Evolution vs. Kreationism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 08 jun 2008 17:09

Tobias Israelsson skrev:Evolution grundas inte alls på ateismen. De är bara två lättförenliga "teorier", men i övrigt helt skilda och handlar om olika saker.

Evolution säger heller ingenting om tiden , om huruvida den existerat för evigt eller startade vid big bang. Däremot skulle jag tro att de flesta evolutionsforskare tror på bigbangteorin eftersom de normalt sett hyser god tilltro till de andra naturvetenskapliga experterna.

Vad är då evolutionism som INTE grundar i ateism? En halvfärdig skapelsemyt? Är inte evolutionen ett sätt att förklara logiken i skapelsen i en värld utan gud. Och JA, jag inser att evolutionen handlar om livets uppkomst och utveckling. Men den kristna förklaringen av samma sak kan lika gärna skiljas från Guds egna uppkomst precis som evolutionen kan skiljas från jordens uppkomst.

Vad kräver evolution utan ateism om inte Gud?

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 08 jun 2008 17:46

My Captain skrev:
Tobias Israelsson skrev:Evolution grundas inte alls på ateismen. De är bara två lättförenliga "teorier", men i övrigt helt skilda och handlar om olika saker.

Evolution säger heller ingenting om tiden , om huruvida den existerat för evigt eller startade vid big bang. Däremot skulle jag tro att de flesta evolutionsforskare tror på bigbangteorin eftersom de normalt sett hyser god tilltro till de andra naturvetenskapliga experterna.

Vad är då evolutionism som INTE grundar i ateism? En halvfärdig skapelsemyt? Är inte evolutionen ett sätt att förklara logiken i skapelsen i en värld utan gud. Och JA, jag inser att evolutionen handlar om livets uppkomst och utveckling. Men den kristna förklaringen av samma sak kan lika gärna skiljas från Guds egna uppkomst precis som evolutionen kan skiljas från jordens uppkomst.

Vad kräver evolution utan ateism om inte Gud?

Evolution är en begränsad vetenskaplig teori, inte en komplett världsbild. (eller någon skapelse myt) Den säger inget om gudars existerande. Och egentligen ingenting om livets uppkomst heller.

Till skillnad mot kreationism förutsätter den inte en skapande gud. Men den säger för den sakens skull inget om någon guds existens.

Evolution kräver varken ateism eller gud för de frågor som du verkar tro det behövs svar på är inget evolutionen sysslar med.

kaktus

Inläggav kaktus » 08 jun 2008 17:47

Jag betraktar inte  evolutionen som logisk med tanke på botaniken,eftersom jag inte behöver vänta i 2000 år eller ngt liknande för att det ska bli tomater på plantorna :D ,ta nu inte illa upp.Jag är kan inget om detta,har aldrig studerat evolutionen,men tänker själv.

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 08 jun 2008 17:55

kaktus skrev:Jag betraktar inte  evolutionen som logisk med tanke på botaniken,eftersom jag inte behöver vänta i 2000 år eller ngt liknande för att det ska bli tomater på plantorna :D ,ta nu inte illa upp.Jag är kan inget om detta,har aldrig studerat evolutionen,men tänker själv.

Nu får du förklara vad du menar. Evolutionen handlar om arters förändring, inte om hur fort en tomat växer.

Ingen evolutionsforskare tror det krävs 2000 år för en tomatplanta att växa, däremot kanske han studerar hur människan under de senaste tusen åren  har "avlat" fram en tomatplanat som ger större och godare tomater än den planta som växer vilt.

kaktus

Inläggav kaktus » 08 jun 2008 18:14

Evolutionen omfattar väl botaniken också.Jag menar att jag fattar och har aldrig fattat dateringen i enlighet med evolutionen.
Jag vet väl att det självklart inte finns forskare som skulle påstå att det tar 2000 år tills det blir tomater av plantorna.Det var bara ett skämt.Jag har stor respekt för människor som tror på evolutionen.Komplicerade frågor,överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 jun 2008 19:13

Människor som "tror på" evolutionen, vet inte ens vad det är. De hyser beundran för en auktoritär organisation som bekräftar dem genom en dunkel "förståelse", som de inte klarar av att bearbeta i dagsljus.

Lite elakt, visst, men saker får inte ta sådan evinnerligt lång tid...
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 08 jun 2008 19:32

Tobias Israelsson skrev:
Evolution är en begränsad vetenskaplig teori, inte en komplett världsbild. (eller någon skapelse myt) Den säger inget om gudars existerande. Och egentligen ingenting om livets uppkomst heller.

Till skillnad mot kreationism förutsätter den inte en skapande gud. Men den säger för den sakens skull inget om någon guds existens.

Evolution kräver varken ateism eller gud för de frågor som du verkar tro det behövs svar på är inget evolutionen sysslar med.

På samma sätt som guds skapande av livet och inflytande över dens utveckling inte är beroende av Guds egna härkomst då med andra ord? Man kan skiljapå dessa två kunskaper med.

Varför ifrågasätter du Guds härkomst ifall du inte kan försvara evolutionens? (inte teorins härkomst utan fenomenets)

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 jun 2008 19:56

My Captain skrev:
Tobias Israelsson skrev:
Evolution är en begränsad vetenskaplig teori (!), inte en komplett världsbild. (eller någon skapelse myt) Den säger inget om gudars existerande. Och egentligen ingenting om livets uppkomst heller. (hmm..?)

Till skillnad mot kreationism förutsätter den inte en skapande gud. (...?????!!!!!) Men den säger för den sakens skull inget om någon guds existens.

guds skapande av livet  ..och inflytande över dens utveckling  <---- ?!?!

Ursäkta?

(Ler lite oroat åt övre talare.)

"Belöningen" -syftet med evolutionär medvetenhet är att "hitta sanningen" eller "förstå gud".

Eller vi säger såhär:

VAD ÄR MENINGEN MED EVOLUTION? (Är evolution meningen?)
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 08 jun 2008 20:09

Åkes granne skrev:Ursäkta?

"Belöningen" -syftet med evolutionär medvetenhet är att "hitta sanningen" eller "förstå gud".

Eller vi säger såhär:

Var Darwin troende?! Varför såg folk honom då som en kättare? För att han gick emot det vanliga uppfattningarna om livet på jorden och inte för att han gav svar som hjälpte till att befoga ateismens logik?

För övrig så hittade jag inget sammanhang mellan de små redigeringar av våra texter och ditt svar på hurvida evolutionen existerar. Dina "!" och "?" var intetsägande.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 jun 2008 20:34

My Captain skrev:
Åkes granne skrev:Ursäkta?

Eller vi säger såhär:

Var Darwin troende?! Varför såg folk honom då som en kättare? För att han gick emot det vanliga uppfattningarna om livet på jorden och inte för att han gav svar som hjälpte till att befoga ateismens logik?

För övrig så hittade jag inget sammanhang mellan de små redigeringar av våra texter och ditt svar på hurvida evolutionen existerar. Dina "!" och "?" var intetsägande.

Varför blandar du in Darwin i det här? Smått rasistiskt -vill jag markera, för att plussa på friktionens statestik i protokollet, och gynna vår evolutionistiska framtid. Trodde du menade allvar med det här -eller är det jag som spelar på min egen förutsägbara "sarkasm"? Och det frågar jag helt ärligt.

A = A ?

Fråga: Vad kallar du det djupast medvetna av ditt väsen -och hur definierar du det?

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 jun 2008 20:39

Att evolutionen stöder sig på förklaringar med slumper som grund är ett vanligt missförstånd. I själva verket är det precis tvärtom. Den säger att en urvalsprocess, INTE slumpmässigt urval, leder till komplicerade strukturer.

Okej. Vad bygger slumpen på?

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 08 jun 2008 20:46

My Captain skrev:..eftersom evolutionen grundas på att allt måste ha ett ursprung vilket är fullkommligt omöjligt, medans "Gud" helt enkelt kan ha varit det första som existerat eftersom Han är allsmäktig och därmed har kontroll över allt tid och rum och sin egen existens och uppkomst.

Vad menar du med det här? (Du ser inget syfte i att klä av begreppen lite?)

"Religionen har alltid FÖRMÅGAN att försvara sig MED mirakler"?

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 08 jun 2008 21:05

Åkes granne skrev:
Vad menar du med det här? (Du ser inget syfte i att klä av begreppen lite?)

Det ena utvecklas ur det andra. Det är en viktig beståndsdel av evolutionen. Att allt skall ha en föregång kräver att oändlighet är ett faktum, vilket är omöjligt i praktiken.

"Religionen har alltid FÖRMÅGAN att försvara sig MED mirakler"?

Alltså: Religonens FÖRESPRÅKARE har förmågan att KUNNA försvara sin övertygelse med mirakel vilket ger dem ett försprång.

Användarvisningsbild
My Captain

Inläggav My Captain » 08 jun 2008 21:14

Åkes granne skrev:
Varför blandar du in Darwin i det här?

För att han är evolutionteorins fader och man bör därför se värdet i evolutionteorins existens utifrån Darwins perspektiv. Det var det jag trodde du syftade på.

Smått rasistiskt -vill jag markera, för att plussa på friktionens statestik i protokollet, och gynna vår evolutionistiska framtid. Trodde du menade allvar med det här -eller är det jag som spelar på min egen förutsägbara "sarkasm"? Och det frågar jag helt ärligt.

Utveckla tack. Hur kom t.ex. rasismen in i bilden? Vad är det som får dig att tro att jag är oseriös? Förklara nu begripligt.

Fråga: Vad kallar du det djupast medvetna av ditt väsen -och hur definierar du det?

Och vad är frågans relevans i sammanhanget?

Tobias Israelsson

Inläggav Tobias Israelsson » 08 jun 2008 21:49

My Captain skrev:
Tobias Israelsson skrev:

På samma sätt som guds skapande av livet och inflytande över dens utveckling inte är beroende av Guds egna härkomst då med andra ord? Man kan skiljapå dessa två kunskaper med.

Varför ifrågasätter du Guds härkomst ifall du inte kan försvara evolutionens? (inte teorins härkomst utan fenomenets)

Ja visst kan du göra den åtskillnaden. När man pratar om kreationism är det väl inte guds härkomst man brukar prata om?

Jag har inte ifrågasatt guds härkomst, bara försökt förklara att evolutionsteorin egentligen inte säger något om detta.

Och inte visste jag att man för tvungen att förklara ett fenomens härkomst för att få beskriva det. Var t.ex newtons gravitationsteori värdelös bara för att den inte beskriver hur världsalltet och dess gravitation uppstod?

Evolutionsteorin har naturligtvis sitt existensberättigande  trots att det inte säger  något om universums skapelse. Vill du ha fösök till förklaringar på det ska du i stället vända dig till kosmologin.

Och när det gäller livets skapelse finns det säkert ett speciellt namn för en underavdelning inom biologin för det också.

Återgå till "Religion och andlighet"