Nu är det även bevisat....
Moderator: Moderatorgruppen
Nu är det även bevisat....
Hejsan!
Kapitalismen och en del av detta ekonomiska systems livsluft, skattefifflet, är nu föremål för en granskning ute i världen. Och det är ingen uppbygglig läsning!
Skattefiffel dödar miljoner barn.....
Det är nu bevisat att skattefiffel och skattefuskande dödar. Ja, det dödar miljoner barn. Den kristna organisationen ”Christian Aid” har kollat upp detta och man har funnit att omkring 5,6 miljoner barn under perioden 2000-2015 kommer att duka under pga att de rika inte erlägger sina skatter som de skall. Hälften är år 2008 redan döda. Det är således bevisat att skattefiffel mördar barn.
Således kan man fastslå att de som förordar kapitalism samtidigt förordar massmord på barn! Avskyvärt anser vi humanister!
Även här på passagen har detta barnamords-påhejande avskum visat sig, dessa som alltså förordar att girigheten och mördandet av barn innebär en kamp för friheten och ett gott "företagsklimat"!
Vi ser att det i alla lägen är bättre att vara humanist än libertin/moderat/sverigedemokrat/folkpartist eller någon annan form av avskums-klienteringen! :wink:
MVH
bigj
Kapitalismen och en del av detta ekonomiska systems livsluft, skattefifflet, är nu föremål för en granskning ute i världen. Och det är ingen uppbygglig läsning!
Det är nu bevisat att skattefiffel och skattefuskande dödar. Ja, det dödar miljoner barn. Den kristna organisationen ”Christian Aid” har kollat upp detta och man har funnit att omkring 5,6 miljoner barn under perioden 2000-2015 kommer att duka under pga att de rika inte erlägger sina skatter som de skall. Hälften är år 2008 redan döda. Det är således bevisat att skattefiffel mördar barn.
Således kan man fastslå att de som förordar kapitalism samtidigt förordar massmord på barn! Avskyvärt anser vi humanister!
Även här på passagen har detta barnamords-påhejande avskum visat sig, dessa som alltså förordar att girigheten och mördandet av barn innebär en kamp för friheten och ett gott "företagsklimat"!
Vi ser att det i alla lägen är bättre att vara humanist än libertin/moderat/sverigedemokrat/folkpartist eller någon annan form av avskums-klienteringen! :wink:
MVH
bigj
Att verka för det goda...
- My Captain
Re: Nu är det även bevisat....
Jbig skrev:Hejsan!
MVH
bigj
Hur skulle detta gå till? Är det skattefuskare i alla länder vi snackar om?
För övrigt så anser jag att det är idiotiskt att man skall behöva ta till dödssiffror för att folk skall fatta att skatten skall betalas. Är det bara vi med mindre god ekonomi som skall betala skatt? Det är ju knappast vi som står för fusket menar jag, det är ju redan snuskigt rika människor som vägrar sträcka ut handen för att hjälpa till. Där pengar kommer in går vettet ur? Nej, naturligtvis är det ingen regel, men ibland undrar man faktiskt.
Hejsan!
Det vi alltid framfört är därmed bevisat - kapitalister mördar för girighets skull. De är egentligen inget annat än gangsters och borde häktas omgående. Det är ej svårt att finna dem, bara at gå efter taxeringskalendern! :D
Jepp, det gäller skattefuskare i alla länder. Länder där skatterna är mellan en tredjedel och två tredjedelar av den svenska skattenivån - ändå fuskas det! :wink:
MVH
bigj
Det vi alltid framfört är därmed bevisat - kapitalister mördar för girighets skull. De är egentligen inget annat än gangsters och borde häktas omgående. Det är ej svårt att finna dem, bara at gå efter taxeringskalendern! :D
Jepp, det gäller skattefuskare i alla länder. Länder där skatterna är mellan en tredjedel och två tredjedelar av den svenska skattenivån - ändå fuskas det! :wink:
MVH
bigj
Jo men ta bort skatterna helt och hållet för företagen så blir du av med skattefifflet helt och hållet. Slipper du uppröras över det. :)
En smutt lösning.
Du biggen en annan fråga säg att vi tar 10 företag. Från början har alla 10 företag 50% i skatt. Drar totalt då totalt in 150 mille i skatter till staten.
Sedan förändrar vi och får följande.
5 av dessa får 60% företagsskatt drar då in 50 mille i skatter till staten
Resterande 5 får 40% företgsskatt drar då in 200 mille i skatter till staten.
Samma omsättning på dessa företag, ingen fuskande bland dessa företgare. Samma antal anställda, samma löner osv.
Vad föredrar du i detta exempel. Alla företag har 50% i skatt eller några 60 och resten 40%? 100 mille mer i skatt det senare, goa pengar att fördela. :)
En smutt lösning.
Du biggen en annan fråga säg att vi tar 10 företag. Från början har alla 10 företag 50% i skatt. Drar totalt då totalt in 150 mille i skatter till staten.
Sedan förändrar vi och får följande.
5 av dessa får 60% företagsskatt drar då in 50 mille i skatter till staten
Resterande 5 får 40% företgsskatt drar då in 200 mille i skatter till staten.
Samma omsättning på dessa företag, ingen fuskande bland dessa företgare. Samma antal anställda, samma löner osv.
Vad föredrar du i detta exempel. Alla företag har 50% i skatt eller några 60 och resten 40%? 100 mille mer i skatt det senare, goa pengar att fördela. :)
Tesen bevisad...
Hejsan!
Således har vi erhållit vatten på vår kvarn - kapitalisten väljer hellre mord än att avstå från sina privilegier!
Därmed kan även denna fråga besvaras genom att fakta åkallas:
Vad väljer kapitalisten i första hand - att tillåta den fattige leva eller bli av med sina, oftast ihopstulna, privilegier och kosingar?
Svar: kapitalisten väljer alltid mördandet före att förlora sina privilegier! :wink:
Att det är så äro således bevisat! Alla kapitalister är därmed även mördare på något sätt. Och mördare behöver man ej respektera på samma sätt som andra! :D
Jepp, vi vet att kallekula är bitter för att han ofta bliver bortgjord av bigj, men då och då även av andra! Den däringa ekonomiska demokratins existens var ett svårt slag för hans självbild.....
MVH
bigj
Således har vi erhållit vatten på vår kvarn - kapitalisten väljer hellre mord än att avstå från sina privilegier!
Därmed kan även denna fråga besvaras genom att fakta åkallas:
Vad väljer kapitalisten i första hand - att tillåta den fattige leva eller bli av med sina, oftast ihopstulna, privilegier och kosingar?
Svar: kapitalisten väljer alltid mördandet före att förlora sina privilegier! :wink:
Att det är så äro således bevisat! Alla kapitalister är därmed även mördare på något sätt. Och mördare behöver man ej respektera på samma sätt som andra! :D
Jepp, vi vet att kallekula är bitter för att han ofta bliver bortgjord av bigj, men då och då även av andra! Den däringa ekonomiska demokratins existens var ett svårt slag för hans självbild.....
MVH
bigj
Re: Tesen bevisad...
Jepp, vi vet att kallekula är bitter för att han ofta bliver bortgjord av bigj, men då och då även av andra! Den däringa ekonomiska demokratins existens var ett svårt slag för hans självbild.....![]()
MVH
bigj
Ska man månne. Okej det är din tråd biggen, men... Inte för att du verkar svara på frågor men ähä jag kör på......ekonomiska demokratins existens säger du. Du menar att kooperativ/arbetarägda företag som verkar på en kapitalistisk marknad som är ett bevis på ett den kapitalistiska marknaden inte fungerar? Är det deras existens du talar om? Men söta biggen ingen förnekar väl/känner väl inte till deras existens. Sedan vad du anser dig bevisa är höljt i dunkel.
Vad du lyckas "bevis" är att det finns företag som det går bra för. Bra,eller jaha men det är ju knappast någon sensation. Inget nytt som varken jag eller någon annan inte är medveten om. Men det är gulligt att du tror det.
Något annat du har på gång att bevisa som är ett hot mot mänskligheten.? Libertina moralister kanske? :)
- My Captain
Man min fråga återstår: Hur går det till? Skattefuskandet i Svergie resulterar väll inte i andra människors död? Isåfall: hur? Jag har ju förståelse för länder som USA där många människor är beroende av den lilla summa pengar som staten kan tänka sig att spendera på offentlig sjukvård t.ex. En annan tanke kan vara att välgörenhetsskatten räddar liv och att man riskerar dessa genom att inte betala skatten.
Okej men dom bästa skattefuskarna skyltar väll inte med sina inkomster på så vis att de kommer högt i taxeringskalendern för där redovisas ju per definition den inkomst man har betalat eller kunde ha betalat skatt för om det inte fans kryphål i systemet.
Föresten vad anser du om skattefusket vid svartarbetande hantverkare och "kompis" jobb, och kreativ deklaration hos vanliga svenssons är inte även dessa skattefuskare "mördare" i så fall?
Jbig skrev:Jepp, det gäller skattefuskare i alla länder. Länder där skatterna är mellan en tredjedel och två tredjedelar av den svenska skattenivån - ändå fuskas det! :wink:
För att klargöra, jag är av den personliga åsikten att skatter skall betalas enligt de regler som är beslutade i respektive land och system.
Varje dag är en resa.
Mera info till dem som ej veta...
Hejsan!
My Captain förstår inte varför skattefuskande kan drabba de fattiga. Vi förklarar:
Genom att undandraga staten medel, så kommer det inga pengar till skolor, hälsovård och annat socialt gott! Behöver man förklara mer, eller lyckades vår spaltvän räkna ut resten självmant? :D
Marksa heter en ny förmåga, inte heller denne tycks ha de rätta logistiska vibbarna inne!
Denne stjärna tycks mena att det finns ännu fler som borde betala skatt som inte gör det! Visst, vem är emot det?
Men sedan blir det svårare för våran nye stjärna, kolla bara:
"...Föresten vad anser du om skattefusket vid svartarbetande hantverkare och "kompis" jobb, och kreativ deklaration hos vanliga svenssons är inte även dessa skattefuskare "mördare" i så fall?...."
Naturligtvis så skall all brottslighet som bygger på ren girighet motverkas och förkastas. Men märk väl att dessa "hantverkare" oftast äro egna företagare, och då faller de in under företagare, eftersom det bara äro företagare som kan företaga sig "kreativ deklarationering" av nämvärd nivå!
De svenska företagarna gynnar väl inte mördandet lika mycket som man gör på andra håll, men många företags deltagande i tredje världens ekonomiska zoner tillämpar naturligtvis samma politik som övriga på dessa ställen - och då äro tillmälen såsom mördare helt riktigt!
MVH
bigj
My Captain förstår inte varför skattefuskande kan drabba de fattiga. Vi förklarar:
Genom att undandraga staten medel, så kommer det inga pengar till skolor, hälsovård och annat socialt gott! Behöver man förklara mer, eller lyckades vår spaltvän räkna ut resten självmant? :D
Marksa heter en ny förmåga, inte heller denne tycks ha de rätta logistiska vibbarna inne!
Denne stjärna tycks mena att det finns ännu fler som borde betala skatt som inte gör det! Visst, vem är emot det?
Men sedan blir det svårare för våran nye stjärna, kolla bara:
"...Föresten vad anser du om skattefusket vid svartarbetande hantverkare och "kompis" jobb, och kreativ deklaration hos vanliga svenssons är inte även dessa skattefuskare "mördare" i så fall?...."
Naturligtvis så skall all brottslighet som bygger på ren girighet motverkas och förkastas. Men märk väl att dessa "hantverkare" oftast äro egna företagare, och då faller de in under företagare, eftersom det bara äro företagare som kan företaga sig "kreativ deklarationering" av nämvärd nivå!
De svenska företagarna gynnar väl inte mördandet lika mycket som man gör på andra håll, men många företags deltagande i tredje världens ekonomiska zoner tillämpar naturligtvis samma politik som övriga på dessa ställen - och då äro tillmälen såsom mördare helt riktigt!
MVH
bigj
Kul att du håller med mig Jbig i frågan om att alla skalla betala skatt enligt de regler som finns i respektive stat.
Följdfrågan var ställd till dig då jag som sagt inte har för vana att läsa dina inlägg och var något osäker på din hållning i frågan. Detta då du var ute efter kapitalisterna här, och med ditt klargörande så ser jag att du räknar småföretagare och hantverkare till kapitalister och följdaktligen ger dem samma defienerande egenskaper. Intresant, tror dock inte alla småföretagare håller med dig.
Följdfrågan var ställd till dig då jag som sagt inte har för vana att läsa dina inlägg och var något osäker på din hållning i frågan. Detta då du var ute efter kapitalisterna här, och med ditt klargörande så ser jag att du räknar småföretagare och hantverkare till kapitalister och följdaktligen ger dem samma defienerande egenskaper. Intresant, tror dock inte alla småföretagare håller med dig.
Varje dag är en resa.
Hejsan!
Marksa undrar, vi svarar:
Jodå, lagen skall naturligtvis följas, så länge den är gynnsam för de fattige, samt är stiftad och genomförd i demokratisk ordning - annars icke! :D
Jepp, småföretagare fifflar lika ofta som andra företagare, huruvida de är kapitalister är en smaksak. Själv föredrager jag att anse dem spela på samma planhalva som kapitalisterna, om än med mindre möjligheter till manipulering! Är de kriminella, vilket jag anser att minst hälften av dem äro, så tillför jag dem till den kriminella delen av befolkningen! :wink:
MVH
bigj
Jodå, lagen skall naturligtvis följas, så länge den är gynnsam för de fattige, samt är stiftad och genomförd i demokratisk ordning - annars icke! :D
Jepp, småföretagare fifflar lika ofta som andra företagare, huruvida de är kapitalister är en smaksak. Själv föredrager jag att anse dem spela på samma planhalva som kapitalisterna, om än med mindre möjligheter till manipulering! Är de kriminella, vilket jag anser att minst hälften av dem äro, så tillför jag dem till den kriminella delen av befolkningen! :wink:
MVH
bigj
- My Captain
Re: Mera info till dem som ej veta...
Jag har inte frågat hur förlorade skattepengar drabbar de människor som som mest behöver statligt stöd. Sådant förstod jag naturligtvis innan du hade lärt dig att prata. Jag frågar hur det kan påverka dem i den mån att de faktiskt avlider/dör/går hädan. Förstår du?
Hejsan!
Våran My Captain lyckades med bedriften att inte förstå hur skattefusk drabbar och dödar människor i tredje världen. Mina elever på både det forna högstadiet såväl som i gymnasiet har dock inga som helst problem att förstå dessa utlagor av magister bigj! :D
Det sista vi nu kan göra är att taga det hele på engelska språket, och den källa vi i denna fråga använder oss utav! Att det på något sätt skulle få My Captain att förstå gången denna gång är djärvt gissat, men ett försök gör vi för den goda sakens skull! :wink:
"Christian Aid's new report seeks to expose the scandal of a global tax system that allows the world's richest to duck their responsibilities while condemning the poorest to stunted development, even premature death.
The situation is stark and urgent. Our report predicts that illegal, trade-related tax evasion alone will be responsible for some 5.6 million deaths of young children in the developing world between 2000 and 2015. That's almost 1,000 a day. Half are already dead".
Source: Christian Aid
Added by Carmen Villegas Caballero, June 15, 2008
Källa: http://trade.developmentgateway.org/ind ... ontent_pi1[tt_news]=462232&cHash=a8fd9f5dad&MP=10976-9317
Klarar våran My Captain inte detta heller, ja, då äro vi hjälplösa! :lol:
MVH
bigj
Våran My Captain lyckades med bedriften att inte förstå hur skattefusk drabbar och dödar människor i tredje världen. Mina elever på både det forna högstadiet såväl som i gymnasiet har dock inga som helst problem att förstå dessa utlagor av magister bigj! :D
Det sista vi nu kan göra är att taga det hele på engelska språket, och den källa vi i denna fråga använder oss utav! Att det på något sätt skulle få My Captain att förstå gången denna gång är djärvt gissat, men ett försök gör vi för den goda sakens skull! :wink:
"Christian Aid's new report seeks to expose the scandal of a global tax system that allows the world's richest to duck their responsibilities while condemning the poorest to stunted development, even premature death.
The situation is stark and urgent. Our report predicts that illegal, trade-related tax evasion alone will be responsible for some 5.6 million deaths of young children in the developing world between 2000 and 2015. That's almost 1,000 a day. Half are already dead".
Source: Christian Aid
Added by Carmen Villegas Caballero, June 15, 2008
Källa: http://trade.developmentgateway.org/ind ... ontent_pi1[tt_news]=462232&cHash=a8fd9f5dad&MP=10976-9317
Klarar våran My Captain inte detta heller, ja, då äro vi hjälplösa! :lol:
MVH
bigj
Jbig skrev:
Såklart, återigen är vi överens i stort. Men hur menar du att det skulle fungera om de andra kritierna var uppfyllda, men det inte var gynsamt för den fattige. Jag menar det låter bra, men hur skulle det fungera i verkligheten?
Jbig skrev:Jepp, småföretagare fifflar lika ofta som andra företagare, huruvida de är kapitalister är en smaksak. Själv föredrager jag att anse dem spela på samma planhalva som kapitalisterna, om än med mindre möjligheter till manipulering! Är de kriminella, vilket jag anser att minst hälften av dem äro, så tillför jag dem till den kriminella delen av befolkningen! :wink:
När du tar detta något till detta något mildare språkbruk kan jag inte annat en hålla med, min erfarenhet säger mig samma sak.
En fråga är väll hur detta kommer sig, att småföretagarna beter sig på detta vis, är detta någon typ av mänsklig opportunism, att kan jag så gör jag detta? Och detta utan att ha en tanke på konsvenserna för samhället. Svarar själv att så är det antagligen i många fall.
Kan man lösa detta med utbildning, Förmodligen inte, de har inte blivit företagare för att de saknar förstånd.
Justering av straffskalan? kanske
En ny etik? hur skulle det gå till.
Har du något bra svar Jbig?
Varje dag är en resa.
Återgå till "Politik och samhälle"