de i spannmål och baljväxter skapar hungerskänslor medan mer renodlat protein som i det i animalier skapar mättnadskänslor. Det är därför Atkinsdieten är så framgångsrik när målet är att gå ned i vikt (däremot är den nog alltför oförsiktig när den låter folk äta hur mycket animalier de vill, och den är nog alltför försiktig med frukt; alla kolhydrater är inte lika dåliga för vikten; frukters kolhydrater har vi fått i oss relatvit mycket av sedan människans uppkomst, så de bör vi ha adapterat till ganska optimalt). Att försöka banta med vegetarisk/vegansk kost kan lätt göra att man äter mer än vad som är optimalt enligt kalorirestriktionsteorierna (även om man ändå inte äter så mycket att man går upp i vikt) eftersom kolhydrater skapar sug efter mer kolhydrater. Tofu är förstås rent protein, men jag har för mig att det finns forskning som tyder på att stora mängder sojaprodukter ökar risken för cancer. Baljväxter överhuvudtaget innehåller stora mängder naturliga toxiner som inte är optimalt hälsosamt att få i sig mycket av. Spannmål och frön snabbar på åldrandet. Vi är inte fröätare naturligt. Vanan att äta spannmål och frön i några nämnvärda mängder hade ett relativt sent inträde i människans historia, så vi kanske ännu inte har adapterat fysiologiskt optimalt till spannmål och frön. Hur är det då med nötter och alger som proteinkällor? Om man försöker tillfredsställa sitt proteinbehov huvudsakligen med alger, lär man få i sig ohälsosamt mycket av vissa andra ämnen - extremt höga koncentrationer av mineraler som i mindre mängder är nyttiga. Samtliga sorters nötter innehåller så mycket mer fett än protein att om man har nötter som huvudsakliga proteinkälla, blir en optimal kalorirestriktion mycket svår att åstadkomma. Hur man än vänder på det, tycks det alltså mycket lättare att få till en optimal kalorirestriktion på blandkost än på vegankost.
Laktovegetarisk kost kan tyckas vara ett alternativ, men liksom spannmål har mjölk inte funnits i vår kost så länge att vi kan vara säkra på att vi tillnärmelsevis optimalt hunnit adaptera oss fysiologiskt till den. Utbredningen av mjölkproteinallergi och laktosintolerans är tecken på detta. Kanske mjölk påverkar alla negativt i någon mån, fastän det bara är när det märks riktigt mycket som man kallar det för intolerans/allergi? Många har märkt att de på olika sätt mår lite bättre av att utesluta mjölkprodukter ur sin kost, även om de inte uppvisat några direkta allergisymtom när de konsumerat mjölkprodukter. Om man absolut inte vill äta kött, fisk eller skaldjur, men kan tänka sig ägg eller mjölk, skulle jag tro mer på ägg i så fall. Alltså vegankost + ägg. Huruvida ägg är hälsomässigt optimal som animalie råder det delade meningar om, huruvida den innehåller farligt kolesterol eller om hela kolesterolhysterin bara var en bluff/missförstånd. Jag tror det optimala när det gäller animalieval kan vara att äta både ägg och marina animalier, då variation kan vara viktigt också. Och på det sättet får man bara i sig lite tungmetaller (som det finns mycket av i lax och annan fet marin föda) och lite av det eventuellt farliga kolesterolet i ägg, istället för mycket av ett av dem. Lite av varje av två sorters gifter kan nog vara mindre skadligt än mycket av den ena och inget av den andra.
Jag tror att den utilitaristiskt sett optimala kosten idag är något i stil med detta:
- Grönt te och färskpressad vildgröntjuice många gånger om dagen
- Frukt, helst frukter som är särskilt rika på antioxidanter i förhållande till sitt sockerinnehåll
- Bär, är generellt rikare på vitaminer och mineraler än frukt
- Mycket råa grönsaker med särskilt lågt kaloriinnehåll, särskilt mörkgröna bladgrönsaker, helst vildgrönt, för klorofyllets skull
- Lax och annan s.k. marin föda med mycket omegafettsyror, många gånger i veckan
- Kanske fågel ibland, för att inte få i sig så mycket tungmetaller via ymnigt laxätande. Skinnet på kycklingen ska inte ätas, det innehåller onödigt mycket av icke-optimala sorters fett.
- Kanske lite ägg
- Lite alger, som Spirulina m.m.
- Kosttillskott av många olika slag, dels för att maten idag på grund av rovdrift på naturen innehåller så lite nyttigheter jämfört med förr, dels för att jag tror det finns kosttillskott som förlänger livet även bortsett från denna faktor.
- Möjligen groddar av olika slag, som alfalfagroddar
- Lite nötter, särskilt valnötter, men inte mer än vad som är optimalt för omegafettsyreintaget
- Kanske surkål och andra syrade grönsaker, för tarmflorans skull
Alltså inga som helst spannmål, spannmålsprodukter, fröer eller mejeriprodukter. Inte heller nötkött eller annat kött som försvårar kalorirestriktionen i onödan eller på annat sätt är onödigt ohälsosamt i förhållande till det nyttiga det tillför.
Samt att man ser till att det totala kaloriintaget blir bra mycket lägre än vad Livsmedelsverket rekommenderar. Exakt vilket kaloriintag som är optimalt beror på olika faktorer som kroppskonstitution, hur mycket och hårt fysiskt arbete man utför etc.
All mat bör nog vara ekologiskt producerad om man har råd med det. Har man taskig ekonomi är det nog bättre att använda sina få penningar till att skaffa bättre ekonomi först, innan man lägger pengar på ekologisk mat. Så att inte ekonomin blir permanent lidande av ens kostval. Man kan påverka världen mycket effektivare med stora ekonomiska resurser än med små. Samtidigt kan man komma på bättre sätt att använda sina pengar ju mer hjärnfunktionsoptimerande kost man äter. Undrar var den optimala balansen går mellan dessa två faktorer...