Krenek skrev:Avantgardet skrev:Här säger du alltså att "lycka är att vara lycklig" (detta eftersom man i den definition du valt velat ha lycka till ett "tillstånd", vi kan väl gissa oss till att de i annat fall hade nöjt sig med "lycka är lycka", men vi tar också fasta på att det är formen de är ute efter med denna definition). Ingenting har alltså tillförts som kan hjälpa oss att förstå vad vi ens själva menar med detta begrepp, så jag måste tyvärr upprepa min fråga (men se det inte som ett krav på att det skall göras här och nu, ge det i stället tid och sätt dig under tiden in i de problem som filosofin brottas med på andra håll än du hunnit få reda på och som behandlar problem av just precis det här slaget).
Du stöter på ett problem här som är samma gällande bevis, nämligen att du aldrig kan bevisa något eller definiera något på ett slutgiltigt sätt. Du skiftar bara problemet till premisserna som i sin tur bevisas, eller i definitioner så skiftar du bara problemet till andra termer som i sin tur behöver definieras. Popper tar upp problemet i sin bok "The Open Society and Its enemies. Volume Two: Hegel and Marx" och menar i grova drag att (med all rätta) fysiken som inte spenderar mycket tid med sådana frågor har uppnått stor precision, medan de filosofiska inriktningar som gjort det har lyckats med det motsatta, nämligen att få stor vaghet och tomhet på innehåll.
Nu visar du på ett strålande sätt att du inte har begripit ett endaste smack av vid vi diskuterade i denna tråd mellan sidorna 12 och (kanske) 25, för det är just det problemet jag menar att du har! Själv undviker jag så långt möjligt alla metafysiska antaganden och brottas därför inte alls med den problematiken. Så nej, jag har inte det problemet, men du har det. Samtidigt betvivlar jag att Popper menade att man bara helt skall bortse från det och blunda för det, och om du menar att detta görs "med all rätt" så vill jag ha ett skäl därtill. I övrigt så är ditt inlägg här ett förträffligt exempel på något med "stor vaghet och tomhet på innehåll". Till exempel så uttrycker du åsikter, utan belägg annat än att du söker skydd under auktoritetens vinge (men samtidigt så skall det mycket till för att denna auktoritet skall ta dig under vingen som du förvränger när du lägger dina egna ord i dennes mun), du säger ju faktiskt ingenting om vilka "filosofiska riktningar" det gäller, eller vad de innefattar för något, du säger alltså i ren klartext: "något menar jag ha lyckats åstadkomma något som utmärks av en stor vaghet och tomhet på innehåll, men vad detta något är känner jag varken till form eller innehåll, inte ens vagt så att jag hade kunnat tala mer substantiellt om det, däremot kan jag tala om en annan som vagt talat om detta något". Dessutom så håller jag alls inte med Popper här (om din tolkning av honom stämmer) då det enda som fysiken sökt göra, under hela sin historia, har varit att just finna
Grunden, och det måste väl sägas vara genom denna strävan som den erhållit sina resultat. Sen så hoppas jag att Popper hade något argument också, och inte bara ett sånt här substanslöst uttalande att luta sig emot, vilket var det i såna fall?
Krenek skrev:Tycker å andra sidan att röd har en alldeles förträfflig definition, den är ju en färg, på samma sätt som kvadraten är en form.
Vad är en färg?
Ställer du den frågan så gäller inte vår analogi längre. Denna fråga motsvarar "vad är en känsla?", vilket inte är samma sak som att fråga efter en specifik känsla, eller en specifik färg. Färg och känsla måste väl här ses som just den grund, om än den bara är tillfällig, på vilken vi ska ställa oss för att kunna diskutera den övergripande frågan om utilitarismens problem? Men vill du ha en definition på vad färg är så skulle jag svara dig att det är ett viss kvalitet hos materien.
Krenek skrev:Men visst vi kör på det, det finns trots allt lite fog i ditt antagande om att det här rör sig om analogier. Dock går du ett steg längre när du talar om "rött på trafikljusen" vilket ger oss ett meningsfullt sammanhang, där förvisso just rödheten är godtycklig (som alla "namn" i en struktur) och hade lika gärna kunnat vara turkos eller lila men ändå fyllt precis samma funktion i det system där den spelar sin alldeles speciella roll.
Definiera trafikljus.
Visst - även om jag inte ser relevansen -, trafikljus avser ett visst symboliskt system tänkt att reglera trafiken på våra vägar i tätortsområden på så sätt att inga olyckor inträffar, det avser också den fysiska sidan hos detta system som är ett slags lysanordning med tre olikfärgade lampor som alla lyser men aldrig mer än en åt gången. Var det bra? Tycker du verkar lite obstinat nu, som att du fått dig en liten hurring eller nåt och är sur för det.
Krenek skrev:Hur kan vi anta att människor kommer att se "rött" på ett sätt som gör det meningsfullt att ha trafikljus? Är det inte så att vi aldrig kan veta vad det är andra människor faktiskt upplever, att det är helt subjektivt och att vi därför inte i praktiken kan använda oss av sådana koncept?
Det där är ett feltänk också det. Det spelar ingen roll huruvida din upplevelse skiljer sig radikalt från min i fråga om färgen "röd", det enda väsentliga är att vi betecknar den på samma sätt. Jag vet vad du är och snurrar i för frågeställningar där när det gäller färgerna, men det är enbart skenproblem. Jag behöver inte veta att du ser "rött" på din sida av korsningen, jag behöver bara veta att du ser en färg som vi båda kallar "röd" (oavsett hur den ter sig för oss) och som du förstår på så sätt att du inte trycker ned din gaspedal medan jag trampar förbi på min cykel. Å andra sidan vet jag inte om jag är så sugen att cykla förbi framför din bil då du har för avsikt att hela tiden, och så effektivt som möjligt, "maximera rött".
Utilitarismen å andra sidan signalerar inget meddelande på samma sätt som trafikljuset gör, utan den säger istället att (givet att det är analogier vi här utgått ifrån) "rött skall maximeras", vilket är en helt annan sak. Rött i sig betyder just ingenting, men i det sammanhang som är trafikljusen så är den röda färgen meningsfull, eller den blir meningsfull just därigenom. Utilitarismen vill istället reifiera "lyckan", och tro den äga mening i sig själv, vilket tycks mig vara skälet till den här absurda reduktionen man gör för att kunna kalkylera på den, men det är som sagt ett kardinalfel i det att det förväxlar något som är en relation för att vara ett ting (eller "tillstånd" som den definition vi här brukat).
Krenek skrev:Om vi ser rött som en sinneförnimmelse så är det inte svårt att förstå vad "maximera rött" skulle innebära. Det innebär att vi vill ha så mycket sådana sinnesförnimmelser som det går. Man kan föra oändligt långa (eller iaf så långa argument som tiden räcker till) kring definitioner, just för att det leder till en oändlig regress om man försöker nå något slutgiltigt kring definitioner.
Så du är ytligt bekant med problematiken, även om det inte riktigt ligger till på det sätt du tror så är du likväl på rätt spår, det finns en massa djävla positioner i gråzonen också och som likväl behandlar och tar ställning till det problemet. Att tro att man ofrånkomligen hamnar i en infinit regress här är något av ett halmgubbeargument, men jag kan å andra sidan inte förvänta mig att du skall vara helt och hållet införstådd i det hela, däremot anser jag mig dock kunna kräva av dig att du inte är så snar att tro dig känna hela storyn. Men nu är det ju mer än en fråga om definitioner här, det är frågan om ett relativistiskt moment som du måste komma förbi om du skall maximera det där som du avser maximera. Då det inte är frågan om en specifik sinnesförnimmelse, utan ett tillstånd (tydligen) vilket fortfarande beror på sinnesstämningar som beror på idéer, tankar, associationer, eller, i all korthet, på en
relation mellan den som upplever detta och innehållet i upplevelsen. Skulle analogin gälla i detta avseende för trafikljusen, ja då skulle vi i sanning vara illa ute, för det beror ju inte på hur vi förhåller oss till trafikljusen i vilken ordning de lyser eller hur länge, utan på en strikt och förutsägbar mekanik. Eller med andra ord så beror trafikljusens signaler till trafikanterna på något objektivt, medan lyckan hos utilitaristerna är något nästan fullkomligt subjektivt som man något naivt och inbilskt tänker sig som objektivt.
Krenek skrev:Sannolikheten ger oss i bästa fall en tro som är kan komma att visa sig stämma överens, eller ligga i linje med, sanningen, men den kan aldrig (inte ens om du har det du kallar "perfekt information") ge oss sanningen, och detta eftersom den rent metodiskt inte är utformad för att ge oss sanningar. Vilka problem som är relevanta idag råder det delade meningar om, och här har vi ytterligare ett exempel på vad jag menar när jag säger att du borde tona ned dina anspråk något.
Vi kan aldrig få sanningar eftersom detta också leder till problemet med oändlig regress. Vi skulle behöva föra fram ett bevis, men det är lättare sagt än gjort. Sannolikhet ger oss, precis som logiken, ett verktyg för att hantera information och form. Huruvida det är användbart eller inte beror på huruvida vi kan använda det för att lösa problem som vi står inför. Sannolikhetsläran har visat sig vara ypperlig på detta i många filosofiska områden.
Blir lite perplex, förstår faktiskt inte varför vi aldrig skulle kunna "få sanningar eftersom detta också leder till problemet med oändlig regress"? Fattar inte riktigt om du talar om sannolikhet eller sanning här eller båda två och i vilken ordning. Sen så upprepar du ju det här med sannolikhetslärans förtjänster som vore det ett mantra, men jag har inte angripit sannolikheten, däremot har jag varit noga med att hålla sannolikhet och sanning åtskilda. Sannolikheten är sitt område och har sina förtjänster, men det är inte filosofi, därför skulle jag påstå att de "lösningar" som sannolikheten ger på filosofiska problem är diskvalificerade per automatik då den inte besvarat frågan på det sätt som har avsetts.
Krenek skrev:Jag ser inte de problem som du menar att jag skulle stöta på när jag resonerar kring vetenskap och hur vi ska bekräfta teorier osv. Varför skulle tappa allt fotfäste med verkligheten? Jag ser det snarare som så att jag förmår komma närmare inpå verkligheten just genom att låta fjällen falla från ögonen och inte svepa in densamma med begrepp som saknar täckning.
(Du får i övrigt ursäkta mig lite just nu, det är lördag och jag börjar bli lite småkokt i skallen, men jag försöker så gott jag kan)
Får man fråga hur du resonerar kring hypotesers plausabilitet? Kan vi säga att en hypotes är mer eller mindre plausibel än en annan givet viss information?
Som jag sagt tidigare så är det inte frågeställningar som jag alls bryr mig i, eller överhuvudtaget befattar mig med. Sannolikheten är inte min grej. Jag tänker inte i termer av sannolikhet, snarare i dikotomier (motsatser), strukturer, dialektik, och de typiska filosofiska relationerna (närhet i tid och rum, likhet, kausalitet osv.), men framförallt i skillnad. Ser inte varför jag ens skulle behöva sannolikheten, gör du?