Varför skriver ni så sjukt korkade svar?!?!
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Det är okej att börja en mening på konjunktion, beror på hur den är utformad i övrigt. Man kan tänka sig att det är en mening som på något sätt summerar det föregående stycket, eller anknyter på annat sätt till det föregående, kanske ett tillägg som inte kommit med tidigare i texten. Men med allt det sagt så är det dock därmed inte också sagt att det är eftersträvansvärt i alla lägen.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"
Man bör helst inte börja en mening med en samordnad konjunktion eller ett infinitivmärke.Min lärare i svenska hade menat att det är inte OK att börja en mening med men,eller,och.Det är helt OK idag att skriva dom istället för dem,fastän dom är talspråk och dem är skrivspråk.Det finns dessutom flera grupper av konjunktioner .Ett språk moderniseras också och ungdommar idag skriver mkt slang sinsemellan.
Lisa gick in i skogen för.Att plocka blåbär.Vad är det för svenska?
"Dette er heilt bort i natta" som en sier på norsk.
Jag skriver sånt därför att det blir så träligt att skriva sådant och så skriver man nån för att det blir träligt att skriva någon.Äsch.
Jag menar alla gör fel ska man ha kritik för det-löjligt.Man gör fel i trafiken och när det ska gå snabbt,så är det svårt att rätta till misstaget i efterhand.
Jag vet att du A inte håller med och det får stå för dig,men när man studerar svensk grammatik,ja då finns det regler.Jag tar hänsyn till att författaren är ekonomiutbildad och när man skriver här då tycker jag att här har man sin frihet att strunta i grammatiken.Jag vet vad jag pratar om har studerat detta på hög nivå tills jag nästan har storknat.
Lisa gick in i skogen för.Att plocka blåbär.Vad är det för svenska?
"Dette er heilt bort i natta" som en sier på norsk.
Jag skriver sånt därför att det blir så träligt att skriva sådant och så skriver man nån för att det blir träligt att skriva någon.Äsch.
Jag menar alla gör fel ska man ha kritik för det-löjligt.Man gör fel i trafiken och när det ska gå snabbt,så är det svårt att rätta till misstaget i efterhand.
Jag vet att du A inte håller med och det får stå för dig,men när man studerar svensk grammatik,ja då finns det regler.Jag tar hänsyn till att författaren är ekonomiutbildad och när man skriver här då tycker jag att här har man sin frihet att strunta i grammatiken.Jag vet vad jag pratar om har studerat detta på hög nivå tills jag nästan har storknat.
Det var på min tid när man fortfarande kunde köpa smågodis för fem öre styck och språk utvecklas
.Det spelar väl inte så stor roll om man gör lite fel,men på universitetet ska man kunna redogöra för vad en konsekutiv bisats är-rena grekiskan,men ett globalt fackspråk,långtråkigt men nödvändigt att kunna,om man vill lära sig flera språk
Ja visst är det accepterat att börja en mening med en samordnad konjunktion för oss vanliga,men jag tror inte en författare ur svenska akademin skulle göra det.Jag undviker själv att börja en mening med en samordnad konjunktion för då ser jag en röd understrykning på pappret av min lärare framför mig.
Ja visst är det accepterat att börja en mening med en samordnad konjunktion för oss vanliga,men jag tror inte en författare ur svenska akademin skulle göra det.Jag undviker själv att börja en mening med en samordnad konjunktion för då ser jag en röd understrykning på pappret av min lärare framför mig.
Inga trix...
Hejsan!
Som sagt, det finns inga grammatiska regler i det svenska skriftspråket som säger att det är grammatiskt fel at börja med "Och", "Men" eller "Eller"!
Punkt, här gäller svart eller vitt, några gråskalor existerar ej! Antingen håller man sig till grammatiken, eller så skiter man i den - men talar man om regler i det grammatiska - då skall man vara strikt! :lol:
MVH
big
Som sagt, det finns inga grammatiska regler i det svenska skriftspråket som säger att det är grammatiskt fel at börja med "Och", "Men" eller "Eller"!
Punkt, här gäller svart eller vitt, några gråskalor existerar ej! Antingen håller man sig till grammatiken, eller så skiter man i den - men talar man om regler i det grammatiska - då skall man vara strikt! :lol:
MVH
big
Att verka för det goda...
kaktus skrev:Ja visst är det accepterat att börja en mening med en samordnad konjunktion för oss vanliga,men jag tror inte en författare ur svenska akademin skulle göra det.
Det är nog nästan snarare tvärtom. Regeln har uppkommit för att många barn sätter punkter där det egentligen skall vara komma. Såsom i meningen:
"Jag ville smaka på Olles glass. Men det fick jag inte för honom."
Det var därför som lärare började säga att meningar inte skall börja med "och" eller "men". Vad som sedan hände var dock att många elever växte upp och blev gamla, och fortsatte följa denna grundregel utan att ha någon förståelse för vad som var dess syfte. Så från korkade människor (och som alla vet så hittar man de flesta jubelidioterna i den akademiska världen) är det vanligt att man får höra att man aldrig kan inleda meningar med konjunktioner. Bland mer intelligenta människor så brukar förståelsen däremot vara högre.
Det går följaktligen utmärkt att inleda meningar med konjunktioner. Ibland bör man till och med göra det, såsom när man gör ett tillägg till flera föregående meningar och inte bara till den direkt föregående satsen. Man kan också välja att göra det för att uppnå viss stilistisk effekt, även i fall där man vanligtvis borde ha använt kommatecken.
Det är heller inte något nytt påfund eller ny trend att inleda meningar med konjunktioner, vilket var och en kan se som tar en titt i bibeln. Tvärtom är det alltså så att det är den här "regeln" som är den egentliga trenden: Den uppstådde plötsligt och vann mark trots att den inte hade någonting med gott språkbruk att göra, och det är först nu på senare år som vi börjat återgå till en mer adekvat språkanvändning i denna bemärkelse.
Jag skulle alltså tro att författarna i Svenska Akademien inte ryggar för att inleda meningar med konjunktioner, utan att det är mest förnuftslösa klåpare som håller fast vid sådana neurotiska vanföreställningar om hur att använda språket. Dock måste jag erkänna att om det inte hade varit för Kristina Lugn så hade mitt svar förmodligen låtit annorlunda, eftersom det bara är henne jag har något som helst förtroende för i SA. Övriga ledamoter anser jag vara den värsta sortens akademiker; ett gäng cerebrala onanister som fumlar med sina hjärnor likt stenade rednecktonåringar som försöker knäppa upp sina kusiners behåar med stelfrusna fingrar. Dessa femfemmor skulle inte kunna följa en förnuftig resonemangskedja ens med GPS, om den så vore deras navelsträng och låg ringlad runt halsarna på dem.
Men vettiga, förnuftiga och kloka människor - de skulle knappast ha några problem med att inleda meningar med "och" eller "men".
- Avantgardet
Ja och jag brukar inleda en mening med en konjunktion ibland för att undvika att det är bättre att meningarna inte blir för långa.Detta var min suveräna lärare i grundskolan,jag gillar inte engelska,men samma lärare trugade i oss dem engelska prepositionerna.Jag ritade en gris med sex ben i ettan och jag skrev:honoms cyckel,i flera år istället för hans cyckel.
Jag skiter i vilket och jag skiter i vad folk tycker om mig,därför att det finns alltid en och annan som mobbar och som gillar att göra narr av ngn annans ensamhet på andras bekostnad.Är man singel och trivs,ja då ska det väl alltid vara ngn karlslok som ska kalla en för en frigid antikvitet t.ex,kalla andra för jubelidioter och utse sig själv som vettig,förnuftig och klok.A sitter nog och
:lol: tills han viker sig dubbel.
Jag skiter i vilket och jag skiter i vad folk tycker om mig,därför att det finns alltid en och annan som mobbar och som gillar att göra narr av ngn annans ensamhet på andras bekostnad.Är man singel och trivs,ja då ska det väl alltid vara ngn karlslok som ska kalla en för en frigid antikvitet t.ex,kalla andra för jubelidioter och utse sig själv som vettig,förnuftig och klok.A sitter nog och
- Avantgardet
Tack,det är klart att jag som unge visste att en gris har fyra ben,men jag ville bara vara annorlunda,det är inte bra att se ner på varandra här.
Jag tänker på Karl Lagerfeldt som menar att han skiter i vad andra tycker och det måste han nästan göra för att stå ut med kritikerna och journalisterna.
Jag skrev det jag skrev till författaren,därför att han menade att vår svenska här på forumet är under all kritik.
Det är nog sunt att vara självkritisk också,det är viktigt.
Jag tänker på Karl Lagerfeldt som menar att han skiter i vad andra tycker och det måste han nästan göra för att stå ut med kritikerna och journalisterna.
Jag skrev det jag skrev till författaren,därför att han menade att vår svenska här på forumet är under all kritik.
Det är nog sunt att vara självkritisk också,det är viktigt.
Till författaren.
Med tanke på det du skrev i din inledning,ja då kan väl ingen människa som inte behärskar det svenska språket korrekt skriva här.Allt behöver väl inte vara så högtidligt här,det viktiga är ju att man fattar vad motparten vill säga.Jag tänker på dem som inte är svenskar,om en ungersk person skriver oharmonisk istället för disharmonisk,ska människan få kritik för det också? 
Re: Till författaren.
kaktus skrev:Med tanke på det du skrev i din inledning,ja då kan väl ingen människa som inte behärskar det svenska språket korrekt skriva här.
Eftersom trådstartaren Light Head skrev att han ansåg sig vara "Allt för dömmande", så vill jag inte direkt påstå att han själv behärskar språket särdeles väl.
Men om jag förstod Light Head's inlägg rätt så var han noga med att betona att han inte avsåg att klanka ner på felstavningar, utan att han snarare efterfrågade enkelhet, tydlighet och lättfattlighet. De han riktade kritik mot var alltså inte de med språkproblem (såsom exempelvis dyslektiker och invandrare) utan de som formulerade sig onödigt invecklat, abstrakt och svårbegripligt.
Ibland kan jag dela Light Head's frustration, men jag har trott att det bara berott på min egen avsaknad på bildning. Jag tyckte det kändes ganska skönt att se att någon annan resonerade likadant.
Nå: Viktigast av allt är ju ändå att detta postades här under Tankar och Känslor - och det säger ju allt. Light Head ville bara ventilera sina känslor av att inlägg på forumet ofta upplevs onödigt tungrodda och svårbegripliga i hans(?) ögon. Jag uppfattade det inte som ett förslag på att stänga av användare vars inlägg inte kvalificerar vissa språkkriterier eller liknande.
Och den officiella hållningen är givetvis att alla är välkomna här så länge som de inte bryter mot forumsreglerna. Oavsett hur sofistikerat de formulerar sig.
Återgå till "Tankar och känslor"