Vidare tycks det mig att även denna din definition är inkonklusiv, då den inkluderar svensktalande européer men exkluderar spädbarn, många ungdomar, folk med talfel eller dialekter (vilket i vissa fall väl får likställas med talfel), etc.
Vilka kommer du rösta på?
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Q
db skrev:Maverick skrev:De tror inte på raser,
Vem gör det nuförtiden?
Jag, kennelklubben, en bunt biologer, nazister, alla andra (om raserna inte är mänskliga), m.fl. Att det inte finns några människoraser på samma sätt som det finns hundraser eller potatisraser är nog mest önsketänkande från de som vill smyga undan den verkliga moraliska diskussionen.
Jag ska erkänna att jag inte läst på så mycket på sistone, men senast hörde jag att människoraser inte fanns, då skillnaderna var för små. Uppenbarligen har detta ändrats väldigt nyligen. Det skulle vara intressant att få höra om hur man definierar raser - för det är väl det man måste göra för att veta vilken ras som är vilken?
Re: Q
Maverick skrev:Jag ska erkänna att jag inte läst på så mycket på sistone, men senast hörde jag att människoraser inte fanns, då skillnaderna var för små. Uppenbarligen har detta ändrats väldigt nyligen. Det skulle vara intressant att få höra om hur man definierar raser - för det är väl det man måste göra för att veta vilken ras som är vilken?
Jag är inte heller så påläst men hundar med lika stora utseendeskillnader är det ingen tvekan om att de anses som olika raser. Vanligaste argumentet man brukar höra för en rasfri mänsklighet är att det visat sig att att många afrikaner som tidigare kallats negrer är närmare släkt med européer och asiater än andra afrikaner som också kallats negrer. Men att utifrån det dra slutsatsen att alla rasindelningar är meningslösa är mycket förhastat. Allt det betyder är att släktträdet ser ut ungefär så här:
Kod: Markera allt
/\
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ \
/ / \
/ / \
/ / \
/ \ / \
/ \ / /\
/ \ / / \
/ \ / / \
/ \ / / \
Afrikaner Afrikaner Afrikaner Europèer AsiaterDet finns alltså fler afrikanska raser än man tidigare trodde, i övrigt har ingenting förändrats.
Nikolaj skrev:CoDx...bör man inte kunna skriva flytande svenska också?
Det är självklart, men orka bry sig när man skriver på internet, då ska det gå snabbt och effektivt och vara kort sammanfattat. Sen om man har någon slags sjukdom så får man självklart lite förståelse. Om jag ska vara ärlig så har jag egentligen inte brytt mig om vad jag har skrivit. Men jag anser att man inte är svensk om man är färgad och inte kan prata ordentlig svenska, då menar jag med brytning. Jag ogillar folk som påstår att de är svenskar bara för att de är födda i Sverige men inte har någon förälder som är född i Sverige.
non scholae sed vitae discimus
Om jag ska vara ärlig så har jag egentligen inte brytt mig om vad jag har skrivit.
Det märks.
Jag ogillar folk som påstår att de är svenskar bara för att de är födda i Sverige men inte har någon förälder som är född i Sverige.
Så en generation senare är det plötsligt ok?
Var får du all konstiga idèer ifrån? Har du inga andra vänner än svenskar med enbart svenska förfäder så har du inga vänner...
CoDx skrev:Det är självklart, men orka bry sig när man skriver på internet, då ska det gå snabbt och effektivt och vara kort sammanfattat.
Jag håller nog inte med. I chat-kanaler och IM-program har jag förståelse för om man skriver med akronymer och förkortningar av allehandla slag och misshandlar ditt Heliga Svenska Språk så det till slut liknar en rebus snarare än "even an articulate grunt", men på forum där folk för seriösa debatter (tydligen olikt denna, som vi snart skall se) borde vi väl kunna ställa lite högre krav än att man bara skall ha hört talas om något som kallas "meningskonstruktion"?
CoDx skrev:Om jag ska vara ärlig så har jag egentligen inte brytt mig om vad jag har skrivit.
Jaså, och här sitter jag och tror att du lägger ner tid och energi på att skriva seriösa inlägg, när du i själva verket inte "bryr dig om" vad du skriver? Då kanske inte jag heller skall lägga så stor vikt vid vad du skriver, om inte ens du själv gör det?
CoDx skrev:Jag ogillar folk som påstår att de är svenskar bara för att de är födda i Sverige men inte har någon förälder som är född i Sverige.
Kan vi kort och koncist säga att du ogillar invandrare just för att de är invandrare?
CoDx skrev:jag är bara rädd att "sverige" kommer försvinna.. de svenska traditionerna, språket, utseendet, åsikter.. ja allt som är typiskt svenskt..
Varför är du rädd för att "Sverige" skall försvinna, och vilka konsekvenser kommer det att få för oss?
1. De svenska traditionerna tror jag att jag sade någonting om i ett tidigare inlägg, och jag vill inte verka tjatig. Varför är du rädd för att våra "svenska traditioner" försvinner?
2. Förklara gärna närmare hur det ser ut att ett språk "försvinner". Slutar folk bara prata det? Isåfall är ju ingen skada skedd, om ingen saknar ett språk som aldrig pratas. Jag förstår inte riktigt vad du menar.
3. Det svenska "utseendet"? Hur ser en typisk svensk ut? Tänker du dig något i stil med lång, blond och blåögd?
4. De svenska åsikterna? Vilka är dessa? Finns det några åsikter som är speciellt "svenska"? Om de åsikter du för fram här är "svenska" så ser jag gärna att de försvinner.
Jag ser fram emot ett förtydligande.
archaxe skrev:1. De svenska traditionerna tror jag att jag sade någonting om i ett tidigare inlägg, och jag vill inte verka tjatig. Varför är du rädd för att våra "svenska traditioner" försvinner?
2. Förklara gärna närmare hur det ser ut att ett språk "försvinner". Slutar folk bara prata det? Isåfall är ju ingen skada skedd, om ingen saknar ett språk som aldrig pratas. Jag förstår inte riktigt vad du menar.
3. Det svenska "utseendet"? Hur ser en typisk svensk ut? Tänker du dig något i stil med lång, blond och blåögd?
4. De svenska åsikterna? Vilka är dessa? Finns det några åsikter som är speciellt "svenska"? Om de åsikter du för fram här är "svenska" så ser jag gärna att de försvinner.
1. Alla traditioner som vi utövar i Sverige försvinner. Tänka sig det. Inga fler små grodor, inga smällkarameller och inga mer önskningar om en hänryckt pingst. Inga julkort. Inga killar som ringer tjejer dagen efter första träffen. Kanske vi även uppfinner nya instrument att äta med. Det verkar orimligt - låt oss tänka oss att traditionerna ersätts av andra istället. Vi stryker nationaldagen och inför istället visitkortsätardagen (alla ger visitkort till varandra och den som äter flest vinner) den 27 februari (då händer väl inget annat?). Och sen blir det svart - eller jag vet inte.
2. Jag skulle jubla. Äntligen inser svenskarna (och kanske även övriga världen) att "words are very unnecessary, they can only do harm".
3. Alla långa, blåögda och blonda människor upphör att födas. Alla kommer att ha grå ögon, råttfärgat hår och ljusbrun hy. Samtliga av medellängd. Till slut blir beblandningen så total att alla ser likadana ut - hemskt besvärligt. I tidernas begynnelse poppade (!) ju de olika människoraserna upp likt svampar i de olika världsdelarna, isolerade från varandra, och först idag kan någon beblandning ske på allvar. Ursprungstillståndet var alltså vacker ordning och nu skenar vi emot obönhörlig entropi. Så måste det vara.
4. Här är en typiskt svensk åsikt: "Jag är inte värdelös, men ingen får vara bättre än jag." Här är en till: "När man efter långt och moget övervägande tagit ett beslut så ordnar sig resten av sig självt." Och slutligen: "Alla människor har samma förutsättningar för högskolestudier." Måtte dessa åsikter bevaras, i evighet, amen.
Allvarligt talat -jag trodde inte det fanns människor kvar som argumenterade på detta vis. Skojar ni? Vilka raser?? Vilken "renhet"?! Sveriges ekonomi? Är man riktigt human så tänker man inte på pengar när människoliv står på spel! Vad gör det mig om jag blir lite fattigare men räddar livet på massa människor som annars skulle ha dött?! Hur kan man ens föra fram budskapet att liv värderas med ekonomi?
Något som Sverige varit underbart på är att man mottagit förtryckta människor och hjälpt dem, något som de ska ha all heder för. Lösningen ligger inte i att stänga porten och skapa en nynazism som byter färg och klädsel men innehåller samma kärna och budskap. Varför inte försöka utbilda dessa människor och skapa generationer som i framtiden åker tillbaka till sina hemländer (om de så vill) och bygger en rättvis nation där som gör alla gladare? Det lönar sig även ekonomisk, tro mig.
Att bevara kultur och traditioner är väldigt fint och vi måste bevara dessa i alla länder, men inte på bekostnad av gästfriheten och medmänskligheten. Man kan mycket väl föra fram sin tradition till kommande generationer vare sig de är invandrare eller inte.
Dessutom vad är det för lag som säger att en människa är mindre svensk för att hennes föräldrar ej är födda i Sverige?! Jag måste fråga, om denna människa hade varit en ära för Sverige. Säg att han är Pele, Euklides, Vasa, Sokrates eller Pacino... hade han då varit lika osvensk om hans föräldrar fortfarande varit invandrare? Något säger mig att han skulle till skillnad mot andra bli svensk in i det sista. Detta gäller alla länder då vi människor är så orättvisa i bedömandet av andra människor. Är det någon som vi har äran att inkludera då är han mer höjd än oss. Är det däremot någon vi inte får något utav, ja då är han skum som förstör vårt land och borde lämnas till sitt öde med den regimen som annars vill äta upp honom i sitt land...
Jag trodde aldrig att jag behövde någon gång föra en sådan debatt på en så självklar grund att jag ens inte förstår varför jag debatterar?! Men tydligen är inte världen så som jag trott hela tiden.
/plato
Något som Sverige varit underbart på är att man mottagit förtryckta människor och hjälpt dem, något som de ska ha all heder för. Lösningen ligger inte i att stänga porten och skapa en nynazism som byter färg och klädsel men innehåller samma kärna och budskap. Varför inte försöka utbilda dessa människor och skapa generationer som i framtiden åker tillbaka till sina hemländer (om de så vill) och bygger en rättvis nation där som gör alla gladare? Det lönar sig även ekonomisk, tro mig.
Att bevara kultur och traditioner är väldigt fint och vi måste bevara dessa i alla länder, men inte på bekostnad av gästfriheten och medmänskligheten. Man kan mycket väl föra fram sin tradition till kommande generationer vare sig de är invandrare eller inte.
Dessutom vad är det för lag som säger att en människa är mindre svensk för att hennes föräldrar ej är födda i Sverige?! Jag måste fråga, om denna människa hade varit en ära för Sverige. Säg att han är Pele, Euklides, Vasa, Sokrates eller Pacino... hade han då varit lika osvensk om hans föräldrar fortfarande varit invandrare? Något säger mig att han skulle till skillnad mot andra bli svensk in i det sista. Detta gäller alla länder då vi människor är så orättvisa i bedömandet av andra människor. Är det någon som vi har äran att inkludera då är han mer höjd än oss. Är det däremot någon vi inte får något utav, ja då är han skum som förstör vårt land och borde lämnas till sitt öde med den regimen som annars vill äta upp honom i sitt land...
Jag trodde aldrig att jag behövde någon gång föra en sådan debatt på en så självklar grund att jag ens inte förstår varför jag debatterar?! Men tydligen är inte världen så som jag trott hela tiden.
/plato
Alla generaliseringar är farliga, även den här
Plato skrev:Är man riktigt human så tänker man inte på pengar när människoliv står på spel! Vad gör det mig om jag blir lite fattigare men räddar livet på massa människor som annars skulle ha dött?! Hur kan man ens föra fram budskapet att liv värderas med ekonomi?
Man måste tänka på pengar när liv står på spel eftersom det kostar pengar att rädda liv! Vägran att inse det leder till mycket elände i form av vansinniga felprioriteringar (t.ex. nollvisioner i trafiken).
Jag tolkar det som att du arbetar stenhårt och skänker bort alla pengar du tjänar utom vad som behövs för att köpa en säck ris i månaden? Eller?
Plato skrev:Att bevara kultur och traditioner är väldigt fint och vi måste bevara dessa i alla länder
Nej, verkligen inte. Kulturell utveckling är bra. Fri invandring!
Plato skrev:Jag trodde aldrig att jag behövde någon gång föra en sådan debatt på en så självklar grund att jag ens inte förstår varför jag debatterar?! Men tydligen är inte världen så som jag trott hela tiden.
Tja, att ifrågasätta självklarheter är inte helt opassande på ett filosofiforum. En självklarhet som bör ifrågasättas är att det bara handlar om människoliv. På vilket sätt är en individs art mer moraliskt relevant än en dess ras?
Fri invandring!
så du tycker att det är okej om 100.000 afrikaner, 10.000 asiater och 50.000 araber skulle flytta till sverige och bosätta sig runt omkring dej och hålla på med sina böner och annat skit.. tänk bara alla muslimer som måste be... vi förlorar pengar på att muslimerna tar tid på sej att be.. tänk om du skulle bli sparkad på jobbet för att en asiat eller afrikan skulle få jobbet bara för att sverige måste internationaliseras.. bullshit.. deras kulturer är sämst..
non scholae sed vitae discimus
Jag tolkar det som att du arbetar stenhårt och skänker bort alla pengar du tjänar utom vad som behövs för att köpa en säck ris i månaden? Eller?
Nej givetvis inte. Jag gör dock det jag kan för att hjälpa fattiga. Men främst så bär jag ej på ideer som att hjälp till människor skall minskas för att man vill behålla sina feta plånböcker och sin rika status. Ett land kan givetvis inte ta in alla hjälplösa men inte heller stänga portarna och strunta i att hjälpa människor, men jag tror inte att du vill det heller?!
Nej, verkligen inte. Kulturell utveckling är bra. Fri invandring!
Fri invandring? Givetvis. Men varför går det emot att bevara kultur och tradition? Vad är det för fult med det? Kulturell utveckling motsäger väl inte att gamla traditioner (om de inte är fel) behålls?
Tja, att ifrågasätta självklarheter är inte helt opassande på ett filosofiforum. En självklarhet som bör ifrågasättas är att det bara handlar om människoliv. På vilket sätt är en individs art mer moraliskt relevant än en dess ras?
Anser du att alla självklarheter är passande att ifrågasätta?! Jag tror alla inklusive jag anser att du är lika mkt värd som alla oss andra. Är det då passande om någon skulle lyfta upp denna självklarhet och diskutera den? Är db lika mkt värd som alla oss andra?! Jag ber om ursäkt, bara ett exempel. Men jag tror inte att alla självklarheter skall kunna granskas. Jag vill inte ha en värld där synen på judar exempelvis skall ifrågasättas igen bara för att självklarheter bör ses över. Vi måste ha axiom (som att alla är lika värda, yttrande frihet etc) som vi en gång för alla bestämt och ej accepterar att man diskuterar mer än detaljerna i axiomen.
Alla generaliseringar är farliga, även den här
Plato skrev:Anser du att alla självklarheter är passande att ifrågasätta?! Jag tror alla inklusive jag anser att du är lika mkt värd som alla oss andra. Är det då passande om någon skulle lyfta upp denna självklarhet och diskutera den? Är db lika mkt värd som alla oss andra?! Jag ber om ursäkt, bara ett exempel. Men jag tror inte att alla självklarheter skall kunna granskas. Jag vill inte ha en värld där synen på judar exempelvis skall ifrågasättas igen bara för att självklarheter bör ses över. Vi måste ha axiom (som att alla är lika värda, yttrande frihet etc) som vi en gång för alla bestämt och ej accepterar att man diskuterar mer än detaljerna i axiomen.
Bör man inte sätta in frågan om en människas värde i ett kontext innan det ens blir aktuellt att börja värdera?
Min egen syn på saken är att människor värderar människor väldigt olika beroende på hur den givna situationen ser ut. Jag har faktiskt väldigt svårt att tänka mig att man skulle kunna undgå sådana värderingar.
Anta att du fick välja mellan att ett par anonyma människor du aldrig träffat eller ditt livs kärlek skulle dö. Utgår man ifrån att alla människor är lika mycket värda, punkt slut, så skulle du utan att tveka låta din käresta dö i förmån för de två främlingarna.
Jag tror själv inte att jag skulle kunna göra det valet. Jag skulle värdera min kärestas liv högre än främlingarnas och välja att behålla henne istället.
Ett ännu starkare exempel vore kanske att låta en moder värdera hennes barn framför random främlingars, eller till och med grannens.
Jag skulle iaf inte förvänta mig att modern skulle säga "äsh det är väl sak samma om det är mitt eller grannens barn som dör, de är ju faktiskt lika mycket värda när allt kommer kring".
Att det verkar orimligt att inkludera saker som hudfärg och sexualitet osv i en människas värde är jag helt med på men hur man ska kunna undvika att värdera i alla givna lägen har jag svårt att förstå.
Att jag tycks befinna mig här bevisar absolut ingenting
Återgå till "Politik och samhälle"