Har ni stängt av lösdrivaren?
Moderator: Moderatorgruppen
- freddemalte
Ja det hade varit kanon! Jag ska försöka lära mig mer om själva forumets bakgrundsinställningar! Roligt med sådana konstruktiva och givande inlägg!Andreas skrev:Vad jag har tro på är fler mjuka modereringsverktyg som inte pekar ut folk mer än nödvändigt. Till exempel att kunna lägga in spärr på antalet poster per dag samt att ta bort möjligheten att posta i filosofidelen. Sådant kunde man gärna göra utan att det behöver synas.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.
- Cosmic philosopher
Hej!
Jag tycker det är tråkigt det där med lösdrivaren. Men följer man inte reglerna så får man ju ta följderna. Vad kan man lära av detta? Alla gagnas av att man har ett hyfsat vårdat språk(jag menar här inte ett överdrivet "politiskt korrekt" språk) i hjälpsamhetens,toleransens,hänsynsfullhetens,tillmötesgåendets,humorns och respektfullhetens "anda och namn." Det vinner alla på och kan ytterligare få nya forumsbesökare att vilja besöka forumet oftare,stanna kvar och därmed tendera dem att vilja börja skriva inlägg och svara.
Känner man sig överdrivet upprörd när man ska börja skriva är det kanske bäst att vänta en liten stund tills man lugnat sig lite, tänker klarare och ser(tar) sig själv på mer distans! Det är lätt/frestande att projicera sina egna problem på andra. Övning i nästa-kärlek i praktisk handling är vägen! Detta forum är inget undantag härifrån. Hoppas att lösdrivaren senare kommer tillbaka och då skriver på ett kanske mer respektfullt sätt.
Mycket tråkigt också det där med Skogsälvan. Jag hade gärna sett henne vara kvar. Men det var ju hennes eget beslut.Hoppas hon kommer tillbaka. Gör det Skogsälvan!
Freddemalte eller Fredrik tycker jag gör en fantastisk fin insats och jobb här på forumet. Han skriver på ett sätt som får en att inspireras att fördjupa sig ännu mer(liksom fler av er andra också här) i filosofins värld med dess besläktade ämnen. Så tack för det Fredrik!Kul att se honom här också som moderator! Jag känner mig mycket trygg med honom (det skriver jag inte av fjäsk eller "rygg-kliande") Jag hade nog gjort likadant beslut bakom lösdrivaren. Att stänga av någon är aldrig roligt. Men vad gör man vid vissa situationer som dessa... Hoppas dock lösdrivaren kommer tillbaka som sagt. Han har bra idéer.
För övrigt vill jag tacka alla övriga forumdeltagare/skribenter som delar/vill dela sina tankar! Tack för att ni alla gör detta forum möjligt!
Jag tycker det är tråkigt det där med lösdrivaren. Men följer man inte reglerna så får man ju ta följderna. Vad kan man lära av detta? Alla gagnas av att man har ett hyfsat vårdat språk(jag menar här inte ett överdrivet "politiskt korrekt" språk) i hjälpsamhetens,toleransens,hänsynsfullhetens,tillmötesgåendets,humorns och respektfullhetens "anda och namn." Det vinner alla på och kan ytterligare få nya forumsbesökare att vilja besöka forumet oftare,stanna kvar och därmed tendera dem att vilja börja skriva inlägg och svara.
Känner man sig överdrivet upprörd när man ska börja skriva är det kanske bäst att vänta en liten stund tills man lugnat sig lite, tänker klarare och ser(tar) sig själv på mer distans! Det är lätt/frestande att projicera sina egna problem på andra. Övning i nästa-kärlek i praktisk handling är vägen! Detta forum är inget undantag härifrån. Hoppas att lösdrivaren senare kommer tillbaka och då skriver på ett kanske mer respektfullt sätt.
Mycket tråkigt också det där med Skogsälvan. Jag hade gärna sett henne vara kvar. Men det var ju hennes eget beslut.Hoppas hon kommer tillbaka. Gör det Skogsälvan!
Freddemalte eller Fredrik tycker jag gör en fantastisk fin insats och jobb här på forumet. Han skriver på ett sätt som får en att inspireras att fördjupa sig ännu mer(liksom fler av er andra också här) i filosofins värld med dess besläktade ämnen. Så tack för det Fredrik!Kul att se honom här också som moderator! Jag känner mig mycket trygg med honom (det skriver jag inte av fjäsk eller "rygg-kliande") Jag hade nog gjort likadant beslut bakom lösdrivaren. Att stänga av någon är aldrig roligt. Men vad gör man vid vissa situationer som dessa... Hoppas dock lösdrivaren kommer tillbaka som sagt. Han har bra idéer.
För övrigt vill jag tacka alla övriga forumdeltagare/skribenter som delar/vill dela sina tankar! Tack för att ni alla gör detta forum möjligt!
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
http://www.facebook.com/mikael.johnsson1
Hälsar
Cosmic philosopher
Regel no1 ,
Var gulliga och trevliga i forumet, och sen kan vi fundera på att prata filosofi som när man daltar med ett spädbarn.
Men låt folk få vara som dom är !
filosofi handlar inte om att vara gullig eller snäll, elak eller dum.
Det är väl inte en social förskola ?
Ett forum kommer aldrig ifrån att ha en massa oftopics,
Ett rent och fint forum, tappar snart folkets intresse, och man drar vidare till facebooke eller orkut.
rena offtopic och chattrådar är bra för ett forum,
och även att tillåta ett utrymme för viss konfrontation.
konfrontationer ska stå i proportion till vad personer klarar av,
blir det för saftiga påhopp, så är det moderatorns roll att stävja upp detta, om inte medlemmarna själv tar sig till sans.
fredik, jag var själv ledsen när jag på gick på dig i en tråd, kände att jag gick lite för långt.
du vill ha ordning och reda, trådar som är upplagda med en systematik som gör att man enkelt kan förstå det som debatteras. och jag fick acceptera detta för att det var din tråd.
andra personer accepterar och går själva gärna in i oftopics, och man kan prata runt eller om något annat en stund.
vi är olika som personer, vissa är nyfikna på allt, och har en mer ologisk struktur i sina trådar.
det ena leder liksom till det andra, och man kan senare hoppa tillbaka till trådens ämne för att se om oftopic debatten tillfört något av värde.. Detta borde vara upp till var tråds ägare att avgöra vad som ska gälla i deras trådar ?
sen är det nog svårt att avgöra vad som är irrelevant eller inte för en topic.
du förstår inte mig, och jag förstår inte dig, men vi kan bägge prata om ämnet.
Var gulliga och trevliga i forumet, och sen kan vi fundera på att prata filosofi som när man daltar med ett spädbarn.
Men låt folk få vara som dom är !
filosofi handlar inte om att vara gullig eller snäll, elak eller dum.
Det är väl inte en social förskola ?
Ett forum kommer aldrig ifrån att ha en massa oftopics,
Ett rent och fint forum, tappar snart folkets intresse, och man drar vidare till facebooke eller orkut.
rena offtopic och chattrådar är bra för ett forum,
och även att tillåta ett utrymme för viss konfrontation.
konfrontationer ska stå i proportion till vad personer klarar av,
blir det för saftiga påhopp, så är det moderatorns roll att stävja upp detta, om inte medlemmarna själv tar sig till sans.
fredik, jag var själv ledsen när jag på gick på dig i en tråd, kände att jag gick lite för långt.
du vill ha ordning och reda, trådar som är upplagda med en systematik som gör att man enkelt kan förstå det som debatteras. och jag fick acceptera detta för att det var din tråd.
andra personer accepterar och går själva gärna in i oftopics, och man kan prata runt eller om något annat en stund.
vi är olika som personer, vissa är nyfikna på allt, och har en mer ologisk struktur i sina trådar.
det ena leder liksom till det andra, och man kan senare hoppa tillbaka till trådens ämne för att se om oftopic debatten tillfört något av värde.. Detta borde vara upp till var tråds ägare att avgöra vad som ska gälla i deras trådar ?
sen är det nog svårt att avgöra vad som är irrelevant eller inte för en topic.
du förstår inte mig, och jag förstår inte dig, men vi kan bägge prata om ämnet.
Kan ni inte starta en ny tråd om hur forumet ska modereras eller utvecklas ?
Just nu är det ganska oftopic i sig. (ett sidoämne)
Jag är fortfarande lika besviken på lösdrivarens avstängning och att skogsälvan avslutade sitt konto,
Sen kom du inte in olyckligt fredrik, det var på ditt bevåg som det skedde.
man kan inte skylla det som olyckligt när man själv driver igenom sina beslut.
(man kan lösa problem på många olika vis, och avvakta)
men så här ligger det till,
när någon går på dig, så hör du av dig till ägaren och vill få folk avstängda.
det är inte olyckligt.
skriver inte detta för att göra personliga påhopp.
Just nu är det ganska oftopic i sig. (ett sidoämne)
Jag är fortfarande lika besviken på lösdrivarens avstängning och att skogsälvan avslutade sitt konto,
Sen kom du inte in olyckligt fredrik, det var på ditt bevåg som det skedde.
man kan inte skylla det som olyckligt när man själv driver igenom sina beslut.
(man kan lösa problem på många olika vis, och avvakta)
men så här ligger det till,
när någon går på dig, så hör du av dig till ägaren och vill få folk avstängda.
det är inte olyckligt.
skriver inte detta för att göra personliga påhopp.
- Cosmic philosopher
Hej Marko!
Man kan alltid överdriva på det ena eller andra hållet. Jag har absolut inget emot att varje person just släpper fram sin personlighet och stil och säger som han/hon verkligen tycker! Tvärtom! Det är bara "det överdrivna djuret"(i form av t ex hetsighet,vredesutbrott bakom) i oss när det upprepas för ofta som eventuellt kan "skada" klimatet och forumet.
Man kan alltid överdriva på det ena eller andra hållet. Jag har absolut inget emot att varje person just släpper fram sin personlighet och stil och säger som han/hon verkligen tycker! Tvärtom! Det är bara "det överdrivna djuret"(i form av t ex hetsighet,vredesutbrott bakom) i oss när det upprepas för ofta som eventuellt kan "skada" klimatet och forumet.
"Det är så kul och nyttigt att leka,fantisera och jollra som ett barn ibland. Man kan inte ta livet på allvar utan att leka. Ur allvaret föds leken och ur leken föds allvaret"
Hälsar
Cosmic philosopher
Hälsar
Cosmic philosopher
Cosmic philosopher skrev: Det är bara "det överdrivna djuret"(i form av t ex hetsighet,vredesutbrott bakom) i oss när det upprepas för ofta som eventuellt kan "skada" klimatet och forumet.
Jag ser inte att lösdrivren skadade forumet,
det är din tolking, och hur du vill ha det i ditt liv, eller hur ?
för säkert många, inklusive mig så betydde hans argument, om än i berserk ton, men med glimten i ögat,
att jag fick tänka till, och visst låter jag som en samisk predikant... tyckte det var bra.
han var på mig om andra inlägg med, vilket gav resultat i mitt tänkande.
om man vill ha en social plattform för att tvivas i, så finns ju alltid facebook.
Är inte detta främst ett forum för att byta tankar i, vilken form man än lägger fram dom på ?
jag gillade inte lösdrivarens språkbruk, men det har inget med detta form att göra.
många av hans inlägg var genomtänkta, det märks om man analyserar dom lite närmare.
sen har väl alla forum lite problem med att folk inte alltid är nyktra..
ett problem som man kan åtgärda med tillfälliga avstängningar.
om man vill kan man dra paraleller till världen utanför,
hur många får livstidsdomar i sverige ?
hur hanterar man folk som stör och är berusade ?
låser man dom ute på livstid ?
- freddemalte
Ny feedbacktråd
Hej Marko
Jag har läst det du skriver. Tack för dina synpunkter. Nu har en sådan tråd startats.
Jag har läst det du skriver. Tack för dina synpunkter. Nu har en sådan tråd startats.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."