Notera uppdaterade regler

Information till medlemmar.

Moderator: Moderatorgruppen

J R Auk
Inlägg: 8233
Blev medlem: 19 apr 2004 00:44
Ort: En borgerlig miljö

Inläggav J R Auk » 14 jul 2008 14:59

Skall vi inte tala om vad vi tycker om varandra?

Det är väl ärlighet och respekt? Om jag ogillar någon för att de har idéer som jag anser osympatiska så främjar det samtalat (enligt mig) om jag ger uttryck för denna min inställning, känsla, attityd. På så sätt så undviker man att känslornas inblandning i orden träffar individen, utan de riktar in sig på dennes mening, eller idé, så som sig bör.

Om man tillskriver någon ett korrekt epitet vad kallar vi detta då? Fel, rätt?

Rätt men fel?

Betänk att en korrekt epitering kan vara främjande för någons förståelse för vad de skriver under på.

Det som bör undvikas är väl de oupphörligt långa ordväxlingar som ibland uppstår. Men ärligt talat vet jag inte hur. Oftast är det abstrakta meningar som inte tillåts nå fram som mening bakom texten, som sedan upprepas, och vrids och vänds på för att låta den uteblivna meningen att inträda.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 14 jul 2008 15:46

Loke skrev:Hehe, sammet och rosa silke det är jag det.

Det aggressiva och sofistikerade ordbajsandet var alltså min kommentar till Avantgardets utbroderade tolkningar av mig som person. Sen tycker jag det är synd att Magicadehex och Angelina har lämnat forumet, men tänker inte gräva mer i det.

Jag väljer att hålla mig fortsatt defensiv och känner mig inte skyldig till något annat heller. Vi fortsätter umgås här och med all den här energin så lär den som väntar på en uppföljning inte behöva oroa sig för att den skulle utebli.


Jag väntar fortfarande på att du skall peka på något konkret gällande mitt "ordbajsande", förmår du inte detta så blir det lite lustigt så att detta påstående som du fört fram (att jag s.a.s. "ordbajsat") själv genomgår en metamorfos och ligger sedan där meningslöst och doftar illa.

Vad gäller Magicadehex så är du tyvärr alldeles för dåligt insatt i saken, hon är inte ens i detta land just nu (och hon passade mest på att ge mig ett slags tjyvnyp med det där inlägget - mer behöver jag inte säga om saken, och vill inte heller). Och vad gäller Angelina så kan jag säga att jag inte gjort det minsta fel, men att jag heller inte behöver gå in på detaljer då jag inte vill tala om andra bakom deras rygg. Så nej, Loke, jag har inte dåligt samvete där. Däremot har jag gjort en hel del annat i mitt liv som jag kanske borde skämmas för, men icket detta. I fallet Angelina så var det saker som jag på inget sätt rådde över, hade inte kunnat påverka det minsta, och i fallet Magica så gissar jag att hon är att vänta här när hon kommer hem igen.

Hade det inte varit fan så mycket enklare om du bara sade som det var, att du helt enkelt inte tycker om mig? Insinuationer, och sånt där tissel tassel, är kärringfasoner.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 14 jul 2008 15:49

Kallekula skrev:Biggen. Ja du är rolig. Det gick bara några dagar.

Regler för forumet:

"Det är således inte tillåtet att sätta etiketter på personer; som "nazist", "kommunist", "moderat" eller liknande."

Att anklaga vår moderator för att vara totalitär. Klar överträdelse av  reglerna för detta forum.


Läser du in det eller? Utifrån vad jag kan läsa i biggens inlägg så är det helt sakligt och inga epitet slänger han ur sig överhuvudtaget.

Varför förföljer du BigJ på det här sättet? Du vet väl att det nästan måste klassas som patologiskt?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Användarvisningsbild
Kallekula
Inlägg: 5394
Blev medlem: 24 maj 2005 17:23

Inläggav Kallekula » 14 jul 2008 15:53

Anklagar du mig för att vara patologisk? Hur rimmar det med forumets regler? Detta uppfattar jag som en kränkning. Skärpning AV.  

En insituation är en insinuation och inget annat. Trodde vi skulle vara sakliga?

Vi har alla våra hobbies.Vi har trollat med varandra, men nu är det slut med det.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör
Inlägg: 3368
Blev medlem: 15 jan 2003 00:58
Ort: Gävle

Inläggav Johan Ågren » 14 jul 2008 16:00

Ja det handlar om att vara snäll. Man kan föra fram sin information på så många olika sätt, och som har mycket bättre effekt på omgivningen. Bättre effekt än att personen man talar till vill gå och gräva ner sig under en sten, eller ytterligare vrida upp sin retorik i falsett. Man kan ändå vara hård i sin argumentation. Man kan egentligen sära på person och argumentation och vara hur snäll som helst, eller åtminstone neutral. Jag tycker om när det är snällt, i alla fall om man definierar "snällt" som något som får en att känna sig väl till mods.

Om man nu vill att andra skärper till sig så görs detta bäst genom att man vänligt men bestämt överbevisar personen. Och ska man nästla in något som har med sin eller andra personer att göra, så görs detta bäst i en anda av snällhet.

I övrigt: Ge er!

/Johan

SportFilosofen
Inlägg: 276
Blev medlem: 31 jan 2008 10:01

Inläggav SportFilosofen » 14 jul 2008 17:02

Johan Ågren skrev:Ja det handlar om att vara snäll. Man kan föra fram sin information på så många olika sätt, och som har mycket bättre effekt på omgivningen. Bättre effekt än att personen man talar till vill gå och gräva ner sig under en sten, eller ytterligare vrida upp sin retorik i falsett. Man kan ändå vara hård i sin argumentation. Man kan egentligen sära på person och argumentation och vara hur snäll som helst, eller åtminstone neutral. Jag tycker om när det är snällt, i alla fall om man definierar "snällt" som något som får en att känna sig väl till mods.

Om man nu vill att andra skärper till sig så görs detta bäst genom att man vänligt men bestämt överbevisar personen. Och ska man nästla in något som har med sin eller andra personer att göra, så görs detta bäst i en anda av snällhet.

I övrigt: Ge er!

/Johan


Jag ger mig. Egentligen borde jag väl avstå från att fortsätta skriva oxå. Men jag väljer att påpeka att jag inte påpekar något ytterligare i denna debatt. Oavsett om den rör mig eller inte.
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jul 2008 19:22

Jag tycker att det vore tråkigt om du inte ville fortsätta skriva, Sportfilosofen. Bara så du vet: jag har noll agg mot dig. Jag har betett mig rätt svinigt själv vid några tillfällen här i livet. Hey, vi är människor, inte helgon liksom.

SportFilosofen
Inlägg: 276
Blev medlem: 31 jan 2008 10:01

Inläggav SportFilosofen » 15 jul 2008 20:16

Skogsälvan skrev:Jag tycker att det vore tråkigt om du inte ville fortsätta skriva, Sportfilosofen. Bara så du vet: jag har noll agg mot dig. Jag har betett mig rätt svinigt själv vid några tillfällen här i livet. Hey, vi är människor, inte helgon liksom.


Jag menade i denna tråd. Det blir lixom lite fel att prata om försoning och sedan börja med att dra upp gamla oförrätter.

Men ok.

Nu släpper vi detta va?

Jag har inte några agg mot dig heller.

Kram kram

/ S.P
Det går att fundera över allt.

Användarvisningsbild
Skogsälvan
Avslutat konto
Inlägg: 5809
Blev medlem: 28 jun 2005 18:54

Inläggav Skogsälvan » 15 jul 2008 20:24

Kram kram  :) . För min del är det släppt för länge sedan (, men jag tycker att det skulle vara berikande att höra dina synpunkter i en tråd som du skapade...)

Användarvisningsbild
Avantgardet
Inlägg: 8885
Blev medlem: 06 okt 2006 22:33
Ort: Socialklass III

Inläggav Avantgardet » 15 jul 2008 23:03

Måste säga att jag har all respekt för både din attityd och ditt tänkande, Sportfilosofen, betraktar dig som en tillgång.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Minded
Inlägg: 2129
Blev medlem: 19 mar 2006 19:50

Inläggav Minded » 17 jul 2008 21:03

Vilka relevanta fördelar har 'hänsynslösheten' framför 'snällismen'?

Någonstans gällande dessa två förhållningssätt finns också en koppling till civilisation och civilisering. Är civilisation ett fenomen som snarare är en tillbakagång snarare än utveckling?

Edit: Eller är det bara i den mån styrka fortfarande existerar istället för att ha blivit ersatt medd ludd? En civilisation har bara naledning att finnas så länge den kan försvara sig själv relevant? För hänsynslösheten har 'fördelen' att den utmanar auktoriteter, själv- eller publikt utnämnda.


Återgå till "Information"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster